Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:41

want de gemeente vind het bij houden te duur Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:42

Nadya schreef:
dees_daan schreef:
ik zit nog wel op school hoor Ja heb het werk in de slachterij gedaan, omdat ik toen examens had, en dus eerder vrij was, ik werk bij de supermarkt als hulpkracht, en in de vakantie werk ik meer. daarom wou ik ook veel uren werken, omdat je, als je weer naar school gaat, veel minder kan gaan werken.

Ooooh, ok..... Ik dacht al 'met je 16de van school gaan?'
Dan blijf je aan modderen met baantjes. Knipoog

Vakantiewerk is in deze omgeving genoeg te vinden. Maar in een slachterij zou ik echt nooit willen werken. Al zou het het enige zijn wat ik kon doen. Clown
Zo heb ik ook ooit eens aangeboden werk (9via een uitzendbureau) bij een sigarettenfabrikant geweigerd. Ik ben te anti-sigaret, daar ging ik echt niet tussen zitten. Tong uitsteken
Een week later had ik gelukkig iets veel leukers gevonden bij een TV-zender. Meer mijn ding. Haha!

nee, ik ben van plan om nog wel even door te leren, vakantiebaantjes zijn er vaak genoeg, maar niet met 40 uur in de week.. ik vind het in de supermarkt leuker werken, maar dat is ook weer totaal iets anders natuurlijk..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:43

Mijn paard staat op onbemest land. Is ook veel gezonder voor hem. Haha!

Trouwens, ik ben vooral dol op groenten/fruit uit het buitenland. Zeker als je ook in dat desbetreffende land bent. Zoveel meer smaak dan die kasgroenten uit ons eigen land. Knipoog
Wat dat betreft baal ik hier vaak van de groenten e.d.
Ik ga zelf regelmatig naar onze biologische supermarkt. Maar ook naar de AH, waar steeds meer biologische producten te koop zijn. Kost wat, maar daar bezuinigen wij dus niet op. Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:44

[quote="runningkawa"]
Maar die vraag is er...mensen willen wel dat vlees goedkoop hebben, meer betalen voor meer ruimte voor een varken, nee dat doen ze dan weer niet.
Dus met de mogelijkheden doe de boer krijgt met de regeltjes en de wetjes en dan ook nog eens de centjes, zal hij zijn dier zo goed houden als kan.
Wil je veranderingen zien moet je bij de consument aankloppen, niet bij de boer.[/b]

Hierin ben ik het voor de volle 100% met je eens......
Zie je; dat kan nog steeds.... Knipoog

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:45

runningkawa schreef:
want de gemeente vind het bij houden te duur Haha!

Idd!!
Wat "gewone" mensen vaak vergeten is dat er van onbemest of onbespoten land niets terecht komt!
Dus wel lopen schreeuwen elke keer, die boer dit die boer dat, maar niet even verder denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:46

ieks...uit het buitenland lekkerder?
die staan stijf van de rommel...dat zie je vaak ook aan de kleur...
Als ik juist iets niet koop is het dat wel...
Echt nadya wil je gezonde groente...koop ze niet uit het buitenland Lachen
Wel moet je hier gewoon in het seizoen kopen, tomaten uit nl in de winter zijn niet lekker, die zijn geteeld met lampen, dat proef je Lachen
Maar nu zijn ze veel lekkerder en gezonder dan de buitenlandse...en vergeet niet, hier zijn de regels omtrend spuiten nogal wat strenger Lachen
Hier worden insecten gebruikt om schadelijke insecten te bestrijden...en die ga je natuurlijk niet kapot spuiten...die beestjes zijn niet goedkoop namelijk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:47

Ninx schreef:
dees_daan schreef:
omdat ze ook hun geld moeten verdienen? tuurlijk zullen er misstanden zijn, maar dat komt vooral doordat er filmpjes getoond worden uit het buitenland, en ze mensen laten geloven dat dit in NL is..

Vind je dat logisch klinken? Als je geld wilt verdienen ga je toch op de beurs werken of in vastgoed?
Deze mensen dachten dus op een dag: "ik wil geld verdienen... mmm, ik kan wel wat misstanden gaan verzinnen en die funderen met jaren '70 filmpjes uit het buitenland, en dan een politieke partij oprichten! Wat een briljant idee! Ik ga vast een nieuw huis, zwembad en Rolls uitzoeken, want dit wordt geld verdienen jongens! Jippie!"

Zucht, klinkt dat logisch?

