discussie kat wel of niet buiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Spooky_

Re: discussie kat wel of niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:22

Urielle schreef:
Citaat:
@Door_ : daarbij ga je er vanuit dat iedereen een tuin heeft. Stap bij mij de benedendeur uit en je staat direct langs de weg.

Nog even afgezien van dat de vroegere buitenkatten gewoon alleen op sjouw gingen in de buurt. Een kat is geen hond, roep 'hier!' en hij kijkt je aan van ' Middelvinger!!'

Ze kan toch wel ergens heen? Een ren in klein achtertuintje is ook al genoeg....
Bovendien vindt ik dat je over dat soort dingen na moet denken voor je een kat neemt, je neemt geen kat omdat het gezellig is voor jezelf, maar omdat het voor de kat ook leuk is lijkt me....

Ik heb ook niet gezegd dat er geen uitzonderingen zijn, ik ken katten die niets liever willen dan binnen zijn, tja, dan laat je ze lekker...
Ik zeg alleen dat als een kat naar buiten wil, hij die mogelijkheid moet krijgen!!!

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:25

crossmonster schreef:
Citaat:
@door

ik vind het erg kort door de bocht van je om te zeggen dat alle kattenfokkers alleen op geld uit zijn.
zoals ik ook al had verteld, verdien je met de katten helemaal niets.
het voer is ontzettend duur, de dierenarts kosten hoog, en de shows kosten een fortuin, maar het heet niet voor niets een hobby !
dat ik mijn geld kwijt zou zijn door ze buiten te laten is dus geen argument, maar een zware belediging

Zo zet je het er zelf neer, ze hebben allerlei diploma's, dus ja.....

KAn best een zware belediging zijn, maar ik geen gewoon eerlijk mijn mening.

Heb je je ooit weleens afgevraagd wat jouw kat liever zou doen, buiten met andere katten ravotten, muizen vangen en zichzelf zijn, of door de baas opgepoetst worden om een show te gaan lopen omdat dat nou eenmaal de hobby van de baas is?

Bamburi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:26

Mijn ras-katten komen dus ook niet los buiten (ze hebben wel een kattenren tot hun beschikking waar ze, als het weer het toelaat lekker van de buitenlucht kunnen genieten). Wel komt mijn oudere 13 jarige htk-kat buiten, die doet altijd netjes haar behoefte buiten en komt ook nooit verder dan onze tuin (zij zit dan ook liever binnen dan buiten).

-Ik moet er trouwens ook niet aan denken dat een wildvreemde kater mijn ras-katjes dekt en daarbij misshcien ook nog eens aids heeft.

-Ook zijn er hier in de buurt helaas katten-haters actief

-Ik woon aan een vrij drukke weg, en ben daar vroeger al eerder twee htk-katjes door kwijtgeraakt.

-Ook zullen mensen ze snel meenemen omdat ze nogal wat waard zijn.

-Voor mijn ras telt natuurlijk ook nog mee dat ze in de zon kunnen verbranden , en sneller verwondingen kunnen oplopen.

-Ook zullen onze buren er niet van gediend zijn als mijn katten daar hun behoefte gaan doen.

Ik vind dit toch wel genoeg redenen om mijn katten lekker binnen of in de ren te houden.

Mijn katten zijn voorderest ook niks anders gewend, en hebben hier genoeg speeltoestellen en het hele huis tot hun beschikking. Ik denk niet dat ze iets te kort zullen komen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:29

ShannaY schreef:

Omdat jij gewoon een dierenmishandelaar bent

Paarden kammen met hele andere problemen dan met paarden. Waarom mijn paard binnen staat is meer dan duidelijk, kon ik anders had ik het ook zeker gedaan.

Ook ik woon in een drukke stad (Rotterdam!) ik heb een broertje van 3 jaar, die lekker in de tuin speelt, en hier voor ons huis met mijn vader. Ik heb 3 katten die altijd buiten lopen. We hebben heel lang heel de tuin afgesloten, zodat ze katten alleen in de tuin konden, maar na verloop van tijd vonden ze steeds meer manieren om te ontsnappen. We hebben toen nog aan stroom gedacht (wat ik trouwens een mooie oplossing vind om katten toch lekker in de tuin te laten ravotten, en niet verder!) maar hebben toen toch besloten lekker hun gang te laten gaan. Ze gaan overdag naar buiten, verschillend, de wil de ene dag binnen blijven, de andere dag naar buiten, en voor het donker melden ze zich weer braaf bij de deur om de nacht binnen door te brengen!

Da's waar

Ik vind het ook logisch dat jij jouw paard binnenhoudt maar als ik heel lineair doortrek wat jij stelt (mensen die hun kat binnenhouden vanwege het drukke verkeer doen dat uit eigenbelang) kan ik het ook stellen van jouw paard. 'Kijk Shanna, heeft haar paard alleen binnen omdat het zoveel moeite is om die bijtplekken te verzorgen.' Zo denk ik er niet over, dat weet je wel, maar ik neem aan dat je je dan ook wel kunt indenken dat mensen hun katten gewoon liever niet plat zien.

Zo te lezen hebben jullie een tuin en hebben de katten dus wel een plekje voor zichzelf. Hier zijn bijna geen tuinen. Alles is gewoon volgebouwd, huis aan huis doorstreept met drukke wegen. Wie hier zijn kat buitenlaat (en die zie je ook niet hier) zet hem gewoon los op de weg zonder veilig plekje.

Zodra ik klaar ben met mijn studie gaan wij op zoek naar een huis in het buitengebied met tuin voor beesten en kind(eren). Tot dusver zie ik echt geen veilige oplossing.

Dat is nu even vanuit mijn eigen situatie gezien, ik kan me zo voorstellen dat er hier meer Bokkers zijn zonder tuin (of ben ik weer de enige stadsstumper )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:30

door_ schreef:
Heb je je ooit weleens afgevraagd wat jouw kat liever zou doen, buiten met andere katten ravotten, muizen vangen en zichzelf zijn, of door de baas opgepoetst worden om een show te gaan lopen omdat dat nou eenmaal de hobby van de baas is?

Ik weet niet wat voor ras de fokkers hier hebben maar bijv. Perzen zijn niet zo van het ravotten. De Perzen die ik ken die buitenkomen liggen de hele dag te slapen. Ik denk dat ze teveel last hebben van hun vacht (en ademhaling, met die neusjes?)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 11:33

door_ schreef:
Zo zet je het er zelf neer, ze hebben allerlei diploma's, dus ja.....

KAn best een zware belediging zijn, maar ik geen gewoon eerlijk mijn mening.

ze hebben een gezondheidscertificaat, ik heb niets gezegt over diploma's in dit topic ???

ze hebben allen een bloedtest ondergaan, en ja dat certificaat is voor mij erg belangrijk, die test is voor twee akelige ziektes die buitenkatten vaak met zich meedragen, en die je je eigen katten niet aan wil doen, dus eerst even goed lezen eer je iets spuwt

de titels die mijn katten hebben hebben niets te maken met het feit wel of niet buiten.
ik heb een kater die heel erg veel prijzen wint, die is idd dus wel risicovoller om buiten te gooien ivm diefstal.
en nee dan ben ik niet verdrietig omdat ik mijn geld kwijt ben, nee ik wil niet dat die kat de handel in komt, of erger nog, bij een broodfokker terecht komt.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:34

@Urielle: nee hoor, wij zijn ook stadsstumperds.. Maar de buitenmensen hebben soms maar weinig begrip voor stadsstumperds....

Wij zijn van een vierkamerflatje op 3 hoog verhuist naar een huis met een tuin, oa voor de katten. Maar zolang die tuin niet kat-proof is, komen ze er niet in. Punt.

Uiteraard moet men nadenken voordat men een kat 'neemt'. En dus ook bedenken dat een kat buiten laten in een drukke verkeerswijk eigenlijk geen optie is.

@Shanna: Waar lees ik wat?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:35

Urielle schreef:

Da's waar

Ik vind het ook logisch dat jij jouw paard binnenhoudt maar als ik heel lineair doortrek wat jij stelt (mensen die hun kat binnenhouden vanwege het drukke verkeer doen dat uit eigenbelang) kan ik het ook stellen van jouw paard. 'Kijk Shanna, heeft haar paard alleen binnen omdat het zoveel moeite is om die bijtplekken te verzorgen.' Zo denk ik er niet over, dat weet je wel, maar ik neem aan dat je je dan ook wel kunt indenken dat mensen hun katten gewoon liever niet plat zien.

Het verzorgen vind ik niet erg, maar dat er valt niks te verzorgen als het steeds open ligt, en het arme paardje helemaal gefrustreerd staat te doen

Citaat:
Zo te lezen hebben jullie een tuin en hebben de katten dus wel een plekje voor zichzelf. Hier zijn bijna geen tuinen. Alles is gewoon volgebouwd, huis aan huis doorstreept met drukke wegen. Wie hier zijn kat buitenlaat (en die zie je ook niet hier) zet hem gewoon los op de weg zonder veilig plekje.

Zodra ik klaar ben met mijn studie gaan wij op zoek naar een huis in het buitengebied met tuin voor beesten en kind(eren). Tot dusver zie ik echt geen veilige oplossing.

Dat is nu even vanuit mijn eigen situatie gezien, ik kan me zo voorstellen dat er hier meer Bokkers zijn zonder tuin (of ben ik weer de enige stadsstumper )

Tegen die tijd wil je die katten ook naar buiten doen? Dat is toch alleen maar mooi?

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:36

@ Urielle: Ik snap best dat een situatie soms niet zo is dat je je kat de ruimte kunt geven die hij verdient, wat ik al belangrijk vindt is dat je er als baasje over nadenkt!
Dat je graag groter zou willen gaan wonen, en de katten nu even in moeten schikken, maar er komt een oplossing voor, vindt ik goed nadenken over de welzijn van je beestjes....

Dat je je kat niet buiten laat omdat hij veel geld waard is en jij liever shows met hem loopt, in plaats van dat beest een beestwaardig bestaan te gunnen, zoals sommigen hier, dat vind ik dan weer niet kunnen!

En zoals eerder door mij gepost, zijn er rassen die liever binnen zijn, of HTK-katten die niets liever doen dan op bed slapen, dan heb ik er geen probleem mee, als de kat maar naar buiten zou kunnen als hij dat wil...

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:38

@ crossmonster: dat bedoelde ik, certificaten...

Maar je geeft geen antwoord op mijn laatste vraag, en die was nou juist het belangrijkste!

En over lezen voor ik iets post, dat ik het ergens niet mee eens ben, betekent niet dat ik het niet heb gelezen, ik ben het er gewoon niet mee eens, kan toch?

Bamburi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:38

door_ schreef:
Dat je je kat niet buiten laat omdat hij veel geld waard is en jij liever shows met hem loopt, in plaats van dat beest een beestwaardig bestaan te gunnen, zoals sommigen hier, dat vind ik dan weer niet kunnen!

...

Heb jij dan liever dat die beestjes gestolen worden, en dan in een klein kooitje gestopt worden om mee te fokken?

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 11:41

mm ik denk dat er nu een hele anders discussie op gang komt, namelijk het verschil tussen een showkat en een huiskat?

ik heb van beide partijen katten, ik ben begonnen met twee htk's
en die zijn nog even belangrijk als toen ik ze net had, ik vind de showkatten niet belangrijker als de niet-showkatten.

ben je al wel eens op een show geweest?
mijn katten genieten van een show, de aandacht en het publiek, ze vinden het op een na allemaal leuk, en die ene die er niets aan vind, die blijft lekker thuis. die is nu kampioen en hoeft van mij niet meer mee op show.
het beste voorbeeld is een van mijn katers, die geniet echt met volle teugen, die ligt de hele dag te fietsen en gaat luid spinnen als er mensen naar hem kijken !

