Poezen buiten of binnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dyaco

Re: Poezen buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:37

Mijn katten zijn "binnen "katten dit wil niet zeggen dat ze alleen binnen blijven maar overdag gaan ze gewoon (als ze zin hebben ) naar buiten maar wel in daarvoor speciaal gemaakt katten ren van 8x 3,5x1.80 ben veelste bang dat er kattenhaters rond lopen of overgerden worden maar vond het ook erg om de katten de frisse buiten lucht teontnemen vandaar dat ik voor deze optie gekozen heb en de katten vinden het zalig en geen boze buren !!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:41

Vele katteneigenaren laten wel zien dat het ook anders kan en die doen moeite om te voorkomen dat hun dier niet andere mensen lastig valt. Jammer dat dit voorbeeld niet gevolgd wordt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:43

Citaat:
Kijk, datis het egoistische uitgangspunt van een katteneigenaar. wat een ander doet (de hondeneigenaar) is veeeeeeeeeel erger dan wat ik doe.

En in jouw geval is dat precies andersom. Jij bent al een topic lang bezig met de katteneigenaar zwart te maken, want "wat zij doen is allemaal veeeeeeel erger dan wat ik doe...."

En discussieren is volkomen zinloos geworden......

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:51

Desiree schreef:
Kijk, datis het egoistische uitgangspunt van een katteneigenaar. wat een ander doet (de hondeneigenaar) is veeeeeeeeeel erger dan wat ik doe. Een kattendrolletje kan begraven worden in een moestuin (zie klacht in een eerdere reacties over een omgespaaide moestuin), in de zandbak waar kinderen zitten te graven. Daarnaast kan jouw kat schade aanbrengen aan de vogels die iemand anders in zijn tuin houdt of de vijver, of het konijntje dat jouw kat aanvalt dat even los mag lopen om de pootjes te strekken (want konijnen hebben daar net zo goed behoefte aan als katten en honden). Dat realiseer jij je allemaal niet voor het gemak! Dan geef mij maar die hondendrol, die ligt daar open en bloot en je weet dat je er omheen moet. Want hoe storend dat ook is, het brengt minder schade aan. Om nog maar niet te spreken over de vuilniszakken die katten kapotmaken zodat alle vuil er uit komt, of het binnendringen van katten in andermans huis. Diezelfd lui ergeren zich aan de drollen van andermans hond maar tegelijkertijd hebben anderen last van hun kat op velerlei verschillende manieren.

Wie zegt dat ik me dat niet realiseer? Ik baal enorm van mensen die een kat hebben en het beest 's ochtends de deur uitschoppen en - als de kat op de juist tijd op de juiste plaats is - 's nachts weer naar binnen doen!! Niet alleen is het niet eerlijk t.o.v. de kat, je weet gewoon niet wat je beest uitspookt met alle gevolgen van dien.

Ik zeg alleen dat ik mijn frustratie nooit of te nimmer op het dier zal afreageren. Dan zet ik wel een extra hekje of weet ik veel wat neer. En dat is het verschil tussen jou en mij.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:56

Dat klopt. Ik heb veel dieren en die kosten mij ook een hoop geld. Ik heb derhalve geen geld om uit te geven aan andermans dieren. Dat moeten die mensen zelf maar doen, dat doe ik immers ook. En als ze daartoe niet bereid zijn ,dan verdienen ze er ook geen. En dan breng ik het dier wel weg naar het asiel.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:03

En dat valt me dan weer tegen van jou, want ik begrijp werkelijk niet hoe je zoiets in je hoofd haalt.

Alsof de asielen het nog niet druk genoeg hebben.

WhitneyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:04

Goof schreef:
Citaat:
Kijk, datis het egoistische uitgangspunt van een katteneigenaar. wat een ander doet (de hondeneigenaar) is veeeeeeeeeel erger dan wat ik doe.

En in jouw geval is dat precies andersom. Jij bent al een topic lang bezig met de katteneigenaar zwart te maken, want "wat zij doen is allemaal veeeeeeel erger dan wat ik doe...."

Ik ben het met je eens, je mening uiten is oke, maar dit gaat toch wel erg ver. Niemand is perfect, de mens niet, de kat niet, maar ook de HOND niet. Laat meteen elke kat een streepjespak aandoen...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:08

Citaat:
Laat meteen elke kat een streepjespak aandoen...

poeh, dan weten we helemaal niet meer van die de kat is die in onze tuin schijt en bij wie we erover moeten klagen....
Geen goed plan Knipoog

WhitneyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:10

Een asiel is geen oneindige put, je hoort al vaak genoeg wat er gebeurt als de asielen overvol raken! Als je besluit om voor een dier te zorgen is er geen weg terug meer! Je hebt besloten om ervan te houden, ervoor te zorgen en het een leuk leventje te bieden, dieren zijn onze vrienden, niet een speelgoedje wat een week later weer op de grote hoop ligt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:11

Desiree schreef:
MAar een muur of hek waar ze tegen omhoog moeten klimmen, die te hoog is om af te zetten voor een sprong, en dan met stroomdraad, daar kunnen ze toch niet overheen?

Sorry voor de late reactie Desiree, ik heb gisteren niet veel op Bokt gezeten Lachen
Bij de katten van mijn moeder gaat het om een glad betonnen muur van, ik schat 1.75 hoog (ik ben 1.65 en kijk er tegenaan), daarboven liep prikkeldraad in 4 of 5 draden met een afstand van ongeveer 10 centimeter. De muur is dus in totaal een goede 2 meter incl. prikkeldraad.
Ik zie de katten vanaf de grond naar de bovenrand van het beton springen, met de voorpootjes aan het beton haken, met de achterpoten afzetten tegen het gladde beton en zo over het prikkeldraad springen. Vraag mij ook niet hoe ze het doen Verward

Waarmee ik dus alleen maar wil zeggen: bij bepaalde katten zou ik niet weten hoe ik ze op eigen terrein zou kunnen houden zonder een kooiconstructie, waar de gemeente dan dus weer lastig over doet.

WhitneyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:12

Goof schreef:
Citaat:
Laat meteen elke kat een streepjespak aandoen...

poeh, dan weten we helemaal niet meer van die de kat is die in onze tuin schijt en bij wie we erover moeten klagen....
Geen goed plan Knipoog

Tong uitsteken Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:16

_Michelle__ schreef:
Maar mijn vraag is nog steeds niet beantwoord... Waarom honden wel en katten geen belasting?
Of staat dat ergens eerder in het topic...

Ik denk dat dat deels is omdat je binnen- en buitenkatten niet kunt onderscheiden.
Honden komen (hoop ik voor die beestjes) allemaal buiten om uitgelaten te worden, katten worden ook binnen gehouden.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:30

Desiree schreef:
Vele katteneigenaren laten wel zien dat het ook anders kan en die doen moeite om te voorkomen dat hun dier niet andere mensen lastig valt. Jammer dat dit voorbeeld niet gevolgd wordt.

Jawel hoor, en ik denk dat alle mensen in dit topic toch minimaal 5 minuten over het kattenprobleem nagedacht hebben. Dat niet iedereen tot dezelfde conclusie komt is menselijk. Daarnaast denk ik dan maar aan mijn eigen tijd dat mijn katten losliepen om alle argumenten die we hier lezen. Uiteindelijk ben ik toch bevattelijk geworden voor de ándere argumenten en komen mijn katten niet meer buiten.

Dat proces van mij is niet van de ene op de andere dag gegaan dus laten we rustig doorgaan met reëele argumenten geven aan elkaar en er allemaal ons voordeel mee doen?

Mijn grootste motivator om mijn katten binnen (in huis en binnenkort wordt de tuin katproof gemaakt) te houden is trouwens mijn verhuizing naar het platteland geweest....... oeps... Knipoog. In de binnenstad liepen ze los (en vielen de voliére van de buurman lastig...) en ben ik er altijd vanuit gegaan dat áls ze iets zou overkomen (gif/auto oid) dat ik er dan in ieder geval achter zou komen omdat de kat altijd ergens gevonden wordt.

Wanneer mijn katten híer aangereden worden (en ze rijden niet vaak maar wel hárd hier) dan slingeren ze een weiland in en kan ik tot in eeuwigheid naar mijn katje zoeken.
Tel daarbij de argumenten van eigen verantwoording voor eiegen dieren. Ook het niet op mijn geweten willen hebben als er iemand zijn auto in de sloot of tegen een boom zet heeft voor mij voldoende impact gehad om wat dat betreft het roer om te gooien.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:09

ellenlouise schreef:
En dat valt me dan weer tegen van jou, want ik begrijp werkelijk niet hoe je zoiets in je hoofd haalt.

Alsof de asielen het nog niet druk genoeg hebben.

ja maar ik ga toch niet opgescheept blijven met de katten van anderen. Ik laat een ander mij niet met een probleem opschepen.

WhitneyLove schreef:
[

[/quote]

En wat doe ik dan? WAt doe ik dan wat erger is dan wat jullie doen?

WhitneyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:10

Desiree, opzich begrijp ik je vraag niet echt, WAt doe ik dan wat erger is dan wat jullie doen? Als je het over katten buitenlaten hebt is dat cker geen misdaad! Een dier moet vrij rond kunnen lopen, de ene kat blijft lekker binnen en de ander zul je alleen buiten aantreffen. Door je kat juist binnen- of buiten te sluiten maak je er een vervelend iets van. Het is zielig als een ander zijn dieren worden opgepeuzeld of verwondt, maar je kat binnensluiten of hoge hekken rond je erf zetten is (volgens mij) niet altijd de beste optie. Een roofdier heeft ruimte nodig...
Maar dat van t asiel, kun je geen fotootje maken en in winkels ophangen? Okee >Als de eigenaar hem/haar gedumpt heeft doe je een goede zet, maar als je jouw kat kwijt bent zit ie opeens in het asiel! Ik zou het afschuwelijk vinden om mn lieffies daar terug te vinden... Z'on asiel is goed werk maar het raakt ontzettend vol> Die maatregelen zijn afschuwelijk en dat vind ik er zo erg aan. Als je het erg vervelend vind, sorry, maar iedereen mag zijn mening uiten en door de een word het anders gezien dan door de schrijver zelf. Maar ik ga dit hele topic niet van vooraf aan lezen, maar het gaat hier toch over een kat binnen of buiten laten? Het welzijn van de kat zelf? Jij bent duidelijk een echte hondenfan, en de dingen die jij wat onschuldiger vind klinken, vatten de kattenliefhebbers wat anders op...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:15

Ik mag toch hopen dat een katteneigenaar zijn kat zo snel mogelijk uit het asiel haalt?

Jullie doen nu net alsof ze daar maanden moeten verblijven. En in het asiel bij mij in de buurt zitten ze helemaal niet zo slecht trouwens.

Beter je kat een keer uit het asiel halen als dood langs de kant van de weg aantreffen of vergiftigd door een boze buurman of doodgebeten door een hond.

Zelf heb ik nog geen kat door de DB op laten halen, maar ik kan me echt wel voorstellen dat mensen dat doen als al het andere niet helpt.

WhitneyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:19

Alles beter dan da, daar heb je gelijk in, maar ik houd echt niet van asielen!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:23

WhitneyLove schreef:
Desiree, opzich begrijp ik je vraag niet echt, WAt doe ik dan wat erger is dan wat jullie doen? Als je het over katten buitenlaten hebt is dat cker geen misdaad! Een dier moet vrij rond kunnen lopen, de ene kat blijft lekker binnen en de ander zul je alleen buiten aantreffen. Door je kat juist binnen- of buiten te sluiten maak je er een vervelend iets van. Het is zielig als een ander zijn dieren worden opgepeuzeld of verwondt, maar je kat binnensluiten of hoge hekken rond je erf zetten is (volgens mij) niet altijd de beste optie. Een roofdier heeft ruimte nodig...
Maar dat van t asiel, kun je geen fotootje maken en in winkels ophangen? Okee >Als de eigenaar hem/haar gedumpt heeft doe je een goede zet, maar als je jouw kat kwijt bent zit ie opeens in het asiel! Ik zou het afschuwelijk vinden om mn lieffies daar terug te vinden... Z'on asiel is goed werk maar het raakt ontzettend vol> Die maatregelen zijn afschuwelijk en dat vind ik er zo erg aan. Als je het erg vervelend vind, sorry, maar iedereen mag zijn mening uiten en door de een word het anders gezien dan door de schrijver zelf. Maar ik ga dit hele topic niet van vooraf aan lezen, maar het gaat hier toch over een kat binnen of buiten laten? Het welzijn van de kat zelf? Jij bent duidelijk een echte hondenfan, en de dingen die jij wat onschuldiger vind klinken, vatten de kattenliefhebbers wat anders op...

Ik eis dat de kattenliefhebber verantwoordelijkheid opneemt en dat doe jij niet en dat doen vele anderen ook niet. Een kat hoort vast als het inhoudt dat hij andere mensen op eigen terrein lastig valt. Doet hij dat niet, dan is het geen probleem als hij los loopt. MAar als het hebben van een liefhebberij (in dit geval het houden van een kat) inhoudt dat dit ten koste moet gaan van iemand anders, dan moet je die liefhebberij aanpassen en anders opgeven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:01

ThePast03 schreef:
Beter je kat een keer uit het asiel halen als dood langs de kant van de weg aantreffen of vergiftigd door een boze buurman of doodgebeten door een hond.

Dit voorbeeld lijkt me kiezen uit twee kwaden.
Mijn katten zitten gelukkig binnen maar stel dat ik ze in het asiel zou moeten ophalen en ze hebben daar katteziekte of niesziekte ofzo opgelopen dan kun je erop rekenen dat ik degene die mijn kat daarnaar toe bracht ook een bezoekje ga brengen. Hamer

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:12

En nu even wat praktisch Knipoog :

Ik hoor wel eens van mensen die de slang op een vreemde kat zetten, maar..... hoe krijgen ze dat in vredesnaam voor elkaar? Verward
Vanavond heb ik een uur zitten posten met de tuinslang in de aanslag Haha! Maarreehhhh..... kitty wilde mooi niet meer terugkomen! Gaan die mensen dan dagen zitten wachten? Want tegen de tijd dat Elles eens een keer buiten is, de kraan heeft aangezet en de spuit vast heeft, is het poessie natuurlijk allang gevlogen Haha!

Wij hebben dus -sinds de buurkat is vertrokken- een nieuwe territoriumstrijd in de buurt. Er is een (overigens erg grappig) zwartje dat hier sinds Tommie's vertrek onze poes komt uitdagen, die in een ren zit opgesloten. Het kind is dan vervolgens helemaal over de zeik en houdt niet meer op met loeren naar de plek waar die zwarte altijd over de schutting komt. De nieuwe rooie theemutskater van de achterburen heeft ook steeds ruzie met hem. Zitten 's morgens heel vroeg naar elkaar te brommen en te janken en vervolgens vallen er klappen. Niet bevorderlijk voor onze nachtrust... Scheve mond

Morgen ga ik sowieso proberen om met aarbeiennet een barriere te maken, zodat het in ieder geval meer moeite gaat kosten om bij ons in de tuin te komen. Maar die tuinslang? Geen idee hoe ik dat voor elkaar moet krijgen Cool
Laatst bijgewerkt door Elles op 07-08-06 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:13

Onze katten zijn permanent buiten en komen helemaal niet binnen. Maar wij wonen op een boerderij met naast ons een ''natuurgebiedje'' van 12 hectare en de katten vermaken zich prima. Onze katten kunnen ook niet langer dan 2 uurtjes binnenblijven, dan gaan ze mauwend voor de deur staan. (Op de halve pers na dan die houdt wel van binnen zitten Knipoog ).
Vroeger vond ik het sneu dat sommige katten permanent binnen moesten blijven, maar inmiddels ben ik al van mening verandert. Veel katten kunnen gewoon niet naar buiten omdat ze weglopen/vergiftigd worden of andere mensen lastig vallen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:17

Elles schreef:
En nu even wat praktisch Knipoog :

Ik hoor wel eens van mensen die de slang op een vreemde kat zetten, maar..... hoe krijgen ze dat in vredesnaam voor elkaar? Verward
Vanavond heb ik een uur zitten posten met de tuinslang in de aanslag Haha! Maarreehhhh..... kitty wilde mooi niet meer terugkomen! Gaan die mensen dan dagen zitten wachten? Want tegen de tijd dat Elles eens een keer buiten is, de kraan heeft aangezet en de spuit vast heeft, is het poessie allang gevlogen Haha!

Is mij ook alleen een keer gelukt toen ik toevallig net de tuin aan het sproeien was. Haha!
Kat was er niet bepaald van onder de indruk was even weg, maar een kwartier later vrolijk weer terug.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 23:14

ThePast03 schreef:
Ik mag toch hopen dat een katteneigenaar zijn kat zo snel mogelijk uit het asiel haalt?

De meeste mensen met katten doen er niet raar van als poeslief eens besluit om een weekje niet thuis te komen. Dus stel dat jij de kat van een ander in een asiel gaat dumpen, zal de gemiddelde kat er toch wel een week gaan zitten. En dan heb je ook nog mensen die automatisch denken: "oh, poeslief is de baan op, die komt uit zichzelf terug, daar moet ik niet achter gaan zoeken, en als ze niet terug komt, dan zal ze wel ergens dood liggen.'
Dan loop je dus het risico dat de kat die jij gedumpt hebt in het asiel voor de rest van zijn dagen in het asiel verblijft en uit zijn vertrouwde omgeving gerukt wordt. Ik persoonlijk zou met deze gedachte niet kunnen leven.

Maar als je geluk hebt, heb je de kat vast van iemand zoals ik, die hemel en aarde zou verzetten om zijn beest terug te vinden als hij nog maar 1 dag weg is. Helaas, als ik rondkijk hier in mijn directe omgeving, denk ik dat je veel meer kans hebt om een kat vast te hebben die eigendom is van de mensen van de eerste categorie.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 23:49

Ashkerlon schreef:
De meeste mensen met katten doen er niet raar van als poeslief eens besluit om een weekje niet thuis te komen. Dus stel dat jij de kat van een ander in een asiel gaat dumpen, zal de gemiddelde kat er toch wel een week gaan zitten. En dan heb je ook nog mensen die automatisch denken: "oh, poeslief is de baan op, die komt uit zichzelf terug, daar moet ik niet achter gaan zoeken, en als ze niet terug komt, dan zal ze wel ergens dood liggen.'
Dan loop je dus het risico dat de kat die jij gedumpt hebt in het asiel voor de rest van zijn dagen in het asiel verblijft en uit zijn vertrouwde omgeving gerukt wordt. Ik persoonlijk zou met deze gedachte niet kunnen leven.

Maar als je geluk hebt, heb je de kat vast van iemand zoals ik, die hemel en aarde zou verzetten om zijn beest terug te vinden als hij nog maar 1 dag weg is. Helaas, als ik rondkijk hier in mijn directe omgeving, denk ik dat je veel meer kans hebt om een kat vast te hebben die eigendom is van de mensen van de eerste categorie.

Sorry hoor, maar als mensen niet eens gaan zoeken naar hun vermiste huisdier en zomaar aannemen dat ze dan wel doodgereden zijn is die kat misschien zelfs wel beter af in het asiel.
Daar maakt hij tenminste dan nog kans op een baasje die hem wel gaat zoeken als hij niet meer op komt dagen.
Dat het dier er de rest van zijn leven zou moeten zitten vind ik ook wel erg dramatisch gesteld, er zijn gelukkig nog best mensen die katten uit het asiel halen.

Waar ik moeilijk mee kan leven zijn die meer dan 6000 advertenties op marktplaats waarin kittens aangeboden worden. Vier kittens per nest gemiddeld... keer 6000....

Maar goed dit is off topic. Zelf heb ik nog geen kat gevangen en door de db op laten halen, maar kan me best voorstellen dat er mensen zijn die dit als laatste oplossing zien omdat al het andere niet helpt.
Je wordt op een gegeven moment toch ook wanhopig als de eigenaar reageert met: Ik kan ze moeilijk opsluiten hoor, bekijk het maar.

En dan zie ik deze oplossing toch echt 10x liever dan het vergiftigen van een dier wat er zelf ook niet om gevraagd heeft.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 00:10

ThePast03 schreef:
Ashkerlon schreef:
Dan loop je dus het risico dat de kat die jij gedumpt hebt in het asiel voor de rest van zijn dagen in het asiel verblijft en uit zijn vertrouwde omgeving gerukt wordt.

Dat het dier er de rest van zijn leven zou moeten zitten vind ik ook wel erg dramatisch gesteld, er zijn gelukkig nog best mensen die katten uit het asiel halen.

Hiermee bedoel ik enkel dat het geen uitzondering is dat katten na een maand ingeslapen worden als ze in het asiel terecht komen. Dit dankzij dat katten-overschot. Als mensen dus na een tweetal weken zouden beslissen van toch maar even te gaan kijken waar poeslief uithangt en ze een week de tijd nodig hebben om heel de buurt uit te kammen en dan pas beginnen kijken of ze toevallig niet in een asiel zit... tjah, dan heb je de kans dat ze net naast de boot grijpen en net te laat het juiste asiel vinden...