Waarom ik Cesar Milan niks vind en hoe het anders kan....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 07:59

Shiloh schreef:
Bimmerd schreef:
CM heeft het gebaseerd op het gedrag van zijn honden. Oftewel, hij heeft het gedrag van honden bestudeerd en is niet uitgegaan van een verhaal over wolven of roedels.

Ik haal dit nog eens aan. Ik heb namelijk Cesar wel degelijk regelmatig over roedel en roedelleider en dominantie horen praten. Ik kreeg de vraag, heb je wel eens zijn boeken gelezen? Nee, heb ik niet. Dus wat ik heb gedaan? Ik heb eens 1 van zijn boeken opgezocht. En daar beschrijft hij wel degelijk dat zijn basis concept over wat de motivatie is voor honden in hun omgang met mensen en andere honden wel op dat concept van wolven en roedels gebasseerd is.

Een paar quotes uit Cesars aanpak, hoofdstuk 4, de macht van de roedel:

Citaat:
'Het roedel van een hond is voor hem van levensbelang. Het roedelinstinct is zijn oerinstinct. Zijn status in het roedel is zijn ik, zijn identiteit. Het roedel is het allerbelangrijkste voor een hond, want als er iets de harmonie binnen het roedel bedreigt, is dat ook een bedreiging voor de harmonie van iedere individuele hond.

Citaat:
'Het belangrijkste is dat elk roedel een leider heeft. De rest bestaat uit volgelingen. Binnen het roedel hebben de dieren een eigen rangorde, die gewoonlijk bepaald wordt door het aangeboren energieniveau van het dier. '

Citaat:
'Veel roedels kennen een 'alfapaar', een stel dat uit een mannetje en een vrouwtje bestaat en dat kennelijk de scepter zwaait.'

Citaat:
'Als een roedelleider in de natuur ook maar een teken van zwakte vertoont, zal hij worden aangevallen en vervangen door een sterker lid van het roedel. Dit is het geval bij alle diersoorten die in getrapte sociale stelsels leven. Alleen de sterken mogen leiden. In feite wordt grote zwakheid bij geen enkel lid van het roedel getolereerd.'

Citaat:
''Voor honden bestaan er slechts twee posities in een relatie: leider en volgeling. Dominant en onderdanig. Het is zwart of wit. In hun wereld bestaat geen middenweg.'

Citaat:
'Als hij tegen je opspringt als je 's avonds thuiskomt van je werk is dat niet omdat hij blij is je te zien, maar omdat hij de roedelleider is.'
>;) :')

Citaat:
'Dus als je gewoon wakker wordt wanneer jij dat wilt, ben jij de roedelleider. Als je de deur opendoet als het jou uitkomt, ben jij de roedelleider. Als je voor je hond naar buiten stapt, ben jij de roedelleider. Als jij degene bent die bij jou thuis de besluiten neemt, ben jij de roedelleider. En dan bedoel ik niet tachtig procent van de tijd. Ik bedoel honderd procent van de tijd. Als jij maar tachtig procent leidinggeeft, zal je hond je tachtig procent volgen. En gedurende die andere twintig procent bepaalt hij wat er gebeurt. Als je je hond ook maar de kans geeft om als leider op te treden, zal hij dat niet laten.'

Al deze statements, stuk voor stuk, zijn achterhaald, waarbij recent het tegendeel bewezen is in de wetenschap. Een statement hierover haal ik uit het boek "Dit is de hond" van John Bradshaw (ja, ben er al aan begonnen ;) )

Citaat:
"Tot mijn opluchting, werd dit dilemma vanzelf opgelost over het laatste decenium. (dilemma = altijd dominant moeten zijn klonk hem niet logisch). Van de wolvengroep, altijd het stokpaardje voor de interpretatie van honden gedrag, is nu bekend dat deze een harmonieuze familie groep is, behalve wanneer menselijk ingrijpen het dysfunctioneel maakt. (zelf vertaald vanuit de engelse versie van dit boek)

Verder gaat de schrijver er heel diep op in, waar het in de jaren 50 in de wetenschap is mis gegaan, welke fouten er zijn gemaakt, hoe dat nu gecorrigeerd is en wat we daarvan geleerd hebben en waarom bovenstaande statements, zoals uit het boek van Cesar Millan, niet kloppen en waarom omgang met de hond daar ook niet op gebasseerd zou moeten zijn.

