Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:57

Avalanche schreef:
Ja maar temmen zegt niet zoveel natuurlijk, en als ik me netjes aan de bokt regels hou, kunnen mensen temmen tot ze groen zien. Ik heb daar totaal geen last van :')

Evamarie schreef:
Mensen die over anderen spreken hebben het vaak over zichzelf

Waarvan jij een lichtend voorbeeld bent?

Uiteraard heb ik het hier over jou :')

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:58

superpony schreef:
Daphara schreef:
Helemaal super dat je deze katjes gered hebt! Hou je daarmee “broodfok” in stand? Ik weet het niet, je hebt het met de beste bedoelingen gedaan en een tientje is nou ook niet een bedrag waarvan je kunt zeggen dat het puur om het geld gaat.

Boerderij kittens is ook iets wat imo voortkomt uit de “bewust onbekwaam” hoek. Mensen die geen of te weinig verantwoordelijkheid nemen voor de dieren onder hun beheer. Ook een boerderij kat kan geholpen worden en zo kunnen nesten en leed voorkomen worden. Dan is imo de vraag, hoe ga je die mensen bewust(er) maken van hun verantwoordelijkheid?

Bij veel mensen van de oude stempel leeft bijvoorbeeld ook nog de illusie dat een kat eerst krols geweest moet zijn, voordat je die kunt laten helpen, dan ben je dus al te laat.
Het is iets dat ik, zelfs nu nog, regelmatig te horen krijg wanneer ik kittenkopers inlicht dat liefhebberskittens van mij altijd geholpen worden voordat ze kunnen verhuizen naar hun nieuwe thuis. Ik dacht dat het al 20 jaar, zo niet langer al bekend is dat “eerst krols, dan pas laten steriliseren” totale onzin is en dit bij katten al veel jonger kan gebeuren.

Een campagne met betrekking tot voorlichting over vroegcastratie bij katten, zou echt wel nuttig kunnen zijn. In België is vroegcastratie voor katten nu al de norm en ik hoop dat het in NL ook gaat komen.

Ik was tot voor kort in de veronderstelling dat vroegcastratie ook bij honden een goede optie was, maar volgens mij hier op bokt vertelde iemand dat daar wel de nodige medische complicaties op langere termijn van komen, dus dat daar vroegcastratie geen optie zou kunnen zijn.

superpony schreef:
Op de veel stallen en boerderijen wordt er niks geholpen en gaat het nesten krijgen vaak altijd door.

Bij deze mensen gaf ik les aan iemand en daar waren ook altijd nesten. Dat tientje is niet wat ze normaal vragen. Voor de leuke kleurtjes kregen ze meer, maar zoals zij het zeiden raakten ze de saaia zwarten niet kwijt. Ik had het beestje al in mijn hand en wist wat het alternatief was, daarop gezegd; wat moet je ervoor hebben en was tientje zomaar iets wat ze even riepen. Aan dat katje zou sws niks verdient worden.

Lastig deze categorie, mensen die willens en wetens op deze manier handelen zijn in ieder geval mensen die niets om dierenwelzijn geven.

superpony schreef:
Maar het gaat om broodfok en mp. We proberen hier uit te vinden wanneer het broodfok is en waar de grenzen zijn.

Ik denk dat juist de input en voorbeelden van fokkers die wel serieus bezig zijn (met of zonder stamboom) helpt om een beter beeld te scheppen waar de grens ligt met de malafide fok/handel, de prutfokker en de “broodfokkers”

superpony schreef:
Maar we weten ook dat er veel boerderij nesten zijn die voorheen gratis werden weggegeven. Daar is ook geen sprake van bewust 2 gezonde ouders bij elkaar, socializeren, ontwormen, enten etc. Dus in welk hokje stoppen we dat??

Boerderij nesten en andere pretnestjes van mensen die niet de verantwoordelijkheid nemen om hun dier te laten helpen of de basis zorg bieden dat elk dier nodig heeft (ontwormen, vaccineren en goede voeding) gaan bij mij in de “bewust onbekwaam” groep. Ze weten wel beter, maar doen niet beter.

superpony schreef:
Neemt niet weg dat veel mensen gewoon een leuk lief katje willen en niet per se een speciaal gefokt ras. Ik had een kennis die raskatten fokte en die had ik echt niet willen hebben.
Ik wil een gezond en lief katje. Uiterlijk zegt en boeit me niks. En ik wil ook zeker niet naar shows en dergelijke.

