houdverbod of fokverbod voor staffordachtigen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: houdverbod of fokverbod voor staffordachtigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:15

Ik denk dat het probleem er dan in zit deze honden uit de handen van probleemeigenaren te houden. En ik vraag me af of dat realistisch is.
Het argument klinkt mij een beetje in de oren als (vrij vertaald van de amerikaanse gunlobby); "we hoeven pistolen niet te verbieden, het zijn tenslotte niet de pistolen, maar hun eigenaars die er mensen mee doodschieten".

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:16

Er wordt steeds 1 ding vergeten. Dat deze honden gefokt zijn om geen grens te hebben. Wat andere honden wel hebben.

Kuggur je opmerking: "we hoeven pistolen niet te verbieden, het zijn tenslotte niet de pistolen, maar hun eigenaars die er mensen mee doodschieten". GENIAAL

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:19

Kuggur schreef:
Ik denk dat het probleem er dan in zit deze honden uit de handen van probleemeigenaren te houden. En ik vraag me af of dat realistisch is.
Het argument klinkt mij een beetje in de oren als (vrij vertaald van de amerikaanse gunlobby); "we hoeven pistolen niet te verbieden, het zijn tenslotte niet de pistolen, maar hun eigenaars die er mensen mee doodschieten".

Tot die eigenaren aangepakt worden zal het gewoon niet stoppen, kan je de pit verbieden, maar waar eindigt het? Gaan we dan weer terug naar het "door de beugel kunnen" van de middeleeuwen? Waar er een beugel voor de stad stond en als je hond er niet doorheen kon je die hond niet mee mocht verhuizen/mee mocht nemen de stad in?

In mijn asieltijd een heel aantal in beslagname's meegemaakt, waarbij je dezelfde eigenaren weer tegenkwam, met dezelfde problemen (vals, verwaarloost, mishandeld). Een houdverbod bij problemen zou al een zeer goed begin zijn.
Dat lost natuurlijk die ene beet niet op die valt, maar wel vele beten in de toekomst.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:22

PinkPrincess schreef:
Er wordt steeds 1 ding vergeten. Dat deze honden gefokt zijn om geen grens te hebben. Wat andere honden wel hebben.

Kuggur je opmerking: "we hoeven pistolen niet te verbieden, het zijn tenslotte niet de pistolen, maar hun eigenaars die er mensen mee doodschieten". GENIAAL

Hoe kom je erbij dat ze geen grens hebben? Dat is dus echt onwaar, ze komen niet van mars ofzo, zijn echt gewoon honden. Met honden eigenschappen dus.
Ja, hun waarschuwingssysteem is iets korter dan die van de gemiddelde golden, maar het zit er wel degelijk in. Net als een stop.

Weten mensen dan hier niet hoe vechthonden worden getraind? Hoe die vanaf een week of 16 tegenover zwakkere, maar agressieve honden worden gezet zodat ze leren niet te wachten en niet te stoppen? Leren er gelijk voor te gaan om hun eigen leven te beschermen?
Dat dat echt gruwelijke trainingen zijn die bol staan van mishandelingen die je je amper voor kan stellen?

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:23

mee eens. Veel mensen zijn niet dierwaardig en horen er een verbod op te krijgen.
Maar dat begint al bij de verkoop van de pup en selectief verkopen. Dan moet je weer de zogenoemde ''broodfokkers'' gaan aanpakken. enz enz

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:24

Bowen schreef:
PinkPrincess schreef:

Hoe kom je erbij dat ze geen grens hebben? Dat is dus echt onwaar, ze komen niet van mars ofzo, zijn echt gewoon honden. Met honden eigenschappen dus.
Ja, hun waarschuwingssysteem is iets korter dan die van de gemiddelde golden, maar het zit er wel degelijk in. Net als een stop.

Weten mensen dan hier niet hoe vechthonden worden getraind? Hoe die vanaf een week of 16 tegenover zwakkere, maar agressieve honden worden gezet zodat ze leren niet te wachten en niet te stoppen? Leren er gelijk voor te gaan om hun eigen leven te beschermen?
Dat dat echt gruwelijke trainingen zijn die bol staan van mishandelingen die je je amper voor kan stellen?

Het is bewezen deze honden gefokt zijn met een missende stof in de hersenen waardoor deze dieren geen dominantie gevecht aangaan maar door getriggerd worden tot moord.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:31

PinkPrincess schreef:
Bowen schreef:

Het is bewezen deze honden gefokt zijn met een missende stof in de hersenen waardoor deze dieren geen dominantie gevecht aangaan maar door getriggerd worden tot moord.

Heb je daar een bron voor?

Want het komt totaal niet overeen met mijn ervaring waarbij goed opgevoede pits gewoon normaal gedrag vertonen en ook weleens een schermutseling hebben zonder gelijk tot "moord" over te gaan.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:35

Zoals een jack russel getriggerd wordt op een bal. (even gek voorbeeld)
Of een border collie op schapen.

Zo krijgt de pitt een trigger tijdens een gevecht. En die trigger slaat door.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:36

PinkPrincess schreef:

Heb je er een bron voor, zodat ik het onderzoek kan lezen?
Je hebt het namelijk over een stof die ze zouden missen, niet over drive wat hond eigen is en goed en verkeerd gericht kan worden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:21

Bowen schreef:
Kuggur schreef:

Tot die eigenaren aangepakt worden zal het gewoon niet stoppen, kan je de pit verbieden, maar waar eindigt het? Gaan we dan weer terug naar het "door de beugel kunnen" van de middeleeuwen? Waar er een beugel voor de stad stond en als je hond er niet doorheen kon je die hond niet mee mocht verhuizen/mee mocht nemen de stad in?

In mijn asieltijd een heel aantal in beslagname's meegemaakt, waarbij je dezelfde eigenaren weer tegenkwam, met dezelfde problemen (vals, verwaarloost, mishandeld). Een houdverbod bij problemen zou al een zeer goed begin zijn.
Dat lost natuurlijk die ene beet niet op die valt, maar wel vele beten in de toekomst.

Dat zou een goed begin zijn, maar daar los je alleen de problemen op van honden die al eens gebeten hebben. Ze moeten dus eerst wat gedaan hebben alvorens er wat gebeurt.
Dan zeg ik: flink hoge belasting voor deze rassen, aanlijn- en muilkorfplicht.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:32

Diablo schreef:
Bowen schreef:

Dat zou een goed begin zijn, maar daar los je alleen de problemen op van honden die al eens gebeten hebben. Ze moeten dus eerst wat gedaan hebben alvorens er wat gebeurt.
Dan zeg ik: flink hoge belasting voor deze rassen, aanlijn- en muilkorfplicht.

Voor deze rassen, wie zijn deze rassen dan?
Want dan kopen die slechte eigenaren toch gewoon een cane corso, rottweiler, bouvier of wat dan ook?
Het probleem is dat die slechte eigenaren zich weinig zullen aantrekken van dat soort regels, die kopen een ander ras of gaan verkeerd om met de regels. De goede eigenaren zullen zich er netjes aan houden, maar die honden zijn het probleem niet.

En ja, het is ingrijpen als er wat gebeurd, maar dat lijkt mij dan ook de enige redelijke wettelijke maatregel die je kan nemen.
Een hondenbewijs ben ik ook niet tegen, dat elke hond verplicht cursussen moet doen, alleen moeten we dan wel kwaliteit van cursussen kunnen garanderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:36

Elk ras heeft karakterkenmerken die bij een verkeerde eigenaar 'door kunnen slaan' daarom ben ik ook voor het verplicht stellen van een cursus of screening oid omdat je daarmee iedereen kan bekijken en niet alleen de eigenaren van de honden die vastgelegd zijn.
Zet je een Witte Herder als pup bij iemand die het helemaal verkeerd aanpakt dan krijg je daar snel een bange en onzekere hond van, Border Collies kunnen ontzettend nerveus en dwangmatig worden en zo heb je met elk ras iets.. Het ene ras geeft minder problemen dan het andere maar imo zouden mensen zich wat meer moeten verdiepen in de verschillende rassen en honden in het algemeen.
Zo heb ik een keer een border meegemaakt die tijdelijk in de opvang kwam en wat was dat een drama.. Zodra je de kenneldeur open deed lag ze plat op de grond en plaste van zich af, tilde je haar op liet ze haar urine ook lopen en op het veld maakte ze geen contact met andere honden maar stond bij mij op geklemd met haar voorpoten om m'n middel en maar aandacht blijven vragen en 'stalken'.. In het begin was ik ook alleen maar bezig om haar met 4 poten op de grond te zetten ipv 2 poten bij mij op. Dat ging over en de hond maakte contact met andere honden, plaste niet meer van zich af en liet mij ook m'n ding doen als ik op het veld was. Het eerste dat de eigenaar zei toen ik met haar aan kwam lopen en ze hem begroette was hee ze plast niet meer! Dikke kans dat dat later thuis wel weer gebeurde omdat dat gewoon puur met de omgang te maken had. Dit gedrag geeft voor de omgeving geen problemen maar voor de hond is het niet prettig om zo nerveus te zijn, ik vind dan ook niet dat er alleen bij problemen ingegrepen moet worden maar dat mensen gewoon van te voren meer weten over het gedrag.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:57

Bowen schreef:
Want dan kopen die slechte eigenaren toch gewoon een cane corso, rottweiler, bouvier of wat dan ook?
Het probleem is dat die slechte eigenaren zich weinig zullen aantrekken van dat soort regels, die kopen een ander ras of gaan verkeerd om met de regels. De goede eigenaren zullen zich er netjes aan houden, maar die honden zijn het probleem niet.

En ja, het is ingrijpen als er wat gebeurd, maar dat lijkt mij dan ook de enige redelijke wettelijke maatregel die je kan nemen.
Een hondenbewijs ben ik ook niet tegen, dat elke hond verplicht cursussen moet doen, alleen moeten we dan wel kwaliteit van cursussen kunnen garanderen.

Voor mijn part belasting voor alle sterke rassen om verkeerd gebruik uit te sluiten, dat werkt hier in Duitsland ook prima. Per Bundesland gelden verschillende rassen, en schijnbaar wordt er toch niet massaal naar andere rassen gegrepen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:02

Diablo,hoe doen ze het dan met kruisingen?Want dat is natuurlijk vaak een probleem.Als je rassen verbied gaan ze een cane corso met een staf kruisen of dogo argetino met staf.

Het is denk ik toch een heel moeilijk op te lossen probleem.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 19:17

Diablo schreef:
Bowen schreef:

Voor mijn part belasting voor alle sterke rassen om verkeerd gebruik uit te sluiten, dat werkt hier in Duitsland ook prima. Per Bundesland gelden verschillende rassen, en schijnbaar wordt er toch niet massaal naar andere rassen gegrepen.

En hoe zit het met de bijtlijsten daar? Is er een significante daling in bijtincidenten sinds dit is ingevoerd?
Want daar gaat het natuurlijk om, ben benieuwd of je daar wat vanaf weet. Als het werkt, er dus een significante daling in bijtincidenten is vind ik het redelijk om te bekijken of wij zoiets niet ook hier moeten invoeren.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 20:25

Kuggur schreef:

daarom toch een verordening dat mensen moeten aantonen dat ze geschikt zijn voor een dergelijke hond. En dat zou ook ingetrokken moeten worden als er iets gebeurt. Op deze manier kun je de honden uit handen van probleemeigenaren houden. Maar nu wordt er helemaal niets gedaan!

Ben trouwens wel erg blij dat het hier verboden is om wapens te hebben hoor!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:06

En hoe moeten mensen dat gaan aantonen?

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:15

Hier in de buurt lopen ook staffords en die lopen weleens zo los mee,schatten van dieren.
Ze zijn niet allemaal gemeen,echter ken ik meer herders in de buurt waar je echt voor moet vrezen.
Denk niet dat het aan de hond zelf ligt,maar echt aan die eigenaren die zon dier opvoeden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 23:05

kohtje schreef:

Ik weet niet hoe ze dat in Duitsland en Spanje doen. Er zal toch wel een manier voor bestaan.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:07

Zorry schreef:
Oké ik ben niet voor een fokverbod of houdverbod. Wij hebben er 5 en fokken er ook mee. Mijn honden zitten altijd aan de riem aangezien ze niet allemaal hond vriendelijk zijn, ik let altijd goed op en heb nog net geen ogen in mijn achterhoofd. Het grootste probleem waar ik tegen aan loop is dat heel veel mensen de honden maar overal los laten lopen en de honden niet luisteren en als er dan wat gebeurd heb ik en mijn honden het gedaan.

Verder ben ik van mening dat de meeste voorvallen komen omdat mensen dit ras hebben die er werkelijk waar geen verstand van hebben en geen verantwoording nemen. Ze laten ze overal los lopen en met elke hond spelen terwijl het gewoon weg daar het ras niet voor is.

Fok je ook met de honden die niet hond vriendelijk zijn? Het ligt met jouw kennis niet aan de opvoeding dat ze zo zijn denk ik.

Snap je ergernis over slecht luisterende los lopende honden.

Als ik dan kijk naar een ras die ik gehad heb en waar ik dol op ben, de Grote Zwitserse Sennenhond. De honden waarmee de fokkers wil fokken ondergaan een gedragstest.
http://www.dessahof.be/docs/Gedragstest%20NL.pdf

Ook een rasvereniging kan een steentje bijdragen om bijvoorbeeld het wat kortere lontje (als ik zo mag noemen) die toch best veel Staffords hebben er uit te fokken en misschien gebeurd dat ook wel?

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 09:40

Desiree schreef:
kohtje schreef:

Ik weet niet hoe ze dat in Duitsland en Spanje doen. Er zal toch wel een manier voor bestaan.

Daar ben ik ook wel erg benieuwd naar. In spanje zover ik weet is dit overigens niet. (Tenminste niet in het zuiden)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 09:46

PinkPrincess schreef:

En als ik nu een stafford heb die getriggerd wordt door ballen? Die ook nog eens niet moord?
Is het dan een jack russel? Of een stafford met een persoonlijkheidsstoornis?

No offence, maar je hebt volgens mij niet echt een idee waarover je het hebt.
Ik ben ook benieuwd naar de bron voor je eerdere uitspraak waarin je zegt dat pitbulls een stofje in de hersenen missen. Daar had je nog niet op gereageerd.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 09:49

Ik heb gezegd google het eens.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 09:52

Die trigger die jij noemt is drift en nee dat staat totaal niet op 1 lijn met agressie die er met vechten vrij komt.

Ik heb hier 4 met vreselijk veel drift voordeel van drift je kan het verdelen, aan en uit zetten en dat kan met agressie en voor de kil gaan niet

Lees nu pas van het stofje, weet niet wat je daar mee bedoeld maar pitbulls zijn gewoon honden geen genetisch gemanipuleerde dingen die op honden lijken.
Het zijn terriërs jaren lang gefokt op bepaalde raseigenschappen zoals elke hond
Laatst bijgewerkt door Seven op 01-12-15 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 09:53

PinkPrincess schreef:
Ik heb gezegd google het eens.

Ach ja, de bekende 'ik heb die link eigenlijk zelf ook niet niet dus google maar'.....
Ik zou het niet vragen als ik niet al gegoogled had EN het al gevonden had ;)

Het is niet te vinden, dus vandaar mijn (en die van andere bokkers) vraag om de bron van je uitspraak?