[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 07:21

Ik zet hem hier ook maar eens neer... we hebben een overactieve rottweiler reu, trainen we ipo mee, plan is/was een teef van hetzelfde ras er naast en zelfde training mee doen, maar voorlopig zie ik een 2de van hetzelfde formaat niet zitten door de adhd van de reu die we hebben.(tem tijde van het aanschaffen reu zochten we een actieve huishond, maar dat is dus uiteindelijk doorgeslagen naar een overactieve hond met een nogal explosief karakter)

Dus ben ik aan het orienteren op een kleiner formaat gematigder karakter waar ik wel appel en speuren mee wil doen, maar geen pakwerk(of ook pakwerk als het ding het leuk vind)

Er word hier drie keer per dag ruim gewandelt, twee keer per week getraind, regelmatig zwemmen, fietsen, thuis de training onderhouden.
Vacht maakt me op zich niet zo heel veel uit, hoewel kort wel handig is
Verder, geen blaffer/zenuwenlijer, die hebben we er al 1, das genoeg :+
En kwa karakter en gezondheid moet het zich wel staande kunnen houden naast ons huidige projectiel.
Het word sowieso een teefje, hondlief heeft groot respect voor teven, als de teef niet op haar mondje gevallen is. Moet dus wel een hond met een sterke mening zijn.

Herplaatser is ook zeker een optie.

Edit:dit is echt orienteren, weet niet of ik op korte termijn een hond er naast wil of wacht tot ik een tweede rottweiler zie zitten... eerst maar een inventariseren ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:54

Een Catalaanse herder, als je geen moeite hebt met de vacht.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:19

Heb hem even moeten opzoeken, maar de generale omschrijving is positief als ik hem naast onze situatie leg :j
Ga ik eens verder induiken :j

Vacht is op zich geen issue, kort is makkelijk, maar stofzuigen moet ik toch iedere dag en ook korthaar borstel ik dus wat dat betreft ;)

No_No

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:21

Een x whippert? Onze hond was een en was de liefste hond die er bestond.. Je kon er uren mee lopen en in huis en tuin super rustig.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 19:08

Als die voor mij is :)
Ik denk niet dat de gemiddelde whippet blij word van ons huidige projectiel ;)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:08

Oh ja, je hebt een overactieve rottweiler! Was ik even vergeten :o nee dan is dat misschien niet een heel strak plan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 08:28

De whippets die ik ken(1 daarvan een kruising) zijn verder wel leuke honden idd,

Galexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 20:27

Catalaanse herder heb ik ook gehad, maar is echt niet aan te komen. Een Kelpie of een Collie misschien?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 13:34

hallo allemaal,

ik zit al een tijdje te denken over het nemen van een 2e hond, we hebben nu een labrador teefje van 6. maar het gaat opeens helemaal niet goed met haar, en ik ben bang dat we over niet al te lange tijd afscheid van haar zullen moeten nemen.

dus het zou dan gaan, in de toekomst, over 1 hond in huis of misschien 2 samen nemen.

onze gezinssituatie:
een eensgezinswoning met een kleine tuin.
man werkt fulltime, en ik werk in ploegen, ik ben daardoor veel vrij, en de dagen dat ik moet werken zal de hond naar een oppas gaan waar meerdere honden komen en veel gespeeld en gewandeld wordt.
ook hebben we een zoon van nu 1,5 jaar oud, en 2 poezen in huis.
verder heb ik een paard waar ik elke dag naar toe ga en waarbij ik graag mijn hond ook meeneem.

ik zoek een gezinshond waar ik elke dag heerlijk een eind mee kan wandelen, ook lekker mee naar strand en bos kan loslopend, die gehoorzaam is (goed te trainen) en die goed kan met de andere leden van het gezin (kind en poezen)

de labrador die we nu hebben heeft toch regelmatig te weinig energie voor wat ik graag zou willen doen, ze heeft vaak last van de warmte en ook mee lopen met mijn paard is te zwaar voor haar.
nu weet ik niet zeker of dit aan haar ligt of dat het echt het ras is, maar i ken ook verder niemand die zijn lab meeneemt te paard.

