[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fosco

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:38

Oke, net nog wat rassen doorgenomen met vriendlief,

Aussie toch wel bovenaan,
Toller stieken ook wel leuk,
Dalamatiër nog aan top
Kelpie en cattle toch ook wel een beetje bij oke vriendlief

Denk dat we vanuit hier verder willen gaan kijken :)

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:08

Ik heb twee tollers, dus als je info wilt mag je pb'en.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 22:11

_San87_ schreef:
Nou, het was fantastisch met Boris (zo heet hij), het klikt super goed en eind mei komt hij bij mij wonen :D. Dan heb ik tijd om rustig alles te regelen en kunnen zijn baasjes rustig afscheid nemen. Ik ben zo blij, hij is echt zo leuk en netjes opgevoed.

@Marlien5, ik heb mij via de rasvereniging ingeschreven voor de herplaatserslijst. Via hen ben ik ook bij de eigenaren van Boris terecht gekomen. Boris is een Weimaraner, trouwens.

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :)
Ik denk dat in jouw situatie twee Weimaraners prima zou kunnen (als je nog steeds voor twee honden wil gaan), maar mocht je toch een ander ras erbij zoeken denk dan eens aan een Hovawart. In mijn ervaring actieve, maar relaxte honden. En nog erg mooi ook :)

Fjordhorse; een border terrier!

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 09:15

Majabeestje schreef:
FjordHorse schreef:
Ik zoek een ras:

- makkelijk in onderhoud qua vacht (mijn voorkeur gaat uit naar kortharigen)
- niet te groot (middenmaatje ongeveer, mag ook iets kleiner, maar max 45cm schoft ongeveer)
- geschikt voor samen met baasje veel te sporten (elke dag lange wandelingen, cani cross en agility doen we momenteel en best intensief dus ik zoek ècht een sportmaatje voor me)
- in huis rustig. Maw een hond dat er staat als het nodig is, maar geen hond dat ondanks de vele activiteiten niet stil te krijgen is (natuurlijk dit is afhankelijk van hond tot hond hé, maar ik wil gewoon even algemene wensen zetten)
- goede bouw (dus geen mode gefokte rassen met te korte snuitjes, te korte pootjes, te lange rugjes etc).
- trouw aan zijn baas, waaks en verdedigend als het moet, maar geen overdreven blaffer dat alles wat beweegt en niet beweegt gaat viseren.
- vrolijk en karaktervol (ik hou niet van honden die alles "zomaar" doen, daar is de lol al snel vanaf haha) maar ze moeten nog wel een beetje willen werken dus ondanks een karaktertje toch ook een redelijke will to please hebben (zoals eerder gezegd: ik zoek een sport hondje, maar wel 1 met karakter :D )

Een beetje hoge eisen misschien, maar ik zet ze eens allemaal hier neer. Ben benieuwd aan welke rassen jullie denken waar ik nog niet aan gedacht heb! (mijn favoriete rassen zijn Jack Russells, Duitse Herders en Dobberman maar de eerste heb ik al en de andere 2 zijn helaas te groot. Al overweeg ik een dobbertje toch wel) Een Jack Russell blijft een grote kans hebber, maar ik heb graag verschillende rassen lopen en niet allemaal dezelfde. Dus vandaar dat ik toch nog wat verder zoek naar andere rassen die me misschien ook liggen.

Wat is nou leuker dan 1 Jack? Juist.. 2! :D
Of een boerenfox?

Haha ja maar mijn vriend wil eigenlijk geen Jackjes meer, dus we zoeken verder naar een ras dat ons beiden bevalt.. Moeilijk hoor.. Hij wil ze zo klein mogelijk.. ik zo groot mogelijk... Hij wil een flodder-aai-schootje-zit-hond, ik wil een hond met pit/actie/"het moet vooruit"-motto in waar ik mee kan sporten en absoluut geen schoothond-type.. Hulp? :+
Ik zou vb ook heel graag voor een Duitse Pinscher gaan. Of een Manchester Terrier. Maar mijn vriend vindt ze te veel op dobbermannen lijken en daar heeft hij schrik van.. (maar toch komt er hier ooit een dobbertje in huis O:) ). Podenco's vind ik ook prachtige honden (al is dat al iets moeilijker te trainen sport-gericht natuurlijk...), maar hij vindt ze dan weer niets. Ik ben gaan zien voor een Po'tje voor we onze JR hadden en ik was zo verkocht.. Voor mij was het duidelijk de Po die mijn hart gestolen had. Maar voor hem was het een overduidelijke "nee". |o

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:15

Een IJslandse hond!
Klein, zeer sportief en toch een zeer hoog aaibaarheidsgehalte :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:30

Nikass schreef:
_San87_ schreef:
Nou, het was fantastisch met Boris (zo heet hij), het klikt super goed en eind mei komt hij bij mij wonen :D. Dan heb ik tijd om rustig alles te regelen en kunnen zijn baasjes rustig afscheid nemen. Ik ben zo blij, hij is echt zo leuk en netjes opgevoed.

@Marlien5, ik heb mij via de rasvereniging ingeschreven voor de herplaatserslijst. Via hen ben ik ook bij de eigenaren van Boris terecht gekomen. Boris is een Weimaraner, trouwens.

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :)
Ik denk dat in jouw situatie twee Weimaraners prima zou kunnen (als je nog steeds voor twee honden wil gaan), maar mocht je toch een ander ras erbij zoeken denk dan eens aan een Hovawart. In mijn ervaring actieve, maar relaxte honden. En nog erg mooi ook :)

Fjordhorse; een border terrier!

Dank je :D. Tot nu toe gaat het erg goed. Ik durf hem nog niet los te laten lopen op het strand, ik heb 'm net twee dagen. Maar meelopen aan de lijn en aan de fiets gaat super (nieuw voor 'm), en hij luistert over het algemeen echt goed. Alleen buiten nog te veel afleiding. Maar dat komt wel :).

Ik wil nog wel voor een tweede hond gaan, maar ik denk dat dat een kleiner ras gaat worden. Ik ben nog steeds verliefd op ruwharige teckels :+:. Maar ik doe het rustig aan, nog niet actief op zoek. Eerst Boris maar eens goed laten wennen.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:17

Nikass schreef:
Een IJslandse hond!

Hmm nog niet aan gedacht. Komt bij op het lijstje!
Nog suggesties zijn zeker welkom...

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:43

Na veel overleggen en toch wel wat tegenvallers op herplaatser-gebied, hebben we toch besloten om voor een pup te gaan. En we gaan dit weekend al kijken bij een... tadaaaaa..... Australian Shepherd *\o/*

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 02:04

Nikass schreef:
Een IJslandse hond!

Wel oordopjes kopen, en je niet teveel ergeren dat gehoorzaamheid slechts een optie is....
En wat betreft sportiviteit, daarvan heb ik droevige gevallen gezien(ijslandse hond die niet mee kon op buitenrit gebrek aan uithoudingsvermogen...). Hopelijk uitzonderingen , maar toch.
Ik woon in het land van oorsprong van dit ras, en zou er persoonlijk nooit voor kiezen (zeker de raszuivere niet, zijn door een genetische bottleneck gegaan).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 03:13

Oh die ervaring heb ik niet Kuggur. :)

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:21

Wat zijn jullie ervaringen met een Kelpie? Het ras spreekt me meer en meer aan.. :j

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:52

Leuke zeer actieve honden waar je eigenlijk bijna wel mee moet schapen werken

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:39

Zouden ze vergelijkbaar zijn met een border collie? Ik heb het persoonlijk niet zo op BC, maar de Kelpie die ik ontmoet heb onlangs was toch echt wel heerlijk dier om mee te werken. Al heb ik nog maar ervaring met 2 BC en 1 Kelpie, dus ja echt een betrouwbare steekproef is dat niet :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:42

