[DISCUSSIE] Regeling Agressieve Dieren (RAD)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: [DISCUSSIE] Regeling Agressieve Dieren (RAD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:52

LimaMambo schreef:
ik denk dat er meer kinderen door paarden zijn doodgetrapt dan kinderen door pitbulls zijn doodgebeten Knipoog

en gewoonweg doordat men niet op hun kinderen let

Ongelukken met paarden vind ik ook verschrikkelijk Verdrietig . Ik zeg niet voor niets, dat ik alle ongelukken afschuwelijk vind, net als iedereen, neem ik aan. Knipoog

Mijn dochter is dol op dieren, groeit ermee op, gaat er prima mee om, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Hoe goed je ook oplet, er kan helaas altijd iets gebeuren....... En ik hoop gewoon maar dat het ons niet overkomt en doe daar mijn uiterste best voor.
Hopelijk de eigenaren van honden ook........

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:55

KiWiKo schreef:
ik geloof dat de golden retriever de meeste bijtincidenten heeft.........

alleen richt die wat minder schade aan Lachen

Dat is kwatch, gebaseerd op een slechte statestiek die geen rekening houd met het aantal Lachen en niet meer dan valse propaganda is.

Als ik je drie peren en 20 appeltjes geeft en van die drie peren zijn er twee slecht, en van die appelen zijn er 6 slecht

Ga je ook niet zeggen de appelen hebben statistisch meer kans om slecht te zijn hoop ik Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:57

hahahaha sorrie hoor Haha! Haha! Haha! ik meen dat ooit eens ergens gelezen te hebben, en aangezien ik niet bekend ben met de materie neem ik dat als waarheid aan Lachen

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:02

even voor de duidelijkheid..

een pitbull is NOOIT gefokt voor agressie tegenover mensen.. maar gefokt voor agressie tegenover honden.. voor het ringvechten
mensagressie was/is ZWAAR UIT DEN BOZE! omdat de handler (eigenaar van de hond) de honden ten aller tijden uit elkaar moet kunnen halen zonder daarbij zelf verwond te raken

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:34

LimaMambo schreef:
maar gefokt voor agressie tegenover honden..

En dat is erg genoeg als ze bij bazen lopen die daar geen rekening mee houden of het zelfs stoer vindt als zijn pitje (kruising meestal) lekker alle honden in de buurt terroriseert.

Alleen daarom hoop ik al dat er een grote en goede controle gaat komen op de a.s. bazen van dit soort honden. Iets wat bij de FCI honden al goed op weg was, maar bij de kruisingen die zonder uitzondering uit de broodfok/handel komen totaal niet gecontroleerd wordt.
Ook worden daar de ouderdieren niet gecontroleerd op karakter en erfelijke gebreken.

De tijd zal het leren, maar als er aan de verkopers en kopers van dit soort kruisingen geen eisen worden gesteld kun je er op wachten dat het wederom fout zal gaan en de pitbullwet weer ingevoerd gaan worden.
Met zoals altijd weer de hond als slachtoffer.

Bij verantwoordelijke en ervaren bazen heeft niemand last van dit soort honden. Zo'n baas houdt zijn hond bij zich en zorgt ervoor dat de aandacht op hem gericht en niet op vreemde honden en voorkomt ten alle tijden dat zijn hond in een vechtpartij terecht komt.
Want zo'n hond is geen partij voor welke andere soort hond dan ook en dat weet een ervaren en verantwoordelijke baas.

Helaas, degenen die ik ken met de kruisingen (en dat zijn er echt veel) hebben geen van alle die verantwoording. De meeste hebben een of andere vreemde missie om iedereen te overtuigen hoe lief hun hond wel niet is en nemen daardoor de meest belachelijke risico's.

Een hond wordt pas stoer gevonden door het overgrote deel van de mensen als niemand er last van heeft en hij geen overlast van heeft.
Helaas is de groep die het stoer vindt dat zijn hond uitvalt tegen alles en iedereen (angstgedrag dus, maar dat is een andere discussie) behoorlijk groot en die zullen het blijven verpesten voor de echte liefhebbers.

En de echte liefhebbers zijn nog altijd degenen die gewoon een FCI hond hebben en niet een of andere "gevaarlijk" uitziende kruising uit de broodfok/handel hebben gehaald. Dat doen ervaren mensen toch al nooit.