Ik moet hier echt even op reageren.
Ik denk dat deze mensen echt wel om dieren geven, maar zij focussen zich TE erg op de dieren, en niet op wat haalbaar is. Als je gaat zitten zeuren over dingen die je niet zomaar KUNT veranderen omdat ze niet haalbaar zijn, haalt het niks uit en word je ook nog eens bestempeld als 'dierenmietje'.
Verder vind ik dat het antropomorfisme een grote rol speelt, ze kijken niet naar het totaal plaatje en daarmee maken ze zichzelf een beetje belachelijk......
Ik vind het super dat er een partij is die dingen wil verbeteren zoals leefomgeving etc etc, maar richt je dan op die haalbare dingen en denk je ook in in het boerenbedrijf, of het voor hen te doen is!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:49

runningkawa schreef:
..maar ik ga vandaag geen woorden meer aan je vuil maken...is mijn energie niet waard... Doei, doei

of je het nu wel met me eens bent of niet ninx.... ik zie je regelmatig mijn teksten quoten..maar heb je niet gemerkt dat ik er niet meer op reageer?

Dit is dus echte de laatste dat ik hier nu op je reageer vandaag...ik wil namelijk geen OW...als ik die niet al heb...
Ik schreef bovenstaande zin dus niet zomaar Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:52

@viva, helemaal mee eens Ja

Je kunt roepen wat je wilt, maar als het niet haalbaar is is het gewoon schoppen. Heeft het ook geen toegevoegde waarde, ook niet voor het dier.
Als die partij nu eens dingen gaat proberen te veranderen die wel te realiseren zijn, dan kan het goed zijn dat het plan ook uitgevoerd wordt en heeft uiteindelijk het dier er ook baat bij.
De wereld verander je niet in 1 dag, maar met kleine pasjes kun je er ook komen en bereik je uiteindelijk meer...

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:52

Je kan elk ding zielig en zieliger maken als je dat zou willen.

Neem nu de mens,
Hij wordt met grof geweld gedwongen met hard geluid om elke ochtend op te staan. daarna wordt die met hoge druk gereinigd en met een substantie ingesmeerd die prikt in de ogen. daarna wurmt die zich onder dwang van tijd in een soort kleed en krijgt dan wat te eten dat Serial heet met melk, dan staat die in de file en wordt voorgeduwd door het achteropkomende verkeer, die als die niet in de pas loopt toeterend en schreeuwend je weer in een keurslijf perst.

Je wordt met een hele meute in een groot gebouw gestopt waa rde hele dag de zon op de ramen staat en slechte lucht ventilatie je in de middag erg slaperig maakt. dan komt er een een of andere slavendrijver die je wakker schopt en je een ernorme berg stress veroorzaakt. dan weer terug in een keten van aaneengeschakelde auto's waar je een prutje krijgt waarna je denkt ff te kunnen uitrustenbeginnen ze je stresspeil op te werken door datjeweer dingen moet gaan doen in huis of met schreeuwende koters. 's avonds mag je naar bed en lig je in bed met iemand die dezelfde stressdag achter de rug heeft.

Denk je ook niet dat we deze uit hun leiden moeten gaan verlossen?

wat een gelul maak het niet zo erg als dat het lijk zou ik willen zeggen

vroeger was het allemaal beter, kippen werden met een botte bijl hun kop afgehakt en varkens werden hun strot door gestoken en al doodbloedend aan de staldeur opgehangen en gefilleerd. Kippen buiten hebben het zoveel beter zou je denken maar niks is minder waar nu worden ze slachtoffer van andere dieren die het niet zo nauw nemen met dood en levend ze worden levend verscheurd door buizerds vossen en ander gedierte. Die stress is hun weggenomen en omdat wij hun spiegelen aan ons beeld krijgen we een vertekend beeld van de werkelijkheid.

Natuurlijk moeten we de meest humane manier vinden om dieren te slachten en we hoeven ze niet onnodig te laten leiden. Dieren zijn er om ons te voeden en we moeten hebben respect hebben voor dieren want voedsel is wat ons op de been houd en dat moeten we nooit vergeten.

Ga eens kijken in het buitenland daar is het zoveel slechter als hier. Ga je mond open trekken in de oosteuropese landen of Turkije
of schaar je dat onder cultuur!!!! Dieren lovers slaan te ver door in mijn ogen ze spiegelen dieren aan zichzelf en dat is niet de goede weg. Een dier is iets anders als de mens en zo hoort die ook behandeld te worden en met respect.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:53

Minkie, wat wil je nou eigenlijk zeggen? Ik heb niets tegen boeren an sich, kan enorm genieten van koetjes in de wei, maisvelden e.d.

Maar ben blij dat mijn paard het hele jaar kan genieten van zo'n groot stuk land in de natuur (wat overigens ook beheerd wordt door onze 'boer'). Hij houdt de sloten e.d. prima bij bijvoorbeeld, maar toevallig wordt dat stuk niet bemest en de struiken, bomen, het riet in de rietkragen groeit welig. De rest van hun weilanden wordt wel bemest trouwens. JKK letten we allemaal op, gelukkig nog nooit gevonden.