Citaat:
'This supposition leads inevitably to the misconception that every dog is constantly trying to control its owner—unless its owner is relentless in keeping it in check. The conflation of dog and wolf behavior is still widely promoted in books and on television programs, but recent research on both dogs and wolves has shown not only that it is simply unfounded but also that dogs who do come into conflict with their owners are usually motivated by anxiety, not a surfeit of ambition. '.

Wat is nou heel concreet het probleem van opvoeden op deze manier?
Er is nog nooit een hond slechter van geworden en CM's aanpak heeft in alle gevallen succes.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 08:03

Ik had ooit een spanjaard die liet ons uit, wat we ook probeerden hij bleef de sterkste. Toen een slipketting gebruikt, ik trok 2 keer zo hard en riep foei. Hij viel om maar heeft het nooit meer gedaan, hij heeft er ook geen trauma aan over gehouden.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 08:17

't Is maar net waar je je goed bij voelt.
Heb het vroeger jammergenoeg ook zo gedaan...... nu weet ik dat het anders kan.

Probleemgedrag komt nooit uit de lucht vallen.....

Goof: Hoe zeker is dat?
Ik geloof niet dat deze honden allemaal fixed zijn.
Zodra hij weg is zullen er veel terugvallen.
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 02-12-14 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 08:18

Goof schreef:
Er is nog nooit een hond slechter van geworden en CM's aanpak heeft in alle gevallen succes.

Dat er nooit een hond slechter van is geworden is een aanname. Dat het tijdelijk in het programma CM effect lijkt te hebben, wil niet zeggen dat die honden er niet slechter van zijn geworden, of dat die honden nu allemaal brave luisterende honden zijn. Bovendien is de hele ervaring zelf ontzettend stressvol en naar geweest, terwijl de kalme opbouwende aanpak echt wel werkt, ook bij agressieve honden. Ik heb daar inmiddels verschillende voorbeelden van gelezen op internet. Nee, niet op video, want zoiets is bijna niet te filmen, omdat het heel labour intensive is, omdat het een heel lang process is. Ook zie ik in bij CM 9 van de 10 keer als hij zegt "en nu is hij kalm" dus écht géén kalme hond.

Sterker nog, er is een voorbeeld van een vrouw die met CM heeft gewerkt, maar die hond werd alleen maar onzekerder en onbetrouwbaarder, zowel van CM als van de methode. De hond/baas relatie was ernstig verstoord. Vervolgens heeft ze de methodes geadopteerd zoals Zak die omschreef en beschrijft ze nu een niet angstige zekere hond te hebben die braaf luisterd.

Daarnaast heb ik een persoonlijk voorbeeld van een hond, waar de methode echt wel goed werd toegepast, maar waar de hond er alleen maar onzekerder van werd, en uiteindelijk uitviel naar familie leden die niet in staat waren de hond op dezelfde manier te onderdrukken.

Waarom een hond behandelen op een manier die hij niet snapt. Hij zoekt niet om dominant te worden, waarom zou je hem dan behandelen alsof hij dat wel wilt?

Je gaat je training/methode van omgang toch niet basseren op een concept dat niet klopt?

Punt is, dat deze hele methode er niet op gebaseerd is je hond zichzelf te laten zijn, of hem uit te dagen na te denken. Honden zijn mega intelligent, waarom die intelligentie dan niet gebruiken? Waarom dat niet stimuleren en de hond met hulp zelf tot de juiste conclusies te laten komen. Door alles gelijk af te straffen, ondermijn je in mijn ogen echt de kracht van de intelligentie van de hond.

Ik vind dat deze trainer het ook heel mooi uitlegt (sorry weer in het engels)
http://beyondcesarmillan.weebly.com/mary-harwelik.html

Of lees deze paper: https://vet.osu.edu/assets/pdf/hospital ... rticle.pdf
Die legt heel goed uit wat de kwade kanten zijn van deze vorm van training.