de discussie dat mensen met show katten egoistisch zijn is naar mijn mening een hele andere discussie als het wel of niet buiten laten.

ik heb over klitten niets gezegt, en ik houd mijn htk's net zo goed binnen, die hebben ook niet buiten gelopen voor ik met mijn cattery was begonnen.

zullen we anders de broodfokkers er eens bijhalen, die al hun katten in kleine kooitjes houden, om er zoveel mogelijk mee te fokken zodat er veel geld binnenkomt????

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 11:43

door_ schreef:
@ crossmonster: dat bedoelde ik, certificaten...

Maar je geeft geen antwoord op mijn laatste vraag, en die was nou juist het belangrijkste!

En over lezen voor ik iets post, dat ik het ergens niet mee eens ben, betekent niet dat ik het niet heb gelezen, ik ben het er gewoon niet mee eens, kan toch?

de certificaten zijn een bewijs van gezondheid, is dus in geld niet uit te drukken

en wat betrefd jouw vraag, mijn katten worden graag geborsteld, en die van mij worden echt niet gewassen oid voor een show.
enigste wat ik doe is even een borstel er doorheen en klaar.

en okej, de katerstaarten was ik wel, maar dat is ook meer voior de gezondheid, want een katerstaart is ook voor de kat erg vervelend. dat kan namelijk erg pijnlijk zijn.

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:44

@ Bamburi: Oplossing: een grote ren in de tuin zodat ze niet weg kunnen maar wel buiten kunnen....... heb ik eerder gezegd, zo kunnen ze wel ravotten, rollen en gek doen, maar ze komen niet met buurtkatten in aanraking en lopen niet onbeheerd langs de weg....

Bamburi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:46

door_ schreef:
@ Bamburi: Oplossing: een grote ren in de tuin zodat ze niet weg kunnen maar wel buiten kunnen....... heb ik eerder gezegd, zo kunnen ze wel ravotten, rollen en gek doen, maar ze komen niet met buurtkatten in aanraking en lopen niet onbeheerd langs de weg....

Oké, dan zijn we het daar over eens

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:47

@door: Wij zijn al bijna een jaar aan het bedenken hoe we een ren in de tuin gaan maken, waar de katten vrij in en uit kunnen. Dat is nog niet zo eenvoudig hoor.. wil je geen gaten in bestaande muren hoeven slopen.

Eigenlijk moet de tuin in zn geheel overdekt worden, maar daar is de gemeente weer niet blij mee....

Kortom, wij zijn er nog niet uit....

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:49

@ crossmonster: volgens mij laten we ons meeslepen....

Het enige wat ik hier de hele tijd probeer te zeggen is, als je kat naar buiten wil en je hebt de mogelijkheid, dan moet dat kunnen!!!

Je moet vanuit de kat denken, vindt je kat die shows leuk, en ik geloof dat er katten zijn die ervan genieten, dan is het goed!
Dat bedoelde ik dus, dat er veel te veel mensen zijn hier die vanuit zichzelf denken, en niet aan hun kat denken!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:50

crossmonster schreef:
ben je al wel eens op een show geweest?
mijn katten genieten van een show, de aandacht en het publiek, ze vinden het op een na allemaal leuk, en die ene die er niets aan vind, die blijft lekker thuis. die is nu kampioen en hoeft van mij niet meer mee op show.
het beste voorbeeld is een van mijn katers, die geniet echt met volle teugen, die ligt de hele dag te fietsen en gaat luid spinnen als er mensen naar hem kijken !

Ja ik wel, vaak zat zelfs. We hebben ook 1 kat bij een show weggehaald, dan maar wat meer neertellen, maar god oh god wat zat dat beestje rot in zijn vel. We hebben ook een zogenaamde "afgekeurde" showkat hier rond lopen, omdat hij niet helemaal zuiver van kleur was, hij was net iets donkerder dan hij zou moeten zijn. Dan vraag je je nog af waar het allemaal over gaat.

