Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:49

Jildau schreef:
bruintje123 schreef:
ZE heeft toch geschreven hem wel op te willen halen?
Maar er niet voor te willen betalen.

Heeft ze dat al gedaan dan? Is ze er geweest? Of is ze na 1 telefoontje (misschien had ze de stagiaire wel aan de telefoon) op Bokt gaan klagen?

Waarom is er telefoontje niet meer goed tegenwoordig?

Jij rijd in je nachtdienst tijd waar je hoort te slapen met gemak naar het asiel. Er ander zal zijn energie moeten sparen.
Of heeft geen auto tot de beschikking.
Of...
Wat het ook is. Via de telefoon was al duidelijk hoe het asiel werkt.
Geld afhandig maken van eigenaren.
Makkelijk verdienen zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:52

magda_90 schreef:
dees_daan schreef:
Hoe had het asiel dat van de voren moeten onderzoeken bij een niet te benaderen kat?

Die readers die buiten de kooi gebruikt kunnen worden of door de tralies passen zijn een stuk duurder. Leeuwproof readers zijn dat, niet elke dierenbulance of asiel heeft deze.

Dat dus.

Dat heb ik al een paar keer gezegd, door bijv flyers huis aan huis te verspreiden in de buurt waar de kat loopt met de vraag wie de kat kent. Heb ik zelf in het verleden vaak genoeg gedaan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:53

Dees daan.

Hier in de regio wonen niet eens zoveel katten. Laat staan zwerf kat.
Waar wij eerst woonde ook niet.
Laat ik me niet voor kunnen stellen zulke aantallen elders wel in 1 straat te hebben.

Kijk ik hier in de straat woont er 1 kat.
En ja helemaal 3 huizen waar hij kan wonen. Phoe phoe wat een tijd.
Sneller gedaan dan vangen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:53

Niet om het 1 of ander, nachtdiensten draaien is slopend.
Kudos als je je energie voor wat anders kunt gebruiken maar vind mensen er net wat te makkelijk over denken.

A_nnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:57

In principe maakt het helemaal niet uit hoeveel TS ervoor moet betalen. Het gaat om het idee, dat er überhaupt betaald moet worden, voor zo'n vang actie (die helemaal niet nodig was).

Dat de kat gevangen wordt, dat kan gebeuren.. Maar los het dan gewoon netjes op. TS kan hier toch niks aan doen?

Kat is netjes gechipt en eigenlijk wordt je daar gewoon voor 'gestraft'. Een volgende kat laat je namelijk gewoon niet meer chippen. Als deze kat dan de dupe is van zo'n vang actie, dan sta jij (als eigenaar) tenminste niet geregistreerd, en ben je niet verplicht voor kosten waar je helemaal niet op zit te wachten. Of je er nou voor kiest om je kat te halen of niet... je bent altijd verplicht om te betalen! 8)7

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:57

Dus de buren hebben al weken een vreemde kat rond het huis lopen, bellen de dieranbulance om te melden dat er al een tijd een vreemde wilde (zwerf?)kat bij hen rond loopt, gaan hem in overleg voeren zodat hij gevangen kan worden om te kijken of het inderdaad een zwerfkat is (die voor kittens kan zorgen, of ziektes kan overdragen), dierenambulance rijd netjes naar de melder om de ogenschijnlijk (al weken) zwervende kat op te halen, chip kan waarschijnlijk pas op het asiel worden afgelezen, de eigenaar die de kat al een tijd kwijt is wordt netjes gebeld dat de kat gevonden is en dierenambulance vraagt voor de moeite een klein bedrag..
Ik zie niet helemaal hoe de dierenambulance hier de grote boeman is?

Ts is toch degene die haar kat al een tijd kwijt is? Die had toch al lang bij haar buren langs kunnen gaan om te vragen of zij hem gezien hebben? Zou ik wel doen als ik al zo lang mijn kat kwijt was...

minikatje

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:59

Ze zagen hem minder.
Mijn buurvrouw heeft ook erfkatten, die zijn ook wisselend aanwezig.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:00

Als het zo'n verwilderde kat is zal ie zich lekker fijn voelen doe 2 weken in t asiel....
Hoe je t went of keert het is JOUW kat..knuffelig of niet... kat waarvan je houd of gewoon een ding wat muizen verjaagt.
Dat jij die dan niet uit een rotsituatie haalt om zelf die paar euro's op dit moment uit te sparen....
Dan nog durven te zeggen "als het asiel het welzijn voorop had"... iets wat jij dus niet hebt :)

Wat maakt het uit dat het een erfkat is.. dikke prima en niks mis mee als ie goed verzorgd wordt. Maar hij is simpelweg wel los. Je weet dat er daardoor een situatie als dot voor kan komen.
Dat je er niet eens heen gaan om te bespreken wat mogelijk is of iig de kat op te halen en de geldzaken daarna te regelen ..... :n

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 23:00

dees_daan schreef:
bruintje123 schreef:
In het buitengebied staan meestal niet zoveel huizen.
Hij is zelfs gevangen tegenover haar huis.
Even bij de paar huizen aanbellen was zelfs sneller geweest dan vangen.

Ook wat minder stressvol voor het diertje.

Als jij jaarlijks zwerfkattenacties doet waarbij je misschien wel 100 katten vangt (ik zeg maar wat, het zijn er zo 10 per adres) die allemaal of gedumpt zijn of uit gedumpte katten komen en waarbij er dus echt geen eigenaar is zou jij dan na de 99e kat die je succesvol hebt opgehaald, gechipt, gecastreerd en terug geplaatst hebt nog langs de deuren gaan als je de zoveelste actie hebt gepland? Of zou je je die tijd besparen omdat de kans dat er een eigenaar is nihil is?

Dit soort dingen zijn gewoon niet te voorkomen. Nu is het fout omdat de kat meegegaan is terwijl deze een eigenaar heeft. Was dit een topic geweest over een kat die vermist werd en gevangen werd in een vangkooi maar er te goed uit zag om mee te nemen en daarom weer vrijgelaten werd dan was de vraag gesteld waarom ze eerst een kat vangen en hem vervolgens weer los laten.
Bij katten die je gewoon op kan pakken is het een stuk makkelijker, die kan je een papieren bandje om doen met een tekst er op en een tijdje laten lopen zodat de eigenaar de tijd heeft om te bellen en je kan de chip gewoon even uit laten lezen. Dat werkt bij wilde boerderijkatten niet. Nu is het even mis gegaan maar jaarlijks wordt er op deze manier wel voor gezorgd dat katten die op boerderijen gedumpt worden zich niet meer kunnen vermenigvuldigen, op zich is het dus wel een heel goed ding dat deze acties er zijn. Dat het niet altijd voor iedereen goed kan zijn is het risico dat er in zit. Het asiel kan het anders oplossen maar als ze dat niet willen is het de vraag wat TS wil, of betalen en de kat terug hebben of afwachten wat er gebeurd en het risico nemen dat ze de kat niét op dezelfde plek uitzetten, want dat kunnen ze ook nog doen als ze dwars willen..

En waarom zouden ze kwaad willen?
Hoewel.. in dit geval zijn we alledrie gedupeerd. Ik omdat ik geen kat meer heb, de kat omdat ie in een hokje gepropt zit en het asiel omdat ze kosten maken die ze niet hoeven te maken voor een kat die ze niet mee hadden moeten nemen en waarvan de eigenaresse hem gewoon wil komen ophalen.
Mooi ook trouwens hoe een aantal stellig beweren dat ik de kat niet terugwil. En veel inzicht hebben over hoe ik op dit moment aan het handelen ben. Zeker weten dat ik maar te pas en te onpas een auto en tijd heb en de hele dag in de buurt van mijn huis/woonplaats ben. En precies weten hoeveel het asiel dan van mij wilde hebben en wat hun beweegredenen geweest zouden moeten zijn. En nog meer dingen. En vooral niet lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:02

dees_daan schreef:
bruintje123 schreef:
In het buitengebied staan meestal niet zoveel huizen.
Hij is zelfs gevangen tegenover haar huis.
Even bij de paar huizen aanbellen was zelfs sneller geweest dan vangen.