Daar 1 van de quotes van:
Citaat:
While the use of confrontational training methods to
subdue hypothetical dominance is commonplace, the
current scientific literature suggests, instead, that canine
aggression and other behavior problems are not a result of
dominant behavior or lack of the owner’s ‘‘alpha’’ status,
but rather a result of fear (self-defense) or underlying
anxiety problems, important for an understanding of the
motivation and treatment of aggression (Guy et al.,
2001a,b; Mertens, 2002; Luescher and Reisner, 2008).
Techniques such as forcing a dog down by the collar or by
pushing on its neck and back—as, for example, in the
‘‘dominance down’’—are associated with increased physiological
stress (Beerda et al., 1998)
. Frightened animals
are often self-defensively aggressive; it would not be
unexpected, then, that dogs respond aggressively to such
provocative handling

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 08:47

Goof schreef:

En hier nog een voorbeeld. Een wetenschappelijk paper die correlatie studies heeft gedaan tussen verschillende training methodes (met en zonder hulp van proffesionals) en de type trainingmethode die gebruikt wordt:

http://ac.els-cdn.com/S1558787807002766 ... ae1752db07

Positive reinforcement: iets stimuleren door iets toe te voegen
Negative reinforcement: iets stimuleren door iets weg te nemen
Positive punishment: iets ontmoedigen door iets toe te voegen
Negative punishment: iets ontmoedigen door iets weg te nemen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat problemen vaker voorkomen als niet alleen positive reinforcement wordt gebruikt (zowel mét als zonder positieve begeleiding) lijkt me duidelijk.

Als de plaatjes en links niet werken, even laten weten, ik zit op een netwerk die meer toegang heeft dan de gemiddeld persoon en kan er hier niet achter komen of deze literatuur open access is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 08:58

Bimmerd niet je hele post doorgelezen, wat een lap tekst zeg. Volgens mij zegt juist niemand hier dat je een hond in mensentaal moet uitleggen wat er van hem verwacht wordt. Non-verbale communicatie, daar zijn honden perfect in, daarmee voorkomen ze conflicten met anderen. En dat kun je als mens dus heel goed op je hond toepassen.
Zoals je zelf beschrijft: druk geeft tegendruk. Dus een ruk aan de riem maakt dat de hond geneigd is terug te trekken. Je correctie werkt dus averechts.

Liespr: een slipketting is BEDOELD om pijn te doen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 09:02

Shiloh schreef:
Wat Paintlinger volgens mij bedoeld te zeggen, dat ze bij honden liever de hond leert iets te doen omdat het iets oplevert, dan om iets niet te doen, omdat het anders een naar gevolg heeft. Dat wil niet zeggen dat het niet effectief kan zijn, dat wil zeggen dat ze (en ik ook) de weg niet op die manier wilt bewandelen als dat niet hoeft.

Dit dus. :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 09:05

liespr schreef:
Nee, het is voor mij ook de hoofdmoot niet, moet het ook niet zijn. Maar er moet wel een balans zijn. Zoals ik zei: Je kan niet groeien door enkel te horen wat je goed doet. Je kan ook niet groeien door enkel te horen wat je niet goed doet. Ik zeg absoluut niet dat beloning niet belangrijk is, juist wel. Leren gebeurt enkel door een combinatie van beiden.

Ben het verder ook eens met Bimmerd.

Een mens leert anders dan een hond, omdat een mens kan beredeneren. Dat kun je dus niet helemaal vergelijken. Een hond vertoont gedrag dat hem iets oplevert: aandacht of vreten. Negatieve aandacht kan ook als beloning worden ervaren.

Paintlinger

Re: Waarom ik Cesar Milan niks vind en hoe het anders kan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 09:10

Ik wil voor zekerheid nog even benadrukken dat positief trainen niet betekend dat je dan dus correctieloos traint.

Maar in mijn geval betekend dat wel dat ik corrigeer zonder pijnprikkels.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 09:12

Nikass schreef:
Een mens leert anders dan een hond, omdat een mens kan beredeneren. Dat kun je dus niet helemaal vergelijken. Een hond vertoont gedrag dat hem iets oplevert: aandacht of vreten. Negatieve aandacht kan ook als beloning worden ervaren.

Ben het niet helemaal eens met je statement hier, en dat komt denk ik omdat je hem niet helemaal zuiver stelt. Omdat, zoals jij hem stelt, het lijkt dat je zegt dat een hond helemaal niet kan beredeneren, en dat is denk ik niet waar.

Een hond kan wel degelijk beredeneren, dat is het hele principe waar positieve training op gebaseerd is, alleen is de capaciteit van die beredeneringen vele malen lager.

