Laat jij je kat naar buiten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Binckydenice

Re: Laat jij je kat naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:52

Ninx schreef:
Babsiej schreef:
Nee vind ik niet Clown Anders zeg ik het niet Haha! Jij kies er bewust voor om het risico te lopen, behalve dat hij dus inderdaad vermoord kan worden door menig katten hater, die we overigens zelf creeeren door anderen last te laten hebben van onze katten, ook ziek kan worden door besmette katten van felv en fiv en ja dat komt zeer regelmatig voor, ook weg kan lopen dus enzo. En dus houd je niet genoeg van je dier om hem dus zo lang mogelijk bij je te willen houden. Mijn katten komen ook buiten maar niet buiten de tuin waarom zou je er voor kiezen om dat niet te doen ?

EN nee juist van wege al die gevaren en de wereld waarin wij leven willen mijn vriend en ik onder andere geen kinderen dat dillemma zal ik dus ook nooit hebben want ook daar zitten verschrikkelijke risico's aan vast helaas.

Vraag ik me toch echt af waarom is een tuin niet goed genoeg? en het gaat niet alleen om de strond wat als hij een vogeltje of visje van de buren vangt waar buurman aan gehecht is? Geeft hem dat dan ook het recht om jou kat iets aan te doen ?

Ik kan me wel vinden in je statement dat deze aardbol niet meer de mooiste en veiligste plek is om kinderen in groot te brengen.... Als we over 20, 30 a 40 jaar nog van Nederland kunnen spreken tenminste, ligt misschien al onder water. Ook ik heb de wens niet om mijn nakomelingen daar ook nog eens aan toe te voegen.
Maar kinderen is natuurlijk wel even iets anders dan huisdieren....
Feit blijft dat je kinderen, dieren, etc.... niet tegen alles kunt beschermen. Alles wat leeft moet een zekere vrijheid kunnen hebben om de vleugels te spreiden. Anders kan liefde behoorlijk verstikkend werken, ja... ook voor een huisdier.
Grootste probleem dat nu op de loer ligt is onverdraagzaamheid (over gifschaaltjes gesproken), en daar kunnen we hier alvast iets aan doen. Beetje liever voor elkaar zijn! Ach gut

Duivel

kjoetie

Natuurlijk kun je een kat geven wat hij nodig heeft, is maar net hoeveel moeite je ervoor wil doen Knipoog een gave ren, die je steeds verandert, opwindmuizen, veren etc. als hij maar kan kruipen en jagen, of dat dan op een mus is of een nepmuis (of een collegakat Haha!) maakt voor het beest niet uit, als hij maar natuurlijk gedrag kan vertonen. Maarja, das weer zoveel werk he, is het makkelijker om hem naar buiten te gooien Knipoog

De binnenkatten die jij beschrijft herken ik niet ja eentje, maar dat is dus een buitenkat die nu noodgedwongen binnen zit door een kwaal. Die mist het wel ja. Een kat die niet gewend is buiten te komen mist het ook niet.

Een kat hoort te kunnen jagen: JA, mee eens, maar kun je hem zelf prima bieden met wat moeite en tijd. Vrij zijn zit bij de baasjes tussen de oren, niet bij de kat Knipoog

Overigens, natuurlijk neem ik het de kat niet kwalijk als hij een vis uit de vijver hengelt, ik neem het de onverantwoordelijke baasjes kwalijk Lachen

@Nadya: Haha! ik ook niet hoor, koop er liever een poownie van Haha!. Maar moet zeggen, zijn wel echt prachtige beesten, en echt zo tam als een hond, komen als je ze roept, willen geaaid worden. echt lief Lachen

Iorrr

brittje88 schreef:
Iorrr schreef:
Ook dat is wat ze gewend zijn! Mijne zijn doodsbang voor auto's en vliegen daar dus ook voor weg!!!

Gewend dat elke auto voor hem stopt?? nou dat zou wel een beetje vreemd zijn. Maar als ik weet dat die kat niet uitkijkt en vandaag of morgen iemand tegen kan komen die niet stopt. Moet ik dan ook maar zeggen eigen schuld dikke bult je hebt tenminsten de buiten lucht geroken?

Nee wat ze van jongs af een geleerd hebben/kennen. Ik ben nog geen seconde bang dat mijn katten onder de auto komen. Ze rennen echt wel weg als er een auto aankomt.

