Kat binnen houden of naar buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe houd jij je kat?

Mijn kat zit alleen binnen
91 (23%)
Mijn kat kan zowel naar buiten als naar binnen ( overal )
177 (45%)
Mijn kat kan binnen en buiten alleen in eigen tuin
125 (31%)

Totaal aantal stemmen: 393

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 22:13

Mijn kat wilde als kitten van 8-9 weken al naar buiten maar toen mocht het natuurlijk niet. Volgens mij heb ik hem met 6 maanden voor het eerst naar buiten gedaan. Toen had hij dat ook echt nodig want hij ging dingen slopen in huis en behang van de muur krabben -O- Ondanks speelgoed, hoge krabpaal, voldoende ruimte en aandacht etc

Overigens heeft hij kattenspeelgoed nooit leuk gevonden. Heb van alles geprobeerd in de afgelopen jaren maar een propje en slechts 1 soort muisje kan hem een beetje bekoren rest kijkt hij niet naar om. Heb menige vriendin met katten van kattenspeelgoed voorzien.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 03:19

Jodie_ schreef:
Ik denk persoonlijk dat een minder energieke kat/een kat of ras met een rustig karakter niet eens echt relevant is. Als een kat niet anders kent en nooit los buiten is geweest zullen ze echt niet tegen de muren op lopen, mits in hun behoeften wordt voorzien door bijvoorbeeld veel speel/krab/verstopplekjes, een stuk waarop ze veilig naar buiten kunnen zoals in een afgezette tuin, een ren of aan een tuigje, etc etc.

De enige keren dat ik het argument hoor of hier voorbij heb zien komen van katten 'die echt niet binnen konden worden gehouden', waren volgens mij altijd katten die het buitenleven al kenden. Tja dat lijkt me lastiger, maar als ze niet anders kennen geloof ik niet echt dat sommige katten niet binnen kunnen blijven. Ik heb zelf 2 Bengalen en de Bengaal staat bekend als een van de meest actieve/pittige rassen en zijn heel prima binnen te houden. Tuurlijk moet je dan wel wat compromissen sluiten. Zo heb ik bijvoorbeeld een ren waarin ze dag en nacht een frisse neus kunnen halen, meerdere hoge plekjes en krabpalen, een gigantische berg speelgoed waarbij ik elke dag weer wat anders in de kamer gooi en tot slot zelfs een kattenwiel waarop ze lekker kunnen rennen.

Mijn punt in ieder geval, ik heb erg gelukkige katten en ze komen niet vrij buiten. Ze zijn niet anders gewend van jongs af aan, en met wat moeite om ze het leven leuk te maken is er echt niks aan de hand.

Ik heb 2 katten moeten herplaatsen omdat ze binnenshuis tegen de muren opvlogen en niet te handhaven waren ondanks voedselverrijking, veel spelen etc.
De ene kende het buiten komen, de andere niet.
Beiden zijn lekker buitenaf komen wonen en altijd naar buiten, iets wat ik ze gewoon niet kon en kan bieden.
Beiden katten met een hoog energielevel: altijd druk, altijd rennen, vliegen en gek doen. *\%/*

Mijn huidige katten waren altijd gewend om buiten te komen maar vinden het prima om binnen te leven.
Toevallig(?) allebei met een veel lager energielevel dan de 2 die ik heb herplaatst.

maralyn

Re: Kat binnen houden of naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 07:15

Wat ik lees hier is óf of.
Dus óf alleen buiten óf alleen binnen.

Als je wel n tuin hebt waarom niet katproofmmaken.
En houdini.... slap excuus. Zijn zoveel soorten omheining.
Je moet je kat kennen en de juiste omheining bij zoeken.

Hier ook gelukt voor de bruten die in onze tuin wilden.

Ik ben klaar met stront van n ander. Pis. En kattenharen overal.
Mijn moestuin ging er aan en het stonk.

