slipketting (hond) zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: slipketting (hond) zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:27

Nee, ik geloof dat je mij dan ook niet helemaal snapt :P. Ik ben voor positief opvoeden, maar in sommige situaties vind ik dat een wat hoog trial-and-errorgehalte hebben. Af en toe kun je ook best laten ziet wat NIET acceptabel is. En voor de rest kun je wat mij betreft wachten tot je een ons weegt tot hij het een keer goed doet.

Bovendien zie ik een correctie ook absoluut niet als negatief opvoeden. In mijn ogen horen correcties in een opvoeding thuis. Je moet grenzen stellen waarbinnen je de opvoeding kan uitwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:45

Dos_Caballos schreef:
Een voorbeeld van counter-conditioning wanneer een hond bijt: http://drsophiayin.com/resources/video_ ... ng_in_face

Hier een voorbeeld van (angst-)agressie: http://drsophiayin.com/resources/video_ ... other_dogs

Wat belangrijk is, is om de hond af te leiden van de stressgevende stimuli. Escalaties moeten worden voorkomen en je moet de hond nooit in een keer volledig in de stresssituatie gooien. Bijvoorbeeld wanneer de hond agressief gedrag vertoont naar andere honden, kun je zijn aandacht pakken en telkens als hij oogcontact met je maakt, een beloning geven. Zo let de hond op jou ipv op de andere hond. De andere hond wordt minder belangrijk en uiteindelijk kun je er dicht langs lopen, terwijl je de hond beloningen geeft als hij naar je kijkt. Doe je dit een paar keer, dan is zowel de angst als de agressie verdwenen, omdat hij 'gedesensiteerd' is. Beloningen zijn dan uiteindelijk niet meer nodig.

Als je bovenstaande methodes vergelijkt met punishment-methodes (bv. boos worden, slaan, schreeuwen, straffen) dan zijn deze methodes niet alleen diervriendelijker, maar ook effectiever omdat de hond het ongewenste gedrag niet meer vertoond omdat het niet nodig is (bv. de angst is weg). Bij punishment-methodes onderdruk je slechts het gedrag, maar los je het probleem niet op. Daarnaast zijn er veel honden die slecht tegen harde correcties kunnen.

Waarom zou je je hond volledig in een stress situatie gooien? Ik heb nog nooit een escalatie gehad zelfs.
Om even in jouw voorbeeld te blijven, hoe pak je op dat moment dan volgens jou de aandacht van de hond? Als mijn hond ergens de focus op heeft, dan pak ik zijn aandacht niet zo snel hoor, het lekkers zal hem dan een worst zijn, daar is geen aandacht voor, een aanraking daarentegen wel. Dan tik ik hem even op de schouder, van joehoe. Doet geen pijn helemaal niets. Maar dat is dan wel een correctie, dus hoe los jij dat dan op?
Waarom denk jij toch dat een correctie uit boos worden, slaan, schreeuwen en straffen bestaat?
Ik corrigeer mijn kind ook, dat kan ook zonder al dat hoor.
Je hebt het ook over angstig en agressief, waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:50

essiesilly schreef:
wat wil je voor voorbeelden dan mindim? ik ben nl ook van mening dat opvoeden zonder correcties kan
een hond moet absoluut weten wat wel en niet kan maar dat kan op een heel andere manier dan jij denkt ;) als ik wil dat mijn honden achter het hek blijven/ op het erf blijven LEER ik ze dat het op het erf veel leuker is en dat ze alleen! op commando van het erf mogen.. uiteraard kan je ook voor de makkelijke snelle manier kiezen en m een mep meegeven als hij over de lijn gaat maar ik zie daar het nut niet van in want de hond snapt niet wat de bedoeling is.
en ik zeg eeeecht wel een keer nee ;) want dat vind ik niet erg, nee doet immers geen pijn. het gaat mij er meer om dat ik niet heel de dag op ze aan het mopperen ben dus beperk wel zo veel mogelijk mijn nee's

Waarom denk je dat als mensen corrigeren gelijk een mep verkopen en voor de gemakkelijke weg kiezen?
Ik duw mijn hond zachtjes terug, geef het commando nee en geef hem zijn botje. En dat nee, daar hebben we eindeloos op geoefend hoor, ik ben de eerste malen wel 20 keer terug gelopen, eer het kwartje viel. Hoezo meppen? Hoezo de hele dag mopperen.

