Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 07:53

Ik heb van bovenaf gefilmd met camaralamp in het donker, dan krijg je een ruimer beeld dan bij overdag filmen van achter terwijl dat niet zo is. Probeer het maar eens bij jezelf wanneer je je hond pal achter je laat volgen.

Die man heeft zijn honden netjes onder controle en daar gaat het om.
Een hond zelf thuis trainen wanneer je zelf geen hondentrainer bent kun je echt niet vergelijken met een officieel GG3 getrainde hond. Veel honden die de officiële GG1, 2en 3 volgen zie je naarmate ze verder in training komen steeds "serieuzer" worden tijdens het werken.
Dat gaat heel anders dan GGA, B en C of gevorderden. Je mag maar 1x het werkcommando geven en dan moet hij het doen, en wanneer van toepassing blijven doen. Geen geschreeuw of tussentijds nieuw commando of clickerdeclick braaf braaf braaf. Dat braaf komt pas als hij helemaal klaar is met de oefening, hoe lang die ook duurt.

PaintlingerJarig

Re: Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:04

Repelsteel.... de gewone huishond hoeft over het algemeen niet te volgen of onderdanig te zijn.

Wij trainen zo ook niet.
Waarom niet? Wij vinden het niet leuk...... onze honden moeten niet vanuit onderdrukking en angst voor consequenties werken.

Wij wandelen zonder trekken en vormen een goede band tussen hond en baas..... maar het moet vooral leuk zijn.
Dat is over het algemeen meestal de reden dat men een hond neemt.....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:07

Ik train dan geen GG, maar Ipo, maar bij ons willen ze juist vrolijke energieke en aandachtige honden zien. Wij mogen 3 commando's geven, maar het moet op het 1e commando, 2e commando kost punten, 3e nog meer en daarna kan je het veld af. ;) En zo pal achter me laten volgen, nee dat kunnen we niet. Nooit aangeleerd, omdat ik het rot vind lopen. Ik heb ze liever naast me en tijdens het uitlaten niet tegen me aan. Tijdens het wandelen lopen we ter ontspanning, dus vrijer en als dat niet mogelijk is moeten ze volgen zoals ze geleerd is.

Zoals ik al eerder zei, op de andere filmpjes ziet het er heel anders uit. Wel een goed voorbeeld dat het bij hem niks uit maakt of ze los of aangelijnd lopen. Niks mis met controle, maar liever niet zodat ze mij storen in het lopen haha

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:11

Ipo en KNPV is natuurlijk ook heel wat anders dan de gemiddelds huislabrador of huisshih tzu ;)

Ook daar moet je rekening mee houden.

Dit soort eigenaren moeten het ook niet hebben van hun consequentheid....dus dan is het des te belangrijker dan hond en baas een goede band hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:16

Het gemiddelde huishouden met een hond zou wat meer aandacht moeten besteden aan het appel, dan was er minder overlast. ;) Zo strak als in bepaalde sporten hoeft niet, maar een betrouwbare hier is toch wel het belangrijkste. Mijn ene hond loopt ook gewoon los en die betrouwbare hier is dan het enige verschil, de andere loopt aan een lange lijn, want die hier is niet betrouwbaar genoeg.

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:22

Tuurlijk willen wij ook dat de honden gaan luisteren..... en dat komt ook zeker goed.

Maar de manier waarop wij er komen is gewoon bijna geheel positief.
En uiteindelijk werk je altijd met correcties want een correctie is enkel 'iets' waardoor het gedrag minder wordt.
Dus dat kan ook het weglaten van een beloning zijn of het stoppen van de actie.

Maar nogmaals, dit is voor huishonden en huishondeigenaren een leuke en geschikte methode.
Zo houdt je de baasjes ook gemotiveerd om door te gaan met trainen en niet na de puppycursus te stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:24

Mijn stelling was dat als je je hond dermate goed onder controle hebt je het verzoek van de OP heel goed zonder gebruik van een riem kunt opvolgen en uitvoeren.
Dan ben je niet asociaal bezig.
En er zijn genoeg mensen die hun hond op GG2 en 3 niveau trainen.
De gewone huishond kan beter aangelijnd worden, maar dat is niet de verantwoording van de baas van de hoger opgeleide hond omdat die zogenaamde het verkeerde voorbeeld zou geven.

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:28

Zoals wij ze trainen niet hoor repelsteel..

Ik heb juist de missie om het voor elkaar te krijgen dat zowel hond als baas fanatiek trainen naar een goed opgevoedde blije hond.
En dat houdt niet op na pup en basis....

En dan heet het geen GG..... nou en? Onbekend maakt onbemind?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:30

Wij trainen ook positief, pas als de hond 100% zeker het commando kent en dan het niet opvolgt, dan volgt er een correctie, aangepast aan de hond. Vaak vooral het weglaten van een beloning of een stemcorrectie. Ik weet niet wat voor beeld jij voor ogen hebt, maar ook in de IPO is de positieve training enorm aan het groeien. Veel lopen tussendoor ook nog bij een obedience trainer.

Je merkt ook echt wel het verschil tussen mensen die geen cursus doen en mensen die dat niet doen (een gemiddeld huishouden genomen, niet iemand met veel ervaring die alsnog met de hond bezig is). Maar ik heb ook het ras tegen, een labrador die op een andere hond afstormt of op een mens is veel minder bedreigend. ;)

@ Repelsteel: ik zou het ook kunnen, maar draai alsnog gewoon om en zoek een gebied waar ze wel los kunnen lopen. Desnoods een industrieterrein. Juist voor de ontspanning naast het trainen

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:34

Ik ben vaak te vinden bij de KNPV-ers... omdat ik dat leuk vind.
En ik weet dat jullie positief trainen... helemaal top!

Maar jullie instelling als geleiders is ook heel anders. Jullie weten precies waar jullie naartoe willen en hoe je dat wil....vind ik mooi!

Maar bij de gemiddelde huishondeigenaar ben je de helft van de tijd aan het voorlichten.
Die zijn met veel minder tevreden, dus aan mij de uitdaging om van mensen met honden, hondenmensen te maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:36

Paintlinger schreef:
[naam].... de gewone huishond hoeft over het algemeen niet te volgen of onderdanig te zijn.

Wij trainen zo ook niet.
Waarom niet? Wij vinden het niet leuk...... onze honden moeten niet vanuit onderdrukking en angst voor consequenties werken.

Wij wandelen zonder trekken en vormen een goede band tussen hond en baas..... maar het moet vooral leuk zijn.
Dat is over het algemeen meestal de reden dat men een hond neemt.....

Denk je dat ik mijn honden leer volgen en onderdanig zijn door onderdrukking? Denk je dat mijne het uit angst doen?

Ik heb mijne het dmv positieve aandachtstraining geleerd, werken met balletjes e.d.
Die band hebben ze hoofdzakelijk om zodat ik kan zien welke waar loopt wanneer ze niet onder appèl lopen en verder voor het geval dat... waarvan ik nog moet uitvinden wat dat inhoudt.
Het extreme jachtinstinct bij 1 hond heb ik wel moeten onderbreken dmv de band. Wanneer een hond wild ziet lopen en er achteraan vliegt, doof en blind voor de rest van de wereld, geen commando, balletje, clicker, beloning, lange lijn en ga zo nog maar een half uur door, werkelijk niets tot zo'n hond doordringt, dan moet je iets vinden wat wel doordringt en dat was in dit geval alleen een stroomschokje. Nu heeft zijn jachtinstinct niet meer prioriteit 1. Ook niet wanneer hij zonder band in onze grote tuin loopt en een konijn ziet. Dan is 1 stemcommando genoeg om hem te stoppen als hij er achteraan gaat. Dus het is niet zo dat hij alleen uit angst voor de band iets doet of laat. Soms moet je iets doorbreken maar daarvan krijg je als je het op juiste wijze doet nog niet een angstige onderdrukte hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:47

De hond met de oranje band om die rond loopt te spelen en jolig mijn bips een speels duwtje met zijn neus komt geven is trouwens de hond die dat jachtinstinct had, niks onderdrukts of angstigs aan terwijl hij de band draag.

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 09:50

Ik zeg dat ook nergens.

Ik vertel je hoe mijn visie icm de gemiddelde huishond en eigenaar.

En er zijn er genoeg die er een kick van krijgen om slaven te hebben ipv een beste vriend.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 10:07

Buiten losloopgebieden waar honden los mogen is het gewoon verboden honden los te laten. (uitzondering eigen terrein) Al volgen ze nog zo goed. Gewoon om iedereen gelijk te behandelen. Een coureur zal ook gemakkelijk 200 op de snelweg kunnen rijden zonder dat hij een gevaar voor zichzelf of omgeving vormt. Maar regels zijn nu eenmaal regels. En het zou te gek voor woorden zijn dat je daar uitzonderingen op gaat maken.

En geef mij mijn vrolijke hond aan de lijn maar hoor tegenover die trieste vertoning van dat filmpje van die vent met zijn herders. Stelletje zombies vind ik het.

Met loslopende honden is het ook nog eens zo dat mensen die doodsbang voor honden zijn zich gewoon onveilig voelen. Voor hen is een hond, al staat ie nog zo goed onder appèl (wat voor een ander van ver af niet te zien of te weten valt) net zo iets als een dompteur op straat een wandeling maakt met een paar loslopende leeuwen. Daar zou je ook graag met een boogje om heen willen of je genoodzaakt zien een andere route te kiezen (het hazenpad). Voor hen is een aangelijnde hond al iets om met een boogje omheen te gaan.

edit:En natuurlijk kan iedereen zelf beslissen of ze de regels overtreden of niet. Maar mag een ander dat asociaal vinden?

betekenis volgens woordenboek asociaal: sociaal niet aangepast en hinderlijk voor anderen......als je geen rekening houdt met anderen.............. onmaatschappelijk...............zonder sociaal besef.......egoïstisch........grof.........iemand zonder fatsoen.....
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 13-08-14 10:16, in het totaal 2 keer bewerkt

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:09

Helemaal met je eens slimmerik.

Het bos is niet alleen voor mensen met honden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:42

Ja ach, ook niet iedereen rijdt als Anky of snapt hoe ze het doet.
Wat mag ik mezelf een gelukkig mens rekenen dat ik er eigen stuk bos heb waar niemand aan mijn hoofd kan komen zeuren en mijn honden heerlijk los hond kunnen zijn. Zalig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:42

Dat het buiten de aangegeven losloopgebieden verboden is om je hond los te laten lopen klopt niet.
Hier staat in de APV dat ze wél los mogen tenzij anders aangegeven als ze onder appél staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 11:22

Hier staat in de APV niets over buiten de bebouwde kom, alleen dat ze binnen de bebouwde kom aangelijnd moeten zijn tenzij gecertificeerde hulphond of gecert. hulphond in opleiding.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 11:48

Zag het staan in jullie APV Repelsteel. Overigens staat het in de meeste APV's zo. Neemt niet weg dat ik er wel voor kies om in ons bos de hond aangelijnd te houden. Natuur heeft nl. een bepaalde waarde voor mij.

En blijft het natuurlijk zo dat als een grondeigenaar of beheerder waar je met je hond komt de regels bepaald en als ze je een verzoek doen, het iig imo asociaal is om daar niet aan te voldoen.

En àls je je hond los laat lopen buiten de bebouwde kom kan ik aanraden even te kijken of je er goed verzekerd voor bent..... Afslachten van schapen, ongelukken veroorzaken etc. Kan flink in de papieren lopen....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 11:54

slimmerik schreef:
Buiten losloopgebieden waar honden los mogen is het gewoon verboden honden los te laten. (uitzondering eigen terrein)

Dat is incorrect, zie de exacte tekst uit de flora en fauna wet die ik eerder aangaf.

Indien niets bekend mag een hond buiten de gemeentegrenzen los lopen..
Echter, je moet er alles aan doen om te voorkomen dat je hond jaagt. dit is echter een 'grijs' gebied..
als je hond van het pad afgaat met zijn neus aan de grond, kan dit opgevat worden als sporen volgen, vooral als het lijkt alsof hij een doel volgt.

met andere woorden, heb je een hond die achter wild aan gaat/zou willen gaan dan kun je m beter aanlijnen anders overtreed je de flora en fauna wet. Niet omdat je hond niet aangelijnd is, maar omdat hij ongeoorloofd jaagt.

je bent pas in overtreding als in een gebied, meestal van natuurbeheer aangegeven staat dat de hond aangelijnd moet zijn.

daarnaast heb je binnen de aanlijngebieden losloopgebieden.

waar je de mist mee ingaat is het stukje 'eigen terrein'.. de meeste natuurgebieden en bossen zijn eigendom van staatsbosbeheer, die daar dus ook de regels bepaald..

over het algemeen hanteren zij:
spergebieden: honden niet toegestaan.. dit zijn kleine gebieden waar bijvoorbeeld gebroed wordt of een dassenpopulatie huist en dergelijken
losloopgebieden: kleine stukken waar de hond onaangelijnd over grondgebied van staatsbosbeheer mag lopen
aanlijngebied.. vrijwel al het andere terrein van staatsbosbeheer.

jij gaat ervan uit dat ieder lapje grond buiten de bebouwde kom onder eigendom staat van een beheer.. dat is echter niet het geval.. daar waar het niet het geval is, mag een hond gewoon loslopen mits de flora en fauna wet niet overtreden wordt..

binnen gemeenten gelden de plaatselijke verordeningen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 11:57

Eens elenaMM77 :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:16

grootste issue is met name dat de stukken buiten de bebouwde kom tegenwoordig om raadselachtige redenen aanlijngeboden krijgen.. immers ook de berm is wel eigendom, van de provincie of waterschap etc..

hierdoor is het gebied waar ze ook werkelijk los kunnen lopen, en voor de vrolijke vlooien ook nog enigzins veilig (mijne kan veilig lopen op het talud van een snelweg als het zou moeten bij wijze van spreken, maar wie wil dat), steeds verder beperkt worden zonder dat er een reden is om voor de natuur te vrezen als de honden wel los lopen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:22

Onze honden lopen ook los in het park bv maar als ik in een bos zou zijn en ik zag zo'n bord zou ik ze aanlijnen natuurlijk. Hoe veel moeite is dat nou? Ik zou de volgende keer een ander plekje (park, plas oid) opzoeken om los te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:54

slimmerik schreef:
Zag het staan in jullie APV [naam]. Overigens staat het in de meeste APV's zo. Neemt niet weg dat ik er wel voor kies om in ons bos de hond aangelijnd te houden. Natuur heeft nl. een bepaalde waarde voor mij.

En blijft het natuurlijk zo dat als een grondeigenaar of beheerder waar je met je hond komt de regels bepaald en als ze je een verzoek doen, het iig imo asociaal is om daar niet aan te voldoen.

En àls je je hond los laat lopen buiten de bebouwde kom kan ik aanraden even te kijken of je er goed verzekerd voor bent..... Afslachten van schapen, ongelukken veroorzaken etc. Kan flink in de papieren lopen....

Daarom ben ik ook van mening dat je een hond pas los kunt laten lopen wanneer hij dit ook kan zonder problemen te veroorzaken. Niet wanneer je een schapenslachter hebt of een hond die onverwachts de straat oversteekt wanneer hij een kat ziet lopen.
Zoals dierenfan of die man met de Duitse herders hun honden los laten lopen bij een drukke straat zou ikzelf dat bijvoorbeeld nooit doen.
Maar om nou iemand die totaal geen overlast bezorgt en ook de natuur respecteert en niet schaadt asociaal te noemen gaat mij te ver. Onder asociaal versta ik andere dingen.
Een kennis van mij die honden niet zo leuk vind is banger voor een hond die aan de lijn loopt maar naar haar kijkt of naar haar toe probeert te springen/trekken ookal is dat uit speelsheid, dan voor een loslopende hond die volledig op zijn baas is gericht, strak naast de baas loopt en haar totaal geen aandacht schenkt, zei ze. Ze is bang dat zo'n speelse hond zich toch ineens met een ruk lostrekt en tegen haar aan springt want dat is haar al eens overkomen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:55

Finliox schreef:
Nikass schreef:
Nu wordt het toch wel lachwekkend :+ doodgeschoten worden door een jager is dierwaardiger dan door een roofdier worden gepakt? Wat een flauwekul.

Als ik moet kiezen tussen levend aan stukken gescheurd worden met veel stress en ontzettend veel pijn of een snelle kogel door mijn hoofd waar ik niet veel meer van merk ga ik toch voor het laatste, ik weet niet hoe dat met jou zit. Als je er op staat dat de natuur zijn gang mag gaan...

Maar ik neem aan dat jij geen prooidier bent?