Buurt heeft mij geholpen met hapje en drankje nadien van mij.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:00

Mijn kat komt buiten en binnen. Maar die komt niet buiten de tuin en we hebben niks extra's af te hoeven zetten, wij hebben schutting rondom en een opgevoedde kat ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:18

Wij hebben onze tuin niet hoeven aanpassen voor de kat. We hebben houten schutting en ja als ze wilt kan ze er overheen maar ze doet het niet...
Sowieso willen we niet dat ze in de tuin van de buren komt, dus daar hebben we een keer met een plantenspuit gestaan :')
De poort uit heeft ze 1x gedaan en vond ze doodeng _O-

Maar wij willen haar ook gewoon niet buiten de poort hebben... Ze komt dus in de tuin als wij thuis zijn en dan houden we haar in de gaten en als we weg zijn gaat zij naar boven. Meestal ligt ze toch te slapen :')

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:15

Maar de katten die binnen tegen de muren opvlogen, wat is er nu dan precies anders dat ze naar buiten kunnen? Dat ze hun energie kwijt kunnen? Want dan zou dat op een wiel of iets dergelijks toch ook moeten kunnen? Ik heb ook katten die heel veel speeltjes links laten liggen, ben inmiddels ook een soort rommelmarkt geworden voor familie/vrienden met katten, maar na genoeg uitproberen heb ik toch een aardig assortiment opgebouwd waar ze wel wat mee doen. Vaak een uurtje en dan zijn ze het weer zat, en dan wissel ik het weer af.

Ik bedoel het niet aanvallend, maar ik denk maar: wat als het nou echt niet had gekund? Herplaatsen is dan inderdaad een optie, maar stel het is een hond, die kan nou eenmaal niet los naar buiten. Dan zoek je toch ook een alternatief? Met een kat kan je toch ook aan een tuigje naar buiten?

Misschien omdat ik het nooit heb meegemaakt, maar ik kan het me zo lastig voorstellen met twee katten met extreem hoog energieniveau die met wat aanpassingen hartstikke gelukkig zijn binnen en met een ren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:31

Het is niet alleen de energie die ze buiten kwijt kunnen maar ook de gehele belevenis an sich denk ik. Het jagen, het sluipen door bosjes, klimmen en krabben aan een boom, de ronde maken over je territorium. Het maakte voor mijn kat veel verschil in ieder geval. Nu heb ik een kat met boerderij-genen" en dat maakt misschien wel het verschil?

Als het echt niet meer had gekund had ik een andere plek voor hem gezocht. Inmiddels is hij 15 en rustiger en blijft hij uit zichzelf vooral bij slecht weer graag een hele dag binnen.

Aan een tuigje heb ik geprobeerd toen ik hem wilde laten wennen buiten.. Dat was een ramp, had een hysterisch rondstuiterend kat aan een touwtje.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:52

Jodie_ schreef:
Maar de katten die binnen tegen de muren opvlogen, wat is er nu dan precies anders dat ze naar buiten kunnen? Dat ze hun energie kwijt kunnen?

Tja, in alle eerlijkheid heb ik geen antwoord op je vraag.
Mijn kat had genoeg ruimte in huis, een vriendje, speeltjes, hoogteverschillen etc. Ze kwam wat dat betreft niets tekort. Em toch bloeide ze op toen ze eenmaal naar buiten kon.
Energie kwijt? Ik denk het niet eigenlijk, ze is geen drukteschopper die veel speelt en rond rent. Het sociale had ze sowieso al. Ik zou het echt niet weten, maar toch maakt het echt een heel verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:09

Wat dat betreft kunnen katten echt enorm grappig zijn als ze in een tuigje lopen :')

Heel interessant filmpje wat een hoop duidelijk maakt.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:07

Jodie_ schreef:
Maar de katten die binnen tegen de muren opvlogen, wat is er nu dan precies anders dat ze naar buiten kunnen? Dat ze hun energie kwijt kunnen? Want dan zou dat op een wiel of iets dergelijks toch ook moeten kunnen? Ik heb ook katten die heel veel speeltjes links laten liggen, ben inmiddels ook een soort rommelmarkt geworden voor familie/vrienden met katten, maar na genoeg uitproberen heb ik toch een aardig assortiment opgebouwd waar ze wel wat mee doen. Vaak een uurtje en dan zijn ze het weer zat, en dan wissel ik het weer af.