Dat mag toch, net als dat niet elke honden eigenaar een specifieke rashond wil. Ik heb 2 honden gehad, een Jack Russel en een kruising Duitse Staander.
Beiden van de paarden boerderij, beide uit bewust gefokte nesten met de nodige zorg voor de moeder en de pups, maar geen stamboom. De Jack is 16 geworden en de Duitse Staander kruising 12 jaar, beiden zonder enkele medische problematiek. Afgezien van de keer dat de DS een traag schuim kussen opgegeten had… lang leve de laxeermiddel
Meneer het nodig vond om op wespen te jagen en die op te eten (dus regelmatig DA bezoekjes omdat zijn kop opgezwollen was na weer een steek)

superpony schreef:
En als je de reacties leest en het steeds terugkomen op rassen en verenigingen is het ook wel duidelijk waarom mensen op mp een dier zoeken. Daar kunnen ze wat makkelijker een dier vinden zonder teveel gedoe er omheen. En dat wil niet zeggen dat die mensen allemaal slechte bazen zijn.

En mijn BC reu is bijv nog intact, maar die zou ik ook niet ter dekking aanbieden.

Mensen die op MP een dier zoeken zijn niet per definitie slecht bezig, daar ben ik het helemaal mee eens. Daarom vind ik het ook leuk om via MP kittenkopers te vinden. Mijn advertenties zijn behoorlijk lang, naast een korte karakter beschrijving van het kitten leg ik in basis veel uit van hoe ik werk. Van de vaste prijs tot vaccinaties, testen, vroegcastratie, basisvoorwaarden waar een nieuw thuis aan moet voldoen. Eerste kennismaking is altijd vrijblijvend en je mag pas reserveren als je weer thuis bent, want als je hier op de bank zit tussen al dat fluff, dan is meteen reserveren en meenemen veel te verleidelijk en ik wil wel dat er over nagedacht wordt.

Als mijn advertentie de mensen niet aanstaat, gaan ze gewoon naar de volgende, maar je kunt wel een verschil laten zien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:59

Negeer de mensen gewoon die je vervelend vindt. Op deze manier wordt het topic om zeep geholpen en dat doe je op het moment zelf door telkens zo te reageren op die berichten en niet gewoon alleen op de ontopic berichten.

Dat je het ergens niet mee eens bent betekent niet dat men het niet mag schrijven. Je hebt alleen zelf in de hand hoe de sfeer wordt en het verder gaat.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:00

Nou ik vind het ronduit smerig die kattenstront in mijn tuin als ik planten in de tuin aan het zetten ben, of in een zandbak waar kleine kinderen in spelen.

Ik heb een rad dat blijft echt maar dan ook echt niet rondom huis. Ze zijn veel te nieuwsgierig en zullen altijd hun rondje uitbreiden of met mensen meelopen. Ze zien er natuurlijk ook apart uit dus er zullen ook mensen denken oh leuk die neem ik mee.

Mijn overbuurman heeft 4 katten los kopen waarvan 1 of 2 (geen idee of die 2e bij hem hoort) ongecastreerde katers. En het spijt me voor dat beestje maar ja die jaag ik de tuin uit. Wat ie voor op straat doet of wat andere mensen doen met die kat weg jagen maakt mij niet uit maar ik wil zorgvuldig fokken en zoals al gezegd ziektes zijn zo snel overgedragen. En dan zit ik als fokker te kijken.

En ja op boerderijen zitten vaak een aantal katten voor de muizen te vangen. Niks mis mee maar ik vind wel dat ze niet zo zeer broodfok zijn, maar ik denk dat ze die beter kunnen castreren. De inteelt is ontzettend hoog en ze worden er niet gezonder op.

Ik weet dat er een hoop mensen zijn dir tegen vroegcastratie zijn maar misschien dat voor dr katten het wel een optie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:01

tamary schreef:
Broodfok aanpakken zal vanuit de kopers moeten komen. Je kan verantwoordelijkheidsgevoel en gezond verstand niet vervangen door wetgeving en controles. Al die pogingen geven enkel meer regels die de mensen klem zetten die ze niet nodig hebben en de mensen die er lak aan hebben interesseerd het aantal regels "mag niet" toch niks.
Dus ja helaas het zal blijven afhangen van voorlichting (en opvoeding), wetgeving zal altijd tekort schieten of zelfs in de weg zitten.

Dat is een intressante aanvulling. Hoe kunnen de Malifide handelaren ooit nog opgepakt gaan worden zonder deze wetgeving. Het is nu al heel moeilijk ze te grijpen. Elk hondje dat hieruit geredt is, is er 1. Elke medewerker die stopt, is er ook weer 1 die niet meer of tijdelijk niet meer talloze dieren kan mishandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:04

MyWishMax schreef:
Negeer de mensen gewoon die je vervelend vindt. Op deze manier wordt het topic om zeep geholpen en dat doe je op het moment zelf door telkens zo te reageren op die berichten en niet gewoon alleen op de ontopic berichten.

Dat je het ergens niet mee eens bent betekent niet dat men het niet mag schrijven. Je hebt alleen zelf in de hand hoe de sfeer wordt en het verder gaat.

Als er geen aanvallende, negatieve, offtopic of verzonnen berichten meer komen, dan is er ook niks om op te reageren, dat klopt.

Dan zal het topic alsnog niet stil vallen omdat er meer ruimte onstaat het wel inhoudelijk te hebben over de aanpak van de malifide broodfok, waar dit topic voor bedoeld is. (Niet ter intresse in aanschaf v een pup) Daar heb je heel andere topics voor.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-04-23 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:06

tamary schreef:
Broodfok aanpakken zal vanuit de kopers moeten komen. Je kan verantwoordelijkheidsgevoel en gezond verstand niet vervangen door wetgeving en controles. Al die pogingen geven enkel meer regels die de mensen klem zetten die ze niet nodig hebben en de mensen die er lak aan hebben interesseerd het aantal regels "mag niet" toch niks.
Dus ja helaas het zal blijven afhangen van voorlichting (en opvoeding), wetgeving zal altijd tekort schieten of zelfs in de weg zitten.

Dat is het lastige idd.

Net als de rabiës enting regel. De goede fokkers moeten pups dus op 12 weken enten tegen rabiës en met 15 weken mogen ze pas de grens over.
De handelaren komen nog steeds met te jonge dieren deze kant op en dat zijn degene die juist gevaarlijker zijn qua rabiës. Maar worden niet de dupe van deze regels. Ja, soms wordt er iets in beslag genomen, laat je toch nieuwe vracht komen?

Ik heb mijn ras liever jonger dan die 15 weken thuis en dat is ooit wel de reden geweest om af te zien van pup uit bepaalde teef (ook het geld niet om 3 weken in het buitenland te gaan zitten haha) naast dat ik rabiës absoluut niet tegelijk ent met andere vaccinaties of medicatie en 12 weken wel erg jong vind.

Maar dat chippen is dus al lang de regel en zouden dierenartsen bijvoorbeeld dus veel simpeler iets mee kunnen doen. Niet gewoon paspoort geven en chip erin als ze een puppy binnen krijgen van nieuwe eigenaar en een meldpunt waar ze kunnen aangeven dat ze pup daar en daarvandaan hebben.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:08

Evamarie, ik denk dat je toch een keer in de spiegel moet kijken. Ik ben het eens met mijn voorgangers. Ik heb dit topic 'pas net' ontdekt maar ik stoor me ook aan je houding, taalgebruik en manier van onder water steken en iemand uit de tent proberen te lokken. Wellicht heb je het niet door of probeer je het nog nét binnen de lijntjes te houden maar vervelend is het wel en het geeft een hele negatieve sfeer in een topic waar het eigenlijk heel gemoedelijk, constructief en goedgezind eraan toe gaat.

Daarnaast is je manier van quoten ook niet prettig. Je kunt ook één post maken waarin je meerdere bokkers kunt quoten zonder tig verschillende reacties te plaatsen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:11

Evamarie schreef:
MyWishMax schreef:

Als er geen aanvallende, negatieve, offtopic of verzonnen berichten meer komen, dan is er ook niks om op te reageren, dat klopt.

Dan zal het topic alsnog niet stil vallen omdat er meer ruimte onstaat het wel inhoudelijk te hebben over de aanpak van de malifide broodfok, waar dit topic voor bedoeld is. (Niet ter intresse in aanschaf v een pup) Daar heb je heel andere topics voor.

Kijk alsjeblieft ook even naar jouw aandeel. Jij bent ook in heel wat berichten al die dingen die je aanhaalt. Waar 2 vechten hebben er echt 2 schuld. Je hoeft niet op mensen te reageren die je zo irriteren en dan krijg je ook niet continu dat geheen en weer. Gewoon negeren. Iedereen mag reageren op bokt, je mag niemand uitsluiten. Dus wees de verstandigste en negeer het.

Onder broodfok valt dus meer als alleen die hele grote bedrijven/handelaren. Dat is juist belangrijk om wel te benoemen. En dan is het juist geweldig dat mensen meelezen die een pup of kitten aan willen schaffen ooit, zodat zij niet in een broodfokker trappen. Niet in de grote maar ook niet die kleinere.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:17

Soms ontgroeit de richting van een topic een TS gewoon als die TS er inhoudelijk te weinig vanaf weet, dat is niet de fout van de mensen die er in posten.
Een TS kan ook niet eisen dat de rest van bokt alleen in haar eigen comfort zone blijft praten.

In plaats van iedereen continu terecht te wijzen (zoals het op mij overkomt), kun je als TS ook proberen wat van anderen te leren, mensen die er imo duidelijk meer verstand van hebben dan jezelf.

Als je dat niet had gewild, dan had je in de OP duidelijk de grenzen aan moeten geven waar wel en niet over gesproken kon worden met betrekking tot het onderwerp “broodfok”.

Aangezien de definitie voor de meesten niet duidelijk is, is het een heel breed en imo ook leerzaam onderwerp geworden.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:22

KimD schreef:
Evamarie, ik denk dat je toch een keer in de spiegel moet kijken. Ik ben het eens met mijn voorgangers. Ik heb dit topic 'pas net' ontdekt maar ik stoor me ook aan je houding, taalgebruik en manier van onder water steken en iemand uit de tent proberen te lokken. Wellicht heb je het niet door of probeer je het nog nét binnen de lijntjes te houden maar vervelend is het wel en het geeft een hele negatieve sfeer in een topic waar het eigenlijk heel gemoedelijk, constructief en goedgezind eraan toe gaat.

Daarnaast is je manier van quoten ook niet prettig. Je kunt ook één post maken waarin je meerdere bokkers kunt quoten zonder tig verschillende reacties te plaatsen.

Eens. Ik ben al stille meelezer sinds pagina 1. Getwijfeld om mee te posten, dit is namelijk mijn vakgebied waar ik me meer dan fulltime mee bezig houd := Maar gezien de reacties van TS (of juist het gebrek aan reacties cq beantwoording van, in mijn ogen zeer relevante en logische vragen) laten me toch maar op mijn handen zitten. Topic verloopt daardoor rommelig en neigt naar posts met loze kreten en weinig inhoud. Ik ervaar de posts en vragen van Daphara, Avalange en anderen overigens als zeer interessant en waarin een goede, correcte bijdrage geleverd wordt of de juiste moeilijkheden worden aangestipt :j

Dus daarvoor blijf ik graag stil meelezen, zolang ik het nog aan kan. :=
Laatst bijgewerkt door Silenna op 19-04-23 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:23

Ja dat is zeker zo.

Momenteel is het zo dat de rabiesentingen niet goed worden gegeven binnen de broodfokhandel. Waardoor de kans op verspreiding van hondsdolheid in Nederland toeneemt. Volgens mij mag je een pup onder de zoveel weken daarvoor ook niet inenten waardoor zij de enting maar deels krijgen en in het paspoort onjuiste informatie hierover wordt neergezet. Ondertussen komt het te jonge dier al verzwakt aan in Nederland en worden ze in zo slechte omstandigheden gehouden waardoor het ene ellende zich opstapeld met het andere.

Wat mij verbaast is dat zo'n broodfokhandelaar uit Eersel er ook nog personeel voor kan vinden ook.

@kimD het is goed om eerst te kijken hoe het topic loopt ipv dat je maar met uitspraken komt over halverwege het topic. Als je de oorzaak weg neemt en dat is dus begonnen bij aankomst Daphara en Avalanche, vervolgens komt Urbanus erbij. Dan was dit topic positief gebleven met de inhoud die er al stond.

Er zijn ook genoeg andere bokkers die gewoon lekker ontopic mee discussieren op een volwassen manier.

Wat ik al eerder aangaf het is ook wat er gezegd wordt en of de inhoudt iets toevoegt of niet.

Dat je het quoten vervelend vind, daar kan ik inkomen en zal ik voortaan op proberen te letten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:25

Silenna schreef:
Eens. Ik ben al stille meelezer sinds pagina 1. Getwijfeld om mee te posten, dit is namelijk mijn vakgebied waar ik me meer dan fulltime mee bezig houd := Maar gezien de reacties van TS (of juist het gebrek aan reacties cq beantwoording van, in mijn ogen zeer relevante en logische vragen) laten me toch maar op mijn handen zitten. Topic verloopt daardoor rommelig en neigt naar posts met loze kreten en weinig inhoud. Ik ervaar de posts en vragen van Daphara, Avalange en anderen overigens als zeer interessant en waarin een goede, correcte bijdrage geleverd wordt of de juiste moeilijkheden worden aangestipt :j

Dat vind ik eigenlijk best wel balen, want je zou dus heel veel kunnen toevoegen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:27

Daphara schreef:
Soms ontgroeit de richting van een topic een TS gewoon als die TS er inhoudelijk te weinig vanaf weet, dat is niet de fout van de mensen die er in posten.
Een TS kan ook niet eisen dat de rest van bokt alleen in haar eigen comfort zone blijft praten.

In plaats van iedereen continu terecht te wijzen (zoals het op mij overkomt), kun je als TS ook proberen wat van anderen te leren, mensen die er imo duidelijk meer verstand van hebben dan jezelf.

Als je dat niet had gewild, dan had je in de OP duidelijk de grenzen aan moeten geven waar wel en niet over gesproken kon worden met betrekking tot het onderwerp “broodfok”.

Aangezien de definitie voor de meesten niet duidelijk is, is het een heel breed en imo ook leerzaam onderwerp geworden.

Dan mag he wel eens uitleggen wat ik niet weet volgens jou. En in dat geval kun je dat gewoon als een volwassen persoon via pb doen. Jij bent degene die continue offtopic en aanvallend reageerd zoals hierboven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:29

Silenna schreef:
KimD schreef:

Dat is jammer want daarmee doe je toch echt te kort aan de inbreng van de bokkers die het wel hebben over het tegengaan van de malifide broodfok waar dit topic ook voor bedoeld is.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:33

Urbanus schreef:
Silenna schreef:

Dat vind ik eigenlijk best wel balen, want je zou dus heel veel kunnen toevoegen...

Ja :D Maar ik bok ( :') ) op persoonlijke titel, en niet vanuit mijn functie als inspecteur of vanuit de NVWA. In die zin is het belangrijk dat ik daarin onderscheid maak. Echter is die grens bij een onderwerp als dit, dat me op persoonlijk gebied ook nog eens diep aan het hart gaat, lastiger om te bewaken. Dus misschien ook maar beter zo.

Om dan toch on topic af te sluiten: ik vind het interessant om jullie visie en eventuele oplossingen mee te lezen, zeker van de inhoudelijke posters :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:33

Vanaf nu reageer ik alleen op post van de bokkers die het alleen inhoudelijk over het onderwerp hebben en die werkelijk iets aan het topic toevoegen +:)+

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:40

Evamarie schreef:
Vanaf nu reageer ik alleen op post van de bokkers die het alleen inhoudelijk over het onderwerp hebben en die werkelijk iets aan het topic toevoegen +:)+

Goed voornemen!
Top dat je het kritiek van de bokkers hier op deze manier gaat oppakken.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:41

MyWishMax schreef:
tamary schreef:

Dat is het lastige idd.

Net als de rabiës enting regel. De goede fokkers moeten pups dus op 12 weken enten tegen rabiës en met 15 weken mogen ze pas de grens over.
De handelaren komen nog steeds met te jonge dieren deze kant op en dat zijn degene die juist gevaarlijker zijn qua rabiës. Maar worden niet de dupe van deze regels. Ja, soms wordt er iets in beslag genomen, laat je toch nieuwe vracht komen?

Ik heb mijn ras liever jonger dan die 15 weken thuis en dat is ooit wel de reden geweest om af te zien van pup uit bepaalde teef (ook het geld niet om 3 weken in het buitenland te gaan zitten haha) naast dat ik rabiës absoluut niet tegelijk ent met andere vaccinaties of medicatie en 12 weken wel erg jong vind.

Maar dat chippen is dus al lang de regel en zouden dierenartsen bijvoorbeeld dus veel simpeler iets mee kunnen doen. Niet gewoon paspoort geven en chip erin als ze een puppy binnen krijgen van nieuwe eigenaar en een meldpunt waar ze kunnen aangeven dat ze pup daar en daarvandaan hebben.

Ik laat mijn honden altijd titeren of de Rabiës enting is aangeslagen. Bij de drie pups die op 12 weken zijn gevaccineerd voor Rabiës is bij geen van de pups de vaccinatie aangeslagen volgens de titer. De dierenarts waar ik titer heeft dit besproken met de producent van het vaccin omdat mijn pups schijnbaar niet de enigen zijn. Door dit beleid moeten de goede fokkers pups langer aanhouden en wordt toch een drempel gecreëerd om pups uit het buitenland te importeren terwijl dit juist voor de genendiversiteit heel goed is. En ik heb dus serieus twijfels bij de zin van dit beleid. Met twaalf weken zijn de antistoffen die de pups van de moeder hebben gekregen vaak nog te hoog om dus een goede reactie op de Rabiës te krijgen. Oftewel eigenlijk zou je de pups pas later moeten vaccineren en nog langer bij de fokkers houden.
En idd de pups waar het echt om gaat die komen via busjes nog steeds het land in op veel te jonge leeftijd.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:44

Silenna schreef:
Ja :D Maar ik bok ( :') ) op persoonlijke titel, en niet vanuit mijn functie als inspecteur of vanuit de NVWA. In die zin is het belangrijk dat ik daarin onderscheid maak. Echter is die grens bij een onderwerp als dit, dat me op persoonlijk gebied ook nog eens diep aan het hart gaat, lastiger om te bewaken. Dus misschien ook maar beter zo.

Om dan toch on topic af te sluiten: ik vind het interessant om jullie visie en eventuele oplossingen mee te lezen, zeker van de inhoudelijke posters :j

Wel jammer, maar dat lijkt me idd niet te doen om die grens te bewaken.

Net als dat het controleren van alles amper tot niet te doen is, tenzij je heel veel extra mensen aanneemt :') en frustrerend, want de ergste overtreders kennen jullie wel, maar je kan ook maar zoveel doen. De kopers zouden er niet meer heen moeten gaan, want niet weten is al jaren geen excuus meer. Maarja...

Day de rabiës slecht aanslaat zo jong heb ik vaker gehoord, ja. Ik geef hen ook later niet tegelijk met andere entingen. Net als dat ik niet ontworm of ontvlooi tegelijk met een enting. Titeren voor de normale vaccinaties ben ik al wel veel fan van ook bij pups, rabiës nooit gedaan. Maar goed, ik heb dus pas met een jaar oid rabiës gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:48

Esplendido schreef:
MyWishMax schreef:

Dat is het lastige idd.