Beide katten zijn gek op naar buiten gaan, terwijl ze vroeger inderdaad geisoleerd binnen gehouden werden, gek gekamd werden en als porselein behandeld werden. Toen ik vroeger op de shows rondliep zag ik katten zitten met oren plat, levenloos achter een glazen ruitje.. nee je kan mij niet vertellen dat die katten het naar hun zin hebben. Mijn katten zijn stuk voor stuk ook allemaal gek op aandacht, maar om ze daarvoor nou achter een glazen ruitje te zetten om wat prijzen te winnen. Nee..

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:52

Cer schreef:
Citaat:
@door: Wij zijn al bijna een jaar aan het bedenken hoe we een ren in de tuin gaan maken, waar de katten vrij in en uit kunnen. Dat is nog niet zo eenvoudig hoor.. wil je geen gaten in bestaande muren hoeven slopen.

Eigenlijk moet de tuin in zn geheel overdekt worden, maar daar is de gemeente weer niet blij mee....

Kortom, wij zijn er nog niet uit....

Ik snap best dat ik een luxe heb, (dombo dus) wat betreft ruimte, ik heb geen probleem met de gemeente, die kat heeft aan onze tuin territorium genoeg, en dat is luxe, snap ik!

Alleen het feit al dat jij erover nadenkt, en bezig bent met een oplossing, vindt ik dus al goed!
Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd, sommige oplossingen daar moet je even op wachten, zoals het volgende huis van Urielle, waar de katten ook buiten kunnen, dat snap ik heel goed!

Maar het feit dat je erover nadenkt en probeert een oplossing voor ze te verzinnen, is dus super!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:54

Cer schreef:

He, zeg me nou niet dat ze DAAR over zaniken he! Dat wilde ik ook doen met ons huis van over een paar jaar!

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:56

Ja, alleen het feit dat we een tuin hebben, waar de katten niet inkunnen is minder super....

Overigens, ik geloof nog steeds niet dat katten diep ongelukkig worden van binnenzitten hoor....

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 11:56

Liedje schreef:
Ja dat is ook wel goed dat gezonde katten gefokt worden maar wat ik eigenlijk niet snap is dat mensen steeds meereen raskat verkiezen boven een boerderij kat... Hoe weet je dat als ik het vragen mag ?
En... wat is het verschil tussen een raskat en boederijkat ? Ik denk dat een boedereij kat sterker is qua gezondheid dan een raskat . Die zijn VAAK veel te ver doorgefokt

Amen! Zelf vind ik het bijzonder jammer dat mensen kiezen voor een 'kat op bestelling' voor een paar honderd euri i.p.v. één van de duizenden katten die in de asielen op een baasje wachten. En ook in het asiel zitten raskatten.

Kat wel of niet buiten hangt af van je woonomgeving èn de kat. Zelf heb ik het idee dat een kat in het buitengebied meer risico loopt dan in een rustige woonwijk. Een kat die al een tijd in het asiel in een klein hokje/kamertje heeft gezeten is allang blij als ie een hele flat tot z'n beschikking heeft en af en toe lekker op balkon mag.

Mijn kat komt alleen buiten als wij thuis zijn en als ze lang weg is dan ga ik altijd even poolshoogte nemen. Er zijn ook zat mensen die een kat nemen, beest 's ochtends de deur uitschoppen en er niet meer naar omkijken. Als ie mazzel heeft kan hij 's avonds weer naar binnen.

Daarnaast was mijn kat echt superschuw toen ze bij ons kwam (> 1 jaar in het asiel), moest eerst een paar weken in de bench om te socialiseren en is pas na een half jaar naar buiten gegaan. Voor die tijd taalde ze er niet naar om naar buiten te gaan maar als je ziet hoe ontzettend leuk ze het buiten vindt! Lekker door het gras rennen, met vliegjes/mugjes spelen, op de warme aarde in het zonnetje liggen enz. Dat wil ik mijn kat echt niet ontnemen!

Van een superschuw katje naar het meest aanhankelijke dier dat je je kunt voorstellen. En ik vond het best spannend om haar voor het eerst naar buiten te laten. In eerste instantie wilden we haar in de tuin houden maar ondanks alle opgeworpen barrières (gaas) was ze de 2e dag binnen 10 minuten al verdwenen maar kwam gelukkig na een half uurtje weer terug. Nu hebben we het maar losgelaten. Als ik roep komt ze als een gek naar binnengesprint (tenzij ze buiten gehoorsafstand is).

Dus ja, ik ben voor een kat buiten

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 11:58

@ shannay ja helaas zijn er fokkers die hun katten wegdoen als hij niet goed genoeg is, of als hij geen fokwaarde meer heeft.
de laatste show hadden we het er nog over hoe mensen dat konden doen???
ook als fokker houd je net zoveel van je katten als van een gewone huiskat !
@ door
idd ik snap wat jij bedoelt, helaas is die mogelijkheid er niet. wel heb ik uiteraard een mooie ren. de katers zitten in de schuur en in een buitenren, die zitten altijd lekker buiten te koekeloeren, de poezen in huis moetenw achten tot ik het raam opendoe. zodra ik dat opendoe rennen ze allemaal naar buiten, maar al snel gaan ze weer naar binnen, binnen is meer te beleven

ik wil ook geen ruzie hier opzetten.
wil met dit topic ook laten zien dat kattenfokkers net zoveel om hun diertjes geven als de normale kattenhouders.
helaas bestaan er ook broodfokkers, dat is imo net zo erg als de bioindustrie, en misschien zelfs wel erger

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 12:04

@ liedje
dat is hetzelfde idee van waarom mensen steeds meer paarden met goede bloedlijnen willen.
misschien is het een modegrill.
maar feit is dat een serieuze fokker op gezondheid let. en je een kitten krijgt die volledig gesocialiseerd is, volledig geent, ontwormt en preventief ontvlooit .
mensen kiezen dus vaker voor gezondheid, en schoonheid.
kattenshows worden ontzettend druk bezocht door kattenkijkers, dwz er is steeds meer interesse in mooie raskatten.
bij mij roepen ook vaak mensen van ohh wat heb jij altijd een mooie katten voor het raam zitten !
mijn htk's zitten ook gewoon voor het raam hoor, maar ik bedoel dat mensen steeds meer geinteresseerd raken in raskatten.

ook is van een raskat het karakter beter bekend.
iemand met kinderen zal eerder kiezen voor een ragdoll, boskat of coon, omdat deze dieren nu eenmaal toleranter zijn als een ander ras.
bij een htk waarvan vader onbekend is, is het karakter pas duidelijk als de kitten een stuk ouder is.

de mensen die mij bellen voor een kitten hebben ook vrijwel altijd eerst studie gedaan naar de karakters van de betreffende rassen, en zo een weloverwogen keuze gemaakt wat betrefd karakter en ras.
en doordat ze veel geld moeten neertellen, ben ik er zekerder van dat ze goed terecht komen, en niet na een plasje binnen meteen in het asiel worden gedumpt, want ja helaas bestaan die mensen.
die nemen een gratis kitten en zijn hem te sneol weer beu omdat er niet goed genoeg over is nagedacht ...

taverno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:05

Ik ben niet voor of tegen katten binnen/buiten houden.
Maar ik woon in een flatje van drie hoog en mijn kat kan niet beneden aanbellen als ze weer naar binnen wil dus is ze noodgedwongen binnen.

Ik heb wel een klein balkonnetje,daar mag ze wel op maar ze springt op de railing en is al eens een keer naar beneden gevallen.

Onze kat bij mijn ouders kon wel naar buiten maar wilde niet
En de achterbuurman van mijn ouders is steeds aan het schelden dat de kat van de buren steeds bij hem in de tuin zit.