Ik vind ze wel minder gevoelig/zenuwachtig maar ja het zijn wel puur werkhonden ja ;)

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:54

Ja dat gevoel had ik ook( dat het minder zenuwachtige honden zijn). Het is net het zenuwachtige/fixerende dat ik niet apprecieer in een BC. Ze zijn "te" vind ik. Ik zoek wel echt een hond om mee te sporten en een Kelpie lijkt me daar echt ideaal voor.. Maar heb een beetje schrik dat ze te veel op een BC lijken. (BC hebben toch zo hun typische "fixatie" en eens ze iets geviseerd hebben kunnen ze daarop blijven doorstaren heb ik al gehoord van mensen..) Plus dat zenuwachtige dat je vaak zien bij een BC spreekt mij toch ook niet aan..
Mijn indruk was dat de Kelpie toch wel iets minder "druk" was op dat vlak, maar toch nog die enorm grote will-to-please zoals ik graag zou hebben in mijn volgende hond...

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:12

Kennissen hebben een working kelpie en willen nooit meer een andere hond. Ze zijn zo ontzettend blij ermee. Het blijft inderdaad een werkhond en ze doen ook schapendrijven en allerhande andere dingen ermee. Zelf vinden ze het ook op een andere manier druk dan een BC. Niet dat continu vragen. (voor zover ik begrepen had)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:32

Veel kelpies hebben nog wel het staren net als de border collie
Maar naar mijn weten zeker minder hectisch, ik zou zeggen zoek wat fokkers op en ga eens kijken :)
Wat voor soort sport wil je doen?

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:29

Wel nu doe ik canicross en Agility en dat zou ik met toekomstige hond ook willen doen.. Maar als die hond nu daar totaal niets in ziet en dat geen sport voor hem is, dan wil ik even goed een andere sport gaan doen met die hond, het moet de hond tenslotte ook liggen hé en dat is op voorhand moeilijk te voorspellen denk ik. Je kan wel afgaan op raseigenschappen etc maar elke hond is toch wel anders hé.
Dus ja, welke sporten het worden gaat afhangen van de hond die er komt. Ik wil heel graag eens schapen drijven etc proberen trouwens (of mijn grote droom, samen met paard èn hond veedrijven uittesten. Of dat realistisch is.. maar dromen mag hé? :o :D Zo'n clinicje mee doen zou ik zo ongelooflijk graag doen.. Maar of mijn paard überhaupt cow-sense heeft is ook wel een groot vraagteken haha (hij is nog niet opgeleerd) )

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:03

Afbeelding

Afbeelding

Boris de Weimaraner aan het strand :D. De slipketting is inmiddels vervangen door een Julius K-9 IDC tuig :). Foto's van zijn hoofd heb ik nog niet echt en ik weet dat het off topic is, maar ik wilde hem toch even showen.

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:06

Wow, mooie kleur zeg!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:22

Vind ik ook :D.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:28

bruintje123 schreef:
Mag ik ook even binnen komen vallen.

Momenteel hebben we 2 honden.
Een herder reu van 11 en een jack Russell teef van 1.
Beide op pad gekomen via via. Niet specifiek op ras gezocht.
De herder is nog gezond maar uiteraard oud aan het worden.
Dus zoeken we er een grote hond bij.
De herder is iedereens vriendje en waakt niet. In die zin is hij eigenlijk te lief voor wat we ooit bedoeld hadden toen we hem kochten. De jack is lief, maar wel een echte energieke speel drammer.
We wonen met land aan huis. Dus een energieke hond is prima.

Maar nu welk ras?
Korthaar is een vereiste.
Waken, ja graag. Maar hoeft ook weer niet iedereen te verslinden.
Niet nerveus. Energiek geen probleem.
En belangrijk om kunnen gaan met klein jack Russell die wel eens wat ver gaat.
Op de plek zetten prima. Maar niet meteen echt bijten.

