De ene egel is gevoeliger voor temperatuur dan de ander en heeft een hogere temperatuur nodig, of is gevoeliger voor schommelingen. Vaak worden ze ook gevoeliger hiervoor als ze wat ouder zijn.
Ik heb alles aangesloten op thermostaten dus ik heb naar de temperatuur geen omkijken, maar heb ook altijd reservelampen in huis.
Mloes, een "dig box" misschien nog leuk? Kan gewoon een kartonnen of plastic doos zijn gevuld met bijv. rivierstenen, van die glazen aquarium stenen, fleece strips, gedroogde bladen etc. Zolang ze het maar niet in kunnen slikken (dus geen hele kleine steentjes). Daar kun je dan wat lekkers zoals meelwormen tussen strooien en dan moeten ze er zelf naar "graven".
Evt. kan je ook nog speeltjes (kattenspeeltjes) in de kooi leggen, sommige egels spelen er alleen niet mee. Die van mij vinden van die kleine balletjes erg leuk en slepen ze het hele verblijf door.
Wat betreft (over)gewicht, je kunt kijken naar lichaamsvorm; van bovenaf gezien zouden de zijkanten recht moeten zijn, of een kleintje beetje bol, maar niet te rond (en ook niet ingevallen als een zandloperfiguur want dan zijn ze te dun). Bij egels met overgewicht zie je vaak het vet als het ware hangen rond de voorpoten, de kont wordt ronder (ook van bovenaf gezien) en er kan een vetbult tussen de schouderbladen zitten. Als een te dikke egel zich oprolt zie je dubbele kinnen, vetplooien op de borst waar de pootjes in verdwijnen (hoe dikker, hoe extremer natuurlijk).