ik zal de hoofdpersoon in het leven zijn van de nieuwe hond, ik zal ook cursus gaan volgen, gehoorzaamheid, en de meeste tijd mee doorbrengen.

het gaat dus totaal niet over nu direct, want ik hoop natuurlijk dat onze lieve meid toch nog even bij ons mag blijven! maar ik heb er een hard hoofd in.
en we zijn zo gewend aan een "wandelende haarbal" :+ in huis dat ik toch ook niet dan heel lang hond-loos zou willen zijn, alleen zie ik qua rassen door de bomen het bos niet meer.

en hoop dat jullie me ideeen kunnen geven van rassen die misschien wel bij ons zouden passen.
alvast bedankt!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 17:04

Miss_Arie, een jack russel misschien?
De jack van de eigenaresse vd pony die ik rij gaat altijd mee naar de paarden en gaat ook mee op buitenrit.
Leuk, lief en energiek beest. Jack's en kinderen gaan ook goed samen, mits goed begeleid.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 17:40

Een labrador zou prima moeten kunnen wat jij beschrijft. Tenzij de hond ziek is, te zwaar, of ongetraind (10km draven als het normale rondje 2km lopen is, dat gaat natuurlijk niet). Of heb je een stevige showlijn lab? Dan zou je ook nog naar de werklijn kunnen kijken, die zijn werklustiger. Of je hebt echt net één van de luie uitzonderingen, haha. Ik zou dus eerst even bedenken waarom je hondje nu niet meekan, is dat echt omdat ze de energie niet heeft of kan het dat ze iets teveel weegt of dat ze 't gewoon te weinig gewend is? Want in dat geval gaat het natuurlijk ook met een actief ras als de border collie of de kelpie niet lukken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:58

Galexy schreef:
Catalaanse herder heb ik ook gehad, maar is echt niet aan te komen. Een Kelpie of een Collie misschien?

Mmm... beide niet echt mijn type als ik eerlijk ben...
Karakter technisch zoek ik eigenlijk gewoon een rottweiler in minder groot formaat vrees ik :?
Voor catalaanse herder zou je bijna naar land van oorsprong moeten misschien?
Heb me nog niet verder verdiept in het ras , puur de wiki omschrijving bekeken, tis hier momenteel een beetje chaotisch

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 11:33

Majabeestje: jack Russels vind ik nu niet echt de leukste honden. Degene die ik ken zou ik nooit los bij mijn zoon willen hebben. Maar dat zal idd kunnen door verleden en of opvoeding.
ik zal me eens gaan inlezen over het ras. Misschien dat ik positief verrast wordt.

Dani: ze is een retriever uit show en werklijnen.
Ook wandel ik normaal gesproken elke dag een grote ronde van tussen de 5 en 10 km, en neem ik haar daarnaast nog overal mee naar toe.
Dus het is niet dat ze geen beweging krijgt.
aan de fiets vind ze echt niet leuk. Ze neemt dan een heel langzaam drafje aan en wil gewoon niet harder als dat. Dus dan krijg je dat je beter kan lopen, want het tempo is fijner te lopen dan te fietsen.

Ze heeft 6 weken geleden een operatie gehad aan haar gescheurde kniebanden. En toen is ook gebleken dat haar knie zeer ernstige vorm van artrose bevat.

Dus nu gaan we kijken welk supplement aan slaat zodat ze wel weer goed uit de voeten kan. Maar ik ben bang dat ze nooit meer zoals eerst alles kan doen.

Maar nu weet ik natuurlijk niet wanneer de artrose is begonnen. En zou dat wel de oorzaak kunnen zijn natuurlijk dat ze het niet redt.

Te dik is ze zeker niet. Ze zit normaal rond de 27 kg. Nu iets meer omdat ze nu alleen maar kleine rondjes mag en kan.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:12

Ook ik kom hier binnen vallen.

