[HK] Vogelopvang onder de Regenboog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK] Vogelopvang onder de Regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 22:41

Maakt niet zoveel uit toch? Het gaat tenslotte om het werk dat jullie verrichten en dat is gewoon top!

Domdiedom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 01:18

Nickeltje schreef:
Huilen Wat dan vervolgens weer heel erg triest is... Terwijl ik deze foto's zit te laden en wat er bij zit te typen, kwam de dierenambulance aan. Een eend en een kerkuil.
De eend heeft een vleugel gebroken maar dat is verder een dichte breuk, dus als dat een beetje netjes geneest, kan die eend zich straks prima redden in een vogelparkje of kinderboerderij.

Weet je toevallig of deze eend uit elst komt?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 09:01

Haha, ja die eend komt uit Elst ja! Hoezo?

Domdiedom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:32

Ik heb deze eend gevonden. Ben blij te lezen dat die nog steeds leeft. Wel grappig dat ik hem hier tegen kom. Laat je weten hoe het afloopt?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:11

ynessa schreef:
Ik heb deze eend gevonden. Ben blij te lezen dat die nog steeds leeft. Wel grappig dat ik hem hier tegen kom. Laat je weten hoe het afloopt?

Leuk! Je mag de opvang altijd bellen natuurlijk en vragen hoe het met een gebracht dier gaat.
Eend heeft rechter vleugel heftig (op meerdere plaatsen) gebroken en zijn rechter poot beweegt hij niet optimaal. Zijn vleugel vouwt hij wel mooi op, dus de kans is grot dat deze op een mooie manier vast zal groeien zodat hij er met lopen en zwemmen geen last van zal hebben, deze eend zal echter niet meer kunnen vliegen, dus loslaten/uitzetten zal het niet worden.
Eend eet goed en is vechtlustig, dus zal het wel redden verder. Dit is typisch een dier dat ondanks dat hij een gebroken vleugel heeft, een prima leventje zal kunnen hebben op een leuke kinderboerderij of dierenparkje waar ze ook een lekkere eendenvijver hebben.
Mochten er veranderingen optreden, zal ik het hier posten.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:13

Mijn ma had trouwens nog een hele boel flanellen luiers, maar aangezien ik ze niet ging gebruiken en ze niet verwacht dat een van m'n zusjes ze gaat gebruiken wil ze ze nu toch maar weg doen.
Ze ging eerst nog vragen of ze ze voor Roemenie willen hebben, maar als ze daar niet naar toe gaan dan zijn ze voor jullie!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:18

Oew, handig, dankjewel!!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:33

Zo... al weer enige tijd stil van mijn kant.
Dat komt eigenlijk omdat er weinig bijzonders gebeurt in de opvang in deze tijd.
We zitten vol houtduiven, tortelduiven en wat eenden, maar daar heb ik nu zo veel van gepost, dat het naar mijn idee een beetje suf wordt.

Straks komt er een groep kinderen van de scouting voor een uitgebreide rondleiding hier. Best leuk voor ze denk ik. De dierenambulance komt ook nog om die te bekijken en uitles over te kijken.
Mijn zusje heeft erg hard gewerkt om het halfjaarlijks boekje voor vandaag af te krijgen en dat is net aan gelukt.
We hadden het gisteren naar een copy-shop hieri n het dorp gebracht om er 20 voor vandaag in elk geval te laten drukken.
Wat een frustratie net:
Gewoon papieren boekje, A4 dubbel gevouwen, 28 A5 pagina's totaal. Wat denk je dat dat kost??
Ruim 70 euro!!!!! Mam had gerekend op 20 ofzo en had 30 mee genomen. Viel dat even tegen! En korting omdat het allemaal voor vrijwilligerswerk is enzo daar deed hij niet aan.
70 euro, dat is wat we aan donaties van particulieren in een half jaar krijgen...
De rest van de boekjes dus maar weer gewoon zelf op de kleurenprinter doen, dat is een hoop werk, maar veel betaalbaarder...
Ik zal zo wat foto's uit de oude doos posten. Zitten erg mooie dieren tussen namelijk...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:09

Uit de oude doos:
Een Jonge vos, hij kwam erg jong bij ons en moest met de hand gevoerd worden. Later kon hij naar een buiten ren en ging hij zelf eten. Daarna, toen hij groter en sterker was, is hij naar een andere opvang gegaan om met andere jonge vossen te verwilderen en te leren jagen, dat kan niet bij ons...
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1223118386
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1223118398
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1223118411
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1223118424
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1223118438
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1223118458
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1223118476
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1223118487
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1223118502
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1223118526

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:34

Die vos is zo mooi Lovers, geven jullie ze dan namen?