Zo kan een hond als je aan een clicker training sessie begint, wel beredeneren dat je iets van hem wilt en dat hij op zoek moet naar wat je wilt. (wat dan vaak ook echt als spelletje gezien wordt). Je ziet ze dan bijna nadenken.

Maar de beredenerings capaciteiten van de mens, nee, dat natuurlijk niet. En daarom vind ik inderdaad ook niet dat het 1 op 1 te vergelijken valt.

Paintlinger schreef:
Ik wil voor zekerheid nog even benadrukken dat positief trainen niet betekend dat je dan dus correctieloos traint.

Inderdaad, goed gezegd, en zonder andere pijnloze prikkels die wel stress opleveren :j

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 09:25

kimmie261 schreef:
nikass ( en de anderen die een werking van een slip niet kennen of begrijpen) jij begrijpt duidelijk niet de werking van een slipketting,of beter gezegd,de juiste manier van ermee werken,want nee,de slipketting hoort los te hangen ,altijd!!!

alleen als de hond gaat trekken,dus je moet vóór dat de hond gaat trekken kort corrigeren ( heel snel aantrekken) en meteen weer loslaten,de hond krijgt geen klap in zijn nek,gaat niet achterover of wat ook,die krijgt meer een soort "kniep" van de ketting.

en ja dat is een 'pijnprikkel', als je het goed doet is vaak meer als 1 a 2x zo corrigeren niet nodig.

honden die erin gaan hangen en die van die gewurgde nekkies hebben ,daarbij heeft een slipketting 0,0 de functie die het zou moeten hebben,en dat is pure onkunde van de eigenaren die zo'n ding omdoen bij de hond.

oww en pff ,je geeft een hond een correctie met die slip,en zegt erbij bv 'volgen,of voet '(wat je wilt),en als de hond dit dan doet wordt ie de hemel ingeprezen...

correctie gevolgd door zeer positieve beloning dus,tis niet alleen trekken en trappen ^)

En wat is dan een of 2 keer goed doen? Dusdanig harde correctie geven dat hij niet meer durft te trekken in geen een situatie?
Ik geloof niet dat de ketting altijd los hangt, 99,9 % kan nl die correctie niet dusdanig geven dat de hond nooit meer durft te trekken (ik zou niet weten waarom hij anders nooit meer zal trekken, behalve dat hij bang is om weer die pijn te krijgen, daarom moet het hard genoeg zijn anders zal hij het weer proberen omdat er op deze manier niet aan de basis gewerkt word. Het probleem is nl naast je lopen zonder trekken, dit kan je prima! Zonder slip of wat dan ook aanleren. De slip prik of wat dan ook komt alleen om de hoek kijken door de fouten van de mens, nl niet consequent zijn in het niet trekken waardoor je het probleem weer moet gaan oplossen...)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 09:45

Paintlinger schreef:

En dit is een ander probleem dat steeds weer in dit soort discussies opduikt (dit is maar één voorbeeld van vele die al voorbij zijn gekomen);
Mensen hanteren niet hetzelfde jargon. Iedereen gebruikt zijn eigen definities met als gevolg dat er enthousiast langs elkaar heen wordt gepraat.
Er zijn genoeg mensen die vinden dat positief trainen wél correctieloos moet gebeuren ("anders is het niet meer positief") en die rekenen daar óók pijnloze correctie toe.

NB. Voor de duidelijkheid, ik heb persoonlijk niets tegen correcties in training. In extreme en zeldzame gevallen zelfs met pijnprikkel.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 02-12-14 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 09:49

essiesilly schreef:
En wat is dan een of 2 keer goed doen? Dusdanig harde correctie geven dat hij niet meer durft te trekken in geen een situatie?
Ik geloof niet dat de ketting altijd los hangt, 99,9 % kan nl die correctie niet dusdanig geven dat de hond nooit meer durft te trekken (ik zou niet weten waarom hij anders nooit meer zal trekken, behalve dat hij bang is om weer die pijn te krijgen, daarom moet het hard genoeg zijn anders zal hij het weer proberen omdat er op deze manier niet aan de basis gewerkt word. Het probleem is nl naast je lopen zonder trekken, dit kan je prima! Zonder slip of wat dan ook aanleren. De slip prik of wat dan ook komt alleen om de hoek kijken door de fouten van de mens, nl niet consequent zijn in het niet trekken waardoor je het probleem weer moet gaan oplossen...)