In de toekomst willen mijn partner en ik graag een hond. Wij willen graag een sociale vriendelijke hond, waarmee we lekker naar het strand en bos kunnen, maar ook een die mee naar stal kan. Zelf werk ik parttime en hoop dat te kunnen blijven doen, wat natuurlijk ook erg handig is bij het hebben van huisdieren. Wij vinden zelf corgi's ontzettend leuk, maar al onze kennis over het ras komt uit boeken en van internet. We kennen zelf niemand met een corgi. Border colli's vind ik qua uiterlijk en drive fantastisch, maar zo'n hond zou nu nog niet bij ons passen. Misschien dat hier nog mensen leuke tips en kennis hebben die ze willen delen. Misschien een handige side note, zelf ben ik opgegroeid met een hond in huis.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 22:09

Afbeelding

Onze Yip! Nu 9 weken oud, 5 dagen bij ons. Sinds de tweede dag loopt hij al goed aan het riempje. Hij leert erg snel en is energiek! ... Soms wat tè energiek :')
Geweldig diertje is het! Bij de dierenarts gaf hij geen kick bij het prikje, de bikkel!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:10

MissArie, een beagle? Staan erom bekend dat ze slecht luisteren maar ik ken er een paar die prima bij me blijven in het bos, wel zichzelf goed kunnen vermaken en super sociaal met alles om hen heen. En hebben zeker de energie voor lange wandeltochten of met het paard mee. Niet geschikt als je echt veel met je hond wil sporten, maar dat las ik niet direct in je omschrijving geloof ik.

Ik zou zelf zeker niet voor een Jack Russel gaan, vind ik helemaal niet zo makkelijk met kinderen en andere honden.

Heel anders dan een beagle maar wat ik zelf wel erg leuk vindt is een IJslandse herder. Maar die moet je wèl aan het werk zetten!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 17:48

Nikass schreef:
.

Heel anders dan een beagle maar wat ik zelf wel erg leuk vindt is een IJslandse herder. Maar die moet je wèl aan het werk zetten!

Valt tegen, ik ken een paar ongelovelijk lethargische exemplaren van dit ras. Ook veel vaak moeilijk onder controle te krijgen blaflust.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:28

Nikass: daar heb ik zelf ook al eens over na zitten denken!
maar ik ken ook niemand met een Beagle, dus kan niet zo goed inschatten, maar wat ik erover lees op internet zou het best wel een goede match voor bij ons kunnen zijn!
ik heb ook zitten lezen over dat je Beagles kunt adopteren die in een laboratorium hebben gezeten, en dan heb ik weer twee in een. want ik wil altijd dieren redden zeg maar :o
mijn poezen komen uit het asiel en ook mijn huidige hond is een herplaatser.

een herder is denk ik voor ons een beetje too much, ik wandel heel graag grote stukken, maar dat is anders als echt werken met je hond natuurlijk.

en wat Kuggur zegt ben ik ook tegen gekomen op internet, dat ze veel blaffen, en daar ben ik nu niet echt fan van.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:57

Linkje naar voormalige lab-beagles. Er zitten nog hele jonge honden bij! Eerder kwam ik op Facebook ook nog een link tegen naar een organisatie die er een heel stel gered heeft, ook met nog erg veel jonge honden, pups eigenlijk!

http://shhh.nl/labhonden/

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:02

Dagmar80: ja die site heb ik idd ook gevonden en heb ook al contact met ze gehad.
en denk dat dit zeker iets voor ons zou zijn in de toekomst!

gelukkig was het allemaal nog niet zo dramatisch als ik had gedacht met onze huidige hond, en met de nieuwe medicijnen lijkt ze wel weer een heel eind op te knappen.
ik hoop haar natuurlijk nog een paar jaar bij ons te kunnen houden, en dan een 2e hond erbij zetten zou niet eerlijk zijn.
maar voor daarna ga ik dit zeker overwegen!

dank jullie voor het meedenken!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:04

@Miss_Arie: Fijn dat het goed met haar gaat nu! :) Ze kunnen je soms verbazen die dieren!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 00:02

Mijn vriend en ik willen graag een hond.
Waarschijnlijk zal dit niet op korte termijn zijn want we willen ons goed oriënteren eerst.

Wij wonen met zn tweeën.
Maar ik vind het belangrijk dat het ook een kindvriendelijk ras is.