Ik bedoel het niet aanvallend, maar ik denk maar: wat als het nou echt niet had gekund? Herplaatsen is dan inderdaad een optie, maar stel het is een hond, die kan nou eenmaal niet los naar buiten. Dan zoek je toch ook een alternatief? Met een kat kan je toch ook aan een tuigje naar buiten?

Misschien omdat ik het nooit heb meegemaakt, maar ik kan het me zo lastig voorstellen met twee katten met extreem hoog energieniveau die met wat aanpassingen hartstikke gelukkig zijn binnen en met een ren.

Bij die 2 van mij was het echt het meters maken, jagen en lekker met de andere katten buiten klooien en ravotten wat ze misten, het lekker zwerven door de buurt zegmaar.
Dat konden ze nadat ze herplaatst waren wel, de ene kwam op een boerderij terecht en had daar binnen no time 2 of 3 adressen waar hij lekker kon jagen en eten kreeg, de ander woont letterlijk aan de rand van het bos (klein weggetje oversteken en je staat in het bos) en is de hele dag buiten, komt eind vd dag binnen en ligt dan afgemat en intens tevreden te slapen.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 12:09

Wie kan mij misschien helpen met ervaringen met een stroomdraadje om te tuin ?

Ik wil zodra ik weer in het andere huis zit met ze en de tuin weer heb graag iets doen zodat ze de tuin niet uitkunnen. Wel iets anders dan een net.

Ik bedacht mij dus dat een stroomdraadje een optie was, maar moet ik dan deze er echt boven spannen of aan de binnenkant net een paar c/m van de schutting en muur etc af?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:12

Ik PB je wel!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:14

Hier een draadje op de hoge schutting net onder de bovenkant. Op de magere schutting op dezelfde manier. Maar ook nog 1tjecerboven.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 12:19

Dank jullie wel *\o/* *\o/*

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:59

Wij gaan ook draad spannen, maar dan 4 of 5 horizontaal, dus dat ie er ook niet overheen kan springen zeg maar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 11:10

Vanmorgen kwam ik van stal en reed ik parallel aan en 80 weg, toen ik ineens een kat langs de weg zag liggen. Dus ik ben gestopt en gaan kijken.
Helaas was hij al overleden, zijn lijfje was hard, maar het bloed was nog vloeibaar, dus het was nog niet zo lang geleden gebeurd... Toen keek ik ineens verder, en zag ik een spoor. Deze arme stakker heeft dus nog geleefd na de aanrijding. Toen draaide ik hem om, en zag ik dat zijn linkeroog helemaal uit zijn oogkas was geslagen...
Wat moet deze kat een pijn hebben gehad, echt verschrikkelijk. Ik hoop dat het snel gegaan is voor hem.

En ik moest meteen denken aan de mensen die zeggen dat hun kat naar buiten moet en dat een aanrijding of vermissing erbij hoort. Onthoud dan ook dat wanneer ze aangereden worden, niet altijd meteen dood zijn. En dat ze gruwelijk verminkt kunnen zijn en nog even leven voordat ze hun laatste adem uitblazen.
Dus de volgende keer dat je je kat buiten laat, denk er dan aan, is dat het waard om hem bloot te stellen aan die mogelijke gevaren?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:15

Joolien: ik snap je punt heel goed. En natuurlijk is dat voor mij een punt waar ik me zorgeb om maak. Risico: kat kan doodgaan én kat kan extra lijden... Mar voor mij... Mijn kat lijdt net zo goed als ik m zn hele leven binnen ga houden. Wil ik m dat aan doen?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:32

Waarom zou je kat lijden als hij binnen moet blijven? Wat hij niet kent mist ie niet

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:35

Echt he. Waarom is dat nou lijden? Als je 'm in een hokje stopt en er verder niks aan doet om ze een fijn leven te bieden wellicht. Maar als ze niet anders kennen en je voorziet je huis van voldoende materiaal om ze een fijn leven te bieden, dus onder andere hoge plekken, verstopplekjes, speelgoed, krabplekken etcetera en je kan ze daarnaast ook nog de mogelijkheid bieden om op andere wijze naar buiten te gaan, bijvoorbeeld aan een tuigje, waarom zou een kat dan lijden? Of ben je dan gewoon niet bereid om dit soort andere maatregelen te treffen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 13:29