Tegen beter weten in hoop ik voor de honden dat ze bij betere bazen terecht komen dan dat ze de afgelopen 14 jaar hebben gezeten.

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 16:56

Las het op een ander forum.
Heel goed.
Máár hoe gaan ze het verder invullen?????????
Wat als je een niet zo lieve hond hebt voor andere honden, hij loopt netjes aan de riem, bijt een loslopende hond, en die eigenaar doet aangifte????

Hond aan de test? Hoe pakt die uit als een hond gespannen is?
Maar goed, het is ook best positief nieuws natuurlijk hé!!!

Moet wel denken aan al die honden die onnodig afgemaakt zijn....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:07

lovely82 schreef:
Moet wel denken aan al die honden die onnodig afgemaakt zijn....

Daar mag je hun bazen voor bedanken, die hebben hun honden dat aangedaan door een verboden hond aan te schaffen met het risico op inbeslagname en inslapen....

Een hond die netjes aan de riem loopt bij niet "zomaar" een loslopende hond. Zowel dan klopt er iets niet aan de opvoeding of op zijn minst niet aan de begeleiding van het "probleem"karakter van de hond.
Wordt de hond aangevallen door een loslopende hond dan is het een ander verhaal en heeft de eigenaar van de aangelijnde hond in prinicipe geen schuld , maar ik ken gelukkig bazen van dit soort
honden genoeg die gewoon voorkomen dat ze in zo'n situatie kunnen belanden.

Dat is en blijft met dit soort honden toch het meest verstandige: Voorkomen dat ze ooit in een vechtpartij betrokken raken, welke hond de schuldige ook is.
Een goede fokker zal zijn pupkopers dat ook zeker op het hart drukken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:11

ja dat is zo ThePast03,maar dat neemt niet weg dat het gewoon wel triest is dat er zoveel onnodig afgemaakte honden zijn

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:13

Snoevie schreef:
ja dat is zo [*olduser*],maar dat neemt niet weg dat het gewoon wel triest is dat er zoveel onnodig afgemaakte honden zijn

Dat is in- en intriest.
Nog veel triester vind ik het dat de mensen die verantwoordelijk zijn voor al die onnodig afgemaakte honden nu vrolijk weer een kruisingpup gaan halen uit de broodfok/handel.

Ik gun die honden betere en verantwoordeijkere bazen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:20

se7entje schreef:
Als de test goed uitgevoerd wordt, geen proleem.
Maar wat kaill87 zegt, in vreemde omgeving met vreemde mensen kan een hond anders reageren, daarom vind ik dat de eigenaar de hond moet begeleiden en er deskundigen bij zijn om te oordelen.
En wat er gezegd wordt dat de eigenaren hun dier nooit agressief vinden, ligt er maar net aan, als een van mijn honden (amstaff met papier) aangevallen wordt door een anderen hond en in verdediging die andere hond bijt, eventueel dood, vind ik niet dat deze agressief is en afgemaakt moet worden.
Maar als hij/zij zonder aanleiding een hond of kind ofzo bijt om dood te buiten dan breng ik hem/haar zelf naar de dierenarts voor een spuitje want dan is er iets niet goed en dan denk ik eerder aan een tumor ofzo want ik heb mijn honden niet agressief opgevoed. Haha!

Ben het compleet met je eens!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:25

Nadya schreef:
Ik kan alleen maar hopen dat mijn dochter nooit een agressieve hond tegen komt. Verdrietig
Van welk ras dan ook. Helaas is het een feit dat er een bepaald soort mensen zijn die juist graag met zo'n bijtgraag ras rond lopen, dat stoer vinden ofzo Clown . Zo'n beest zal je kind maar grijpen. Verdrietig

Je hebt meer kans dat je kind door een enge vent wordt gepakt, een ongeluk krijgt etc etc. Houd je je kind dan de rest van zijn/haar leven binnen?
Daarbij zijn er genoeg andere rassen die kinderen bijten...
Vergeten wordt wel dat de kind in bijna alle gevallen schuld heeft aan het incident Knipoog

Voel je niet persoonlijk aangesproken hoor Knipoog

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:26

[/quote] Helaas, degenen die ik ken met de kruisingen (en dat zijn er echt veel) hebben geen van alle die verantwoording. De meeste hebben een of andere vreemde missie om iedereen te overtuigen hoe lief hun hond wel niet is en nemen daardoor de meest belachelijke risico's.
[/quote]