Ik sluit me hier volledig bij aan. Allereerst vind ik het een ontzettend makkelijke en luie optie om gewoon maar naar een slipketting te grijpen, omdat men zelf niet consequent wil zijn en het geduld wil opbrengen om het netjes leren mee lopen op een diervriendelijke manier te willen aanleren (wat een zin :+ ).

Overigens is het corrigeren met een slipketting op basis van negatieve bekrachtiging en niet positieve correctie, je hond leert een pijnprikkel te vermijden.

Dan nog even over het corrigeren. Ik denk dat wij, als mensen, nauwelijks in staat zijn een hond juist te corrigeren. Corrigeren betekend ontzettend goed timen en daar zijn wij gewoon niet snel genoeg voor. Daarnaast denk ik dat 99% van de eigenaren ook niet de kennis heeft om op het juiste moment te corrigeren, want wanneer corrigeer je dan? Is dat op het moment dat de hond daadwerkelijk 'de fout in gaat'? Zoals ik hierboven al lees 'dus je moet vóór dat de hond gaat trekken kort corrigeren'; wat leert je hond dan? Je corrigeert hem dan toch helemaal niet voor het ongewenste gedrag?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 09:51

Medea schreef:
Dan nog even over het corrigeren. Ik denk dat wij, als mensen, nauwelijks in staat zijn een hond juist te corrigeren. Corrigeren betekend ontzettend goed timen en daar zijn wij gewoon niet snel genoeg voor. Daarnaast denk ik dat 99% van de eigenaren ook niet de kennis heeft om op het juiste moment te corrigeren, want wanneer corrigeer je dan? Is dat op het moment dat de hond daadwerkelijk 'de fout in gaat'? Zoals ik hierboven al lees 'dus je moet vóór dat de hond gaat trekken kort corrigeren'; wat leert je hond dan? Je corrigeert hem dan toch helemaal niet voor het ongewenste gedrag?

Onzin. Natuurlijk kun je een hond wel corrigeren. "Niet snel genoeg", wat voor goudvis geheugen denk je dat je hond heeft?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 09:56

Medea schreef:
Overigens is het corrigeren met een slipketting op basis van negatieve bekrachtiging en niet positieve correctie, je hond leert een pijnprikkel te vermijden.

Volgens mij heb je de term niet helemaal goed Medea.

In de literatuur jargon wordt dit wel een positive punishment(correctie) genoemd. Alleen betekend positief dan niet "dit is iets fijns" en negatief "dit is iets niet fijns" maar betekend positief "iets toevoegen" en negatief "iets wegnemen".

Een positieve punishment is dus een punishment die je toevoegd (een ruk aan de riem, fysiek contact etc), met als effect dat de hond dit niet fijn vind en het gedrag dat dit opleverde gaat vermijden. Een negatieve punishment is iets wegnemen (bijvoorbeeld bij kinderen die stout zijn, dat ze als straf geen tv mogen kijken).

Een positieve bekrachtiging, is berkachtigen door toe te voegen "beloning, eten, spelen", een negatieve bekrachtiging is iets wegnemen (Als je handen nat zijn, en je wrijft je handen over een handdoek, dan verdwijnt het natte. Je bent gestimuleerd je handen te wrijven aan een handdoek, omdat het effect is dat het water aan je handen verdwijnt en dat is wat je wilt.)
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 02-12-14 10:00, in het totaal 3 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 09:57

Shiloh schreef:
Nikass schreef:

Ben het niet helemaal eens met je statement hier, en dat komt denk ik omdat je hem niet helemaal zuiver stelt. Omdat, zoals jij hem stelt, het lijkt dat je zegt dat een hond helemaal niet kan beredeneren, en dat is denk ik niet waar.

Een hond kan wel degelijk beredeneren, dat is het hele principe waar positieve training op gebaseerd is, alleen is de capaciteit van die beredeneringen vele malen lager.

Zo kan een hond als je aan een clicker training sessie begint, wel beredeneren dat je iets van hem wilt en dat hij op zoek moet naar wat je wilt. (wat dan vaak ook echt als spelletje gezien wordt). Je ziet ze dan bijna nadenken.

