Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:53

Mijn katten zijn ook gecastreerd.

Ik woon in Natura2000 gebied. De binnen houd regel zou dan voor mijn katten gelden.

Het grootste probleem in ons gebied is de stikstofneerslag op het stuifzand en de vele mensen met loslopende honden (mag niet maar ja het is zo fijn voor de honden om lekker te rennen 8)7 )
En weet je wat nou zo raar is: er worden hier stukken land verhuurd voor de lelieteelt. Lelieteelt is de meest giftige teelt die er is, er wordt iedere week gespoten met gif, de grond wordt steriel gemaakt (lees alle bodemleven wordt gedood) en dat is gewoon toegestaan. Wat denk je dat dit voor gevolgen heeft voor de vogelstand?
Ik vind het echt een belachelijke maatregel en vooral makkelijk om als afleiding te gebruiken voor de echte veroorzakers van de terugloop van de vogelstand want ja, de landbouwlobby is heel groot en als je het er niet eens mee bent dan ram je lekker met je trekker door.

We hebben de wolf hier ergens en de edelherten lopen door mijn tuin net als een vos, egels en eekhoorns.
Ik heb heel veel vogels in de tuin en ik voer ze bij en ik probeer van mijn tuin een zo insectvriendelijk gebied te maken.

Ik lees vooral heel veel frustratie van mensen hier die overlast van katten ervaren, en dat kan ik me echt heel goed voorstellen. Maar dat heeft niet echt te maken met het probleem van de vogelstand.

Ik zal echt niet zeggen dat mijn katten geen vogels vangen want dat doen ze wel en ik vind dat echt niet leuk. Maar ik hou ze er niet door binnen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 15:16

Lusitana schreef:
De meeste katten hebben een eigenaar dus dan is het leuk om die wettelijk verantwoordelijk te stellen, maar in het hele eco systeem eten beesten andere beesten. Zo hoort dat en het is volkomen onzin om dan 1 schakeltje weg te halen omdat die toevallig eigenaren hebben.

Gedomesticeerde dieren mag je niet tot het natuurlijke ecosysteem rekenen. In een ecosysteem gaan dieren namelijk niet naar de dierenarts en krijgen ze geen natvoer in een schoteltje.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:23

Gini schreef:
Lusitana schreef:
De meeste katten hebben een eigenaar dus dan is het leuk om die wettelijk verantwoordelijk te stellen, maar in het hele eco systeem eten beesten andere beesten. Zo hoort dat en het is volkomen onzin om dan 1 schakeltje weg te halen omdat die toevallig eigenaren hebben.

Gedomesticeerde dieren mag je niet tot het natuurlijke ecosysteem rekenen. In een ecosysteem gaan dieren namelijk niet naar de dierenarts en krijgen ze geen natvoer in een schoteltje.

Of ze naar de DA gaan of niet en of ze al dan niet bijgevoerd worden maakt niet uit. Ieder organisme maakt deel uit van het ecosysteem, ook de mens. Het probleem is dat wanneer je alle katten zou binnenhouden, het aantal muizen spectaculair zou toenemen. Wat dan? Zijn we bereid ons huis en tuin te delen met die muizen? In dat geval is het ok. In het andere geval gaat er waarschijnlijk massaal vergif gebruikt worden. Niet zo fijn voor de natuur en al zeker niet voor die bedreigde diersoorten waarvoor we de katten zouden moeten binnenhouden, eventueel plaatsafhankelijk.
Wat wel zou kunnen is bv een periode in het jaar (broedseizoen) waarin gevraagd wordt katten binnen te houden. De extra toename van muizen moeten de katten dan maar achteraf oplossen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:28

Maar katten die dagelijks buiten lopen kun je toch ook niet ineens tijdens broed seizoen constant binnen houden. Die draaien dan helemaal af. De praktische kant van iets willen doen aan een katten beleid is zo makkelijk nog niet denk ik. Een afgezette tuin is dan ideaal. Zou mooi zijn als daar door de regering met bedrijven mee samen gewerkt zou gaan worden, dat je tegen leuke prijzen je tuin goed kunt afsluiten. Dat ze mensen daarin tegemoet komen bv. En misschien een nog wat strenger beleid omtrent het castreren/steriliseren zoals in BE ook gebeurd (al ben ik zelf weer geen fan van Te vroeg 'helpen' wat daar wel teveel gebeurd imo) Alles heeft z'n voor en nadelen, wat er ook gaat gebeuren of niet gaat gebeuren.

Want ook het controle gedeelte zoals (dieren)politie idd... agenten komen nu al om in het werk, en de regering gaat hier echt geen extra geld voor uittrekken om extra mensen in te zetten, ben ik bang. Dus al zou die wet er komen, er zal nooit fatsoenlijke controle op nagehouden kunnen worden. Net als dat ze met oudjaar dag ook niet iedereen kunnen aanpakken die buiten de wettelijke tijden om vuurwerk afsteken. Daar is geen beginnen aan.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 28-11-19 16:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:33

Onze binnen/buitenkat hielden we altijd even binnen wanneer er kleine kuikentjes waren en wanneer de zwaluwen uitvlogen. Dat vond hij niet fijn, maar onoverkomelijk was dat ook niet.
Lijkt me ook niet iets wat je in een wet moet gieten, maar met bv gewoon de mensen informeren komen we al een heel eind.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:40

justkid schreef:
Ik was op zoek naar een topic over dit maar al 14 pagina's :oo :')
Ik weet nog niet of ik alles ga lezen.

Mijn katten lopen buiten en vangen muizen *\o/* anders moet ik met gif gaan werken en dat wordt/is straks verboden en dat wil ik ook pertinent niet omdat ik dan de uilen en andere roofdieren die hier rondlopen en vliegen ook vergiftig.
We hebben(binnenkort) een enorme muizen en rattenplaag in Nederland, ik ben heel blij dat die enigszins hier in de hand wordt gehouden.
Ik denk dat je het teruglopen van de vogelstand niet op katten kan afschuiven. Het is een gevolg van de mens en zijn roofbouw op de wereld die de biodiversiteit terug dringt. Daarmee de vogelsoorten en alle andere dieren in de keten.

Die discussie die hier altijd op Bokt wordt gevoerd zie ik echt nooit terug in mijn omgeving, echt gewoon niet. Dus ik vraag me af hoe dit kan.
Ik ken niemand met een afgeschermde tuin voor katten. Wel mensen die hun katten niet buiten laten.

De regel die in het voorstel wordt geopperd om katten nachts binnen te laten en overdag buiten vind ik echt belachelijk. Volgens mij kun je dat beter omdraaien. Overdag vangen ze juist vogels, 's nachts muizen en beesten die in het donker rondwandelen.

Ik wist trouwens niet dat er zoveel katten rondliepen, het dubbele van 8 jaar geleden.

Wij hadden bij ons vorige huis de tuin echt afgesloten en ik weet zelf meerdere mensen die dat hebben gedaan.
Deels omdat mensen ervaring hebben dat katten werden aangereden en of vergif hadden binnen gekregen en deels ook om geen buurkatten binnen te krijgen die vechten met de eigen katten.

Nu houden we ze binnen in ons nieuwe huis en daar doen ze niet moeilijk over. We gaan naast het huis een ren maken. Ik zou ze liever los hebben op het erf, maar ze kennen het principe niet goed en ondanks dat de weg rustig is, rijden mensen wel echt keihard en veel grote trekkers etc

De ren zal groot zijn en wel met een boom etc.

Op het erf lopen wel katten, maar die zijn niet van ons. Maar ik ben op zich wel blij dat ze daar rondlopen. Misschien nemen we oit nog erfkatten die het van jongs af aan kunnen leren, maar die we nu hebben gaan we niet mee gokken.

Ondanks dat ze in de afgesloten tuin zaten, hebben ze toch weleens een muisje en vogeltje gevangen en meegenomen. En de jongste pakte helaas ook vlinders.

Katten, honden en paarden hebben allemaal natuurlijke behoefte's waar we niet allemaal in kunnen voorzien vaak. Maar in bezit van mensen, spelen menselijke gevoelens gewoon mee.

Ik denk dat de beste stap is, minder katten ( en honden ) en hopelijk meer bewuste baasjes. Het zou denk ik echt schelen als je niet overal gratis kittens kan ophalen en mensen niet steriliseren/castreren etc.

Je kan de natuur allang niet meer nabootsen. Wij hebben invloed op het voedsel dat voor katten te vinden is en muizen die gif binnen hebben gehad zijn al een gevaar.
En dood gereden worden door een auto heeft ook niks met de natuur te maken.

Men moet kijken naar de huidige situatie, wat is de oorzaak en een duidelijk gevolg. Ga daar wat aan doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:43

Sclimpre schreef:
Gini schreef:

Of ze naar de DA gaan of niet en of ze al dan niet bijgevoerd worden maakt niet uit. Ieder organisme maakt deel uit van het ecosysteem, ook de mens. Het probleem is dat wanneer je alle katten zou binnenhouden, het aantal muizen spectaculair zou toenemen. Wat dan? Zijn we bereid ons huis en tuin te delen met die muizen? In dat geval is het ok. In het andere geval gaat er waarschijnlijk massaal vergif gebruikt worden. Niet zo fijn voor de natuur en al zeker niet voor die bedreigde diersoorten waarvoor we de katten zouden moeten binnenhouden, eventueel plaatsafhankelijk.
Wat wel zou kunnen is bv een periode in het jaar (broedseizoen) waarin gevraagd wordt katten binnen te houden. De extra toename van muizen moeten de katten dan maar achteraf oplossen.

Ik denk dat andere roofdieren die teren op muizen dan de plek gaan innemen.

Van mij zou er eigenlijk niks "moeten". Want in bepaalde gevallen kan ik me een buitenkat nog wel voorstellen (boerderijen enz.), maar in een woonwijk waarin ieder huis hutje mutje op elkaar is het toch niet logisch. Ik snap niet waarom dat zo moeilijk te begrijpen is en men zich niet wil aanpassen?
Ik weet dat een constant blaffende hond irritant. Ik weet dat als een hond 3 uur aan een stuk blaft, dat dat onaangenaam is. Dat weet ik zonder dat een buur me dat moet komen vertellen. Wat doe ik? Ik zorg dat die de kans dat mijn hond 3 uur aan een stuk blaft klein of zelfs onbestaande is. Door opvoeding, maar ook door de situatie aan te passen (zorgen dat de hond niet te lang alleen is).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:43

cursebreaker schreef:
Maar katten die dagelijks buiten lopen kun je toch ook niet ineens tijdens broed seizoen constant binnen houden. Die draaien dan helemaal af. De praktische kant van iets willen doen aan een katten beleid is zo makkelijk nog niet denk ik. Een afgezette tuin is dan ideaal. Zou mooi zijn als daar door de regering met bedrijven mee samen gewerkt zou gaan worden, dat je tegen leuke prijzen je tuin goed kunt afsluiten. Dat ze mensen daarin tegemoet komen bv. En misschien een nog wat strenger beleid omtrent het castreren/steriliseren zoals in BE ook gebeurd (al ben ik zelf weer geen fan van Te vroeg 'helpen' wat daar wel teveel gebeurd imo) Alles heeft z'n voor en nadelen, wat er ook gaat gebeuren of niet gaat gebeuren.

Want ook het controle gedeelte zoals (dieren)politie idd... agenten komen nu al om in het werk, en de regering gaat hier echt geen extra geld voor uittrekken om extra mensen in te zetten, ben ik bang. Dus al zou die wet er komen, er zal nooit fatsoenlijke controle op nagehouden kunnen worden. Net als dat ze met oudjaar dag ook niet iedereen kunnen aanpakken die buiten de wettelijke tijden om vuurwerk afsteken. Daar is geen beginnen aan.

Waarom zou de regering daarin moeten subsidieren?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:44

secricible schreef:
cursebreaker schreef:

Waarom zou de regering daarin moeten subsidieren?

Het was maar een idee. Het zou mensen wel meer stimuleren denk ik om er serieus iets mee te doen, maar aan de andere kant; dan moeten uiteindelijk de belasting betalers dit financieren en krijg je daar weer gezeik over :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:50

Ik ben geen kat-hater.

Ik ben wel van mening dat als je een dier aanschaft, je daar ook verantwoordelijkheid voor moet nemen, alleen bij katten mag het niets kosten blijkbaar 8)7
Als je kat zo druk is binnen, kun je ook met hem spelen. Vindt je kat leuk, is voor jou leuk, krijg je een betere band van met je kat. En voordat je roept: dat wil hij niet: er is voor elke kat een speeltje te vinden wat ze wel leuk vinden. Aan een tuigje buiten lopen vindt een puppie ook niet leuk, maar je kunt het ze prima aanleren. Sommige katten kun je het ook aanleren. De mijne vindt het minder geslaagd, dus ik heb binnen voor hem een kattenspeeltuin gemaakt. Met krabpaal, plankjes, klimmogelijkheden, overal is kattenspeelgoed.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:29

Gini schreef:

Zou zeker kunnen, ik denk dan bv aan vossen, ratten, etc.

Matheno

Re: Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:33

Volgens artikel 93 van de grondwet hebben wij niets te maken met deze Europese regel.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:34

Matheno schreef:
Volgens artikel 93 van de grondwet hebben wij niets te maken met deze Europese regel.

Is het alsnog een interessant onderwerp om over te discussiëren, ook al gaat de wet hier niet van kracht.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:45

Moet niet gekker gaan worden...
Dan zou het van mij ook verboden mogen worden dat kinderen zonder toezicht buiten spelen....
Heb daar namelijk meer overlast van dan van de katten in de buurt.