Wij hebben geen kruising maar een raszuivere American Staffordshire terriër. Maar wij zijn ook continue mensen aan het overtuigen dat onze hond niks kwaad doet en lief is. En niet omdat wij "stoer" doen met onze hond of rare plannen hebben maar omdat iedereen per definitie al bang voor haar is door al die vooroordelen.
Laatst liepen we op een markt, begint een vrouw op onze hond te schelden "vieze gore rothond", en waarom? Omdat ze een Staf is. Als het een poedel was dan was het "koetie koetie lief hondje".
Ik word daar zo langzamerhand spuug zat van! Ik ben blij dat er nu een nieuw soort MAG test komt, wij gaan onze Pita ook opgeven maar ik weet nu al 100% zeker dat ze die test met glans en glorie gaat halen Haha! dan hoop ik dat mensen weten dat onze hond een test heeft gedaan en "goedgekeurd" is bevonden, dat ze niet per definitie al bang voor haar zijn.

Natuurlijk zijn er agressieve Staffords en Pitbull achtigen, maar het gros is NIET agressief! Alle rassen hebben wel rotte appels er tussen zitten, dat is niet alleen zo met Staffords.

Ik ben mij er zeker van bewust dat onze hond meer power heeft dan een poedel (hahaha weer die poedel Knipoog ), dat ze een apart soort kiezen en kaakgebruik heeft, maar daarom gaan wij ook naar cursus, voor een goede sociale opvoeding en training zodat ze een vrolijke, goed luisterende hond word/ blijft (ze is 10 maand oud) en wij altijd en overal controle hebben. Maar dat moet je met elke hond doen vind ik, ook al hadden wij een ander ras gehad, dan nog gingen we naar cursus.

Mensen zitten zo vol vooroordelen en indianenverhalen, zo jammer........

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:29

goed dat je je hond opgeeft voor de test als die er is!zouden veel meer mensen moeten doen,ook met andere honden.

mijn moeders vroegere vriendin was hier laatst op bezoek en die had het over die 'vechthond' die wij vroeger hadden toen ik klein was.
het was helemaal geen vechthond,hoezo vooroordeel,bah.
dat heb ik haar ook even medegedeeld.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:33

ThePast03 schreef:
Snoevie schreef:
ja dat is zo ThePast03,maar dat neemt niet weg dat het gewoon wel triest is dat er zoveel onnodig afgemaakte honden zijn

Dat is in- en intriest.
Nog veel triester vind ik het dat de mensen die verantwoordelijk zijn voor al die onnodig afgemaakte honden nu vrolijk weer een kruisingpup gaan halen uit de broodfok/handel.

Ik gun die honden betere en verantwoordeijkere bazen.

Broodfok zal altijd blijven bestaan. En niet alleen met pit-bull achtigen. Ik ben helemaal niet tegen kruisingen. Als je niet zou mogen kruisen, dan kun je dus nooit eens iets nieuws fokken.

Zoals de Labradoedel...een kruising tussen Labrador en poedel. Kruisingen van deze 2 rassen zouden hypo-allergeen zijn. Dus mensen die allergisch op honden reageren, zouden niet allergisch op deze honden reageren. Prima oplossing voor mensen die graag een hond willen hebben!

En zo kun je dus ook op uiterlijke kenmerken fokken. Ik vind onze Bull Terrier echt geweldig met haar eierkop. Ik heb er in het begin echt aan moeten wennen, maar het is de braafste hond die ik tot nu toe ben tegengekomen. We hebben dan wel een cursus met haar gedaan. Ze luistert op een terrier manier...als het echt moet....dan kom ik wel Haha! . Maar luisteren doet ze!
En dat is idd wat veel mensen met zo'n krachtige hond vergeten: ze vinden het leuk en mss ook stoer, en vergeten dat de hond ook in een speciale situatie naar hun moet luisteren.
Het zijn en blijven terriers. Maar dan in groot en zwaar formaat. Ze kunnen dus behoorlijk eigenwijs en fel zijn. Daar moet je echt wel boven staan als baas.

Ik zie mezelf als verantwoordelijke baas. Maar ik zou nooit van zijn leven € 600-€ 1000 uitgeven aan een hond. Dus...dan blijft meestal de optie zonder stamboom over. Ben ik daardoor een slechte onverantwoordelijke baas en is daardoor mijn hond niet goed? Ik dacht het niet! Ook een hond met stamboom kan een steekje los hebben zitten. Je kunt het treffen of je kunt pech hebben...

Maar je hebt gelijk wat betreft die mensen die zich een pit-bull hebben aangeschaft in de laatste 14 jaar. Die hadden beter moeten weten en er helemaal niet aan moeten beginnen met het oog op het risico dat hun hond in beslag kan worden genomen.
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 10-06-08 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:36

Linda_E schreef:
Natuurlijk zijn er agressieve Staffords en Pitbull achtigen, maar het gros is NIET agressief! Alle rassen hebben wel rotte appels er tussen zitten, dat is niet alleen zo met Staffords.

Als je goed had gelezen had je begrepen dat ik het had over agressie/vechtlust tegenover andere, vreemde honden.

En over bezitters die hier onnodig risico mee nemen met een of andere vreemde missie om aan te tonen hoe lief hun hond wel is.

Vreemd dat jij zegt dat mensen zulk soort dingen zeggen omdat het een Amstaff is (is het wel een Amstaff dat je zegt dat je zo'n test nog wilt doen? Als je FCI papieren hebt is dat namelijk nergens voor nodig....). Heb hier honden van verschillende rassen gehad, groot en klein en kan je vertellen dat je met alle honden dit soort opmerkingen krijgt....
Alleen zal het mij werkelijk een rotzorg zijn wat een ander vindt van mijn honden, ik heb ze voor mezelf en niet voor een ander om mooi of lief te vinden.

De meest rotte en kwetsende opmerkingen krijg je trouwens als je met een echt kleine hond loopt hoor. Haha!
En de opmerkingen die jij nu hoort krijg je ook als je met een herder, rottweiler, bouvier of wat voor een grotere "voor sommige mensen eng uitziende" hond loopt.

Als je wat voor je ras wilt doen zorg dan gewoon dat niemand ooit last heeft van je hond, geen andere hondenbezitter of hun honden en al helemaal de honden zonder mensen niet.
Dan geef je je ras een goede naam, niet door willen te bewijzen dat ze lief zijn.

Spinnen zullen ook best lief zijn, maar ik wil ze niet dichter bij me dan 10 meter. Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:43

ThePast03 schreef:
Vreemd dat jij zegt dat mensen zulk soort dingen zeggen omdat het een Amstaff is (is het wel een Amstaff dat je zegt dat je zo'n test nog wilt doen? Als je FCI papieren hebt is dat namelijk nergens voor nodig....).

Dus jij wilt zeggen dat een stamboomstaff niet agressief kan zijn?
Dit is echt je reinste onzin!
Overal kunnen rotte appels tussen zitten, tussen honden met stamboom, kruisingen maar ook poedels en australian cattle dogs Knipoog

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:49

griebels schreef:
ThePast03 schreef:
Vreemd dat jij zegt dat mensen zulk soort dingen zeggen omdat het een Amstaff is (is het wel een Amstaff dat je zegt dat je zo'n test nog wilt doen? Als je FCI papieren hebt is dat namelijk nergens voor nodig....).

Overal kunnen rotte appels tussen zitten, tussen honden met stamboom, kruisingen maar ook poedels en australian cattle dogs Knipoog

Nee, maar de kans is kleiner. Gewoon omdat de ouders fatsoenlijk getest worden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:50

Het karakter wordt gevormd in de eerste levensdagen van de pup, niet door de ouders.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:52

Dat is niet altijd zo, ouders hebben wel degelijk een invloed maar dat zijn ze nog altijd aan het onderzoeken Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:53

Dat ligt in de genen, en het kan ook zijn dat het bij de ene hond niet uit en bij de andere wel. Dan moeten ze DNA testen doen, maar dat is te duur waarschijnlijk Knipoog

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:59

Volgens wetenschappelijk onderzoek is agressie in belangrijke mate erfelijk bepaald.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:01

griebels schreef:

Waarom leg je me nu woorden in mijn mond?
Ik zeg dat een hond met FCI papieren die test helemaal niet hoeft af te leggen als je er niet mee gaat fokken en al helemaal niet om te bewijzen dat een hond lief is.
Niets meer en niets minder.

Overigens is de kans dat je een pup met een stabiel karakter treft wel degelijk groter als je een pup neemt bij een fokker die fokt met ouderdieren die een stabiel karakter hebben en die ook een test gehad hebben.

Bij de broodfok/handel wordt helemaal niet gelet op karakters en is het een loterij.
Ook best wel triest voor de honden zelf als je er wat dieper over nadenkt....
Zeker als je bedenkt dat er ook absoluut niet wordt getest op erfelijke problemen.

De rotte appels in de rashondenfokkerij worden tenminste nog in kaart gebracht, simpelweg alleen al omdat ze geregistreerd zijn, en uit de fokkerij gehaald.
Bij de honden zonder papieren en kruisingen is niets geregistreerd en niemand weet werkelijk hoeveel gezondheidsproblemen en probleemkarakters daar aanwezig zijn.
Mijn eigen ervaring van de afgelopen 20 jaar intensief in de hondenwereld bezig zijn is dat de problemen daar een stuk groter zijn.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:05

griebels schreef:
Het karakter wordt gevormd in de eerste levensdagen van de pup, niet door de ouders.

En of karakter gewoon erfelijk is!

Gedrag wordt bepaald door de moeder en door de latere socialisatie en opvoeding, maar karakter is gewoon erfelijk hoor.

Grappig dat mensen bij paarden wel denken dat karakter erfelijk is, bedenk eens hoeveel mensen zeggen dat Jazz lastpakken geeft? De vader nota bene die zeker niet betrokken is bij de eerste levensdagen van het veulen, en bij honden denken dat het allemaal aan de moederhond, fokker of baas zal liggen.

Geloof me een hond met een aangeboren angstig en onzeker karakter krijg jij met de beste socialisatie en opvoeding nooit zo stabiel en evenwichtig als een hond met een aangeboren stabiel en evenwichtig karakter. Voor die laatste zul je moeite moeten doen om daar een agressief gedrag te triggeren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:08

griebels schreef:
Nadya schreef:
Ik kan alleen maar hopen dat mijn dochter nooit een agressieve hond tegen komt. Verdrietig
Van welk ras dan ook. Helaas is het een feit dat er een bepaald soort mensen zijn die juist graag met zo'n bijtgraag ras rond lopen, dat stoer vinden ofzo Clown . Zo'n beest zal je kind maar grijpen. Verdrietig

Je hebt meer kans dat je kind door een enge vent wordt gepakt, een ongeluk krijgt etc etc. Houd je je kind dan de rest van zijn/haar leven binnen?
Daarbij zijn er genoeg andere rassen die kinderen bijten...
Vergeten wordt wel dat de kind in bijna alle gevallen schuld heeft aan het incident Knipoog

Voel je niet persoonlijk aangesproken hoor Knipoog

Doe ik niet, hoor. Knipoog
Ik vind namelijk ook niet dat je een kind van 3 de schuld kan geven, hooguit de ouders of degene die erbij was en in bepaalde gevallen ook de hond Ja . Want ik heb het over agressieve aanvallen van een willekeurige hond, niet over aanvallen n.a.v. gepest worden van een dier. Knipoog
Dat keur ik niet goed en dat leer ik mijn dochter ook niet, hoor. Knipoog
Daarbij gebruikte ik ook nog de woorden 'van welk ras dan ook', dus dat weet ik ook wel.

Enge kerels vind ik ook verschrikkelijk. Maar we hebben het hier over HONDEN. En mijn kind is nogal een buitenkind, dus die komt echt wel buiten. Haha!

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:00

Nadya dan kom ik toch even terug op een post van jou op de vorige pagina, waarin je de Staffords e.d als een BIJTGRAAG ras omschrijft. Ik heb enige tijd later een reactie daarop geplaatst.
Nu zie ik hierboven staan "van welk ras dan ook".
Wat is het nou ? Alle honden die onder de RAD vielen zijn dus bijtgraag volgens jou en later heb je het over welk ras dan ook..
ZOu ik voor het laatste gaan ( lees mijn vorige post maar ) want elke hond kan bijten.
Vooral met kinderen, daar moet je altijd bij blijven hoe lief de hond ook is..

Ik begrijp je standpunt vanuit moeder zijnde heus wel ook al ben ik nog geen moeder. Niemand wil dat zijn/ haar kind iets overkomt en zeker niet door een onopgevoedde hond.
Maar daarom vind ik nog niet dat je Staffs e.d gelijk een stempel mag geven met Bijtgraag, dus oppassen met ze.

@ Isabonny : mooie mening van je Haha!

Edit: broodje aap verhaal verwijderd, ThePast03 kent m wel Knipoog
Laatst bijgewerkt door kaill87 op 10-06-08 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt