[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fosco

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:34

Ik dacht bij jouw verhaal aan een aussie of eventueel zelfs een bordercollie. Zeker als je ermee gaat sporten (agility oid).

Wij hebben zelf overigens gekozen om voor een Dalmatiër te gaan! Hebben een fantastische fokker gevonden en gaan over 3 weekjes puppy kijken :D

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:16

Een toller is echt geen flatcoat in klein jasje hoor! Wij hebben er twee en die lijken (thankgod!) niet op een flatcoat. Ik ken er verder ool nog enkele tientallen en ook dat zijn echte tollers en geen platjassen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:53

Heeft er hier ook iemand ervaring met Duitse doggen?
(Nog steeds mijn waakhond zoektocht O:) )

Ik zou graag eens een ras beschrijving lezen anders dan wikipedia.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:28

Ik heb een Duitse dog lopen.

je kunt altijd een pb sturen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:19

Noname126, qua uiterlijk lijkt een toller natuurlijk helemaal niet op een flatcoated maar qua karakter zie ik wel een hele hoop overeenkomsten.

Fosco, Een border wil ik niet vanwege het gejaag/gedrijf bij de paarden. Ik weet dat een aussie daar soms ook een handje van heeft maar wel een heel stuk minder dan een border.

Waarom hebben jullie voor een dalmatier gekozen?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:42

Volgens mij zijn flatcoats de spaniels onder de retrievers. De flats die ik echt ken zijn knettergek, karaktervol, hebben humor en zijn daardoor (vind ik..) ongelofelijk leuk om mee te werken. Ik heb altijd het idee dat tollers net wat serieuzer zijn dan flats.. Maar misschien ken ik dan weer net de verkeerde ;)

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:08

Ik denk dat als je de friese stabij al wat saai vind, dat de toller ook niet bij jullie past. Dat zijn ook nog best rustige honden in vergelijking met de rest van jullie rijtje. De stabij is dan nog minder saai/serieus dan de toller.
Verder vind ik de welsh ook wel in jullie rijtje passen. Zijn heel intelligent en absoluut niet saai.
Veel succes met de zoektocht.

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:11

@ Nelleke, ah begrijpelijk ja :)

Wij hebben voor een dalmaat gekozen omdat ik opzoek ben naar een zeer uitdagende hond, energiek buiten maar die binnen ook gewoon lekker zijn rust kan pakken. Ik vind stippies leuk en heb jaren lange ervaring met lesgeven op hondenscholen en gedragstherapie dus het moeilijke karakter is een leuke uitdaging voor mij. Mijn hond moet meekunnen op buitenrit, boswandelingen en op de uitlaatservice en daar is de dalmaat qua uithoudingsvermogen perfect voor. Verder wilde ik en mijn vriend een zeer kortharige hond en ook dat heeft de dalmaat :)

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:17

Flats zijn nerveus en hyper!! Nerveus past helemaal niet bij de tollers. Wel zeer baasgericht en werkwillig en megahoge will to please. Maar echt niet zo hypernerveus als de flats (stuk of zes) die ik ken.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:19

NoName126 schreef:
Flats zijn nerveus en hyper!! Nerveus past helemaal niet bij de tollers. Wel zeer baasgericht en werkwillig en megahoge will to please. Maar echt niet zo hypernerveus als de flats (stuk of zes) die ik ken.

Dat ligt dan echt aan de honden denk ik. De Toller die ik ken is wel degelijk nerveus (vind ik dan :) )

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:22

Simbaa schreef:
NoName126 schreef:

Dat ligt dan echt aan de honden denk ik. De Toller die ik ken is wel degelijk nerveus (vind ik dan :) )

Tuurlijk verschilt dat per hond. Maar over het algemeen hoort een toller niet zo nerveus te zijn.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 19:28

Ik herken de flat ook niet als nerveus. Wel als ze te weinig beweging krijgen maar onze flat was gewoon een rustige hond in huis. Met uitlaten was ze een goede zwemmer met een niet te stillen honger naar apporteren. Niks niet nerveus of knettergek. (Wel lief! :D)

Maarja, dan moet je er wel 2 tot 3u per dag mee lopen en dat doen de meeste mensen niet en dan heb je inderdaad een knettergekke hypere hond.

De tollers vind ik in de rasbeschrijving echt overkomen zoals de flat(s) die ik ken maar het is wellicht goed om een keer met een fokker mee te lopen.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:09

Dat is denk ik geen slecht idee, want volgens mij is je beeld van de toller niet juist.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 23:48

_Nelleke_ schreef:
Fosco, Een border wil ik niet vanwege het gejaag/gedrijf bij de paarden. Ik weet dat een aussie daar soms ook een handje van heeft maar wel een heel stuk minder dan een border.

Dat is alleen een probleem als je je hond niet opvoedt/africht. Of als je ze toezichtsloos bij de paarden laat.
Juist omdat border collies drijfhonden zijn is dit instinct goed onder controle te krijgen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 09:26

Kuggur, dat weet ik maar omdat ik zelf geen ervaring heb met drijfhonden wil ik daar liever niet aan beginnen. :) Ik vind het fijn als de hond gewoon over stal kan scharrelen terwijl ik aan het rijden ben (zoals 8 van de 10 honden op stal ook doen). Ik snap wel dat je iedere jonge hond daarin moet trainen maar ik denk dat dat bij een border een grotere uitdaging is.