Ik ben een echte dierenliefhebber en natuurliefhebber.

Wij hebben geen tuin. Waarschijnlijk tegen die tijd wel. Maar groot zal het niet wezen.

Ik had zelf wel een ras in gedachten. Maar ik ben ook benieuwd naar wat voor ideeën jullie hebben.
Onze voorkeur gaat uit naar een hond van middelmaat.
Maar eventueel staan wij ook open voor kleine rassen.
Hele grote rassen echter niet.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 09:49

Tsja, op basis van deze informatie past bijna elk ras. ;)
Wil je een waakse hond, of totaal niet? Moet hij gemakkelijk met andere honden zijn? Moet hij makkelijk los kunnen lopen? Vind je het een probleem als je maandenlang moet trainen voordat iets lukt, of zie je daar een leuke uitdaging in? Wil je een hond waar je vooral lekker mee kan wandelen, of wil je er ook graag op andere manieren mee bezig zijn zoals behendigheid of gehoorzaamheid?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:35

Hoi bokkers!

Ik zal gelijk mededelen dat ik een dochter ben uit het gezin, en dit gewoon uit nieuwsgierigheid vraag.

Al sinds een paar jaar ben ik smoorverliefd geworden op Border Collie's, ze zijn vrolijk, actief en leergierig, echt iets voor mij <3
Nu wilde ik een tijdje geleden al graag een Collie, ik was helemaal in to the Collie's, alleen vonden we uiteindelijk niks.

Nu kijken we toch maar weer of we een leuke pup kunnen vinden, het liefst blue merle of red merle. Zwart of driekleur vinden we ook prima, want het blijft een Collie, maar merle spreekt ons meer aan.

wat de bedoeling is is dat ik voornamelijk behendigheid en agility ga doen, misschien bij een club en anders zal ik zelf wat obstakels kopen :j
Voor mijn ouders is het een gezinshond en mijn zusje moet er gewoon mee kunnen wandelen wanneer ze daar behoefde aan heeft (ze is 13, heeft ervaring met Mechelse Herder dus kan wel wat hebben).

Ik zal de hond 's ochtends rond zes uur wel uitlaten waarschijnlijk, en anders mijn zusje of moeder iets later (07:00 of 08:00). Als ik het goed heb zal de hond meekunnen naar het werk van mijn ouders, waar ook een Groene Dealer zit dus die kunnen spelen en relaxen in een grote showroom:')
Wanneer mijn moeder thuis is zal een van ons hem/haar uitlaten en dan 's avonds nog een of twee keer (ligt denk ik ook aan het weer).

als we naar het strand of bos gaan mag hondjelief natuurlijk wel mee, en aangezien we een halfuur van de duinen en het strand wonen zal dat geregeld gebeuren :)

We hebben niet een enorme tuin maar de hond mag wel buiten komen, de tuin is gewoon afgesloten.
Als we de straat uitlopen botsen we tegen een park met hondenveldje en dichtbij is nog een speciaal honden uitlaat pad (jagersveld).

Ik vind zelf dat het wel goed is, we wonen in een gewone woonwijk met veel ruimte om ons heen, en ik wil dus samen met de toekomstige pup agility doen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:37

XxLMMxX schreef:
Mijn vriend en ik willen graag een hond.
Waarschijnlijk zal dit niet op korte termijn zijn want we willen ons goed oriënteren eerst.

Wij wonen met zn tweeën.
Maar ik vind het belangrijk dat het ook een kindvriendelijk ras is.

Ik ben een echte dierenliefhebber en natuurliefhebber.

Wij hebben geen tuin. Waarschijnlijk tegen die tijd wel. Maar groot zal het niet wezen.

Ik had zelf wel een ras in gedachten. Maar ik ben ook benieuwd naar wat voor ideeën jullie hebben.
Onze voorkeur gaat uit naar een hond van middelmaat.
Maar eventueel staan wij ook open voor kleine rassen.
Hele grote rassen echter niet.

Misschien een cocker spaniël? Vrolijk maar kunnen wle stilzitten:)