Maar de beredenerings capaciteiten van de mens, nee, dat natuurlijk niet. En daarom vind ik inderdaad ook niet dat het 1 op 1 te vergelijken valt.
j

Klopt hoor, ik schreef het wat kort - ik word er soms een beetje moe van sorry -
Het gaat erom dat de hond niet beredeneert: ik moet niet trekken aan de lijn want dat vind mijn baasje niet leuk en dan ben ik niet braaf...
Hij trekt als hij dat mag en dan sneller bij zijn doel komt. Hij trekt niet als hem dat aandacht en beloning oplevert. Honden zijn daarin eigenlijk heel makkelijk en logisch :)

Ik vind trouwens dat je hele goede artikelen en quotes hierboven hebt geplaatst. :)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 02-12-14 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Re: Waarom ik Cesar Milan niks vind en hoe het anders kan....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 09:59

Nee snap ik wel hoor Nikass, en ik had dat ook wel begrepen, maar ik wilde de reacties "maar je zegt dat een hond intelligent is en nu wordt er gezegd dat een hond niet kan beredeneren, dus je spreekt jezelf tegen" voor zijn. Helaas is het in dit soort discussies essentieel extreem nauwkeurig te zijn, omdat er anders verwarring of misconcepties ontstaan. Bedoelde het ook niet als een aanval, maar meer als een verduidelijking naar de rest.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 10:00

Er zullen ook honden compleet verpest worden door de Zak methode...

Ik zie veel mensen hier duidelijk praktijkervaringen noemen waar de CM methode wel heeft gewerkt.

Dan vind ik het persoonlijk nutteloos om te blijven aankomen met theorie.

Voor de ene hond werkt t 1 beter, voor de ander het ander en een combinatie kan ook.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 10:02

Kuggur schreef:
Medea schreef:

Onzin. Natuurlijk kun je een hond wel corrigeren. "Niet snel genoeg", wat voor goudvis geheugen denk je dat je hond heeft?

Een beloning moet, in principe, binnen 3 seconden na het gewenste gedrag volgen. Zelfde geldt voor straf.

Ik zeg zeer zeker niet dat je een hond niet kunt corrigeren, wel dat de normale hondeneigenaar dit niet kan. Ik ben ook absoluut niet per definitie tegen corrigeren, in sommige gevallen heb je echt geen keus.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 10:04

Flavlip: Hoe weet je dan dat het werkt? Omdat het op TV zo lijkt? Wat denk je dat er gebeurt als die mensen het zelf weer moeten doen?

Medea met jouw opmerking Ik zeg zeer zeker niet dat je een hond niet kunt corrigeren, wel dat de normale hondeneigenaar dit niet kan. Ik ben ook absoluut niet per definitie tegen corrigeren, in sommige gevallen heb je echt geen keus. ben ik het zeer zeker eens.

Met de opmerking over binnen drie seconden niet. Het moet nl EXACT op het juiste moment. Twee seconden later is TE LAAT. Vandaar de clicker, zodat je perfect kunt timen.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 02-12-14 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 10:04

flavlip schreef:
Er zullen ook honden compleet verpest worden door de Zak methode...

En toch, zijn er meer honden met gedragsproblemen die getraind worden aan de hand van straffen in de vorm dat cesar uitlegt, de positive punishment (straffen door iets toe te voegen), dan honden die enkel getraind worden met positive reinforcement.

Overigens geloof ik écht niet dat een hond compléét verpest kan worden door positieve reinforcement. Echt niet. Er zullen vast wel gedragsproblemen zijn die niet makkelijk op te lossen zijn, maar de typisch echt agressieve/bange, compleet verpeste honden krijg je niet alleen positive reinforcement goed gebruikt is in de opvoeding.

Zie de figuren uit de paper die ik aanhaal hierboven (nogmaals, kan iemand bevestigen dat die gewoon zichtbaar zijn voor jullie?)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 10:07

Medea schreef:
Een beloning moet, in principe, binnen 3 seconden na het gewenste gedrag volgen. Zelfde geldt voor straf.

Ik zeg zeer zeker niet dat je een hond niet kunt corrigeren, wel dat de normale hondeneigenaar dit niet kan. Ik ben ook absoluut niet per definitie tegen corrigeren, in sommige gevallen heb je echt geen keus.