NoName126 kun je vertellen wat dan wel het beeld is van de toller? Zoals ik het lees in alle rasbeschrijvingen zijn het hoog in de energie staande apporteerhonden die van zwemmen houden. Ze zijn makkelijk verveeld en hebben veel beweging en mentale oefening nodig.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:23

_Nelleke_ schreef:
Ik vind het fijn als de hond gewoon over stal kan scharrelen terwijl ik aan het rijden ben (zoals 8 van de 10 honden op stal ook doen).

Inderdaad dan is een border collie géén goed idee. Zoals ik ook schreef, je kunt ze (in het algemeen, ik ken uitzonderingen) niet toezichtsloos vertrouwen rond paarden/vee.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:38

De toller ís een hoog in de energie staande hond die een passie hebben voor apporteren en zwemmen. Ik vind ze verschillen van platjassen in de zin dat ik die honden zo vreselijk nerveus en eigengereid vind. Ik ken er verschillende van uit het bos en verschillende vanuit de jachttraining en eigenlijk zonder uitzondering vind ik het honden die zo nerveus overkomen. Geen rust in de kont en dat eeuwige nerveuze getrappel en gedraai... Brr. Tollers hebben ook wel wat probleempjes met steadyness in de jacht maar dat komt meer voort uit een overdadig enthousiasme en dat zie ik heel anders dan nervositeit.. Maargoed. Dat is mijn beeld.

Edit: en ik vind tollers naarmate ze ouder worden veel rustiger, het heftige temperament temt zich wat met de jaren. Vaak met een jaar of vier zijn ze de helft van wat ze waren met anderhalf ofzo. En ik vind flatcoats vaak nerveuzig blijven.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 23:25

Ik ben het wel met noname eens.. Ik word zelf altijd heel onrustig als ik dat gedraai en eeuwige gekwispel van flatcoats zie, geen rust in de kont idd

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 08:19

Nou zie ik ze niet in het veld, flatcoats, alleen op het losloopgebied lopen er een paar en die zijn zonder uitzondering vrolijk en enthousiast. Maar Es, even voor mijn beeldvorming he.. wat jij bedoelt, is dat dan vergelijkbaar met bv Oll z'n kwispel? Want die staart staat ook NOOIT stil, zéker niet als we aan het werk zijn..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 08:30

Nouja het maakt ook niet uit, ik heb 8jr een flatcoated gehad en ik heb haar niet als neurotisch ervaren. Wel als druk en enthousiast. En die staart kan inderdaad als een soort helikopter achter haar rond zwaaien.

Ergens wil ik ook geen rashond maar gewoon een leuke hond uit een (buitenlands) asiel. Ik zet er buitenlands bij omdat ik hier in Nederland vrijwel nooit leuke honden in het asiel tegenkom. Zitten ze er toch dan zitten ze er niet langer dan een week. Een stafford of pittbull is niet mijn type hond.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:07

Hoi,
Wij hebben onlangs onze (asiel)hond laten inslapen.. Heel triest |( we vinden het nu wel heel stil in huis.
De asiels hebben helaas niets zitten waarvan wij denken dat het bij ons past.
Ons oog is gevallen op de Weimaraner! Zijn hier meer mensen met ervaring met de Weimaraner? Boris heb ik ontdekt, mooi dier hoor! Heel veel plezier met hem!
Zaterdag gaan we bij een nest pups kijken.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:21

Neej schreef:
Nou zie ik ze niet in het veld, flatcoats, alleen op het losloopgebied lopen er een paar en die zijn zonder uitzondering vrolijk en enthousiast. Maar Es, even voor mijn beeldvorming he.. wat jij bedoelt, is dat dan vergelijkbaar met bv Oll z'n kwispel? Want die staart staat ook NOOIT stil, zéker niet als we aan het werk zijn..

Nee nog veel erger, geen seconde! Stil

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:27

Haha maar ik heb zelf ook geen rust in m'n kont dus wat dat betreft was een flatcoat wel een goede match. Ik ben me er ook zeker van bewust dat ik met een slome lab waarschijnlijk niet zo'n goede match ben. Geef mij maar zo'n druktemaker.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:46

Nelleke wat jij schrijft is echt wel wat ik ook dacht van flats en wat ik ook zie in mijn eigen hond, dat blije, drukke gedoe :') het kost je even wat inspanning maar ik vind het uiteindelijk heerlijk om mee te werken :D Vindt ook álles leuk en dan die blije bek er bij :+: Het zal ook wel heel erg uitmaken uit welke lijnen de honden komen en hoe ze opgegroeid zijn en het beeld wat je van honden hebt is natuurlijk ook maar gebaseerd op een paar individuen die je dan kent.. Ik bedoel, Oll is echt blij, vrolijk, altijd in voor actie, zijn zusje is ook lief maar een stuk plakkeriger en minder outgoing.. En dat zijn néstgenootjes, nota bene :P

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 13:46

Moet je eens een labrador uit werklijnen bekijken, die zijn allesbehalve sloom hoor. Het is mijn ras niet, maar dat zijn wel echt fanatieke honden die gráág samenwerken en barstensvol energie zitten.