Konijnen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gigixponys

Re: Konijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 10:03

Ik ben benieuwd. Heb het in een potje in zijn hok gezet, anders moest ik hem weeral vangen. Dat is ook elke keer zoveel stress.. Hoop dat hij het vanzelf opeet.. B-)
We zullen het zien. _O-

Misschien een tip voor de volgende keer. Als zo'n nageltje bloed, kan je een beetje bloem nemen (waar je taarten mee bakt) en daar het nageltje in duwen. Dat vormt een stopje op de nagel.

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 19:49

Ik had het inderdaad gelezen maar ik heb geen bloem in huis. :P En het was om 23.30 dus helaas waren de winkels dicht anders had ik het kunnen halen! Maar het is gelukkig op tijd gestopt en het heeft sinds dien niet meer gebloed! Geen dik pootje, geen gekke veranderingen dus het is allemaal goed gekomen. *\o/*

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 20:31

Ze hebben er in mijn ervaring kort last van. Ik heb er eentje die heeft een scheve teen, ze dierenarts denkt dat die gebroken is geweest, hebben we helemaal niks van gemerkt. Een ander is wel eens blijven haken en heeft zijn hele nagel eruit getrokken, hadden we ook alleen gemerkt omdat er bloed was. Beide hebben geen dag slecht gelopen gelukkig

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 21:49

Ik heb inderdaad ook een konijn met een los kootje. Waarschijnlijk met het graven vast blijven hangen. Hij heeft er geen last van. Nooit gehad ook niet. Merkte het alleen doordat zijn nagel omhoog groeit nu.
En mijn oudje heeft ook al vaak een nagel gescheurd. Eentje groeit nu wel nog amper en heel krom. Ik noem het zijn captain hook nagel. :')

De probiotica was hier absoluut geen succes, krijg het er met geen mogelijkheid in... Had ook bunnynature go vet gastroplex brokjes gekocht. Die lust hij gelukkig wel. Maarja dat is eerder preventief, dan curatief. |o

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 15:01

Dat stelt zeker gerust! Hij heeft ook nergens meer last van gehad gelukkig. :D Ik moet ook zeggen dat het de eerste keer was dat dit gebeurde sinds ik konijnen heb (ong 12,5 jaar) dus ik zat vooral even in de stress dat het 's avonds gebeurde en alles dicht was hier. Het zal nooit overdag gebeuren hier. _O-

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 15:20

Inmiddels is het al even stil in de topic, maar toch even een paar vragen van mijn kant.

Wij gaan in oktober / november verhuizen. Nu kan ik een konijn overnemen. oorspronkelijk een konijnen koppel die noodgedwongen moesten verhuizen van woonwijk naar een afgelegen onverwarmde stal omdat de konijnen ‘s nachts erg veel lawaai maakte en de buurt dat niet oké vond.
Inmiddels is één van de twee konijnen overleden. Het andere konijntje is een gecastreerd mannetje uit ca. 2019 of 2018 en oogt gezond. Zo op het oog is hij schoon en goed op gewicht. Oogjes glanzen goed. En zijn achterste is ook goed schoon. Geen lange tanden of nagels. Hij is op te pakken.

Hij wordt verzorgd, dus qua voer et cetera zit het wel goed. Qua sociale omgang en wat vertier niet in mijn ogen. Zelfs geen leuk uitzicht. Hij komt het hok niet uit. En heeft ook geen ‘denkwerk’.

Nu wil ik heel graag dat dwergkonijntje wel overnemen omdat hij er anders ook maar gewoon zijn dagen uit te zit te zitten. Mijn wens voor Belgische hazen wil ik daar ook voor parkeren.

Hij heeft een redelijk formaat hok. Ik schat 1,5 m x 1 m met een verdieping. Let wel; Dit is natuurlijk niet mijn standaard, want ik hou meer van dat een konijn een konijn zijn.
Dus hier mijn vragen;

- Kan ik zo zo’n relatief oud mannetje nog een verhuizing aan doen ergens in november? Van een hok in een onverwarmde stal naar een hok die (beschut) buiten staat?

-Ik wil hem graag koppelen aan een dwergkonijnen vrouwtje moet het ook eentje van zijn leeftijd zijn?

- wanneer check ik hem bij de DA op zijn gezondheid? Voor het koppelen? Dan wordt het helemaal een getouwtrek met zo’n diertje wat al jaren niets ziet.

- Nu komt hij door de verhuizingwel op nieuw terrein, dus dit leek mij het het beste moment om te koppelen. Het hok is natuurlijk niet nieuw, dus het koppelen zal buiten het hok moeten gebeuren. Kan ik dit het beste uitbesteden? En zo ja dan moet hij dus twee keer worden verhuisd. Kan ik dat maken?

- Dat hij lawaai maakt, vind ik overigens niet erg. Wij wonen buiten af. Ik wil nog wel graag een grote buitenren om het hok. We hebben ruimte zat. En ook die buitenren pas doen in het voorjaar?

Waar doe ik het konijn plezier aan? helemaal niet verhuizen en niet koppelen?
Of juist wel kijken of ik het leven van dit konijntje nog kan verrijken?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 16:16

Ik zou het konijn van te voren al naar de dierenarts brengen want de inentingen moeten ook op orde zijn. Dan voor november een afspraak maken bij een opvang en hem vanuit de huidige plek daar heen brengen. Dan kan jij alles schoonmaken en inrichten en dan kan het koppel terug komen. Het hoeft geen oud konijn te zijn maar als het een jong konijn is zit je er wel 'aan vast'. Ik zou ook zeker een opvang aanraden helemaal bij een ouder konijn die al een tijdje alleen zit

Wat je ook gaat doen het geeft stress. Maar de huidige situatie geeft ook chronische stress.