Drie seconden is een lange periode. Ik bedoel maar meestal corrigeer je tijdens het gedrag (of als je ziet dat het ongewenste gedrag eraan komt, bv het dreigende breken van een down).
Ik zou het vrij tragisch vinden dat de "normale" hondeneigenaar dat niet voor elkaar krijgt.
Zoals Nickass aangeeft, dan kun je de clicker al helemaal vergeten.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 02-12-14 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 10:09

Shiloh schreef:
Medea schreef:

Volgens mij heb je de term niet helemaal goed Medea.

In de literatuur jargon wordt dit wel een positive punishment(correctie) genoemd. Alleen betekend positief dan niet "dit is iets fijns" en negatief "dit is iets niet fijns" maar betekend positief "iets toevoegen" en negatief "iets wegnemen".

Een positieve punishment is dus een punishment die je toevoegd (een ruk aan de riem, fysiek contact etc), met als effect dat de hond dit niet fijn vind en het gedrag dat dit opleverde gaat vermijden. Een negatieve punishment is iets wegnemen (bijvoorbeeld bij kinderen die stout zijn, dat ze als straf geen tv mogen kijken).

Een positieve bekrachtiging, is berkachtigen door toe te voegen "beloning, eten, spelen", een negatieve bekrachtiging is iets wegnemen (Als je handen nat zijn, en je wrijft je handen over een handdoek, dan verdwijnt het natte. Je bent gestimuleerd je handen te wrijven aan een handdoek, omdat het effect is dat het water aan je handen verdwijnt en dat is wat je wilt.)

Jawel, klopt zeker wel :). Ik stuur je wel een pb, dit staat los van de CM discussie :+

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 10:11

Kuggur schreef:
Ik zou het vrij tragisch vinden dat de "normale" hondeneigenaar dat niet voor elkaar krijgt.
Zoals Nickass aangeeft, dan kun je de clicker al helemaal vergeten.

Oh, ik denk ook wel dat het kan, of ik het wenselijk vind in het geval van 1 hele heftige correctie, is een tweede. Ik vind dat een luide kort door de bocht oplossing die niet nodig is, en onnodig stress en pijn veroorzaakt.

Maar los daarvan, zal het je verbazen dat echt het overgrote deel van de honden eigenaren een héle slechte timing hebben en die echt uitgebreide coaching nodig hebben bij het correct timen en die daar net zo in getraind en begeleid moeten worden voordat ze het kunnen en doorhebben, als hun hond om het uiteindelijke gedrag aan te leren. Clickeren of corrigeren is wat betreft timing 1 pot nat.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 10:13

Ik vónd CM heel goed en indrukwekkend op filmpjes.
Heb er ook best een hoop van opgestoken, toen ons puppie nog bij mams aan de tiet lag.
Onder andere het bewustzijn van je energie, zindelijk maken, roedelgedrag en het aanleren van nieuw gedrag.

Toen echter ons puppie kwam, werd hij met 8 weken oud al zó opstandig van de methode van Cesar, dat ik dat volledig heb laten varen en naar positieve beloning ben gaan kijken.
Nu hebben we een vrij pittige Duitse Herder van net één jaar waarmee je gewoon de discussie niet wilt aan gaan. Nu is ons 'straffen'; twee keer 'nee' + negeren, gaat hij door, dan kan hij naar de gang vertrekken. Dit werkt best aardig. Mijn man laat zich soms nog steeds verleiden tot dominantiegedrag en dus discussie, tot fysieke straffen aan toe. Dit is onmacht, al beseft hij zich nog niet zo ;) Gelukkig gaat het steeds beter en kan hij ook bedenken welk gedrag hij dan wél wilt zien.
Het beestje heeft niets aan: 'Ga nou es weg, je loopt in de weg!!!' Maar wel aan: 'Hondje, doe maar even de deur voor me open.' Hond vindt het fantástisch om dingen te leren én het is nog praktisch ook :D

Nog een mooie quote
Citaat:
Negeer je hond `s ochtends als je op staat, ga dan met hem wandelen en geef hem daarna eten en aandacht

Als ik dat zou doen, heb ik een HEEL verdrietig hoopje ellende.
Gossie. :(:)
Laatst bijgewerkt door Puchje op 02-12-14 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt