[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:01

BloemBloem schreef:
Mijn schoonmoeder is vorig jaar overleden en nu zou mijn schoonvader graag wat meer gezelligheid in huis willen omdat hij erg eenzaam is geworden.

Hondje zal wel 5 ochtenden alleen zijn. Zijn er rassen die hier goed mee om kunnen gaan?

In zulke gevallen kan ik alleen maar een (jong) volwassen hond aanraden.
Gewoon een leuk hondje dat wegens omstandigheden weg moest, maar waar maar weinig mis mee is.

Een hondje die dit soort dingen al kan en waarvoor je geen berg tijd hoeft uit te trekken om het aan te leren, alleen maar even hoeft te laten wennen.
Het ras maakt dan niet zoveel meer uit, je zoekt dan gewoon een hondje wat je aanstaat en die goed past in die situatie.
In dit geval waarschijnlijk een lekker knuffelbeest dat niet al te druk is, die geen sleurder aan de lijn is, die goed sociaal is en al alleen kan zijn.

Vanaf een jaar/anderhalf jaar kan je er vanuit gaan dat als je niets zelf verpest dat de hond is die het is en dat er geen grote drempels meer zullen zijn.
Heb je het over de reuze rassen(denk niet dat je schoonvader daarnaar zoekt) dan zou ik naar minimaal 2 jaar kijken, eind/voorbij de puberteit dus.

Neej

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:51

Ik vind (springer) spaniels eigenlijk niet zo heel erg geschikt voor mee naar stal. Mijn ervaring is dat dat toch honden zijn die, in zo'n situatie (baasje is bezig met paard..) echt voor zichzelf gaan beginnen. En da's vaak niet met dingen die wij erg geslaagd vinden hahahaha :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:43

pjotter schreef:
Anneliesdj je noemt wel heel uit een lopende rassen op. Denk je echt dat deze allemaal passen bij onze situatie? Heb jij ervaring met deze rassen? Of noem je gewoon allemaal middelslag rassen?

Zijn er ook mensen met fox terriërs hier?

Ja ik gaf al aan dat je eigenlijk alle kanten op kunt.
Je noemt middenslag, moet kunnen loslopen zonder al teveel training, moet actief zijn want gaat mee moutainbiken en paardrijden. Verder lees ik eigenlijk geen eisen, dus dan kun je idd uit veel rasgroepen nog kiezen en je voornaamste eis zou dan zijn dat het los moet kunnen lopen, dus de echte jagers vallen af...
Tjah.... :+

@Neej; ik begreep dat het mee moet kunnen op ritten, aan zijn los overlaten op stal is niet hetzelfde natuurlijk. Maar ik denk dat je van de meeste rassen niet moet verwachten dat ze naast je blijven staan als je aan het poetsen bent.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:56

Bowen schreef:
BloemBloem schreef:
Mijn schoonmoeder is vorig jaar overleden en nu zou mijn schoonvader graag wat meer gezelligheid in huis willen omdat hij erg eenzaam is geworden.

Hondje zal wel 5 ochtenden alleen zijn. Zijn er rassen die hier goed mee om kunnen gaan?

In zulke gevallen kan ik alleen maar een (jong) volwassen hond aanraden.
Gewoon een leuk hondje dat wegens omstandigheden weg moest, maar waar maar weinig mis mee is.

Juist niet jong volwassen denk ik, tenzij schoonvader zelf nog actief is.
Ik zou eerder zeggen dat dit de perfekte situatie is om een senior uit het asiel te halen!
Een hondje wat gewoon meteen zonder problemen meedraait, waar je niets aan hoeft te leren of afleren maar wat wel de avonden wat minder lang maakt.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 22:05

anneliesdj schreef:
Juist niet jong volwassen denk ik, tenzij schoonvader zelf nog actief is.
Ik zou eerder zeggen dat dit de perfekte situatie is om een senior uit het asiel te halen!
Een hondje wat gewoon meteen zonder problemen meedraait, waar je niets aan hoeft te leren of afleren maar wat wel de avonden wat minder lang maakt.

Je hebt gelijk, als schoonvader al wat op leeftijd begint te komen is een oudere herplaatste een erg goed idee.

pjotter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:20

anneliesdj schreef:
Ja ik gaf al aan dat je eigenlijk alle kanten op kunt.
Je noemt middenslag, moet kunnen loslopen zonder al teveel training, moet actief zijn want gaat mee moutainbiken en paardrijden. Verder lees ik eigenlijk geen eisen, dus dan kun je idd uit veel rasgroepen nog kiezen en je voornaamste eis zou dan zijn dat het los moet kunnen lopen, dus de echte jagers vallen af...
Tjah.... :+

@Neej; ik begreep dat het mee moet kunnen op ritten, aan zijn los overlaten op stal is niet hetzelfde natuurlijk. Maar ik denk dat je van de meeste rassen niet moet verwachten dat ze naast je blijven staan als je aan het poetsen bent.

@ anneliesdj nee idd heel veel wensen hebben we niet mijn vriend dan nog wel niet te veel haar :o
maar ik vind er zo veel leuk :D

mijn jack zwerft idd ook wel wat rond als ik bij de paarden ben ik hou haar uiteraard wel in de gaten en ze is nooit ver weg (nooit buiten gehoor lees gerinkel van tuigje en penning of zicht afstand) en komt terug als ik haar roep. en dat is belangrijk. dus dat ze niet volledig in hun eigen ding opgaan en niet meer op letten zou wel fijn zijn.

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:33

Wij zijn al ruim een jaar bezig met wikken en wegen om een hond te nemen. We willen het allebei zo graag en krijg het ook maar niet uit mijn hoofd. Onze situatie is als volgt:

- We wonen in een rijtjeshuis met tuin en direct daarachter een hofje/parkje.
- We hebben 4(!) katten, 2 Maine Coons die heel makkelijk zijn en 2 gewone poesjes die waarschijnlijk wel wat moeilijker zijn. Allemaal geen ervaring met honden, behalve die van de buurvrouw.
- Ik werk als ZZP'er, momenteel 2 dagen op kantoor, de rest vanuit huis.
- Mijn vriend werkt volledig vanuit huis, maar is ook veel weg voor reizen.
- Het plan is om over een tijdje te verhuizen naar een landelijkere woning met een stukje land erbij.
- Ik ben dol op het ras Buhund, maar border collie vind ik ook fantastisch.

De grootste valkuil in onze situatie is denk ik het feit dat we de katten hebben. Het is natuurlijk iets wat niet van tevoren te voorspellen is, maar de katten moeten wel een leuk leven kunnen blijven hebben. Dat is het allerbelangrijkst. Voor zowel een wat oudere, rustige asielhond die katten al gewend is, als voor een pup die je kunt laten wennen valt wat te zeggen. Ik ben heel benieuwd wat de mening van ervaren mensen hierover is. Heeft iemand ook een hond geïntroduceerd in een door katten gedomineerd huishouden?

Wat betreft ons werkschema, we zijn heel veel thuis, maar het kan dus wel voorkomen op dagen dat ik op kantoor zit en mijn vriend in het buitenland dat de hond weleens wat langer alleen zou moeten zijn. De buurvrouw heeft al aangeboden een rondje te kunnen lopen ermee, maar ik vind het toch wel een aandachtspuntje.

Qua rassen denk ik dat een middelgroot ras prima past. Iets kleiner ook goed. Ik vind (semi) langharig erg leuk en hou van schattige hoofdjes ipv de wat "aggresievere" rassen. Dit is natuurlijk compleet een kwestie van smaak en ieder hondje heeft zijn eigen persoonlijkheid, zo was ik ook dol op de rottweiler van mijn ex, maar voor dit huishouden icm met mijn vriend, hebben we toch wel bepaalde voorkeur :D

Ik heb geen idee of iemand wat met mijn verhaal kan, maar ik hoop dat iemand mee zou willen denken en misschien wat advies zou willen/kunnen geven.

In ieder geval alvast heel erg bedankt!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:13

Ik had zelf al vier katten voordat Toby erbij kwam. Nou was Toby pas 16 weken oud, dus hij kon nog prima overal aan wennen. Mijn katten hadden al eens een midweekje doorgebracht met mijn ouders die hun Bearded Collie mee hadden en dat ging al vrij snel prima. Eerst wat bang en blazen en daarna ok. Verder waren ze niet echt aan honden gewend.

Nou is Toby ook niet zo groot, hij heeft de grootte van een flinke kat :p (Maltezer/Havanezer kruising)

Thuiswerken is wel een voordeel, ik werk zelf ook thuis. Dus ik kan ook zeggen, nu gaan we even wandelen. De dagen dat ik wel eens lang weg ben past mijn buurvrouw op Toby.

Wat voor ras bij jullie zou passen? Wil je veel wandelen, lang wandelen? Een border collie heeft wel wat uitdaging nodig, daar zal ik niet aan beginnen als je hem/haar niet veel beweging en nog iets te doen kan geven (behendigheid, schapen drijven o.i.d.)

Een woning met een stuk land biedt perspectieven, de hond kan zichzelf dan ook wat beweging geven buiten het huis. Mits er geen drukke weg vlakbij ligt of de hond graag de hort op gaat...

Sheltie, schapendoes, Bearded Collie... Ik noem wat langharigs, die laatste twee hebben wel behoorlijk wat vachtverzorging nodig, moet je ook tijd voor hebben en zin in hebben...

Australian shepherd, in straatje van de border...

Border terriër, poedel... tja, er zijn zoveel rassen te noemen en veel met lieve koppies :p Vooral belangrijk wat voor karakter heb je in gedachten en wat kan jij de hond bieden? Past dat bij het ras?

In het asiel hebben ze ook vaak leuke middenslag honden en is het karakter bekend, wordt getest of katten een optie zijn...

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:27

Ja, wij willen sowieso eerst de asielen eens afstruinen. Het enige nadeel is dat ze hier in Amsterdam voornamelijke bulls en varianten daarvan hebben zitten. De asielen zitten er echt vol mee, zo sneu.

De keuze nu is vooral van, gaan we voor een pup, of een oudere asielhond en wat zou het beste werken met de katten. In ieder geval ben ik erg blij met jouw reactie. Het kan dus wel gewoon met de katten :-) (ik word een beetje bang gemaakt af en toe door mensen wbt hond/kat situatie)

Border Collie vind ik gewoon een erg leuke hond qua uiterlijk, maar het karakter is me inderdaad bekend en toen ik las dat ze wel 100 km op een dag kunnen wandelen, heb ik ook wel even 2 keer achter mijn oren gekrabt ;-)

Qua karakter is het moeilijk om te zeggen. Ik wil graag wel aan de slag met clicker training, maar dat kan natuurlijk eigenlijk wel met elke hond. In ieder geval eentje die bekend staat goed te kunnen luisteren, daar het geduld voor heeft en braaf bij is. Loslopen is ook wel een must eigenlijk. Wandelen is superfijn, maar ik kan niet die 100 KM per dag bieden ;-) of iets wat daarop lijkt. Tuurlijk, in de vakanties zullen er wel lange tochten gemaakt worden, maar dat is geen dagelijkse kost.

pjotter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:56

wij hebben ook altijd honden en katten gehad. 2 honden 2 katten 3 katten 1 hond. ging altijd prima ook met oudere katten die geen hond gewend waren. zo als dagmar80 al zegt eerst wat blazen en doen maar uiteidelijk dikke maatjes. (de hond vloog naar buiten als de kat ruzie had met een buurt kat en lagen ook samen in de mand)
ook bij asiel honden kunnen ze vaak een hele indcatie geven of het kans van slagen heeft of niet. en als het een afstands hond is weten ze vaak al of hij het gewend is ja of nee.

dus ik zou me er niet door tegen laten houden dat jullie katten hebben.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:26

Ik denk dat het weinig uit maakt.
Voordeel van pup is dat ie blanco is en met de katten opgroeit .
Met een asielhond moet je geluk hebben dat het "met katten samen" stukje uberhaupt bekend is, daarnaast moet het dan ook nog maar kloppen.
Zelf heb ik de fout gemaakt geen kat in huis te hebben gehad toen hondlief Als pup in huis kwam en inmiddels ga ik het risico gewoon niet meer nemen om een kat te introduceren :n

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:41

Binnen 1,5 jaar ga ik waarschijnlijk het huis uit (huis gekocht welke nu verbouwd gaat worden). Dus (of course :P ) ben ik nu al aan het bedenken welke hond er dan komt. Nu heb ik natuurlijk al een ras in mijn hoofd, maar ik ben eens benieuwd welke honden jullie aanraden.

Mijn situatie:
ik heb een vrijstaand huis met tuin, middenin een natuurgebied. Ik werk voltijds (shiften). Mijn ouders wonen in dezelfde straat dus de hond kan overdag daar naartoe of mijn moeder (werkt van thuis) kan langskomen om de hond uit te laten. Mijn ouders (en ik nu) hebben 2 honden, een Border terrier (reu) en een Australian Cattle dog (teef), in het verleden hebben we ook een Bullmastiff en Schipperke gehad. Ervaring met "sterke/karaktervolle" rassen is er dus wel. Hondenschool volgen is uiteraard de bedoeling, ik heb geen bepaalde hondensport in gedachten maar afhankelijk van het ras zou dit ook een optie zijn. Mijn hobby's zijn joggen en wandelen, dus ik zou er vaak op uit trekken met de hond.

Wat zoek ik in een hond:

Groter ras
Gezond ras
Beschermend en waaks, maar niet overdreven.
Niet overdreven dominant, zou graag hebben dat hij overdag bij de honden van mijn ouders kan blijven.
Haarlengte maakt niet uit, alsook slobber :~
Rustig in huis (dus van nature een lager/medium energiegehalte), maar wel actief genoeg om te gaan joggen (niet dat ik zo snel loop hoor :') ).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:49

Marlien5 schreef:
Border Collie vind ik gewoon een erg leuke hond qua uiterlijk, maar het karakter is me inderdaad bekend en toen ik las dat ze wel 100 km op een dag kunnen wandelen, heb ik ook wel even 2 keer achter mijn oren gekrabt ;-)

Terecht, want dat is baarlijke nonsens.

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 13:23

Allemaal bedankt voor de reacties. Voor de poezeneigenaren; hoe hebben jullie dit gedaan met de kattenbak en de voerbakjes van de katten? Aangeleerd dat hondlief daar vanaf moet blijven? Of echt een plek zoeken in huis waar de katten wel kunnen komen en de hond niet.

Qua rassen ben ik na verder onderzoeken qua karakter uitgekomen op een Labradoodle. Heel ander soort hond, maar volgens mij erg goed passend bij wat we willen.

Echter kwam ik een ontzettend leuke border x labradoodle tegen en was instant verliefd. We zijn ons nu verder hierin aan het verdiepen :-) Geen idee hoe zo'n kruising uit zou pakken, maar beide zijn wel echt gave, maar hele verschillende rassen volgens mij :-)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 13:33

Marlien5 schreef:
Allemaal bedankt voor de reacties. Voor de poezeneigenaren; hoe hebben jullie dit gedaan met de kattenbak en de voerbakjes van de katten? Aangeleerd dat hondlief daar vanaf moet blijven? Of echt een plek zoeken in huis waar de katten wel kunnen komen en de hond niet.

Qua rassen ben ik na verder onderzoeken qua karakter uitgekomen op een Labradoodle. Heel ander soort hond, maar volgens mij erg goed passend bij wat we willen.

Echter kwam ik een ontzettend leuke border x labradoodle tegen en was instant verliefd. We zijn ons nu verder hierin aan het verdiepen :-) Geen idee hoe zo'n kruising uit zou pakken, maar beide zijn wel echt gave, maar hele verschillende rassen volgens mij :-)

Wij hebben een Australische labradoodle. Ik denk dat wat je zoekt, deze hond perfect past.
Hij is in huis rustig maar altijd in voor een spelletje. Ontzettend vriendelijk naar mensen, kinderen en andere honden. Buiten speels en energiek maar hij komt altijd(!) als je hem roept en luistert echt heel goed. Hij is heel erg op ons gericht, hij kan prima alleen zijn maar is het meest gelukkig bij 'zijn' gezin. Het is een gevoelige hond. Als een van mijn kinderen ziek is, komt hij bij ze liggen en volgt ze op de voet.
Je zou prima met hem hondenspellen, sporten en trainingen kunnen doen. Zou hij geweldig vinden en de energie heeft hij ook. Maar hij neemt (gelukkig) ook genoegen met een lekkere wandeling in het bos of een ronde fietsen. De kinderen spelen vaak met hem met balletje gooien.
En.. hij haart totaal niet uit, zo fijn :D
Enige nadeel vind ik het vachtonderhoud, daar moet je echt rekening mee houden. Hij heeft nu een prachtige lange vacht maar weer zoveel klitten dat hij volgende week naar de trimmer gaat en weer helemaal kort gaat.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 13:35

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:15

Bij Marlien kan min of meer alles, hoewel windhonden of oerrassen niet zo handig zijn waarschijnlijk (jagen op katten c.q. niet alleen thuis kunnen blijven).

Zelf denk ik dat poedels ook geweldig passen. Bepaal het aantal cm dat je de hond wil hebben (ongeveer) en kijk dan welke maat je neemt. Het voordeel van poedels, los van de prijs (een staboompoedel is 800-1200€, afhankelijk van maat en fokker), is dat je veel beter kan inschatten welke maat de hond wordt. Op hondencursus zat ook een Austr. doodle en die was nu al groter dan moeders, met 10 weken. Schatting was dat ze 18kg zou worden i.p.v. 10kg. 2 nestgenootjes zaten op de groeilijn naar 10kg, en zij met een zusje gingen allebei naar de 18kg. Dat is het risico van een kruising/ras in opbouw. Ook is de vacht van de poedel vaak makkelijker te onderhouden. Het type haar is al vele generaties lang op gefokt dat het een makkelijk uit te kammen structuur heeft. Wij hebben thuis een kruising schnauzer x maltezer, die vacht vervilt vreselijk doordat het een haarvacht x plukvacht is. En dat soort geintjes zie je bij sommige doodles ook.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:56

O wat een handig topic is dit! Net wat ik zocht. Ik wil graag een hond aanschaffen, maar ik twijfel of de ras die ik graag wil geschikt is voor wat ik voor ogen heb. Ik heb een ruime woonkamer met tuintje in stad nabij een plantsoen en park op fiets afstand. De korte rondjes zullen 15 tot 20 minuten zijn. De rondjes naar het plantsoen half tot een uur. Dit is voldoende voor een cavalier. Maar ik wil graag een hond waarmee ik kan hardlopen, fietsen en skeeleren. Tevens zag ik verschillende leuke activiteiten die je met een hond kan doen. Dit zal max. 3 keer in de week zijn. Zal een cavalier dit aankunnen of is dit te belastend voor zijn lichaam? Er staat wel in zijn omschrijving dat ze sportief kunnen zijn. Ze passen zich aan. Ik ben ook helemaal weg van een friese stabij, maar iedere dag een uur fietsen gaat mij niet lukken, dan is drie keer in de week een piek te weinig. Toch? Natuurlijk zal ik deze activiteiten niet doen tot dat hij er oud genoeg voor is :) Wat raden jullie aan?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 15:13

Marlien5 schreef:

Wij hebben een koningspoedel en labradoodle en ook twee katten. Bakjes staan allemaal naast elkaar en de honden weten dat ze ervan af moeten blijven. Is niet zo heel moeilijk, in het begin even streng zijn. Onze honden hebben ook allemaal ander voer (de golden retriever had seniorvoer) en ze eten ook enkel uit hun eigen bak.

Afbeelding

Afbeelding

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 15:56

Bodan, de Cavalier King Charles is een behoorlijk ongezond ras. Ze hebben vaak hartproblemen, en door te kleine schedels kunnen ze continu hoofdpijn krijgen. Het is sowieso geen ras waar ik voor zou kiezen, en al helemaal niet als je graag leuk wil kunnen sporten met je hond.

Is een poedel niks voor je? Dat zijn hondjes die leuk gehoorzaam zijn, en waar je ook prima mee kunt sporten. En ze zijn er in verschillende formaten. ;)

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:26

Hoi Dani. Mijn ouders hebben een cavalier. Vandaar dat ik er ook op kom. Dat is zo'n leuk hondje. Super gezond, nooit wat gehad. Ze hebben hem bij een goede fokker gekocht. Hij is Ook erg groot gebouwd, is 12 kg. Dat vind ik wel een nadeel dat veel cavalier klein zijn. Poedel trekt mij qua uiterlijk niet echt aan :o

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:35

Als je zorgt dat het ene ouderdier minimaal 5 jaar is en nog met 5+ jaar gescand (mri) is op cm en sm en daar vrij van is, en het andere ouderdier minimaal 2.5 jaar is en met 2.5+ jaar gescand (mri) is op cm/sm en daar voorlopig vrij van is. Ook beide vrij van hartklachten (test niet ouder dan een jaar), ecvo (volledig vrij, test niet ouder dan een jaar) en patella luxatie (max 1 ouder met graad 1), dan zou ik rustig voor een cavaliertje gaan. Maar vindt maar eens zo'n nest.

Ik heb zelf 2 middenslag poedelpups.
[BB-ITP] Poedelpups Ninthe & Noa een weekje ouder (8.5 weken)

Ik krijg alleen vaak de vraag of het doodles zijn.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 30-04-15 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:38

Een Cavalier zou ik ook nooooit voor gaan. Je ouders hebben 'geluk' gehad, kennissen van ons hebben ook een Cavalier gekocht bij een erkende en zéeeer goede fokker. Diertje was net een jaar geworden toen ze hem moesten laten inslapen.

Bij je beschrijving dacht ik meteen aan een labrador! Hebben ook niet vreselijk veel beweging nodig zoals de Stabij of Border Collie bijvoorbeeld, maar kunnen toch zeer sportief zijn. Bij mij op cursus zit een jongen die actief skeelert met z'n labrador :j

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:56

Mizora: Fijn dat die testen er nu zijn. Ik denk ook als je een nest vind dat er veel gegadigden zullen zijn. Misschien dat ik teveel het hondje van mijn ouders in mijn hoofd heb. Ik zal zo even kijken naar je foto's.
billionache: Wat sneu zeg. Maar die had de bekende klachten die cavaliers kunnen krijgen? Labrador is mij net weer te groot, maar wel een hond wat mij aanspreekt. Ik kwam net een kooikerhondje tegen. Die is niet te groot/ te klein en wat sportiever dan de cavalier. Zal dat wat zijn?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:59

Zou een Cocker iets zijn?