Ook wat minder stressvol voor het diertje.

Als jij jaarlijks zwerfkattenacties doet waarbij je misschien wel 100 katten vangt (ik zeg maar wat, het zijn er zo 10 per adres) die allemaal of gedumpt zijn of uit gedumpte katten komen en waarbij er dus echt geen eigenaar is zou jij dan na de 99e kat die je succesvol hebt opgehaald, gechipt, gecastreerd en terug geplaatst hebt nog langs de deuren gaan als je de zoveelste actie hebt gepland? Of zou je je die tijd besparen omdat de kans dat er een eigenaar is nihl is

Ja, ik zou langs de deuren gaan, en heb dat ook gedaan. En als je er voor kiest om dat niet te doen, kun je anderen niet voor de kosten op laten draaien, vind ik.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:03

Bruintje, we blijven maar één kant horen. Was jij bij dat gesprek aanwezig?

Dat er in jouw ervaring bij twee plaatsen weinig katten zijn, zegt niets over de rest van het land. Nederland is ietsjes groter dan die 2 plaatsen.

Marie_Anne, dat had gekund inderdaad. Wellicht is dat zelfs al gedaan, dat weten we niet. Nu is het echter zo gebeurd.

Minikatje, ik ben bekend met nachtdiensten, ik weet dat ze slopend zijn. Al kan ik mij niet voorstellen dat je te kapot bent om simpelweg een afspraak te maken met het asiel.

Ik vraag mij ondertussen af wat dit topic nog voor nut heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:03

bruintje123 schreef:
Dees [naam].

Hier in de regio wonen niet eens zoveel katten. Laat staan zwerf kat.
Waar wij eerst woonde ook niet.
Laat ik me niet voor kunnen stellen zulke aantallen elders wel in 1 straat te hebben.

Kijk ik hier in de straat woont er 1 kat.
En ja helemaal 3 huizen waar hij kan wonen. Phoe phoe wat een tijd.
Sneller gedaan dan vangen.

Een asiel heeft geen regio van 1 straat. Die vangacties doen ze in hun hele regio, die aantallen zijn dan dus niet heel vreemd als het een asiel een grote regio heeft met veel boerderijen.
Als je dit een tijdje doet weet je dat het dagelijkse kost is dat katten op boerderijen gedumpt worden en dat het een probleem gaat worden als er teveel komen, en dat is wat ik zeg.. Als je de zoveelste actie plant ga je echt niet elke keer navraag doen of flyers rondbrengen.. Dat is pure tijd en geldverspilling want 99,9% van deze katten heeft geen eigenaar. Het is heel optimistisch om dan goede hoop te houden en elke keer te gaan flyeren maar een goede foto van de katten maken is soms al lastig, ze vliegen alle kanten op als ze door hebben dat je ze in de gaten houd en iets van ze wil.
Daarnaast is het gewoon totaal nutteloos omdat je van te voren al weet dat die katten daar hun plekje hebben en mensen niet voor niks om vangkooien vragen. Dat er dan een keertje een verkeerde kat tussen zit kan gebeuren maar dat is toch niet te voorkomen. Als die kooien er staan kan er een buurtkat in komen lopen, dat voorkom je ook niet met flyers en als deze net zo wild is als de rest dan heb je geen enkele reden om aan te nemen dat deze wel een eigenaar heeft.

Edit: dat de kat nu in een hokje zit is ook jou verantwoordelijkheid TS, je kan er ook voor kiezen hem op te halen en te betalen. Ik snap dat dat niet lekker voelt maar het is wel een keuze om hem daar (voor nu) te laten zitten.
Waarom ze kwaad zouden willen? Geen idee maar als je ze tegen je in het harnas jaagt of hem laat zitten en niet betaald moet je er wel rekening mee houden dat ze hem ergens anders mogen uitzetten. Ik zeg niet dat ze dat doen maar het mag wel. Het is na 2 weken jou kat namelijk niet meer..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-01-18 23:08, in het totaal 2 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:05

De paasei wat zitten er hier rare, domme lui...

Dat de db een fout maakt door een gechipte kat mee te nemen (of die fout nou per ongeluk was of niet) kan gebeuren. Feit blijft dat ze zodra dat kon (dus in de vangkooi ter plekke, of direct in het asiel) de chip hadden moeten lezen en met een excuus de kat terug naar zijn baas hadden moeten brengen of op laten halen. Niet de door hun eigen fout veroorzaakte kosten in rekening brengen bij de eigenaar, die in dit geval NIETS fout heeft gedaan. Te gek voor woorden dat ze hun zelf veroorzaakte kosten willen verhalen op iemand die er niks aan kan doen, dan kun je net zo goed de rekening door de buurman van je nicht in de stad willen laten betalen. Net zo onnozel, raar en onterecht.
Ik denk ook dat ze je wettelijk niet tot betalen kunnen verplichten. Eerder andersom, wat ik zou doen: aangifte van diefstal.

Alleen zou ik het dier niet zo lang daar laten zitten, die lijdt vreselijk in zo'n hokje. Of je nu van zo'n dier houdt of niet, je hebt wel je verantwoordelijkheid over je dier. En een kat ophalen hoeft geen halve dag te duren, nachtdienst vindt ik absoluut geen reden om dat dier te laten lijden. Ik draai zelf nachtdiensten, dan maar een uur minder slaap.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 23:08

Ik vind het ook zielig maar ik hoop dat het dierenasiel ook inziet dat het beter is dat ik de kat kom ophalen

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:10

GamblersCup schreef:
De paasei wat zitten er hier rare, domme lui...

Dat de db een fout maakt door een gechipte kat mee te nemen (of die fout nou per ongeluk was of niet) kan gebeuren. Feit blijft dat ze zodra dat kon (dus in de vangkooi ter plekke, of direct in het asiel) de chip hadden moeten lezen en met een excuus de kat terug naar zijn baas hadden moeten brengen of op laten halen. Niet de door hun eigen fout veroorzaakte kosten in rekening brengen bij de eigenaar, die in dit geval NIETS fout heeft gedaan. Te gek voor woorden dat ze hun zelf veroorzaakte kosten willen verhalen op iemand die er niks aan kan doen, dan kun je net zo goed de rekening door de buurman van je nicht in de stad willen laten betalen. Net zo onnozel, raar en onterecht.
Ik denk ook dat ze je wettelijk niet tot betalen kunnen verplichten. Eerder andersom, wat ik zou doen: aangifte van diefstal.

Alleen zou ik het dier niet zo lang daar laten zitten, die lijdt vreselijk in zo'n hokje. Of je nu van zo'n dier houdt of niet, je hebt wel je verantwoordelijkheid over je dier. En een kat ophalen hoeft geen halve dag te duren, nachtdienst vindt ik absoluut geen reden om dat dier te laten lijden. Ik draai zelf nachtdiensten, dan maar een uur minder slaap.

Amen!

Behalve laatste stukje. Er zijn ook asiels met beperkte openingstijden. Ik kan hier vandaan niet in de agenda van TS kijken en ook niet waar ze woont en of ze er kan komen binnen de openingstijden.

@TS, interessant topic is het geworden! Jammer dat je je steeds moet verdedigen over dingen die je niet zegt.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:10

Dorine92 schreef:
Ik vind het ook zielig maar ik hoop dat het dierenasiel ook inziet dat het beter is dat ik de kat kom ophalen

Maar hoe lang zit de kat daar al?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:11

Dees wij zijn toevallig de laatste straat. Achter ons geen boerderijen meer. Alleen land.

Maar nee ook in onze complete buurt geen honderden zwerf katten.

En die aantallen geloof ik dus ook echt niet.
Heb mijn hele leven op diverse plaatsen op het platteland gewoond.
En iedereen had katten.
Maar dan waren het nog geen zwerf katten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:12

Om eerlijk te zijn denk ik niet dat TS de kat nog gaat ophalen.
Ze geeft zelf al aan dat ze er niets meer mee denkt te kunnen en was ook niet aan de kat gehecht.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:13

Dat gaan ze niet hardop zeggen natuurlijk, die willen geld. Maar niks doen levert je hier gewoon niks op, behalve het steeds lamger lijden van het dier. En dat vindt ik persoonlijk not-done en erg. Jemig, wat moet dat beestje in paniek zijn zeg!

beert, het is wel duidelijk dat ts expres niks doet/ gedaan heeft omdat ze het even niet wist en daarna besloot niks te ondernemen omdat ze hoopt dat het asiel tot inkeer komt. Dit wetende, vindt ik de nachtdienst die aangehaald werd, geen reden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:14

Ts, mbt het laatste wat je schreef, als je meer informatie geeft kunnen er tenminste oprechte conclusies worden getrokken. Je negeert daarbij ook heel veel vragen en dat werkt ook niet mee.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:15

Dorine92 schreef:

Zonder normaal gesprek om dingen te verduidelijken van beide kanten gaat het asiel daar niet zelf mee komen denk ik.
En gezien de eigenaar bekend is en niet wil betalen zetten ze hem waarschijnlijk ook niet weer uit op dezelfde plek.

Ik zou morgen gewoon even met ze in gesprek gaan. Misschien zien zij dan ook in dat de situatie wat raar en vervelend is verlopen voor je en willen ze je mogelijk wel tegemoet komen. Ook zij kennen nu maar 1 kant van het verhaal

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:15

Gc
Ik draai ook nachtdiensten.
Maar voor mij zou "even" ophalen geen optie zijn. Hoe graag ik ook zou willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:19

bruintje123 schreef:
Dees wij zijn toevallig de laatste straat. Achter ons geen boerderijen meer. Alleen land.

Maar nee ook in onze complete buurt geen honderden zwerf katten.

En die aantallen geloof ik dus ook echt niet.
Heb mijn hele leven op diverse plaatsen op het platteland gewoond.
En iedereen had katten.
Maar dan waren het nog geen zwerf katten.

Hier zijn er behoorlijk wat zwerfkatten. Er stond niet voor niks achter ik zeg maar wat, maar het zijn er zo 10 per adres. Die aantallen zijn niet vreemd met een gedumpte poes en al aanwezige wilde kater, 2 nestjes en je zit er al op. Daarnaast is een regio van een gemiddeld asiel wel wat groter dan één gemeente. Dat iedereen katten heeft en dat dat nog geen zwerfkatten zijn klopt, maar dat er op boerderijen veel katten zijn die aan zijn komen lopen/ gedumpt zijn is gewoon een feit. Deze acties zijn er niet voor niets. Niet iedereen ziet deze katten als zwerfkatten en in principe zijn dit vaak ook gewoon boerderijkatten geworden maar het vermeerderen moet wel gestopt worden en daar zijn deze acties voor.
Dat jij dit niet gezien hebt berekend niet dat het er niet is. Bij familie van mij wonen er zelfs katten in het bos inmiddels.. maar bos betekend ook weer roofdieren dus een probleem is het daar niet.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:20

Lees even mijn laatste bericht aan beert. Het gaat niet om de nachtdienst, maar de rest eromheen.

En dan nog: met nachtdienst slaap je ook "maar" gemiddeld 8 uur. De dag is veel langer dan dat. Dan maakt ze maar een afspraak buiten hun openingstijden om. Gaat normaal gesproken gewoon als het om aanschaf gaat (want ze willen zo veel mogelijk dieren kwijt en geld vangen). Dan kan het ook voor zo'n situatie. Zeker als je anders aangifte gaat doen. Waar een wil is, is hier zéker een weg!

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:20

Wat ik sowieso niet snap ik dat ze de kat niet op chip hebben gecontroleerd op de locatie waar ze hem gevangen hebben.. Daarnaast vind ik het een vreemd verhaal.

Maar TS, het lijkt me wel zo eerlijk om de kat op te halen, daar face to face met de medewerkers te praten en eventueel een vergoeding van het dag pension voor te stellen, aangezien de kat daar nu al een dag zit. Een asiel kan elke euro goed gebruiken.