Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Rianneke schreef:Soms vind ik de reacties wel erg ver gaan... maar ook ik ben er niet voor om er zomaar op los te fokken!Tavanta schreef:O ja, en met papier mag je fokken en zonder papier zit ineens een asiel vol.................
tsjah dit vind ik ook scheef. Ik vind zolang je er over nadenkt en je fokproduct kwijt kunt er niks mis mee is om te fokken!
De hond van mijn vriend verwacht ook volgende maand een nestje! Is zonder papieren (maar wel een rashond), maar ze weten dat ze er zowiezo al 4 kwijt zijn en daarbij wilden ze een nestje fokken zodat de hond wat rustiger zou worden... Zou dat dan niet mogen omdat de asiels volzitten?
kohtje schreef:Als het dan een rashond is die gedekt is waarom dan niet door een rashond en dan ?
suuzepuus schreef:jij kunt bij mij in elk geval niet terecht voor een pup....
Chiqa schreef:kohtje schreef:
Als het dan een rashond is die gedekt is waarom dan niet door een rashond en dan ?
Dan houden ze aan het eind van de rit zo weinig centen over, papieren testen kost gewoon geld.
Dit is gewoon een simpele manier van zakken vullen toch?
dejavu schreef:Sts Angels, vooraf informeren hoort ook zeker bij de verantwoordelijkheden van een fokker. Ik zie alleen het verband niet direct met dit topic. Zou je het willen uitleggen? Ben een beetje traag na een dagje werken op maandag.
Over die herders: Yamcha, de bokker die hier ook ergens in dit topic zwerft, heeft ook een herplaatste herder. Verknipt dier was het, maar nu is het helemaal goed met prachtbeest. Helaas zijn dit soort honden niet voor iedereen weggelegd.
Yamcha schreef:Die kennis hoeft niet de fokker persé mee te geven, je hebt verdorie toch ook een eigen verantwoordelijkheid om kennis en informatie in te winnen? Of gaan we hier straks Amerikaanse toestanden krijgen, van gut, ja, wist niet dat de kat niet in de magnetron kon......Kom nou toch.
Mensen zoeken het hele internet af voor info over de juiste mobiel, het juiste koffiezetapparaat, de koelkast, en noem maar op....... maar als het om honden en paarden gaat, spelen we blijkbaar stommetje? Nee, dan moet de fokker het maar allemaal vertellen........ ongelooflijk dit zeg. Maar ik snap nu wel waarom veel mensen een hond hebben die totaal niet bij ze past...... mensen kunnen zich mooi voordoen, hoor.......
De taak van een fokker is het ras te verbeteren, goede rastypische jonge honden te fokken, met respect voor de teef en de reu, en er voorts voor te zorgen dat het dier een goed huis krijgt. Maar met sommige mensen kan je banketstaaf wat je wil, het gaat het ene oor in, en het andere uit, want men wil een pup en wel nú, en wat er mee gedaan moet worden zal ze worst zijn....... díe instelling, die mentaliteit moet veranderd worden, en dat is niet de verantwoordelijkheid van de fokker.
Overigens zijn het niet de fokkers die zorgen dat de asielen overvol raken, ken er genoeg die een pup van hen zo terug zouden nemen, en er zelf weer een plek voor zoeken.
Het zijn de mensen die zo nodig een nest moeten fokken en zonder papieren of wat dan ook..... het zijn de mensen die een hond willen en er de ballen verstand van hebben, te beroerd zijn om er zelf wat aan te doen en het dier maar dumpen.........
Yamcha schreef:Mensen kunnen toch ook zelf nadenken, of niet? Dat jij een auto koopt, waar je je hartstikke dood in rijdt, is toch niet de schuld van de verkoper?
Je moet gewoon zorgen dat je weet wat je koopt.
Overigens weet jij net zo goed als ik dat mensen zich veel mooier voor kunnen doen dan ze zijn, nou die krijgen dan een pup mee...... die totaal neit bij ze past.
Moet je maar geen toneel gaan spelen, 't is de taak van de koper om iets te kopen wat bij ze past, niet die van de verkoper, je moet geen verantwoordelijkheid om gaan draaien.
Petite schreef:Mindfields schreef:De vergelijking met de mens ontgaat mij volledig, inderdaad omdat mensen meestal zelf voor hun kinderen zorgen en kinderen niet in asiels gestopt worden.
Eén mens is veel vervuilender voor het milieu en de natuur dan 8 hondjes..
