kiwiwitje schreef:superpony schreef:Het gaat hier niet over castreren natuurlijk, maar toch.......Onze reu heeft geen last gehad van de ingreep gelukkig en ze konden ook gelijk goed samen en er was geen spanning, waardoor hij verder kon met wennen, zindelijk worden, afvallen, vertrouwen in de mens.
Op dat moment hebben wij besloten dat hem weghouden van zijn zusje, de spanning van evt willen dekken en nog erger; als dat misschien zou lukken, te voorkomen. In overleg met een goede dierenarts.
Hij is 6,5 nu en fit en gezond.
Teef wordt zelfs aangeraden door dierenartsen om die na de 1e of 2e loopsheid te steriliseren. Dat had ik voorheen nooit gedaan, maar het hield gewoon niet op. Ze hebben haar standaard geopereerd, want klein hondje. Enige wat mis ging, is dat ik zei; bel me als ze bijkomt, want ze is geen bench gewend. Dat deden ze niet, ik kwam 's middags en hoorde haar vreselijk janken. Dat samen met de narcose was ze echt de weg kwijt. Heeft de rest van de middag en avond bij me gelegen.
Daarna was het een ramp om haar rustig te houden.
Bij oeps nestjes zal het niet gebeuren dat beide ouders altijd getest zijn, maar als je wil fokken, kan je natuurlijk altijd je honden laten testen en nakijken.
En misschien hebben mensen ooit hun hond als pup uit geteste ouders gekocht en denken ze gewoon een gezonde hond te hebben........
Mensen gaan er wel heel makkelijk vanuit dat alleen rassen fokkers en ervaren fokkers alles goed doen en mensen die het gewoon een keer leuk vinden, zomaar wat doen.
En wanneer ben je ervaren? Met 1 teef kan je niet veel nestjes hebben, maar na 1 of 2 nesten is ervaring ook nog heel beperkt.
Aller eerst; een teef word gecastreerd. Als er daadwerkelijk gesteriliseerd werd had ik er weinig moeite mee.
Maar;
Over je dik gedrukte. Dat is nu juist t hele punt.
Dit is niet meer aan de orde. De meest recente inzichten geven aan dat er veel meer risico’s zijn dan vooraf bekend toen dit geadviseerd werd. Alleen veel dierenartsen blijven hierin nog in hun oude informatie hangen. Helaas. Daar is inmiddels een mega boekwerk aan artikelen van te vinden ook van universiteitsklinieken.
Maar laten we dit topic houden voor de broodfok en het castratie/sterilisatie gedeelte in het topic maken wat hierboven is aangemaakt.
Allereerst, weet je helemaal niet welke operatie mijn teef heeft ondergaan..........
Wij kwamen bij een sterkliniek die heel vaak op bijscholing ging en de dierenartsen zelfs min of meer "bekend" waren.
Ik vind het een beetje krom. Als je bij paarden na vele jaren ervaring dingen anders ziet dan veeartsen wordt je afgemaakt en bij honden zijn mensen dan een paar nestjes opeens experts....
Ik reageer hier, omdat ik ook hier mezelf omdat je er ook hier op in gaat.
Daarbij staan de zaken niet los van elkaar. Vrijwel alle hondjes uit het buitenland zijn geholpen of krijg je de plicht dat te doen.
Net als nog steeds fokkers dat willen als een hondje niet helemaal aan de raseigenschappen voldoet. Kan de hond nog zo gezond zijn, maar als ook maar een aftekening of pluimpje niet klopt, willen ze dat je er nooit mee fokt en die garantie door castreren of steriliseren.
En stel dat ik mijn honden moet herplaatsen is het maar goed dat ze geholpen zijn en kan niemand vermeederen met hondjes die niet perfect zijn. Voor ons wel en zijn gezond en fit, maar naar eisen van bewust fokken.