Moderne broodfok herkennen wat, hoe, waar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 15:52

kiwiwitje schreef:
superpony schreef:
Het gaat hier niet over castreren natuurlijk, maar toch.......Onze reu heeft geen last gehad van de ingreep gelukkig en ze konden ook gelijk goed samen en er was geen spanning, waardoor hij verder kon met wennen, zindelijk worden, afvallen, vertrouwen in de mens.
Op dat moment hebben wij besloten dat hem weghouden van zijn zusje, de spanning van evt willen dekken en nog erger; als dat misschien zou lukken, te voorkomen. In overleg met een goede dierenarts.
Hij is 6,5 nu en fit en gezond.

Teef wordt zelfs aangeraden door dierenartsen om die na de 1e of 2e loopsheid te steriliseren. Dat had ik voorheen nooit gedaan, maar het hield gewoon niet op. Ze hebben haar standaard geopereerd, want klein hondje. Enige wat mis ging, is dat ik zei; bel me als ze bijkomt, want ze is geen bench gewend. Dat deden ze niet, ik kwam 's middags en hoorde haar vreselijk janken. Dat samen met de narcose was ze echt de weg kwijt. Heeft de rest van de middag en avond bij me gelegen.

Daarna was het een ramp om haar rustig te houden.

Bij oeps nestjes zal het niet gebeuren dat beide ouders altijd getest zijn, maar als je wil fokken, kan je natuurlijk altijd je honden laten testen en nakijken.

En misschien hebben mensen ooit hun hond als pup uit geteste ouders gekocht en denken ze gewoon een gezonde hond te hebben........

Mensen gaan er wel heel makkelijk vanuit dat alleen rassen fokkers en ervaren fokkers alles goed doen en mensen die het gewoon een keer leuk vinden, zomaar wat doen.

En wanneer ben je ervaren? Met 1 teef kan je niet veel nestjes hebben, maar na 1 of 2 nesten is ervaring ook nog heel beperkt.

Aller eerst; een teef word gecastreerd. Als er daadwerkelijk gesteriliseerd werd had ik er weinig moeite mee.
Maar;
Over je dik gedrukte. Dat is nu juist t hele punt.
Dit is niet meer aan de orde. De meest recente inzichten geven aan dat er veel meer risico’s zijn dan vooraf bekend toen dit geadviseerd werd. Alleen veel dierenartsen blijven hierin nog in hun oude informatie hangen. Helaas. Daar is inmiddels een mega boekwerk aan artikelen van te vinden ook van universiteitsklinieken.

Maar laten we dit topic houden voor de broodfok en het castratie/sterilisatie gedeelte in het topic maken wat hierboven is aangemaakt. :)

Allereerst, weet je helemaal niet welke operatie mijn teef heeft ondergaan..........

Wij kwamen bij een sterkliniek die heel vaak op bijscholing ging en de dierenartsen zelfs min of meer "bekend" waren.

Ik vind het een beetje krom. Als je bij paarden na vele jaren ervaring dingen anders ziet dan veeartsen wordt je afgemaakt en bij honden zijn mensen dan een paar nestjes opeens experts....

Ik reageer hier, omdat ik ook hier mezelf omdat je er ook hier op in gaat.

Daarbij staan de zaken niet los van elkaar. Vrijwel alle hondjes uit het buitenland zijn geholpen of krijg je de plicht dat te doen.
Net als nog steeds fokkers dat willen als een hondje niet helemaal aan de raseigenschappen voldoet. Kan de hond nog zo gezond zijn, maar als ook maar een aftekening of pluimpje niet klopt, willen ze dat je er nooit mee fokt en die garantie door castreren of steriliseren.

En stel dat ik mijn honden moet herplaatsen is het maar goed dat ze geholpen zijn en kan niemand vermeederen met hondjes die niet perfect zijn. Voor ons wel en zijn gezond en fit, maar naar eisen van bewust fokken.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 15:57

IMANDRA schreef:
@Akishino: maar lang niet alle verenigingen doen dit toch? Ik meen gelezen te hebben dat er ook een aantal verenigingen zijn die het doel hebben de hond weer 'gezonder' te fokken. Bijv. pugs zo door gaan fokken dat ze weer een langere neus krijgen, minder kwalen. Een andere standaard, if you will. Was het overigens ook geen fabeltje dat niet-rashonden gezonder zijn dan rashonden (in zijn algemeenheid)?