En Moonchloe een mens krijgt er niet 8 tegelijk nee, daar heb je een puntMaar je zou eens tegen iemand op Bokt moeten zeggen die zijn derde kind heeft gekregen: Jeetje is dat nou nodig er zijn al zoveel mensen, je kunt jezelf beter sterilliseren..
sunny_l0ve schreef:maar een beetje voorlichting van de fokker kan echt geen kwaad. En dat gebeurt - vind ik - niet vaak genoeg.
ThePast03 schreef:sunny_l0ve schreef:maar een beetje voorlichting van de fokker kan echt geen kwaad. En dat gebeurt - vind ik - niet vaak genoeg.
Dan ken jij echt de verkeerde fokkers.
Persoonlijk ken ik geen goede fokker (iemand sprak over erkende fokker, maar die bestaan alleen in de broodfok) die niet enorm veel voorlichting geeft aan zijn a.s. pupkopers.
Al voordat je de pup kan kopen is er al intensief contact met een goede fokker en zal de fokker de pupkoper ook heel goed screenen en kijken of die wel weet waar die aan begint en voldoende op de hoogte is over het ras van zijn keuze en honden in het algemeen.
Een goede fokker geeft de pupkoper ook begeleiding zolang de door hem/haar gefokte hond leeft en kun je op de gekste tijden van de dag bellen met vragen.
Goede fokkers zijn er zat te vinden als je je best doet.
Probleem is dat er weinig goede pupkopers zijn. De meeste doen weinig tot geen moeite om zich te verdiepen in de hondenwereld.
Snappen niets van erfelijkheid en snappen niet hoe belangrijk stambomen zijn juist om de kans op erfelijke problemen zo klein mogelijk te maken. Willen niet wachten als ze eenmaal bedacht hebben een pup te nemen, die moet er dan toch uiterlijk dezelfde week komen.
Willen niet begrijpen dat ook die aardige particulier met pups (zonder stamboom of kruising) in de huiskamer niet meer is dan een handelaar/broodfokker is.
Willen zo graag luisteren naar de verhalen uit die broodfok dat een rashond zonder papieren of kruising gezonder is dan een pup gefokt bij een goede fokker. Die geloven dat erfelijke problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen als de pups geen stamboom hebben.
Willen niet geloven dat ook mensen die voor de lol een nest fokker en daarvoor veel meer dan de asielprijs vragen (en dan verdienen ze er nog op, wat ze ook willen beweren) ook gewoon broodfokkers zijn.
Willen wel geloven dat alleen ouders testen (en dan meestal niet meer dan een klinische keuring die iedere hond jaarlijks krijgt bij de inentingen) het risico vermindert op erfelijke gebreken, terwijl de meeste erfelijke gebreken recessief vererven (dat wil zeggen dat de ouders die gebreken zelf niet hoeven hebben om het door te kunnen geven aan hun pups).
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Het feit dat er nog zoveel dieren op de wereld gezet die heel veel kans maken op een kort of pijnlijk leven omdat er verhoogde kans is op erfelijke problemen, maar ook door karakterproblemen (bij paardenmensen is blijkbaar alleen het karakter van Jazz erfelijk en bij honden niet) wordt vooral in stand gehouden door de pupkopers.
Moet je eens opletten hoe weinig pretfokkers/broodfokkers en handelaren overblijven als mensen daar niet meer kopen.
sunny_l0ve schreef:Ik weet niet wat jij onder broodfok verstaat, maar dit is echt niet in dit geval zo. Ben ik het absoluut niet mee eens. En ik zeg niet dat alle fokkers zo laks zijn, maar heel veel zijn niet streng genoeg met de screening van de kopers.
Ik zeg ook niet dat er geen verantwoordelijk ligt bij de kopers, en probeer het al helemaal niet op de fokkers af te schuiven. Maar heel veel mensen verdiepen zich er nou eenmaal niet in. Dan ben ik toch eigenlijk van mening dat die mensen helemaal geen honden moeten nemen, maar dan is het ook te taak van de fokker om nee te zeggen.
Rianneke schreef:Yamcha schreef:Als je altijd Labradors hebt gehad, is een herder mss niet een heel goed idee...... gewoon logisch nadenken is dat.
Ik ben het niet met je eens, mensen moeten zelf hun verantwoordelijkheid eens nemen en die niet afschuiven op de fokker.
Mensen overschatten zichzelf ook vaak volgens mij