En tja als het dan toch een x gebeurd dan is dat heeel jammer, maar dan weet ik wel dat ze altijd lekker hebben kunnen 'buiten spelen'.!!!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:53

Babsiej schreef:
Maar het feit is dus dat katten niet meer uit de natuur komen, net als een paard niet meer Clown Zijn allemaal vermenselijkt Haha!

En nee ik vind het niet overdreven en over kinderen ik zei ook onder andere.. MIjn vriend heeft een nierziekte ongeneeslijk die verefelijk is op jongetjes. Dus nee niet mn enige rede en wat betreft mijn katten ja ik ben alles voor, en dat wou ik graag zo houden mijn katten komen binnen niks tekort, en ook geen risico's dat ze dood gereden worden zijn niemand anders tot last, en leven toch langer. EN moet jij eens gaan tellen hoeveel katten er worden dood gereden per dag.

En nee ik rem ook niet voor katten die oversteken soms uit reflex maar niet express... Moet je je kat maar binnen houden, dat risico wil je dus blijkbaar graag lopen.

Katten die binnen moeten blijven komen altijd wel iets te kort... Ookal denk je van niet....

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:53

Binckydenice schreef:
Tja, dan kan je teminste zeggen dat je jou diertje het levern hebt gegeven waar veel katten jaloers op kunnen zijn...

zelfs als ik weet dat ik letterlijk naast de snelweg woon, in mijn straat een duiveneigenaar woond die het echt niet op katten heeft, zat honden in de tuinen lopen die de katten echt pakken, daarnaast een raskat heb die mensen wel heel leuk zouden vinden om mee tenemen, er in mijn buurt al heel veel katten vermist worden. Sorry hoor maar als er zoveel dingen zijn vind ik het niet meer reeel om te zeggen ga maar naar buiten als er wat gebeurd eigen schuld dikke bult had je maar uit moeten kijken.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:54

Binckydenice schreef:
Babsiej schreef:
Maar het feit is dus dat katten niet meer uit de natuur komen, net als een paard niet meer Clown Zijn allemaal vermenselijkt Haha!

En nee ik vind het niet overdreven en over kinderen ik zei ook onder andere.. MIjn vriend heeft een nierziekte ongeneeslijk die verefelijk is op jongetjes. Dus nee niet mn enige rede en wat betreft mijn katten ja ik ben alles voor, en dat wou ik graag zo houden mijn katten komen binnen niks tekort, en ook geen risico's dat ze dood gereden worden zijn niemand anders tot last, en leven toch langer. EN moet jij eens gaan tellen hoeveel katten er worden dood gereden per dag.

En nee ik rem ook niet voor katten die oversteken soms uit reflex maar niet express... Moet je je kat maar binnen houden, dat risico wil je dus blijkbaar graag lopen.

Katten die binnen moeten blijven komen altijd wel iets te kort... Ookal denk je van niet....

Nee, jij DENKT dat ze wat tekort komen Knipoog is een mening, geen feit.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:55

Iorrr schreef:
Iorrr schreef:

Gewend dat elke auto voor hem stopt?? nou dat zou wel een beetje vreemd zijn. Maar als ik weet dat die kat niet uitkijkt en vandaag of morgen iemand tegen kan komen die niet stopt. Moet ik dan ook maar zeggen eigen schuld dikke bult je hebt tenminsten de buiten lucht geroken?

Nee wat ze van jongs af een geleerd hebben/kennen. Ik ben nog geen seconde bang dat mijn katten onder de auto komen. Ze rennen echt wel weg als er een auto aankomt.

En tja als het dan toch een x gebeurd dan is dat heeel jammer, maar dan weet ik wel dat ze altijd lekker hebben kunnen 'buiten spelen'.!!!

Inderdaad!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:56

[quote="Binckydenice

Katten die binnen moeten blijven komen altijd wel iets te kort... Ookal denk je van niet....[/quote]

JIj vindt dat Knipoog Wat komen ze dan tekort? Ze komen hier in de tuin, kunnen jagen, krijgen prooien (kuikens enzo) en heeel veel liefde... En ja ze komen het risico van al die gevaren tekort maar ach, neem ik op de koop toe Clown

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:56

Iorrr schreef:
Ook dat is wat ze gewend zijn! Mijne zijn doodsbang voor auto's en vliegen daar dus ook voor weg!!!

En dat je met een beetje pech een automobilist een doodschrik of een ongeluk bezorgd hebt...
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 19-11-07 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:57

kjoetie schreef:
@Nadya: Haha! ik ook niet hoor, koop er liever een poownie van Haha!. Maar moet zeggen, zijn wel echt prachtige beesten, en echt zo tam als een hond, komen als je ze roept, willen geaaid worden. echt lief Lachen

Ja, met zo'n bedrag koop ik ook liever een poownie erbij voor mijn dochter ofzo Lachen . Maakt mij niet uit, hoor, als iemand dol is op vissen e.d., ieder zijn ding, maar zoveel geld, hmmmmm, nee.....

brittje88

Iorrr schreef:

hou zouden ze dat nou moeten geleerd hebben?? Dat word nou niet echt door moeders verteld. Dan moeten ze dus al eens bijna overreden zijn geweest. Na die keer zullen ze ook wel uit kijken maar als ze schrikken door een hond en onbedacht de weg overrennen en er komt dan een auto is het ook over met het katje. Vooral omdat ik naast de snelweg woon waar mensen niet zomaar even kunnen stoppen voor een kat vind ik dat niet reeel

Daihyo

Wat een discussie!
Ik denk dat je bij het naar buiten doen of binnen houden van katen niet een lijn kan trekken. Dat moet je per kat bekijken. Niet elke kat is geschikt om naar buiten te gaan, zoals ook niet elke kat geschikt is om binnen te blijven.
Daarbij hangt het ook nog eens niet alleen van de kat af, maar ook de omgeving waar je woont, het soort huis (flat t.o.v. een boerderij bijvoorbeeld) en de mogelijkheden om je kat naar binnen en buiten te laten (bij een huurhuis mag er bijvoorbeeld geen kattenluik in een deur en zul je dus thuis moeten zijn om je kat binnen en buiten te laten wanneer dat nodig is).

Daarbij is het de keuze van de 'eigenaar' om een kat naar buiten te laten of niet. En iedereen heeft voor die keuze een reden. Respecteer die reden ook. Er zal echt wel over nagedacht zijn.

Om maar naar mezelf te kijken. Ik woon 1 hoog met een balkon. Ik heb 3 katten. 1 kat is panisch en lijkt een soort van autistisch gedrag te vertonen. Zij komt hierdoor uit veiligheidsoverweging niet buiten. Daarbij is ze al een paar keer buiten geweest als test en dat was gewoon geen succes. De 2 kat heeft een hersenbeschadiging waardoor ze niet eens de weg terug kan vinden naar huis. Zij heeft het overigens prima binnen en wil niet eens naar buiten. De 3e is nog jong (nu 6 maanden) en ook vrij miepig. Hij blijft zoiezo de winter nog binnen, maar misschien dat ik van het voorjaar kijk of hij naar buiten kan. Het kan ook zijn dat hij gewoon binnenblijft. Ik woon bij een vrij drukke weg, de andere 2 blijven ook binnen en ik kan het risico niet lopen dat die een keer mee naar buiten glippen.
Ze komen overigens wel op het balkon. In de kamer staan klimmeubels genoeg, ik heb wat hengeltjes, muisjes en balletjes waar ze zich prima mee kunnen vermaken. Ook voor katten die binnenblijven zijn er goede alternatieven.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:59

@ nadya: nee ik ook niet, maargoed, hij is er echt zo dol mee als ik met mijn cavia's, gaat ook naar internationale shows enzo, die beesten zijn echt zijn kindjes. Dat hij dan zijn hond een kat die in de tuin bij de vijver zit laat verscheuren, ja dan moet ik ook echt wel slikken alsie dat verteld, maar na alle kattenellende die hij al gehad heeft (want zelfs als mensen al iets willen vergoeden is het vaak maar een fractie van de kosten, terwijl die beesten ieder jaar meer geld waard worden) kan ik het me eerlijk gezegd ergens wel voorstellen..
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 19-11-07 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Binckydenice

kjoetie schreef:
Babsiej schreef:

Nee, jij DENKT dat ze wat tekort komen Knipoog is een mening, geen feit.[/quote]

Dat is wel een Feit!
- Ze kunnen niet jagen om levende diertjes.
- Zonlicht is erg goed voor de vacht (zonder raam ertussen) Dat missen ze.
- De conditie blijft veel beter als je ze buiten laat.
- Een kat kan zijn gang gaan, dit zit ook in het karakter van een kat.
- Een kat jaagt vaak alleen en is ook vaak liever alleen op sommige momenten, bij jullie zitten ze opgesloten en de hele dag op elkaars lip zonder dat ze een keuze hebben.

Zo kan ik nog wel even doorgaan...

Ninx

Wel lief dat iemand zegt dat je die kat wel kunt vermaken met opwindmuizen en trappetjes, en dat komt uit een goed hart.
Maar een mens kun je ook tussen opblaaspoppen zetten en de hele dag op een trimfietsje laten fietsen (net echt!), opgesloten in een beperkte ruimte. Maar uiteindelijk wil ie toch naar buiten en met echte mensen praten...anders wordt je zo gek als een cent!

ps; en laten we eerlijk zijn... een kat hecht aan zijn omgeving en zijn voer. Je kunt hem met liefde overstelpen, maar als hij ergens anders lekker zijn eigen gangetje mag gaan (kiezen om wel of niet naar buiten te gaan) en een lekkere bak voer krijgt, verhuisd ie net zo makkelijk naar een ander Wij willen alleen graag geloven dat de kat er ook diepe liefdsgevoelens op na houdt.... ook ik

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:00

brittje88 schreef:
Iorrr schreef:

hou zouden ze dat nou moeten geleerd hebben?? Dat word nou niet echt door moeders verteld. Dan moeten ze dus al eens bijna overreden zijn geweest. Na die keer zullen ze ook wel uit kijken maar als ze schrikken door een hond en onbedacht de weg overrennen en er komt dan een auto is het ook over met het katje. Vooral omdat ik naast de snelweg woon waar mensen niet zomaar even kunnen stoppen voor een kat vind ik dat niet reeel

Nou ik heb ze beiden al vanaf dat ze 8 weken oud waren en ze hebben altijd allebei gewoon respect gehad voor 'lawaai' dingen. Dat is instinct hoor! Hoeft ze niet geleerd te worden. Door tv geluiden ed. word het ze wel afgeleerd maar dat is wat anders.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:00

Babsiej schreef:
[quote="Binckydenice

JIj vindt dat Knipoog Wat komen ze dan tekort? Ze komen hier in de tuin, kunnen jagen, krijgen prooien (kuikens enzo) en heeel veel liefde... En ja ze komen het risico van al die gevaren tekort maar ach, neem ik op de koop toe Clown[/quote]

Ja, soms wil een kat even geen liefde en dan moet dat omdat het baasje daar zo'n behoefte aan heeft? Ik vraag mij af of je niet beter een knuffeldier kunt nemen Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:01

Inderdaad, Amanda. Het hangt af van zoveel factoren......

Ik zie hier in dit topic echt van alles voorbij komen; snelwegen, vijvers met extreem dure vissen, volieres, druk verkeer.... Allemaal niet van toepassing in mijn directe leefomgeving. Ik sta op zeer goede voet met de buren en buurtbewoners, ondanks mijn ene buitenkat Clown . Ik ben blij dat hier niemand mijn kat haat of moeilijk doet. Het is gewoon een rustig, stil, groen buurtje met vriendelijke mensen.......
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 19-11-07 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:02

Ninx schreef:
Wel lief dat iemand zegt dat je die kat wel kunt vermaken met opwindmuizen en trappetjes, en dat komt uit een goed hart.
Maar een mens kun je ook tussen opblaaspoppen zetten en de hele dag op een trimfietsje laten fietsen (net echt!), opgesloten in een beperkte ruimte. Maar uiteindelijk wil ie toch naar buiten en met echte mensen praten...anders wordt je zo gek als een cent!

ps; en laten we eerlijk zijn... een kat hecht aan zijn omgeving en zijn voer. Je kunt hem met liefde overstelpen, maar als hij ergens anders lekker zijn eigen gangetje mag gaan (kiezen om wel of niet naar buiten te gaan) en een lekkere bak voer krijgt, verhuisd ie net zo makkelijk naar een ander Wij willen alleen graag geloven dat de kat er ook diepe liefdsgevoelens op na houdt.... ook ik

Sigaar

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:03

Binckydenice schreef:
Dat is wel een Feit!
- Ze kunnen niet jagen om levende diertjes.
- Zonlicht is erg goed voor de vacht (zonder raam ertussen) Dat missen ze.
- De conditie blijft veel beter als je ze buiten laat.
- Een kat kan zijn gang gaan, dit zit ook in het karakter van een kat.
- Een kat jaagt vaak alleen en is ook vaak liever alleen op sommige momenten, bij jullie zitten ze opgesloten en de hele dag op elkaars lip zonder dat ze een keuze hebben.

Zo kan ik nog wel even doorgaan...

*zucht*
-ze kunnen net zo goed jagen op een opwindmuis, tis maar net wat ze gewend zijn en verder had ik hier een vliegenterminator, kunnen ze hun jachtinstinct ook op kwijt hoor Knipoog
-zonlicht kunnen ze ook krijgen in je eigen tuin of ren
-de conditie blijft prima als je ze in huis of tuin genoeg uitdaging biedt
-een kat kan ook in huis/tuin/ren zijn eigen gang gaan, is idd karakter
-een kat hoeft niet op elkaars lip te zitten, zeker als je er maar 2 hebt en een grote ren/tuin/huis. Ze kunnen zich zeker terugtrekken als ze dat willen.

Ik hoor graag betere argumenten Knipoog

En voor de volledigheid: ik ben het wel met Amanda eens hoor, het is helemaal afhankelijk van waar je woont en wat je je kat kunt bieden. Maar dat is JOUW verantwoordelijkheid als katteneigenaar Lachen
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 19-11-07 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:04

Zoals je leest komen mijn katten dus in de tuin, krijgen dus zonlicht ( al willen ze nu echt niet naar buiten liggen allemaal op de kachel Knipoog ) Krijgen echte prooien, hoeven niet te knuffelen wanneer ik wil, ze willen zelf namelijk vaak genoeg omdat ze altijd graag bij mij willen zijn, liggen altijd met zijn 5en op 1 hoop te slapen, vast omdat ze alleen willen zijn ? Daarbij mogen ze in elke ruimte van het huis komen heb ik 2 mega krabpalen waar ze zich graag op uitleven een tuin van 20x6 meter waar ze ook nog in kunnen ?

Wat komt ie nog meer precies tekort? Behalve dus nog steeds de gevaren ? Dromen

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:04

Iorrr schreef:
Nou ik heb ze beiden al vanaf dat ze 8 weken oud waren en ze hebben altijd allebei gewoon respect gehad voor 'lawaai' dingen. Dat is instinct hoor! Hoeft ze niet geleerd te worden. Door tv geluiden ed. word het ze wel afgeleerd maar dat is wat anders.

Dus als iets lawaai maakt gaan ze er voor weg?? Als ik mn haar staat te drogen met de fohn maakt dat aardig herrie. Mijn kat gaat daar echt niet voor weg. Alle katten zijn anders, zo speelt mijn kat de hele dag met water terwijl andere katten daar doodsbang voor zijn. Je moet toch wel een verschil zien tussen instinct en aangeleerd. Ze worden van veel dingen bang omdat ze er wat raars mee hebben mee gemaakt.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:05

trouwens snap ik ook niet helemaal niet waarom een huiskat moet jagen?? Katten jagen om voedsel te krijgen, nou dat krijgen ze van ons dus zo voor geschoteld

EDIT: het is dus spelen jagen dat kan net zo goed met een speeltje

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:06

maar dat is wel het instinct brittje Lachen ze hoeven niet te jagen voor het voer, maar willen die prikkel wel. Dat kun je prima oplossen door spannende speeltjes/een speelkameraadje/in de tuin/ren laten spelen Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:07

Er onstaan nu echter wel drie varianten, en dat maakt het er niet overzichtelijker op.
We hebben nu:
- de 24 uur per dag, 365 dagen per jaar binnen katten.
- de katten met beperkte uitloop naar buiten, maar dus toch zonlicht en frisse lucht en spannende geluiden.
- en de katten die kunne gaan en staan waar zij willen.

Als ik het goed begrijp hebben de meeste mensen de grootste moeite met de bovenste categorie, en die heb ik nog niet veel voorbij zien komen.
De tweede en derde categorie hoeven het dus niet echt met elkaar a.d. stok te hebben, want die hebben redelijk wat overeenkomsten....
Zooooooo bezweer je een crisis! Haha!