Nog over castratie, ik heb er een apart topic over geopend. Blijf het toch nog een interessante stelling vinden namelijk, en in zo'n discussie leer je toch veel bij :j

Er zijn idd rasverenigingen die graag hun ras gezonder willen maken, is voor vele ook hard nodig. Maar zeker niet allemaal. En ik spreek uit ervaring. Daarbij zijn fokkers het onderling ook niet altijd met elkaar eens. De honden, of tenminste de gezondheid van de honden, zijn de dupe.

Maar goed, ik wil niet meer in dat wereldje rondlopen. Evenals dat ik geen goed woord over heb voor de puppyfabrieken of mensen die hier hun puppy kopen.

Heel eerlijk ik zou niet eens meer weten watvoor hond ik nog zou willen nadat mijn huidige hond (met stamboom en 2 vreselijke niet te testen erfelijke aandoeningen) er niet meer is.

mvdende

Re: Moderne broodfok herkennen wat, hoe, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:18

Ik zou als volgende hond graag een Labradoedel willen. Hopelijk pas over een jaar of 10, want mn huidige hond is pas 3.

Maar de Labradoedel is echt zn ras waar een koopcontract van jewelste bij zit.

Ik wil graag zélf bepalen of ik laat castreren ja of nee... en als het een gezonde hond blijkt te zijn na testen, wil ik óók zélf bepalen of ik de reu/ teef inzet voor eventueel een nestje.

Maar bij de Labradoedel betaal je òf €2500 met fokverbod of €8000 voor exact hetzelfde hondje met fok toestemming. Flikker een eind op!

Dat sommige pups permanent uitgesloten dienen te worden voor de fok ivm (erfelijke) aandoening waar je absoluut NIET mee wil fokken, heb ik méér dan begrip voor dat die pup een fokverbod en castratie plicht krijgt opgelegd.

Maar een gezond hondje wat volgens de fokker prima geschikt is voor de fok (kleuren, lichaamsbouw) al per definitie een fokverbod opleggen tenzij je flink extra €€€€ voor die pup mag neertellen _-:( -:(-

Ik zou gráág bij een "officiële" Labradoedel fokker op de wachtlijst terecht komen, zónder een koopcontract van jewelste.

Ik wil héél graag, maar ik weiger mee te doen aan de hype dat er standaard een fokverbod op dit ras rust.

Dus hopelijk zijn de regels over een jaar of 10 veranderd, of anders zal ik toch naar een herplaatser moeten zoeken of een goed getest pleziernest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:21

mvdende schreef:
Ik zou als volgende hond graag een Labradoedel willen. Hopelijk pas over een jaar of 10, want mn huidige hond is pas 3.

Maar de Labradoedel is echt zn ras waar een koopcontract van jewelste bij zit.

Ik wil graag zélf bepalen of ik laat castreren ja of nee... en als het een gezonde hond blijkt te zijn na testen, wil ik óók zélf bepalen of ik de reu/ teef inzet voor eventueel een nestje.

Maar bij de Labradoedel betaal je òf €2500 met fokverbod of €8000 voor exact hetzelfde hondje met fok toestemming. Flikker een eind op!

Dat sommige pups permanent uitgesloten dienen te worden voor de fok ivm (erfelijke) aandoening waar je absoluut NIET mee wil fokken, heb ik méér dan begrip voor dat die pup een fokverbod en castratie plicht krijgt opgelegd.

Maar een gezond hondje wat volgens de fokker prima geschikt is voor de fok (kleuren, lichaamsbouw) al per definitie een fokverbod opleggen tenzij je flink extra €€€€ voor die pup mag neertellen _-:( -:(-

Ik zou gráág bij een "officiële" Labradoedel fokker op de wachtlijst terecht komen, zónder een koopcontract van jewelste.

Ik wil héél graag, maar ik weiger mee te doen aan de hype dat er standaard een fokverbod op dit ras rust.

Dus hopelijk zijn de regels over een jaar of 10 veranderd, of anders zal ik toch naar een herplaatser moeten zoeken of een goed getest pleziernest.
En dat voor een kruising...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:37

De Australian cobberdog, of Australian Labradoodle is een ras in opbouw, net als bijvoorbeeld de Tamaskan, daar hoor je niemand zo banketstaaf over doen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:44

Mizora schreef:
De Australian cobberdog, of Australian Labradoodle is een ras in opbouw, net als bijvoorbeeld de Tamaskan, daar hoor je niemand zo banketstaaf over doen.

Ras in opbouw, prima

Maar waarom dan een verschil in prijs voor een "huishond" en een "fokhond"

Het prijsverschil is zeker te begrijpen als het gaat om lichaamsbouw/ gezondheid/ karakter als een hond niet voldoet aan de rasstandaard.

Dat zn "niet voldoen aan rasstandaard pup" verkocht wordt als huishond met fokverbod is tot dáár aan toe....

Maar ik vind het hoog asociaal om een pup/ hond die wél aan alle eisen voldoet en die dus wél geschikt is voor de fok, een prijsverschil van €5000 aan te hangen. Dat is in mijn ogen puur om te voorkomen dat de fokker van de pup in de toekomst concurrentie krijgt/ die achterlijk prijzen in de toekomst gaan dalen omdat er meer goede fokdieren beschikbaar komen.

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 16:51

Eerlijk, een doodle blijft een kruising en geen ras..

Typisch voorbeeld van een designerras :o

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:14

superpony schreef:
[
Allereerst, weet je helemaal niet welke operatie mijn teef heeft ondergaan..........

Wij kwamen bij een sterkliniek die heel vaak op bijscholing ging en de dierenartsen zelfs min of meer "bekend" waren.

Ik vind het een beetje krom. Als je bij paarden na vele jaren ervaring dingen anders ziet dan veeartsen wordt je afgemaakt en bij honden zijn mensen dan een paar nestjes opeens experts....

Ik reageer hier, omdat ik ook hier mezelf omdat je er ook hier op in gaat.

Daarbij staan de zaken niet los van elkaar. Vrijwel alle hondjes uit het buitenland zijn geholpen of krijg je de plicht dat te doen.
Net als nog steeds fokkers dat willen als een hondje niet helemaal aan de raseigenschappen voldoet. Kan de hond nog zo gezond zijn, maar als ook maar een aftekening of pluimpje niet klopt, willen ze dat je er nooit mee fokt en die garantie door castreren of steriliseren.

En stel dat ik mijn honden moet herplaatsen is het maar goed dat ze geholpen zijn en kan niemand vermeederen met hondjes die niet perfect zijn. Voor ons wel en zijn gezond en fit, maar naar eisen van bewust fokken.

Goh de toon van je berichtje vind ik heel erg naar. Net als de opmerking die ik dik gedrukt heb. Als dit voor jou een persoonlijk ding tegen mij is vind ik dat erg jammer.
Ik ben verre van een expert. Maar ik ben wel iemand die mn huiswerk gedaan heeft na alle ellende die ik voorbij heb zien komen, lezingen en webinars heb gevolgd o.a. Van de universiteit in gent en nav daarvan ook met bepaalde dierenartsen en wetenschapsjournalisten gesproken heb. Buiten alle info die gewoon voor iedereen te krijgen is waar tonnen bronvermeldingen bij staan die je nog helemaal uit kan kammen.
De hondjes die je uit t buitenland haalt zijn geholpen of worden geholpen omdat t “geredde straathonden” zijn waarvan ze niet willen dat mensen ze hier in gaan zetten voor de fok terwijl ze daar t aantal honden proberen terug te dringen. Al zijn daar ook de nodige discussies over.
Net als dat in zulke landen de beesten laten castreren ook heel anders ligt dan hier omdat we hier niet zulke situaties hebben van alles vol zwervers.
Maar fokkers die op zo’n manier selecteren omdat t uiterlijk net niet perfect is of omdat ze hun eigen lijnen zelf willen houden zijn gewoon ziek en gruwelijk slecht voor t ras dat ze proberen op te bouwen.

Wij hebben een herplaatser. En als die niet intact was, dan was ze hier niet gekomen. En ja met die herplaatser hebben wij ook gefokt. Niet alle herplaatsers zijn geen optie om mee te fokken.

En nee, ik weet niet welke operatie jouw hond gehad heeft.
Maar hoewel een hoop dierenartsen bij teven(en poezen) spreken van sterilisatie voeren ze effectief een gonadecomie uit.
En dat vind ik nog veel kwalijker omdat ze een andere ingreep noemen dan ze uitvoeren.
Ik kreeg bij onze kat ook een brief mee waar sterilisatie op stond. En uiteindelijk stond er wel dat baarmoeder en eierstokken verwijderd waren.
Dierenartsen steriliseren honden niet, omdat t niet t gezondheids voordeel heeft wat castratie wel heeft mbt baarmoederontsteking en melkkliertumoren.

Maar mij maakt t geen drol uit wat iemand wel of niet vind in wat ik vind van dierenartsen die niet oke zijn of naar mijn mening hun werk niet goed doen. Daarvoor heb ik al iets te vaak heilig geloofd in dierenartsen en ben ik daar al iets te vaak mee op mn bek gegaan. Maargoed al doende leert men.

Mijn standpunt zal echt niet veranderen. En gelukkig heb inmiddels wel dierenartsen om mij heen verzameld die niets meer doen dan nodig. En die mijn visie delen. En zich kapot schamen voor sommige dierenartsen om hun heen.

Maar nogmaals. De toon van jouw reactie en de opmerking die je maakt vind ik heel jammer. Dus voor mij houd t hier wel op met reageren naar jou/op jou.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:17

_classic schreef:

Dat is inderdaad ook een punt waarvan ik denk 8)7

Tuurlijk snap ik dat er nieuwe rassen "gemaakt" moeten worden en dat het jaren tot tientallen jaren duurt voordat een nieuw "ras" officieel tot echt ras wordt benoemd.

En tot die tijd ben ik best bereid voor het "ras in opbouw" hetzelfde te betalen als voor een FCI ras.

Maar de Labradoedel is gewoon absurd! Het is nog geen officieel ras maar ze vragen prijzen zo hoog alsof het kampioenshonden zijn....

€3000-8000 voor één pup mét belachelijk contract....

Tis dat de eigenschappen van het ras me zo verre aanstaan.... het niet verharen, zeer kindvriendelijk, juiste formaat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:22

Alles waar ze doodle aan plakken is duurder.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:22

mvdende schreef:
_classic schreef:

Dat is inderdaad ook een punt waarvan ik denk 8)7

Tuurlijk snap ik dat er nieuwe rassen "gemaakt" moeten worden en dat het jaren tot tientallen jaren duurt voordat een nieuw "ras" officieel tot echt ras wordt benoemd.

En tot die tijd ben ik best bereid voor het "ras in opbouw" hetzelfde te betalen als voor een FCI ras.

Maar de Labradoedel is gewoon absurd! Het is nog geen officieel ras maar ze vragen prijzen zo hoog alsof het kampioenshonden zijn....

€3000-8000 voor één pup mét belachelijk contract....

Tis dat de eigenschappen van het ras me zo verre aanstaan.... het niet verharen, zeer kindvriendelijk, juiste formaat.

Maar de wurgcontracten en de prijs gaan echt helemaaal nergens over indd. Helemaal met je eens in dit geval.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:30

superpony schreef:
Alles waar ze doodle aan plakken is duurder.

Ik twijfel nog steeds om onder de kennelnaam gewoon goede rashonden te fokken voor het ras en via de achterdeur Borderdoodles of Borderpaps te fokken, om geld te kunnen verdienen. *\o/*

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:37

Een kennis van mij heeft een "echte" labradoodle (wat het ook mogen inhouden, maar ze gaat er nogal prat op dat het volgens haar in tegenstelling tot de meeste doodles een "echte" is).
Ze heeft haar vanaf pup en het schatje was toen al (door de fokker) gecastreerd: op de leeftijd van zes weken.
De hond is nu acht jaar en ik mag hopen dat dit soort praktijken niet meer voorkomt, want ik vind het volslagen idioot. Ze betaalde 2000,- voor de pup.

Ik ben het vaak wel, en soms niet :D eens met jou KW, maar ik ben er wel van overtuigd dat jij behoorlijk wat kennis hebt vergaard over fokken en alles wat daarbij komt kijken.
Ik ben je vaak genoeg tegen gekomen in topics om dat te durven stellen :)

Ik ga ook even lezen in het topic over wel/niet castreren. Mijn ervaring is dat bij teefjes nog altijd wordt aangeraden dit wel te doen, waar dit bij reuen gelukkig iets minder wordt. En ik hoor jou KW zeggen dat er nieuwe informatie is over de gezondheidsvoor- en nadelen bij teven, dus daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Ten aanzien van dit topic hoor ik mensen spreken over "mijn ras". Vermeldt er dan even bij over welk ras het gaat, dat maakt het wel wat interessanter.

Daarnaast vind ik het ook wel interessant om het te hebben over het fokken van bepaalde hr rassen, maar dat is misschien teveel off topic.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:39

Nikass schreef:
Een kennis van mij heeft een "echte" labradoodle (wat het ook mogen inhouden, maar ze gaat er nogal prat op dat het volgens haar in tegenstelling tot de meeste doodles een "echte" is).
Ze heeft haar vanaf pup en het schatje was toen al (door de fokker) gecastreerd: op de leeftijd van zes weken.
De hond is nu acht jaar en ik mag hopen dat dit soort praktijken niet meer voorkomt, want ik vind het volslagen idioot. Ze betaalde 2000,- voor de pup.

Ik ben het vaak wel, en soms niet :D eens met jou KW, maar ik ben er wel van overtuigd dat jij behoorlijk wat kennis hebt vergaard over fokken en alles wat daarbij komt kijken.
Ik ben je vaak genoeg tegen gekomen in topics om dat te durven stellen :)

Ik ga ook even lezen in het topic over wel/niet castreren. Mijn ervaring is dat bij teefjes nog altijd wordt aangeraden dit wel te doen, waar dit bij reuen gelukkig iets minder wordt. En ik hoor jou KW zeggen dat er nieuwe informatie is over de gezondheidsvoor- en nadelen bij teven, dus daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Ten aanzien van dit topic hoor ik mensen spreken over "mijn ras". Vermeldt er dan even bij over welk ras het gaat, dat maakt het wel wat interessanter.

Daarnaast vind ik het ook wel interessant om het te hebben over het fokken van bepaalde hr rassen, maar dat is misschien teveel off topic.

Dankjewel. :) we hoeven t ook niet altijd eens te zijn. :D

Ik heb inmiddels een flinke waslijst verzameld, ook voor de pupkopers. Dus ik zal je even een pb doen. :)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 19:19

Gelukkig is mijn ras, hollandse herder, helemaal niet zo populair en zie je tussen de huidige hh en die van 100 jaar terug gewoon dezelfde hond terug.

Al die voordelen van labradoodle qua vacht, waarom dan niet gewoon een poedel.
Qua karakter gaan veel mensen dan weer wel de fout in, juist door de poedel die erin zit.

Weet nog toen ik met de mijne puppencursus deed, half november 2020, er daar ook puppen bijzaten uit broodfok. Want ja, als ze een nest op mp zagen was je met een half uur reageren al te laat en ze wilden toch echt nu een pupje.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 20:39

Veel mensen hier lijken niet te beseffen dat de rassen die we tegenwoordig ook kennen veelal ook zij ontstaan uit kruizen en selecteren. Waarschijnlijk was er toen ook uit weerstand. Weerstand tegen verandering is een typisch menselijke reactie

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:13

Ik ben heel blij dat ik een niet erkend (in Nederland) ras heb, dat geen uiterlijke ras standaard heeft. Lekker houden zo!
Ik krijg zeer veel reacties op straat hoe prachtig hij is. Ik moet er niet aan denken dat hij populair wordt vanwege zijn mooie uiterlijk, want het is ook nog eens een redelijk bewerkelijk typje om op te voeden.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:15

996981 schreef:
Veel mensen hier lijken niet te beseffen dat de rassen die we tegenwoordig ook kennen veelal ook zij ontstaan uit kruizen en selecteren. Waarschijnlijk was er toen ook uit weerstand. Weerstand tegen verandering is een typisch menselijke reactie

Maar denk vroeger veel meer geselecteerd op functionaliteit. Niet op wat men het mooie plaatje vond.
Ik heb niks tegen kruisingen maar alles maar op elkaar zetten en daar een flitsend naampje aangeven is wat anders dan een doordachte kruising maken waarbij goed naar beide ouderdieren wordt gekeken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:23

nuscaniels schreef:
996981 schreef:

Maar denk vroeger veel meer geselecteerd op functionaliteit. Niet op wat men het mooie plaatje vond.
Ik heb niks tegen kruisingen maar alles maar op elkaar zetten en daar een flitsend naampje aangeven is wat anders dan een doordachte kruising maken waarbij goed naar beide ouderdieren wordt gekeken.

Ik denk dat het tegenvalt hoeveel er op functionaliteit gefokt werd. Vooral bij de gezelschapshonden is uiterlijk altijd belangrijk geweest. Net als bij waakhonden een massief uiterlijk in het voordeel werkt en bij jachthonden onopvallende kleuren de voorkeur hebben

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:27

Nikass schreef:
Ik ben heel blij dat ik een niet erkend (in Nederland) ras heb, dat geen uiterlijke ras standaard heeft. Lekker houden zo!
Ik krijg zeer veel reacties op straat hoe prachtig hij is. Ik moet er niet aan denken dat hij populair wordt vanwege zijn mooie uiterlijk, want het is ook nog eens een redelijk bewerkelijk typje om op te voeden.

Heb jij een Finse lappen hond?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:38

996981 schreef:
nuscaniels schreef:

Ik denk dat het tegenvalt hoeveel er op functionaliteit gefokt werd. Vooral bij de gezelschapshonden is uiterlijk altijd belangrijk geweest. Net als bij waakhonden een massief uiterlijk in het voordeel werkt en bij jachthonden onopvallende kleuren de voorkeur hebben

Bij jachthonden was opvallende kleuren juist handig, dat voorkwam dat je je hond schoot. Niet voor niets dat verreweg de meeste jachthonden bont zijn, zeker als het lopende honden waren.

Bij waakhonden was massief helemaal niet zo van toepassing, de rassen zijn veel massiever geworden sinds de showfok er is.

Afbeelding
Afbeelding

Of de duitse herder
Afbeelding

De teckels:
Afbeelding

Basset hound:
Afbeelding

En zelfs de pekingese (die tegenwoordig met icepack uitgebracht wordt)
Afbeelding

Daarnaast waren een hoop huidige gezelschaphonden toen dat nog niet, toen waren ze gewoon nog werkende hondjes. Een klein gedeelte was dat inderdaad wel, maar zelfs die waren een stuk meer als functionele hondjes gebouwd.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:39

nuscaniels schreef:
996981 schreef:

Inderdaad. Vroeger werd er gefokt met honden die goed waren in hun werk. Schapen hoeden, jacht, bewaking, etc. Hoe ze eruit zagen boeide niet, als ze maar gezond waren en hun werk goed deden.
Nu zijn de meeste kruisingen net omgekeerd: enkel het uiterlijk en het kleurtje telt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:42

Daarom zie je vaak ook zo'n enorm verschil tussen showlijnen en werklijnen bij zulke rassen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 21:55

Mizora schreef:
996981 schreef:

Bij jachthonden was opvallende kleuren juist handig, dat voorkwam dat je je hond schoot. Niet voor niets dat verreweg de meeste jachthonden bont zijn, zeker als het lopende honden waren.

Bij waakhonden was massief helemaal niet zo van toepassing, de rassen zijn veel massiever geworden sinds de showfok er is.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Of de duitse herder
[ Afbeelding ]

De teckels:
[ [url=m/lo4CtR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Basset hound:
[ Afbeelding ]

En zelfs de pekingese (die tegenwoordig met icepack uitgebracht wordt)
[ Afbeelding ]

Daarnaast waren een hoop huidige gezelschaphonden toen dat nog niet, toen waren ze gewoon nog werkende hondjes. Een klein gedeelte was dat inderdaad wel, maar zelfs die waren een stuk meer als functionele hondjes gebouwd.

In de plaatjes die ik kan vinden van de vroegere Molosser, die als voorouder van vele hedendaagse waakhonden wordt gezien, wel degelijk een zwaar type hond. In ieder geval een stuk zwaarder dan de jachthonden. Over kleur; kleur kan dus wel degelijk van invloed zijn op de functionaliteit. Zwart is bijvoorbeeld handig als de hond in de nacht niet moet opvallen.

Een labradoodle heeft ook een functionaliteit door zijn allergie vriendelijke vacht :)

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 22:01

Wij hebben honden die oorspronkelijk voor de jacht werden gefokt en voor het bewaken van het erf, kleur is inderdaad onderdeel van hun functionaliteit, net als de bouw en het vereiste karakter. Gelukkig geen onderscheid tussen showlijn en werklijn.