Welke rassen zouden kunnen passen?

Ridgeback!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 17:25

Na al maanden oriënteren, zoeken, lezen over hondenrassen zijn we langzaam op zoek naar een geschikte hond.

Ik ben thuis opgegroeid met een flatcoated retriever en ik weet dus wat het is om een drukke, actieve hond te hebben.
Mijn vriend heeft (behalve met de logeer-friese stabij) geen ervaring met honden.

We willen een actieve hond die het geen probleem vind om 4x per dag te lopen waarvan minimaal 1x 1,5u of soms 2x 1,5u per dag. Fietsen en agility / frisbee behoort zeker tot de wensen maar is geen must. Intelligentie wel! ;) Hond moet goed kunnen aarden met een (beetje bange) kat en in de toekomst ook met kids. We willen het liefst een middenmaat hond, flatcoated retriever is eigenlijk al te groot. Stabij / duck tolling retriever is een beetje het formaat wat we willen. Verder vinden we het leuk om actief te wandelen (bal apporteren, speuren) en niet met een passieve hond die alleen een beetje 'meeloopt'.

Wat kunnen we bieden:

- Hond is vrijwel nooit alleen thuis, wellicht weleens 2/3u maar zeker niet dagelijks.
- Wonen in een ruime eengezinswoning met grote tuin.
- Wonen vlakbij bos waarbij honden naar hartelust kunnen loslopen en zwemmen. Veel contact met andere honden in het bos.

Mijn vriend werkt kantooruren, ik werk vooral zeer vroege ochtenden (tot 10u s'morgens) en avonden vanaf 18.30u of weekenddiensten. Mijn vriend komt te weinig buiten en kan geen geschikte sport vinden. Vind het wandelen met de logeerhond in de avond heerlijk. Ik vind het zelf overdag heerlijk om een lange wandeling te maken en om 'm mee te nemen naar stal (waar honden ook los mogen).

Ik weet hoe het is om een hond te hebben en hoeveel tijd het kost. Als ik het dan doe wil ik het ook goed doen en een hond vinden die bij ons past. We houden allebei van wandelen alleen zonder hond vind ik het toch al snel saai. :+

Rassen die op het lijstje staan:
- Duck tolling retriever
- Aussie
- Parson Jack Russel
- Friese Stabij

Heeft iemand nog een leuke suggestie of kan iemand zeggen waarom bovenstaande rassen wel/niet bij ons passen. Duck toller en friese stabij kennen we, maar de aussie en de parson russel totaal niet.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:26

Je noemt wel hele verschillende hondjes op, zowel qua looks als qua karakter :) Wat is het dat je ziet in deze rassen? Ik denk dat heel veel hondjes bij jullie best prima tot hun recht kunnen komen hoor, mijn Ollie zou zeeeeer gelukkig zijn met zo'n situatie, veel bij de baas, veel ondernemen. Aarden met een kat is volgens mij voornamelijk opvoeding en ook kinderen is een kwestie van het zelf in goede banen leiden. Ik raad op zich niet graag m'n eigen ras aan, want je moet maar net van de looks houden en het feit dat het een spaniel is enzo, maar als iemand mij met jouw verhaal zou vragen "past een welsh springer bij ons?" zou ik volmondig ja zeggen haha :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 17:32

Wat ik zie in deze rassen is activiteit!

Een Parson omdat deze wel lekker druk zijn maar een wat handzamer formaat zijn dan de andere 3. Een toller omdat ik gewoon heel goed weet wat voor soort hond ik dan krijg (flatcoated retriever in kleiner jasje) en omdat ik dol ben op het apporteren en zwemmen. Een Friese stabij omdat ik de huidige logeerstabij ook een erg leuke hond vind, maar soms wel wat 'saai'. Mijn vriend is vooral gecharmeerd van het uiterlijk van de Aussie. Een welsh springer is inderdaad ook een erg leuke hond!