Daphara schreef:Helemaal super dat je deze katjes gered hebt! Hou je daarmee “broodfok” in stand? Ik weet het niet, je hebt het met de beste bedoelingen gedaan en een tientje is nou ook niet een bedrag waarvan je kunt zeggen dat het puur om het geld gaat.
Boerderij kittens is ook iets wat imo voortkomt uit de “bewust onbekwaam” hoek. Mensen die geen of te weinig verantwoordelijkheid nemen voor de dieren onder hun beheer. Ook een boerderij kat kan geholpen worden en zo kunnen nesten en leed voorkomen worden. Dan is imo de vraag, hoe ga je die mensen bewust(er) maken van hun verantwoordelijkheid?
Bij veel mensen van de oude stempel leeft bijvoorbeeld ook nog de illusie dat een kat eerst krols geweest moet zijn, voordat je die kunt laten helpen, dan ben je dus al te laat.
Het is iets dat ik, zelfs nu nog, regelmatig te horen krijg wanneer ik kittenkopers inlicht dat liefhebberskittens van mij altijd geholpen worden voordat ze kunnen verhuizen naar hun nieuwe thuis. Ik dacht dat het al 20 jaar, zo niet langer al bekend is dat “eerst krols, dan pas laten steriliseren” totale onzin is en dit bij katten al veel jonger kan gebeuren.
Een campagne met betrekking tot voorlichting over vroegcastratie bij katten, zou echt wel nuttig kunnen zijn. In België is vroegcastratie voor katten nu al de norm en ik hoop dat het in NL ook gaat komen.
Ik was tot voor kort in de veronderstelling dat vroegcastratie ook bij honden een goede optie was, maar volgens mij hier op bokt vertelde iemand dat daar wel de nodige medische complicaties op langere termijn van komen, dus dat daar vroegcastratie geen optie zou kunnen zijn.
superpony schreef:Op de veel stallen en boerderijen wordt er niks geholpen en gaat het nesten krijgen vaak altijd door.
Bij deze mensen gaf ik les aan iemand en daar waren ook altijd nesten. Dat tientje is niet wat ze normaal vragen. Voor de leuke kleurtjes kregen ze meer, maar zoals zij het zeiden raakten ze de saaia zwarten niet kwijt. Ik had het beestje al in mijn hand en wist wat het alternatief was, daarop gezegd; wat moet je ervoor hebben en was tientje zomaar iets wat ze even riepen. Aan dat katje zou sws niks verdient worden.
Lastig deze categorie, mensen die willens en wetens op deze manier handelen zijn in ieder geval mensen die niets om dierenwelzijn geven.
superpony schreef:Maar het gaat om broodfok en mp. We proberen hier uit te vinden wanneer het broodfok is en waar de grenzen zijn.
Ik denk dat juist de input en voorbeelden van fokkers die wel serieus bezig zijn (met of zonder stamboom) helpt om een beter beeld te scheppen waar de grens ligt met de malafide fok/handel, de prutfokker en de “broodfokkers”
superpony schreef:Maar we weten ook dat er veel boerderij nesten zijn die voorheen gratis werden weggegeven. Daar is ook geen sprake van bewust 2 gezonde ouders bij elkaar, socializeren, ontwormen, enten etc. Dus in welk hokje stoppen we dat??
Boerderij nesten en andere pretnestjes van mensen die niet de verantwoordelijkheid nemen om hun dier te laten helpen of de basis zorg bieden dat elk dier nodig heeft (ontwormen, vaccineren en goede voeding) gaan bij mij in de “bewust onbekwaam” groep. Ze weten wel beter, maar doen niet beter.
superpony schreef:Neemt niet weg dat veel mensen gewoon een leuk lief katje willen en niet per se een speciaal gefokt ras. Ik had een kennis die raskatten fokte en die had ik echt niet willen hebben.
Ik wil een gezond en lief katje. Uiterlijk zegt en boeit me niks. En ik wil ook zeker niet naar shows en dergelijke.
Dat mag toch, net als dat niet elke honden eigenaar een specifieke rashond wil. Ik heb 2 honden gehad, een Jack Russel en een kruising Duitse Staander.
Beiden van de paarden boerderij, beide uit bewust gefokte nesten met de nodige zorg voor de moeder en de pups, maar geen stamboom. De Jack is 16 geworden en de Duitse Staander kruising 12 jaar, beiden zonder enkele medische problematiek. Afgezien van de keer dat de DS een traag schuim kussen opgegeten had… lang leve de laxeermiddel
Meneer het nodig vond om op wespen te jagen en die op te eten (dus regelmatig DA bezoekjes omdat zijn kop opgezwollen was na weer een steek)
superpony schreef:En als je de reacties leest en het steeds terugkomen op rassen en verenigingen is het ook wel duidelijk waarom mensen op mp een dier zoeken. Daar kunnen ze wat makkelijker een dier vinden zonder teveel gedoe er omheen. En dat wil niet zeggen dat die mensen allemaal slechte bazen zijn.
En mijn BC reu is bijv nog intact, maar die zou ik ook niet ter dekking aanbieden.