Ik laat mijn honden altijd titeren of de Rabiës enting is aangeslagen. Bij de drie pups die op 12 weken zijn gevaccineerd voor Rabiës is bij geen van de pups de vaccinatie aangeslagen volgens de titer. De dierenarts waar ik titer heeft dit besproken met de producent van het vaccin omdat mijn pups schijnbaar niet de enigen zijn. Door dit beleid moeten de goede fokkers pups langer aanhouden en wordt toch een drempel gecreëerd om pups uit het buitenland te importeren terwijl dit juist voor de genendiversiteit heel goed is. En ik heb dus serieus twijfels bij de zin van dit beleid. Met twaalf weken zijn de antistoffen die de pups van de moeder hebben gekregen vaak nog te hoog om dus een goede reactie op de Rabiës te krijgen. Oftewel eigenlijk zou je de pups pas later moeten vaccineren en nog langer bij de fokkers houden.
En idd de pups waar het echt om gaat die komen via busjes nog steeds het land in op veel te jonge leeftijd.

Dat klopt inderdaad. Volgens mij mag er officieel daarom pas geent worden met de rabies na de 15 weken.

Edit: enting is 12 weken, reizen is toegestaan met 15 weken.
Als ze dit nou samentrekken naar beide met minimaal 15 weken dan is daar winst te behalen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-04-23 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:52

Nee, evamarie. Zoals ik al geschreven heb; ze mogen met 12 weken de rabiesenting krijgen. Daarna 21 dagen wachten en dan mogen ze pas de grens over Nl in. Daarom mag je een pup uit het buitenland pas met 15 weken halen.

Alle andere entingen boeien niet voor het stukje over de grens. Daar js alleen rabiës voor van belang.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:52

tamary schreef:

Maar hoe dan?

Als je echt wil kan je al alle info vinden die nodig is om te proberen een zo gezond dier mogelijk te kopen.

Hier wordt steeds naar rasverenigingen gewezen, maar daar zijn dus ook nadelen aan. Zeker voor mensen die gewoon een (nieuwe) lieve hond willen.
Rassen fokkers kunnen echt naar overkomen en het gevoel geven dat je een sollicitatie gesprek hebt. Deels heel goed, maar hoe je het went of keert, stoot je daarmee ook een grote groep mensen af.

En dat selecteren werkt ook niet perfect. Ken genoeg mensen die toch een pup na 1 of 2jr terug kregen omdat het allemaal tegenviel of anders liep.

Als we even kijken naar de BC lees ik vaak de vooroordelen. Toch zijn er mensen die het hele mooie honden vinden en dan zeggen; we zoeken aan actieve hond waar we lekker mee kunnen wandelen, overal mee naartoe kan etc.
Als ze dan tegen de andere kanten van het ras aanlopen is de BC opeens moeilijk. Maar bij de verkoper leek het wel een ideaal en enthousiast gezin in eerste instantie.

En ze zijn allemaal anders. Mijn reu wil wat meer drijven en is iets sneller afgeleid, dan mn vorige teef was bijv. Nu kan hij bij ons goed zijn ei kwijt en heeft van jongs af aan geleerd in huis zijn rust te pakken.
Maar om me heen mensen met BC's en of aussies en mixjes die vooral op uiterlijk zijn gekocht en omdat men een actieve hond wilde, maar niet zooooooo actief. Dan zijn ze stout en hoor je de negatieve verhalen.

Ik vind een BC heerlijk om mee te werken, juist omdat ze goed kunnen leren.

Dan hebben we 2 kleine monsters die er erg leuk uitzien, maar veel meer aandacht hebben gevraagd en nog!! voor opvoeding en in de omgang. Veel meer eigen wil en ook jachtinstinct. Totaal niet geschikt als schattige hondjes, maar ja....... Dat konden we niet helemaal voorspellen, want zijn mixjes en dan moet je ook een beetje kijken hoe die uitpakken.

En natuurlijk hoe je het begeleidt. Wij hadden mensen op de training die altijd fan waren van een ras en altijd voor dat ras kozen, maar de laatste was toch compleet anders. '

Als ik soms doorvraag naar het adres waar een pup of hond vandaan komt is er toch erg weinig aan socialisatie gedaan de eerste tijd. Dat kan net het verschil zijn als je start met een pup.

Maar soms weet je echt niet altijd alles. Onze zoon wilde een eigen hondje, dus gezocht naar een kleiner hondje, sterke mix uit een leuk nestje. We kwamen bij fijne mensen met een nestje in de woonkamer en beide ouders aanwezig. Super leuke hondjes en ze deden echt alles goed. We kwamen vanaf de 3e week elke week de hondjes opzoeken en hadden toen met 5 weken een hondje uitgezocht. We zouden haar met 8 weken oud ophalen, maar ze zeiden ook; als ze langer nodig hebben, blijven ze nog even.

Toen werden we gebeld; ze zijn morgen 6 weken en iedereen komt de pups halen, want we willen er vanaf. Het is te druk in huis etc etc etc.
Wijsheid was om dan af te zeggen, maar zoonlief keek uit naar zijn hondje en had al foto's staan, dus ben gegaan. We hadden ook al een aanbetaling gedaan, dus ze gingen er ook wel vanuit dat mensen dan hun hondje kwamen halen denk ik.
Ik had gelukkig nog een hond en ze deed het goed, maar werd erg moeilijk zindelijk en kreeg later epilepsie.

Ik had als koper echt wel mijn best gedaan om ene geschikt hondje te vinden.

En over buitenland gesproken; Er wordt wel gerommeld met de leeftijden, want veel mensen vinden 15wkn te oud. Dus dat is al 1 ding.
Ik wil ergens zelf kunnen kijken, dus dan moet je erheen reizen. Ik zou niet een hond of kat ongezien laten opsturen. Dat moet iedereen verder zelf weten, maar ik ben daar dus niet happig op en ik vind ook dat hier genoeg te vinden is.

Net als zaad. Zaad uit buitenland is populair, zeker bij de quarters. Maar ik ken de hengst graag ook naast de prestaties en het uiterlijk. Daarbij gun ik het ook iemand die zich inzet om ene gezonde hengst aan te bieden in Nederland.

Iedereen maakt andere keuzes en afwegingen en dat moet binnen de lijnen ook kunnen en mogen. Ik lees hier al hoe men toch een bepaalde houding naar anderen aanneemt die het anders willen of met minder genoegen nemen. Dat is niet altijd slechter.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:53

Esplendido schreef:
MyWishMax schreef:

Dat is het lastige idd.

Titeren is echt heel nuttig. Ik ben jaren geleden begonnen ermee. Het scheelt onnodig vaccineren, want als de titer hoog genoeg is, dan is vaccinatie niet nodig.

Persoonlijk vind ik dat rabiës vaccinaties echt afgeschaft moeten worden en vervangen moeten worden door een rabiës test. Het liefst een snaptest (voor de leek, dat is ongeveer hetzelfde als een Corona snel test)

Een kitten vanaf 1 kilo krijgt dezelfde hoeveelheid rabiës vaccinatie als een hond van 40 kilo en ze kunnen goed ziek van die rommel worden.
Ik laat het sowieso niet meer zetten voordat ze 14 weken oud zijn en tenminste anderhalve kilo wegen, dat ook ivm de maternale bescherming en het regelmatig toch niet aanslaan van de rabiës vaccinatie.
Dan wacht de nieuwe eigenaren in het buitenland maar wat langer op hun kitten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:00

superpony schreef:
Hier wordt steeds naar rasverenigingen gewezen, maar daar zijn dus ook nadelen aan. Zeker voor mensen die gewoon een (nieuwe) lieve hond willen.
Rassen fokkers kunnen echt naar overkomen en het gevoel geven dat je een sollicitatie gesprek hebt. Deels heel goed, maar hoe je het went of keert, stoot je daarmee ook een grote groep mensen af.

Dat is ook het punt :) Als ik pups verkoop, wil ik dat ze naar mensen toegaan die enige handigheid (of het gevoel ervoor, iedereen moet een keer beginnen) hebben. Mensen die snappen wat een hond is, mensen die snappen dat een energieke hond niet genoeg heeft aan 3x per dag een blokje om.

Mensen die niet zo áchterlijk stom zijn om de hond op de flikker te geven als hij eindelijk komt. Mensen die tijd en energie in de hond willen steken.

Ik WIL die hele groep mensen graag afstoten.