RK, ik heb in Italie gewoond bij een schoonmoeder die groener was dan de groenste bokker hier. Knipoog
De tomaten in Griekenland smaken tenminste naar tomaat Vingers aflikken . De komkommer is geen water, maar echte komkommer. De druiven zijn sappig en zoet. Heeeeeeeerlijk!!! Je proeft de zon. Die kasplanten hier smaken echt naar kasplanten. Heb in Toscane druiven geplukt en genoten van het landleven op de boerderij daar. La belle vita e bellissima!! Lachen

Had het ook over het eten DAAR, he. Knipoog
In NL kun je bijna niets uit het buitenland kopen. Geen Griekse pomodori's. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:56

maar dan heb je ook niet geplukt bij een tuinbouwer die in grote getale uitvoerde...
Dat is wel het product wat hier in de schappen ligt...ook de grootte spaanse tuinbouw producten. Ook geteeld in kassen. Die op dezelfde markt moet concureren dus ook voor massa gaat Lachen

Dat een tomaatje daar vers van de stuik lekkerder is dan hier, dat geloof ik meteen Ja
Veel meer zon Lachen

op je edit, het eten daar ja, afkomstig van de lokale tuinders.
Ik ga direct met je mee dat dat lekkerder is, die zon doet groente goed Lachen
Maar de spaanse tomaten in de winter hier...komen ook uit de kas Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-08-08 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:59

runningkawa schreef:
@viva, helemaal mee eens Ja

Je kunt roepen wat je wilt, maar als het niet haalbaar is is het gewoon schoppen. Heeft het ook geen toegevoegde waarde, ook niet voor het dier.
Als die partij nu eens dingen gaat proberen te veranderen die wel te realiseren zijn, dan kan het goed zijn dat het plan ook uitgevoerd wordt en heeft uiteindelijk het dier er ook baat bij.
De wereld verander je niet in 1 dag, maar met kleine pasjes kun je er ook komen en bereik je uiteindelijk meer...

inderdaad. ik vind het super dat er een partij is opgericht voor onze mede-aardbewoners die niet voor zichzelf kunnen opkomen.. maar met al dat opzichtige gedoe help je ze juist niet!! Je zet jezelf juist op een verkeerde manier in de spotlights en de hele wereld denk men daar heb je ze weer Rolleyes
Echt jammer, het helpt ons niet vooruit, het schept alleen maar nutteloze discussies tussen de partij en de boeren, terwijl de partij hen zou moeten HELPEN! samen zouden ze tot verbetering van omstandigheden kunnen komen! En de boeren kunnen best een beetje hulp van de kamer gebruiken, het word ze zo moeilijk gemaakt!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:00

Mijn Italiaanse schoonmama was ook altijd tegen Spaanse producten. Knipoog
In Italie is men zich ook aardig bewust van goede voeding, hoor. Lachen
Daar kun je veel meer kopen zonder al die suikers, e-stofffen e.d.
Gelukkig heeft NL een inhaalslag gemaakt in de afgelopen jaren, maar het kan nog wel beter. Daarom zie je mij niet meer in een Aldi/Lidl, wat een troep wat ze daar verkopen.....

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:06

Nadya schreef:
Gelukkig heeft NL een inhaalslag gemaakt in de afgelopen jaren, maar het kan nog wel beter. Daarom zie je mij niet meer in een Aldi/Lidl, wat een troep wat ze daar verkopen.....

Tja, wie het breed heeft.... mijn moeder is helaas hier in Nederland aangewezen op dergelijke winkels. Producten in die winkels maken je toch niet ziek dus is helaas tig procent daarop aangewezen.

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:07

Ach, als je over alles na gaat denken, kun je niks meer eten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:08

lidl heeft voortaan toch ook biologische groente?
of heb ik dat mis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:09

Senja_x schreef:
verhaaltje

hahaha ik heb gelachen om jouw verhaal over de mens!! Huilen van het lachen
Je hebt helemaal gelijk, ook over hoe dieren vroeger geslacht werden e.d ...ik zeg amen!!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:10

runningkawa schreef:
of heb ik dat mis?

Zeker weten.... duurkoop wil niet altijd zeggen goede koop en goedkoop hoeft geen slechte koop te zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:14

slimmerik schreef:
Tja, wie het breed heeft.... mijn moeder is helaas hier in Nederland aangewezen op dergelijke winkels. Producten in die winkels maken je toch niet ziek dus is helaas tig procent daarop aangewezen.

