Jodie_ schreef:Ik denk persoonlijk dat een minder energieke kat/een kat of ras met een rustig karakter niet eens echt relevant is. Als een kat niet anders kent en nooit los buiten is geweest zullen ze echt niet tegen de muren op lopen, mits in hun behoeften wordt voorzien door bijvoorbeeld veel speel/krab/verstopplekjes, een stuk waarop ze veilig naar buiten kunnen zoals in een afgezette tuin, een ren of aan een tuigje, etc etc.
De enige keren dat ik het argument hoor of hier voorbij heb zien komen van katten 'die echt niet binnen konden worden gehouden', waren volgens mij altijd katten die het buitenleven al kenden. Tja dat lijkt me lastiger, maar als ze niet anders kennen geloof ik niet echt dat sommige katten niet binnen kunnen blijven. Ik heb zelf 2 Bengalen en de Bengaal staat bekend als een van de meest actieve/pittige rassen en zijn heel prima binnen te houden. Tuurlijk moet je dan wel wat compromissen sluiten. Zo heb ik bijvoorbeeld een ren waarin ze dag en nacht een frisse neus kunnen halen, meerdere hoge plekjes en krabpalen, een gigantische berg speelgoed waarbij ik elke dag weer wat anders in de kamer gooi en tot slot zelfs een kattenwiel waarop ze lekker kunnen rennen.
Mijn punt in ieder geval, ik heb erg gelukkige katten en ze komen niet vrij buiten. Ze zijn niet anders gewend van jongs af aan, en met wat moeite om ze het leven leuk te maken is er echt niks aan de hand.
Ik heb 2 katten moeten herplaatsen omdat ze binnenshuis tegen de muren opvlogen en niet te handhaven waren ondanks voedselverrijking, veel spelen etc.
De ene kende het buiten komen, de andere niet.
Beiden zijn lekker buitenaf komen wonen en altijd naar buiten, iets wat ik ze gewoon niet kon en kan bieden.
Beiden katten met een hoog energielevel: altijd druk, altijd rennen, vliegen en gek doen.
Mijn huidige katten waren altijd gewend om buiten te komen maar vinden het prima om binnen te leven.
Toevallig(?) allebei met een veel lager energielevel dan de 2 die ik heb herplaatst.