:7
smurffie schreef:
Waarom zou je kat lijden als hij binnen moet blijven? Wat hij niet kent mist ie niet

Los van wat ik zou doen al ik een kitten zou nemen heb ik mijn kat als volwassen kat genomen. Kent het buiten zijn al. Echter was hij eerst bedoeld als binnen kat (bij vorige eigenaar) heeft hij heel veel last van stress gehad. Toen naar buiten gelaten en wereld van verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 14:01

Weet je Jodie ik vraag mij af of je het geplaatste filmpje wat ik al eerder heb geplaatst hebt gezien.
Het kost even tijd om er naar te kijken maar dan zal je begrijpen dat niet iedere kat het prettig vind om dichtbij mensen te zijn.
Je kan het nog zo aantrekkelijk maken in huis en bedenken dat je een kat juist aandacht moet geven maar zo werkt het bij katten niet altijd.
Er zijn katten die het prima vinden als baas ze een aai over de bol geeft maar daarna trekken zij zich het liefst terug en als het huis daar niet aantrekkelijk genoeg voor is dan gaan ze het liefst naar buiten.
Het kan voor sommige katten al zo precies komen dat als bepaalde geuren en geluiden hun niet aanstaan in huis zij zich niet prettig voelen..

Het is niet voor niets dat een asiel adviseert wat het beste is voor een kat, en ik heb ze nog niet horen adviseren om alle katten binnen te houden.

Het is vreselijk als een kat wordt aangereden, daar zijn we het allemaal mee eens.
Elk dier wat dood gereden wordt overigens want een aangereden eend is net zo naar.
Ik zou er bij staan huilen als ik het zie.
Het is gewoon een nare consequentie die er bij komt als je een kat naar buiten laat. Een naar risico wat je accepteert.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 14:19

Jodie_ schreef:
Echt he. Waarom is dat nou lijden? Als je 'm in een hokje stopt en er verder niks aan doet om ze een fijn leven te bieden wellicht. Maar als ze niet anders kennen en je voorziet je huis van voldoende materiaal om ze een fijn leven te bieden, dus onder andere hoge plekken, verstopplekjes, speelgoed, krabplekken etcetera en je kan ze daarnaast ook nog de mogelijkheid bieden om op andere wijze naar buiten te gaan, bijvoorbeeld aan een tuigje, waarom zou een kat dan lijden? Of ben je dan gewoon niet bereid om dit soort andere maatregelen te treffen?

Voor sommige katten is alleen binnen of met een klein beetje buiten gewoon niet voldoende. Hoe leuk en gevarieerd je het , uit mensen oogpunt ook maakt.

Mijn kat had als kitten al de drang om naar buiten te gaan terwijl hij toen nog nooit buiten geweest was. Hem helemaal alleen in huis en op het balkon houden stond garant voor vernieling van meubilair en behang. Ondanks krabpalen, speelgoed etc. dat was gewoon weg niet voldoende. Spelen met hem werkte ook niet want of hij liep ongeinteresseert weg of hij greep je hand/arm omdat hij wel besefte dat jij degene was die het speelgoed uiteindelijk bewoog. :')

Inmiddels is hij 15 jaar en is hij nog maar een uurtje of twee, verdeeld over 2 keer, per dag buiten om zijn rondje te doen. Bij erg slecht weer of kou blijft hij nu ook uit vrije wil weleens een dagje binnen. Maar echt helemaal niet naar buiten is niet voor hem weggelegd.

Er is een risico dat hij wordt aangereden en ik houd soms ook mijn hart vast als ik katten zie lopen vlakbij drukke wegen etc. Ik woon gelukkig in een rustige woonwijk en heb mijn kat in ieder geval altijd "s nachts binnen gehouden omdat er dan door minder verkeer en mensen op straat harder gereden wordt. Had ik aan een drukke weg gewoond had ik deze kat niet kunnen houden en was ik op zoek gegaan naar een exemplaar die niet naar buiten wil.