Egelliefhebbers verzamelen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 00:09

Haha, moest wel even lachen om die Gini met haar ontsnappingspogingen :') Ze zijn dan toch nog verbazingwekkend sterk.

De ene egel is gevoeliger voor temperatuur dan de ander en heeft een hogere temperatuur nodig, of is gevoeliger voor schommelingen. Vaak worden ze ook gevoeliger hiervoor als ze wat ouder zijn.
Ik heb alles aangesloten op thermostaten dus ik heb naar de temperatuur geen omkijken, maar heb ook altijd reservelampen in huis.

Mloes, een "dig box" misschien nog leuk? Kan gewoon een kartonnen of plastic doos zijn gevuld met bijv. rivierstenen, van die glazen aquarium stenen, fleece strips, gedroogde bladen etc. Zolang ze het maar niet in kunnen slikken (dus geen hele kleine steentjes). Daar kun je dan wat lekkers zoals meelwormen tussen strooien en dan moeten ze er zelf naar "graven".
Evt. kan je ook nog speeltjes (kattenspeeltjes) in de kooi leggen, sommige egels spelen er alleen niet mee. Die van mij vinden van die kleine balletjes erg leuk en slepen ze het hele verblijf door.

Wat betreft (over)gewicht, je kunt kijken naar lichaamsvorm; van bovenaf gezien zouden de zijkanten recht moeten zijn, of een kleintje beetje bol, maar niet te rond (en ook niet ingevallen als een zandloperfiguur want dan zijn ze te dun). Bij egels met overgewicht zie je vaak het vet als het ware hangen rond de voorpoten, de kont wordt ronder (ook van bovenaf gezien) en er kan een vetbult tussen de schouderbladen zitten. Als een te dikke egel zich oprolt zie je dubbele kinnen, vetplooien op de borst waar de pootjes in verdwijnen (hoe dikker, hoe extremer natuurlijk).

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 12:39

Helemaal vergeten te vertellen! Maar ik heb sinds begin maart weer een superlief egeltje! Het is een mannetje, zijn naam is Cinner en hij zit nu middenin het verstekelen. Overal liggen stekels en in zijn slaapzak en tunnel zitten ook een hoop stekels.
Hier een paar foto's van hem! Die eerste is van toen ik hem opgehaald had en die tweede is een week geleden genomen. Hij is al heel veel groter geworden!
AfbeeldingAfbeelding

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 16:17

Ik heb zo'n digbox gemaakt, leuk idee! Schoenendoos gevuld met van die knikkers voor in aquarium, wat houtjes, van dat eetbare hamsterpapier, en ik ga vanavond nog even een fleecekleedje verknippen. Heb 'm nu halfvol, gister een wormpje erin gedaan en die had ze veel te snel te pakken :+ Dus moet nog iets meer gevuld worden. Ben benieuwd hoe ze het vindt!

edit: Kattenspeeltjes al heeel veel geprobeerd; no way dat ze er iets mee doet :7

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 22:14

Wat een schatje Kiki! <3

Hoop dat ze het leuk gaat vinden Mloes :) Veel egels houden niet zo van speeltjes geloof ik, toevallig die van mij allemaal wel... staan in de voetballetjes allemaal van die perfecte tandafdrukjes van twee voortanden :')

Over tanden gesproken, bij een van mijn egels zijn vandaag voor de tweede keer wat tanden getrokken, hij kampt al langere tijd met tandproblemen maar we komen er maar niet vanaf. Ontzettend sneu, het lijken echt hele hardnekkige infecties te zijn. Medicijnen slaan ook maar niet aan, telkens komt het weer terug. Hoop echt dat het nu eindelijk klaar is want heb de dierenarts wel weer genoeg gezien dit jaar...

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:13

Ah wat vervelend Fenrir! Als je tandjes trekt, moeten ze dan op den duur op vloeibaar voedsel over? Of fijn gepureerd?

Nou, bij ons ging het niet zo goed met Peppertje.. Kan mezelf wel voor m'n kop slaan. Als ik de kooi schoonmaak doe ik de warmtelamp altijd even uit het stopcontact, zodat dat ding niet maanden achter elkaar aan staat. Nog nooit gebeurd dat ik daarna vergeet de lamp weer aan te doen.. Tot afgelopen donderdag :7
Had niks gemerkt, vrijdag thuis gewerkt dus verwarming aan gehad. Zaterdag gingen we naar familie, t/m zondag. Dus rond 17u alles klaar gezet voor Pepper, en dan zouden we er de dag er op weer zijn.
Gisteravond toen we thuis waren werd ze heel moeilijk wakker! Weinig gegeten ook. Bleek dus de lamp uit te zijn :( Huis was 18, kooi 20 graden. Niet superkoud gelukkig. Wakker gemaakt, heel sloom was ze. Wormpjes gegeven en toen maar weer lekker laten slapen in het hooi, recht onder de lamp. Eten klaar gezet, vannacht paar keer gekeken. Ze at niet, maar leefde nog wel. Vanochtend om 8u weer gekeken, en ... *\o/* Al het eten op, gedronken, gepoept. Even wakker gemaakt en weer net zo alert als normaal gelukkig. Dat gaat me niet weer gebeuren, arm ding.
Twijfel nu wel of het slim is om een lamp er in te doen die iets minder warmte geeft? Recht onder deze lamp is het zo'n 26 / 27 graden. Zonder lamp dus 20 graden, dan scheelt nogal. Stel, ik hang er een lamp in die rond de 23, 24 graden is, zou het dan minder gevaarlijk zijn als het een keer afkoelt naar 20 graden?

Mloes

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:14

Oh en Kiki: Wat een schatje :D Hij groeit echt hard! Is dat normaal of denk je dat het een grote egel wordt?

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:33

Mloes schreef:
Ah wat vervelend Fenrir! Als je tandjes trekt, moeten ze dan op den duur op vloeibaar voedsel over? Of fijn gepureerd?

Nou, bij ons ging het niet zo goed met Peppertje.. Kan mezelf wel voor m'n kop slaan. Als ik de kooi schoonmaak doe ik de warmtelamp altijd even uit het stopcontact, zodat dat ding niet maanden achter elkaar aan staat. Nog nooit gebeurd dat ik daarna vergeet de lamp weer aan te doen.. Tot afgelopen donderdag :7
Had niks gemerkt, vrijdag thuis gewerkt dus verwarming aan gehad. Zaterdag gingen we naar familie, t/m zondag. Dus rond 17u alles klaar gezet voor Pepper, en dan zouden we er de dag er op weer zijn.
Gisteravond toen we thuis waren werd ze heel moeilijk wakker! Weinig gegeten ook. Bleek dus de lamp uit te zijn :( Huis was 18, kooi 20 graden. Niet superkoud gelukkig. Wakker gemaakt, heel sloom was ze. Wormpjes gegeven en toen maar weer lekker laten slapen in het hooi, recht onder de lamp. Eten klaar gezet, vannacht paar keer gekeken. Ze at niet, maar leefde nog wel. Vanochtend om 8u weer gekeken, en ... *\o/* Al het eten op, gedronken, gepoept. Even wakker gemaakt en weer net zo alert als normaal gelukkig. Dat gaat me niet weer gebeuren, arm ding.
Twijfel nu wel of het slim is om een lamp er in te doen die iets minder warmte geeft? Recht onder deze lamp is het zo'n 26 / 27 graden. Zonder lamp dus 20 graden, dan scheelt nogal. Stel, ik hang er een lamp in die rond de 23, 24 graden is, zou het dan minder gevaarlijk zijn als het een keer afkoelt naar 20 graden?

Ik heb mijn warmtelamp op een dimmer stopcontact, zodat ik hem zelf warmer en kouder kan zetten. Is dat misschien een idee voor je?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:47

Hmm ja. Dat is ook nog een optie.
Ik heb sinds vorig jaar zomer egeltjes, bij het vorige baasje hadden ze uberhaupt geen warmtelamp. Sinds september werd het wat kouder (lees: 20 graden in de kooi), dus toen heb ik een warmtelamp aangeschaft. Nu is Pepper er dus erg aan gewend lijkt het ;-)
Hoe warm hebben jullie de kooi dan?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 18:03

Je kan een warmtelamp idd niet zomaar zonder iets ertussen gebruiken, dan kan hij nooit goed de temperatuur regelen omdat hij altijd gewoon vol aan staat. Vandaar dat je er een thermostaat tussen moet zetten, die zorgt ervoor dat de temperatuur altijd gelijk blijft ongeacht omgevingstemperatuur en schakelt de lamp uit als de ingestelde temperatuur bereikt is, dus je lamp staat niet constant aan. Wordt het te koud schakelt hij hem weer in. Geen omkijken naar dus. Die van mij staan ingesteld op 24 graden.
Als je de temp instelt op 24 hoeft dat niet uit te maken ze kan nog steeds 20 te koud vinden, verschil is wel minder groot maar sommige zijn gewoon gevoeliger.

Bij tanden trekken hangt het er vanaf hoeveel er getrokken is en welke tanden of kiezen, als het veel is moeten ze idd zachter voer. Bij die van mij waren het alleen wat kleinere tandjes dus zijn grote kiezen en voorste tanden heeft hij nog.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:51

Ok, waar koop ik een dimmer of warmteregelaar? Gewoon Gamma ofzo? Zal morgen gelijk even op zoek! En dan stel ik 'm inderdaad in op 24 graden. Wie weet scheelt het, vroeger zat ze altijd zonder lamp dus rond de 20 graden verwacht ik zo. Misschien toch te tropisch nu, hoewel ze altijd pontificaal onder de lamp gaat liggen :-D

Hoe merk je dat ze zere tandjes hebben? Laat jij ze periodiek controleren?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 20:30

Ik gebruik als thermostaat de Lucky Reptile Thermo Control II. Werken heel goed :j

Nee ik laat ze niet controleren (was aan de buitenkant ook niks te zien, maar op de röntgenfoto's zag je ontstoken wortels zitten) maar ik merkte aan hem dat hij anders at dan normaal (qua kauwbeweging), hij beet aan zijn houten huisje en hij had soms wat overtollig speeksel in zijn mond.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:35

Heb dezelfde als jij hebt besteld, Fenrir. Komt overmorgen. Zet 'm dan inderdaad op 24, maar eerst even afbouwen denk ik maar.

Dan nog een vraag.. Kreeg vandaag een berichtje van een meisje, dat ze niet veel tijd meer heeft voor haar witbuikegeltje. Het is een dochter van Pepper. Kan ik dit egeltje bij Pepper in de kooi houden..? Ik weet dat het solitair levende diertjes zijn, echter was Pepper echt wel even van slag toen Pip dood was. Dus zou het op zich best leuk voor Pepper vinden om weer met een dochter samen te leven, enige waar ik mee zit is of ze elkaar te lang niet hebben gezien.. Ze hebben drie maand samen gezeten na de geboorte.
Wat denken jullie? Tijd / geld / ruimte is geen probleem, maar wil liever geen tweede kooi (gaat vriend niet mee akkoord vrees ik zomaar :') ). Kan ook gewoon afspreken dat we het een week ofzo aankijken, als het niet gaat breng ik haar weer terug. Mocht na een langere tijd blijken dat het nog niet gaat, sjah.. Dan gaat ze niet meer weg en komt er een tweede kooi :Y) Zo goed kent mijn vriend me ook wel haha.
Het is echt wel een schatje zo op de foto's <3 Ze heet Noelle en ze is 2,5jr.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 18:23

Ga er niet van uit dat ze elkaar nog herkennen (in het wild gooit moeders de kleintjes er met zo'n 6 weken uit en dan kijken ze niet meer om naar elkaar), dus in feite introduceer je gewoon een nieuwe egel. Of dat goed gaat hangt van de dieren zelf af, of ze genoeg ruimte hebben (hok groter dan 120 x 50), genoeg afleiding qua speelgoed en of er overal 2 sets spullen van zijn zodat ze elkaar uit de weg kunnen gaan mochten ze dat willen. Maar dat het eerder goed ging met haar andere dochter hoeft dus niet te betekenen dat het nu ook weer goed gaat. Lijkt me verstandig om het eerst even aan te kijken, ik zou ze ook eerst kennis laten maken op neutraal terrein en ze niet direct bij elkaar zetten. Dan kan je eerst zien hoe ze op elkaar reageren. Als er iets zou gebeuren is dat vaak 's nachts, dus dan is het handig als je van tevoren al een beetje kan zien hoe ze zich gedragen.

Je zit natuurlijk wel met de maand quarantaine (in een aparte kooi, liefst in een andere ruimte) die je in de ideale situatie eigenlijk aan zou moeten houden ivm parasieten of andere overdraagbare aandoeningen. Ik houd mijn egels niet samen maar heb nieuwe dieren wel altijd eerst in een andere ruimte staan (vaste hokken staan op elkaar gestapeld).

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:26

Hoezo een maand quarantaine? Ook nodig als ze netjes ontwormd is? Qua twee setjes zit het goed, dat had ik natuurlijk al voor Pip ook. Ga er wel even goed over nadenken. Jammer dat ze haar dochter dus niet meer kent. Leek me zo schattig na jaren weer herenigd te zijn :')

Nog een vraagje over die thermostaat trouwens, ik heb twee lampen in de kooi. Kan ik beide met die thermostaat instellen? Of dan twee thermostaten nodig?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 18:42

Omdat je nooit weet of een dier iets onder de leden heeft, daarom doe ik het zelf wel altijd. Er zijn natuurlijk ook mensen die het niet doen hoor, maar ik vind het zelf gewoon een prettiger idee (maar de meeste van mij waren ook opvangers of kwamen uit het buitenland). Zeker bij particulieren die ik niet ken ben ik altijd wat voorzichtiger.

Sommige thermostaten kan je twee lampen aan hangen bij deze kan dat niet geloof ik. Zit alleen een timer bij voor een gewone lamp (licht).

Helaas gaat het nog steeds niet goed met de tanden van mijn mannetje, ik zie het somber in :(

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:51

Och nee :-( Niks meer aan te doen denk je? Zere tanden is ook wel heel sneu :-( Wat balen zeg.

Ik heb een groter terrarium gezien, 140 x 60 x 60. Als het doorgaat koop ik die. Mijne is toch 120 x 50 x 50, niet 130 wat ik altijd dacht. Gaan het in ieder geval proberen, vriend vindt het goed :-D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 19:16

We zijn al tig keer naar de DA geweest, medicijnen (verschillende soorten) helpen niet, hij is al vaker onder narcose behandeld en hij gaat echt hard achteruit (verliest veel gewicht, ondanks dat ik hem bijvoer met de hand)... narcose is ook heftig natuurlijk, dus ook niet zonder risico's. Ik weet het ook echt niet meer na weken kwakkelen (en honderden euro's verder...) Het is zo sneu om hem te zien, er is bijna niks van over. Hij valt zoveel af nu en ik kan er gewoon niet tegenop voeren lijkt het wel. Inmiddels eet hij zelf nauwelijks meer ondanks de pijnstillers. Wil ook niet dat hij constant pijn heeft, dan houdt het echt op. Na elk DA bezoek hoop ik dat hij toch echt beter wordt maar het gaat slechter en slechter ondertussen...

Hoop dat ze het goed met elkaar kunnen vinden!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:01

Och ja. Dan misschien toch uit z'n lijden verlossen als je al zoveel hebt geprobeerd.. het beestje heeft dat besef toch niet, en hij heeft nu wel pijn :(
Heftig hoor. Vond ook echt verschrikkelijk om Pip zo zwak te zien toen. Sterkte in ieder geval!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 20:05

Dankjewel. En inderdaad, of de DA moet nog ineens met een magische oplossing komen maar dat zie ik niet zo gauw meer gebeuren... het is heel rot inderdaad, vooral ook omdat hij verder echt kerngezond is. Hij komt ook nog gewoon elke avond direct naar me toe zodra ik voor het hok sta, is verder fysiek ook niet "ziek" op die stomme tanden na dus. Dat is misschien nog wel het vervelendste, als hij echt helemaal op zou zijn is de keuze een stuk makkelijker...

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:59

Mloes, ik denk dat hij gewoon een ontzettend dikke egel wordt. Hij is ondertussen alweer een stukje gegroeid en hij is nog niet eens op een half jaar oud :')

Weet iemand trouwens hoelang het stekelen doorgaat eigenlijk? Hij heeft er nu wel heel veel al gewisseld volgens mij, want ik vind ze allemaal terug in zijn slaapzak. Het lijkt wel alsof er geen einde aan komt.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:10

Krijg je een kale egel, Kiki :-D Ik heb geen idee!

En Fenrir; heel lastig. En stom dat het zoiets 'stoms' is als z'n tanden..

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:02

Fenrir, heb jij de temperatuur 24/7 hetzelfde? Of nacht en dag verschillende temperaturen? Ik wilde proberen in te stellen dag het overdag bijv. 22 graden is en 's nachts 25 graden. Maar ik kan nergens vinden of dat lukt met de Lucky Reptile Thermo Control II, of dat je daar de Pro voor moet hebben. Ik heb al wel gevonden dat de tweede stekkeringang (of hoe zoiets heet) voor de verlichting is en dat die wel op timer kan, wellicht ga ik dat in de winter weer eens uitzoeken :7 Zit echt een summier boekje bij. Maar kom er dus niet uit of alleen licht of ook temperatuur op nacht / dag timer kan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 21:38

Kiki hoe oud is hij nu?

Ik heb de temperatuur dag en nacht hetzelfde, je kunt het beste zo min mogelijk temperatuurschommelingen hebben aangezien dat ook winterslaap kan triggeren bij gevoelige egels.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:42

Bij ons staan de lampen 's nachts uit.
Dat werd ons aangeraden door de fokkers. Dit omdat het savonds natuurlijk ook altijd verschil van temperatuur.
Wel staan onze lampen tot 12 uur aan en slaan ze om 7 uur ook weer aan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 21:48

Wordt door de meeste mensen afgeraden om bovengenoemde reden, temperatuur zal vaak wel iets verschillen afhankelijk van de omgevingstemperatuur en in hoeverre dat je lamp(en) beïnvloedt, maar een verschil van meerdere graden wordt afgeraden.