Purperreiger is eerste keer dat ik ze zie, erg mooie dieren.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:38

Nee, wij geven ze eigenlijk nooit namen...
Meestal heet zoiets "het vosje" als je het over hem hebt om eten te geven ofzo... Zo'n vosje zit een maand of 2 bij ons en gaat dan door naar het volgende station in zijn leven, moeilijk maar zo gaat het, een dier een naam geven maakt het dan nog persoonlijker en moeilijker om weg te brengen...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:58

oh dat vosje. Ziet er knuffelig uit zo. Hoe zijn die op die leeftijd in de omgang?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:00

Heel erg knuffelig, net als jonge katjes, alleen dan met veel scherpere tandjes.
Als we er maar eentje hebben, knuffelen we veel met hem, dat is gewoon iets dat nodig is. Verwidleren lukt daarna alsnog prima zodra ze naar de volgende opvang gaan en bij leeftijdsgenootjes komen...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:35

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:36

Dat vosje is idd wel heel lief, en die reiger is een echte schoonheid Lachen

Voor dat drukwerk, wij hebben met onze vzw een drukker gezocht die ons korting wou geven, in ruil voor reclame op onze website, mss iets voor jullie?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:40

Dat hebben we deze ook gevraagd en een pagina in het boekje (van de vorige hebben we er 300 verspreid) maar onze site is niet echt actueel en we hebben niet veel tijd/kunde om deze bij te houden, dus hij was totaal niet geinteresseerd...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:03

Om even terug te komen op de schrik van de dure drukkosten vandaag,
Zojuist heeft een gulle gever in het kader van Dierendag het bedrag ter beschikking gesteld. Echt geweldig zulke mensen!!

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:07

ooh dat is geweldig Nickeltje! Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:12

Super! Ben echt blij voor jullie. Krijgen jullie dan zo weinig donaties binnen dat is wel spijtig?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:15

Wat op zich wel regelmatig gebeurt is dat mensen een paar euro bij een vogel geven als ze die zelf komen brengen.
Maar de meeste vogels krijgen we via de dierenambulance. Van hun krijgen we een jaarlijkse vergoeding maar die gaat niet de boeken in als donatie maar als vergoeding...

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:11

hoorde dat jullie ook egelervaring hebben van iemand
heb op moment 2 kleine egeltjes
we hebben per ongeluk een egelnest verstoord waarop de jongen in de steek zijn gelaten
het nest zat in een plastic tasje tussen de regels van pallet in de schuur ,tasje had mamma gevuld met hooi
eerste hebben we nest voorzichtig verplaast en 2 dagen lang verkeerde ik in waan dat mamma ze meegenomen had
tot gisteren ,eerste jong kwam morgens al hongerig tegen ,2e zat verstrikt in hooinet van rond baal en heb losgeknipt

ze eten goed blikvlees en drinken water ,heb ze in doos staan op moment in schuur
hier fotos van de beiden etend bij hun vlees op schoteltje
http://i38.tinypic.com/2z8nlgo.jpg
de tierschutz overneemt ze niet en dierenambulances kennen we niet
de egelopvang in de buurt is wegens geldgebrek gesloten per 1 mei

dus poog ik ze zo bij te voeren dat ze in winterslaap kunnen komen en daarna weer in tuin verder kunnen
hoe doe ik dat het beste winterslaapklaar maken ,hoe de winterplek etc
welk voer is beste
je tips zijn me welkom Knipoog

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:20

Tina, je bent zo te zien erg goed bezig met ze lekker vlees te voeren.
Ze zijn aan de late kant voor de winter moet ik zeggen (komt door de zachte zomer denk ik) dus ik hoop dat ze voor hun winterslaap toch zeker wel 300 gram wegen anders gaat het heel moeilijk worden voor ze...

Je geeft ze nu kattenvlees? Dat is op zich prima, de goedkoopste heeft vaak de minste saus en eten ze goed.
Je kunt dit aanvullen met een keertje geklutst ei er over heen en dagelijks wat droge kattenbrokjes, das goed voor het gebit. Een keertje wat appelsnippers zullen ze ook opeten.
Je kunt overwegen om ze op deze leeftijd over het eten nog wat speciale melk te geven, dat is enorm voedzaam en normaal zouden ze nu nog melk van mama krijgen... Wij gebruiken daarvoor kittenmelk, maar ik weet niet waar jij aan kan komen in Duitsland.

Als je helemaal groot uit wil pakken, ontworm je ze ook, egels hebben makkelijk en vaak wormen en dat zet ze net een stapje terug met het opnemen van voedingsstoffen, je geeft ze een goede voorsprong door ze een kort kuurtje te geven, wij gebruiken daarvoor wormpasta voor kittens (bij jonge egels) die we over het eten doen...
Ik hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben en anders hoor ik je vragen wel.
Succes in elk geval!!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 22:38

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 22:46

wat een kleintjes zeg

de egeltjes gaan goed ,heb ze van de week gewogen
ze zaten toen op 210 ,220 gram