Hier lopen mijn 2 katten alleen buiten indien het droog is en op de momenten dat ik overdag thuis ben, voor de rest zitten ze lekker gezellig binnen.
Gelukkig hier in de omgeving allemaal kattenliefhebbers en daardoor een hele lading katten.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:49

Avalanche81 schreef:
Ik ben geen kat-hater.

Ik ben wel van mening dat als je een dier aanschaft, je daar ook verantwoordelijkheid voor moet nemen, alleen bij katten mag het niets kosten blijkbaar 8)7
Als je kat zo druk is binnen, kun je ook met hem spelen. Vindt je kat leuk, is voor jou leuk, krijg je een betere band van met je kat. En voordat je roept: dat wil hij niet: er is voor elke kat een speeltje te vinden wat ze wel leuk vinden. Aan een tuigje buiten lopen vindt een puppie ook niet leuk, maar je kunt het ze prima aanleren. Sommige katten kun je het ook aanleren. De mijne vindt het minder geslaagd, dus ik heb binnen voor hem een kattenspeeltuin gemaakt. Met krabpaal, plankjes, klimmogelijkheden, overal is kattenspeelgoed.

Ohh dan ken je mijn kattenbeest niet. Deze gromt en haalt uit als ze niet snel genoeg naar buiten kan. Iedereen houdt afstand als ze zo is. Is ze buiten geweest dan is ze daarna weer poes lief en aardig.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:53

Avalanche81 schreef:
Ik ben geen kat-hater.

Met alle respect, maar dat komt imo op hetzelfde neer als een paard 24/7 op stal zetten en hem een slowfeedernet en een speelbal geven.
Met kosten heeft dat niks te maken. Net zoals een hond regelmatig een wandeling nodig heeft, wil een normale kat ook regelmatig de buurt gaan verkennen. Als dat niet kan (te druk verkeer, te stadse omgeving) is geen kat de beste optie.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:08

Leuk dit topic. Heel vermakelijk te zien wat voor romantische ideeën katten liefhebbers, niet gehinderd door enige biologische kennis, bij elkaar fantaseren over de rol die hun huiskat zou vervullen in het locale ecosysteem.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:17

Sclimpre schreef:
Gini schreef:

Zou zeker kunnen, ik denk dan bv aan vossen, ratten, etc.

Torenvalken, verschillende soorten uilen, etc.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:25

Enkel op het platteland, en dan nog...
Hebben problemen om geschikte nestplaatsen te vinden.
Jagen vooral in het open veld, daar heb je in en rond het huis niet veel aan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:29

Juist torenvalken zijn vogels die je "veel" in steden en langs wegen vindt.
Ook de kerkuil en zelfs de ransuil zijn niet bang van stedelijk gebied.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:41

Gini schreef:

Wij hebben hier bosuilen in het park zitten.

Maar die eten helaas niet genoeg muizen.”(om te voorkomen dat ze bij de buren naar binnen kruipen)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:46

Gini schreef:

Inderdaad "veel" tussen aanhalingstekens.
Als die de muizen onder controle moeten houden, bonne chance.
Ze zijn met weinigen, ten gevolge van gebrek aan nestplaatsen en teveel aan pesticiden.
Dat zijn dus de echte problemen die zouden moeten opgelost worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:49

Nu tussen aanhalingstekens ja, omdat de diversiteit van onze flora en fauna angstwekkend afneemt, dus je ziet ze niet veel meer jammer genoeg.
Bij het wegvallen van de kat zou de torenvalk misschien terug kunnen opbloeien.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:13

Sclimpre schreef:
Avalanche81 schreef:
Ik ben geen kat-hater.

Met alle respect, maar dat komt imo op hetzelfde neer als een paard 24/7 op stal zetten en hem een slowfeedernet en een speelbal geven.
Met kosten heeft dat niks te maken. Net zoals een hond regelmatig een wandeling nodig heeft, wil een normale kat ook regelmatig de buurt gaan verkennen. Als dat niet kan (te druk verkeer, te stadse omgeving) is geen kat de beste optie.

Wow wat zijn kat-moet-buiten mensen blind zeg.

Is toch helemaal afhankelijk van hoe groot je huis is. Bovendien gaan hond/ kat, kind/ kat en al helemaal paard/ kat vergelijkingen helemaal nergens over.

Zeg dan gewoon ik wil soort van een huisdier maar wil geen lasten er van hebben.

Neem dan gewoon geen kat, maar een goudvis.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:23

Sclimpre schreef:
Avalanche81 schreef:
Ik ben geen kat-hater.

Ik ben geen rekentalent, maar mijn woonkamer is al groter dan mijn paard haar stal. En een paard is veel groter dan een kat. Ik denk dat een paddock paradise dan een betere vergelijking is.