Nou, breed.... Dat valt ook wel weer mee, hoor. Knipoog
Ben gewoon erg bewust met voeding bezig. Wat overigens niet wil zeggen dat ik nooit eens een aardappelpureetje van Maggi open trek, hoor (inclusief e-nummers e.d.). Haha!
Maar ik probeer dat te beperken, zeg maar. We bezuinigingen niet op gezonde, biologische voeding.

Ken ook zat mensen die het zich niet kunnen permitteren (mijn zus bijvoorbeeld). Dat is heel vervelend, tuurlijk............ Zeker als je je wel bewust wilt zijn ervan, maar het niet kan opbrengen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:16

runningkawa schreef:
of heb ik dat mis?

Geen idee, kom er recent niet. Een aantal jaren geleden toen ik nog op een etage woonde met een stel vrienden in 1 huis met een Lidl om de hoek, hadden ze dat niet in elk geval. Prima zaak, als ze dat inmiddels wel verkopen...... Ja

Het gaat me niet om duurkoop of goedkoop. Het gaat mij er om dat ik zo min mogelijk troep in mijn eten wil hebben. Dat is al lastig zat om te vinden......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:19

RCHLLKE schreef:
Ach, als je over alles na gaat denken, kun je niks meer eten!

Tja, zo simpel zou je kunnen denken. Ik zit niet zo in elkaar, wil teveel weten over van alles en ben me erg bewust van het zinnetje 'je bent wat je eet' Lachen . Je kunt ook proberen om je best te doen er wel bewust mee bezig te zijn. En nee, je ontkomt niet aan alles, maar het kan wel enorm schelen Ja . Ik voel me in elk geval beter sinds ik veel bewuster ben gaan eten (en ik heb meer dan genoeg genoeg meegemaakt op eetgebied om dat te kunnen zeggen Knipoog ).

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:22

@ nadya, wat ik probeer te zeggen en wat ik ook aan onze buren zie, is dat veel mensen graag alles biologisch willen hebben maar er niet bij nadenken dat er op die manier er weing van je oogst terecht komt.
onze buren klagen ook iedere keer weer als wij aankomen zetten met de spuit of als er kunstmest over het land wordt gereden. Echter spuiten wij ook niet voor onze lol. als je ziet hoelveel geld daar in gaat zitten!
Spuit je niet dan wordt je oogst opgevreten door een stelletje luizen.

Goed jij hebt dan het geld om biologisch te kopen maar ik hoor ook mensen alleen maar klagen waarom dat dan zo duur moet zijn. je wilt goed eten en dat is dan ineens 3 keer zo duur.
Wat logisch is daar er veel minder van is.

En wat betreft smaak, je kan mij niet wijs maken dat melk van een biologisch koe lekkerder is dan melk van een "gewone koe".

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:31

Minkie, blijkbaar hebben de biologische boeren daar toch wel middelen voor. Knipoog
Lees eens websites als allesduurzaam.nl of kijk eens bij odin.nl (van demeter voor de reformhuistypjes onder ons). Het kan dus wel. Knipoog
Je betaalt er ook voor, hoor, goedkoop is het absoluut niet. Maar wel vriendelijker voor de dieren en het milieu. Overigens snap ik ook wel dat mensen het niet allemaal kunnen ophoesten. Maar zou het niet mooi zijn, als we dit allemaal konden opbrengen?

Ik ken de melk van een biologische koe niet. Ik ben allergisch voor melk, maar gebruik wel biologische volle yoghurt. Is heerlijk, hoor!!! Mijn dochter eet dat ook en drinkt Alpro sojamelk. Haha!
Bij oma zal ze wel eens gewone melk drinken, lust ze ook. Knipoog

Ik wil gewoon mijn eigen steentje bijdragen aan die betere wereld, een beter milieu, onze gezondheid en betaal daar voor. Het zij zo. Betekent dat we weer op andere zaken bezuinigen, want we hebben het best goed, maar breed, nou, nee hoor. Lachen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:44

Dat je bewust groente en fruit koopt vind ik prima. Zie bij onze biologische boerende buren ook nog wel eens wat gespoten worden wat beslist niet biologisch is Knipoog maar ze doen wèl erg hun best het allemaal zo natuurlijk mogelijk te houden OK dan! Nu gaat dit topic over dierenleed. En daar wringt mijn schoen..... ik ben ervan overtuigd dat als Nederlanders die vlees eten, gewoon voor dat stukje Nederlands vlees "proberen" te gaan dat er hier in Nederland althans geen onnodig dierenleed plaatsvind.

Over de mening of je wel of geen vlees wilt/moet eten hebben we het dan niet eens.

Je kunt ook stellen dat paardrijden onnodig dierenleed is.