Maar als een bevestigd commando behoorlijk overtreden wordt, dan steek ik wat harder in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:53

Sheran schreef:
Nee, ik geloof dat je mij dan ook niet helemaal snapt :P. Ik ben voor positief opvoeden, maar in sommige situaties vind ik dat een wat hoog trial-and-errorgehalte hebben. Af en toe kun je ook best laten ziet wat NIET acceptabel is. En voor de rest kun je wat mij betreft wachten tot je een ons weegt tot hij het een keer goed doet.

Bovendien zie ik een correctie ook absoluut niet als negatief opvoeden. In mijn ogen horen correcties in een opvoeding thuis. Je moet grenzen stellen waarbinnen je de opvoeding kan uitwerken.

Idd. Binnen de grenzen hebben ze enorm veel vrijheid. En als de grenzen goed zijn afgebakend hoef je ook niet gans de dag politieagent te spelen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:58

Mindim schreef:
essiesilly schreef:
wat wil je voor voorbeelden dan mindim? ik ben nl ook van mening dat opvoeden zonder correcties kan
een hond moet absoluut weten wat wel en niet kan maar dat kan op een heel andere manier dan jij denkt ;) als ik wil dat mijn honden achter het hek blijven/ op het erf blijven LEER ik ze dat het op het erf veel leuker is en dat ze alleen! op commando van het erf mogen.. uiteraard kan je ook voor de makkelijke snelle manier kiezen en m een mep meegeven als hij over de lijn gaat maar ik zie daar het nut niet van in want de hond snapt niet wat de bedoeling is.
en ik zeg eeeecht wel een keer nee ;) want dat vind ik niet erg, nee doet immers geen pijn. het gaat mij er meer om dat ik niet heel de dag op ze aan het mopperen ben dus beperk wel zo veel mogelijk mijn nee's

Waarom denk je dat als mensen corrigeren gelijk een mep verkopen en voor de gemakkelijke weg kiezen?
Ik duw mijn hond zachtjes terug, geef het commando nee en geef hem zijn botje. En dat nee, daar hebben we eindeloos op geoefend hoor, ik ben de eerste malen wel 20 keer terug gelopen, eer het kwartje viel. Hoezo meppen? Hoezo de hele dag mopperen.

Maar als een bevestigd commando behoorlijk overtreden wordt, dan steek ik wat harder in.

dan heeft je hond het commando dus nog niet volledig onder controle...

daarnaast zeg ik toch niet dat JIJ je hond een mep verkoopt???? je wilde een voorbeeld en die geef ik je..
@sheran ik reageer op jou post jij zegt nl: zolang de aandacht afgeleid kan worden is dat allemaal leuk en aardig maar ik ga in geen geval tolereren dat mijn hond op iemand af zou vliegen. ik denk dat de gene die aangevallen wordt ook niet zo blij zou zijn als ik dan uit zou leggen dat ik te laat was met mijn positieve stimuli..."
ten eerste zou je in zo n geval veeeeel te laat geweest zijn ten tweede ga ik dat natuurlijk ook niet belonen stel het zou gebeuren, en daarnaast heeft dat toch helemaal niks met positieve stimuli te maken?? je komt in je post over alsof je hond zo zou worden door alleen positief op te voeden kortom je denkt dat je dan geen grenzen stelt?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:59

grenzen stellen kan ook heeeel goed zonder correcties ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:04

@essiesilly, alle dieren proberen wel eens wat of zijn een keer vervelend. Dat wil niet zeggen dat een commando niet goed onder controle is. Maak jij nooit eens een foutje, terwijl je weet dat het niet hoort? Mijn hond mag niet uit de tuin, eenmaal heeft hij dat toch gedaan, nadat hij het in 10 jaar nog nooit had gedaan. Dus niet gelijk roepen dat een commando niet goed onder controle heeft als je de omstandigheden rondom niet weet.
Kinderen, dieren, volwassenen, een ieder overtreedt wel eens de regels, geeft ook niets, tenzij het gevaarlijke situaties op kan leveren.

Verder wordt corrigeren hier constant vergeleken met meppen, schoppen, schreeuwen en wat al nog niet meer en dat niet zo zeer naar mij, maar in zijn algemeenheid. Dat vind ik kortzichtig en onterecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:04

essiesilly schreef:

Vertel...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:18

Mindim schreef:
essiesilly schreef:

Vertel...

hoeveel voorbeelden moeten we geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:28

Waar zie jij het dan in dit topic dierenfan? Misschien lees ik er over heen en is er iets genoemd. End an doel ik niet op verwijzingen naar facebook of theoretische studies.
Ik lees hier wel over positief bekrachtigen en dat grenzen stellen niet zonder correcties hoeft, maar concrete voorbeelden zie ik niet genoemd.

En zoals Kuggur al meldde, een correctie hoeft niet een pijncorrectie te zijn, wat hier over het algemeen wel wordt genoemd als zijnde dat wel zo.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-01-14 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:29

Ik ben het met Mindim eens dat we volgens mij een ander beeld hebben bij correcties. Want ook in mijn ogen kan grenzen stellen niet zonder correcties. Als je ongewenst gedrag nooit corrigeert, hoe weet de hond dan binnen welke kaders hij moet blijven om dingen uit te proberen? Die voorbeelden heb ik hier inderdaad nog niet gezien... ik zie alleen honden die op zich ontvankelijk zijn voor wat hun baasje zegt. Maar dat zijn ze in het begin nog niet altijd :) Hoe los je dat dan op?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:34

Mindim schreef:
Wat ik altijd heel erg lastig vond, is dat wij een erg drukke hond hadden, die thuis de commando's perfect kende, maar zodra we buiten het huis waren, alles vogeltjes zag vliegen en de aandacht enorm moeilijk vast te houden was. Eenmaal de aandacht weer, dan was het ook prima luisteren, maar de aandacht vervloog zo weer. Toen heb ik idd een slip gebruikt om hem even weer te laten focussen.
Los van de lijn was zijn aandacht elders. We zijn toen eens naar een gebied gegaan waar niks kwaad kan, meneer rende weg, wij hebben ons verstopt met hem in het vizier, hij is zich het apelazarus geschrokken, maar het hielp wel.
Dit soort situaties vind ik dus erg lastig. Het ging trouwens om een spring in het veld boxer :D Na veel geduld is het wel goed gekomen hoor.
Dat je met sommige dingen toch niet de controle hebt die je op de ene plek wel hebt, maar op de andere niet zo goed.

Ja, één van de meest gehoorde opmerkingen voor elke hondentrainer zal wel zijn "thuis doet hij het wel". Ik denk dat dat ook een beetje komt omdat een hond toch anders generaliseert dan wij mensen dat doen (deels omdat we het niet kunnen uitleggen natuurlijk). Dat een hond thuis gaat zitten op commando is geenszins een bewijs dat het het buiten ook zal doen.

Na het bevestigen van een gedrag is het dan ook zaak dat je het veel oefent in verschillende omstandigheden. Idealiter zou je dus niet vanuit thuis, binnen, meteen naar een open ruimte of bos moeten gaan. Maar eerst binnen, dan binnen met verschillende soorten afleiding, dan in de tuin, dan voor het huis, vervolgens bij iemand anders thuis, dan op een plek met omheining op een rustig moment... etc en pas als de hond het gedrag dan laat zien als gewenst op een plek waar hij weg zou kunnen lopen of zwaar afgeleid kan worden.

Daarbij komt ook nog dat correcties, hoe klein ook het plezier in de oefening en in de trainingssessies verkleinen. Ik merk het nu in mijn opleiding met de zit bij mijn reu. Dat is een oefening die ik niet puur dmv shaping of targetten aangeleerd heb maar (toen nog) door hem in de zit positie te modelleren. Er is geen straf aan te pas gekomen maar ondanks dat is het zit commando waardeloos als reinforcement en de zwakke schakel in elke chain die ik wil bouwen.

Sinds ik meer met vertrouw op de clicker in de lessen is er trouwens één ding dat heel erg opvalt; de 'kom hier' oefening is significant beter geworden. Bij alle honden in mijn lessen. Dat is ook wel overeenkomstig met de theorie: honden vinden de oefening kom hier schijnbaar veel leuker als ze niet meer het risico lopen om heen en weer geduwd of gecorrigeerd te worden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:39

Sheran schreef:
Docenten weten niet beter, docenten mógen niet aan leerlingen komen. En dat weten ze maar al te goed en het is erg onpraktisch. Het zou soms wel erg prettig zijn als je een leerling gewoon de klas uit moest duwen, in plaats van dat je zelf de afdelingsleider erbij moet laten halen.

Ik denk dat het anno 2014 heel veel boze ouders op zou leveren als docenten de kinderen fysiek zouden mogen corrigeren. Misschien zou het wel meer leraren trekken als ze kindertjes weer over de knie zoden mogen leggen en de billetjes bewerken met hand of stokje... maar of dat het type docent is dat je moet willen is dan weer de vraag ;)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:41

Mijn persoonlijke mening als trainer van veel verschillende rassen en types:

Het zit 'm niet in de halsband of de riem, maar in de persoon die het vast heeft.
Ik ben van mening dat IEDERE hond te trainen is met een brede leren halsband, maar niet door IEDEREEN.
Wanneer dit niet slaagt, dan gaat een slipketting of prikband je ook niet meer redden.

En als je hond zich uit een normale halsband wurmt...............dan zittie dus te los ;-)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:49

Sheran schreef:
Ik ben het met Mindim eens dat we volgens mij een ander beeld hebben bij correcties. Want ook in mijn ogen kan grenzen stellen niet zonder correcties. Als je ongewenst gedrag nooit corrigeert, hoe weet de hond dan binnen welke kaders hij moet blijven om dingen uit te proberen? Die voorbeelden heb ik hier inderdaad nog niet gezien... ik zie alleen honden die op zich ontvankelijk zijn voor wat hun baasje zegt. Maar dat zijn ze in het begin nog niet altijd :) Hoe los je dat dan op?

nog een voorbeeld dan..
je zet een bakje voor op de grond die je hond niet mag pakken... hoe los je dit op? de meeste mensen zullen zeggen door nee te zeggen als hij in de buurt komt, pakt hij het wel duw je hem weg, " haal je hem uit z n focus door een tikje te geven" oid...
maar ik zeg het kan VOLLEDIG zonder correctie ;) je zorgt nl dat de hond er helemaal niet bij kan, je hebt hem aan de riem, zorgt dat als hij aan het einde van de riem is er net niet bij kan. hij zal proberen er bij te komen maar het moment dat hij om kijkt click je, beloon je heel uitgebreid met iets super lekkers.. dit spelletje hebben ze heel snel door.. en waarom? omdat het bij het baasje meer oplevert dan het bakje eten jatten. en DAT is positief opvoeden. je kan het zelfs zo uitbreiden dat je een bord eten op de grond kan zetten, weg kan lopen en het eten er on aangeraakt nog staat zonder een enkele correctie!
corrigeer je dat elke keer zullen ze het stiekem gaan doen, baasje is er niet dus nu kan ik het wel pakken ;) mijn baas was er van overtuuuiiigd dat zijn hond niks van de aanrecht pikte, ik wilde er wel om wedden ;) en ja hoor alles van de aanrecht gejat.. waarom? omdat haar nooit geleerd is dat NIET jatten veel meer oplevert dan wel jatten en ze al vaak succes heeft gehad met het gedrag.
dus zorgen dat ze geen succes hebben met het gedrag wat wij dus niet willen zien, en wel heel veel succes hebben met naar de baas luisteren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:52

Het is hier ook gelukt hoor, door idd veel verschillende situaties en omgevingen en het toespreken van anderen :D Maar om daar even door te komen, was een behoorlijke uitdaging. Onze hond was als pup een behoorlijke spring in het veld en zag alles vliegen.

Maar ik vind correcties helemaal niet erg, als ik zeg nee als mijn schoen wordt gepakt als speeltje, dan duw ik de hond zachtjes terug, zeg nee en bied hem iets anders aan. Mijn hond hoeft op dat moment ook geen plezier er in te hebben, want hij doet iets wat ik niet fijn vind. Ik geef er een positieve draai aan, bied een alternatief. Het woord nee zit er gauw genoeg in en is daarna ook voldoende om ongewenst gedrag te doen stoppen. Ik heb mijn hond ook het woord bah aangeleerd. Hij is namelijk van het blikjes verzamelen, als ik zeg bah, laat hij het vallen. Erg handig voor als hij iets in zijn bek heeft wat gevaarlijk zou kunnen zijn. Ik heb nou niet het idee dat mijn hond daar enigszins hinder van ondervindt.

Kom hier is bij mij altijd kom hier, waarom zou je daarbij moeten corrigeren of duwen, als de hond gewoon komt? Hij heeft me wel eens de kost gegeven, hij dacht jippie vrijheid. Ik roepen, maar hij kwam niet. Toen ben ik weg gelopen en binnen 5 seconden liep ie naast me, beloond en sindsdien is kom hier geen probleem geweest. Bij mij zijn was een leuker alternatief dan in je eentje in de weide schijnbaar. Van mijn kant een correctie, maar zonder pijn. Misschien niet volgens de boekjes, maar voor ons werkte dat.

Nee is helemaal niet erg in mijn beleving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:55

essiesilly schreef:
Sheran schreef:

nog een voorbeeld dan..
je zet een bakje voor op de grond die je hond niet mag pakken... hoe los je dit op? de meeste mensen zullen zeggen door nee te zeggen als hij in de buurt komt, pakt hij het wel duw je hem weg, " haal je hem uit z n focus door een tikje te geven" oid...
maar ik zeg het kan VOLLEDIG zonder correctie ;) je zorgt nl dat de hond er helemaal niet bij kan, je hebt hem aan de riem, zorgt dat als hij aan het einde van de riem is er net niet bij kan. hij zal proberen er bij te komen maar het moment dat hij om kijkt click je, beloon je heel uitgebreid met iets super lekkers.. dit spelletje hebben ze heel snel door.. en waarom? omdat het bij het baasje meer oplevert dan het bakje eten jatten. en DAT is positief opvoeden. je kan het zelfs zo uitbreiden dat je een bord eten op de grond kan zetten, weg kan lopen en het eten er on aangeraakt nog staat zonder een enkele correctie!
corrigeer je dat elke keer zullen ze het stiekem gaan doen, baasje is er niet dus nu kan ik het wel pakken ;) mijn baas was er van overtuuuiiigd dat zijn hond niks van de aanrecht pikte, ik wilde er wel om wedden ;) en ja hoor alles van de aanrecht gejat.. waarom? omdat haar nooit geleerd is dat NIET jatten veel meer oplevert dan wel jatten en ze al vaak succes heeft gehad met het gedrag.
dus zorgen dat ze geen succes hebben met het gedrag wat wij dus niet willen zien, en wel heel veel succes hebben met naar de baas luisteren

Maar hoe noem jij het aan de riem houden dan? Dat vind ik ook een vorm van correctie of hij nou trekt aan het riempje om bij de bak te komen of hij krijgt een zacht duwtje. Ik zie het verschil niet. Jij klikt als hij naar jou kijkt en niet naar het eten, ik geef hem het eten als hij naar mij kijkt en niet naar het eten.
Zo deed ik het, en nee, mijn hond heeft nog nooit wat van de tafel gejat, dus ook dan hoeft het nog niet stiekum te gaan. Als ik zeg nee, dan blijft hij eraf. Ik zeg het ook nooit, omdat het niet hoeft.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:59

Paintlinger schreef:
En als je hond zich uit een normale halsband wurmt...............dan zittie dus te los ;-)

Als ik mijn teefje in een normale halsband wil houden, moet ik hem zo strak zetten dat ze naar adem gaat happen. Klopt dus niet. Je hebt gewoon honden waarvan de nek net zo breed is als de kop.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:59

-O- -O- pff mensen kinderen... volgens mij wil je het gewoonweg niet snappen
aan de riem houden een correctie? zie je ergens dat ik vertel dat je moet trekken?? een hond die speurt heeft toch ook geen correcties terwijl hij in de lijn hangt?? o wacht even geen hangen zeggen want daalijk denk je dat de hond heel de tijd in de riem hangt.
hond staat op tuig, jij staat volledig stil, zegt niks, hond kijkt om click snoep! (dus eten )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:01

Maar goed, ieder zijn manier.
Ik heb een blije hond, daar gaat het me om. En nee, ik ben ook niet van het meppen en schoppen en kwaad worden. Maar dat hoeft ook niet, toch kan je dan wel een hond corrigeren, gewoon met je stem.
Mijn hond loopt los, is netjes aan de riem, heeft geen voernijd, is net agressief of angstig, juist zeer sociaal, kan met alle dieren, maar is het liefst altijd bij mij. En dat met een opvoeding met correcties, nou zo slecht is dat dan nog niet. De volgende keer doe ik het weer zo :D
Een ieder hier, veel succes en plezier met jullie hond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:01

Vind altijd een beetje jammer in dit soort discussies dat de nuance totaal zoek lijkt.

Een beetje: "als je opvoedt dmv positive reinforcement stel je geen grenzen", tegenover: "als je corrigeert ben je een tiran".

Volgens mij is beide compleet overtrokken en dus niet waar.
Ik heb mijn jongste zoveel mogelijk positief opgevoed dmv heel veel belonen, positieve stimuli, maar dat wil absoluut niet zeggen dat ik geen grenzen stel, dat is echt grote onzin. Het woord "nee" kent ie prima, en begrijpt hij uitstekend. Wat wel zo is, als ik nee zeg (en de hond dan naar me toe komt, dat doet ie dan namelijk) beloon ik hem voor het luisteren. Ik heb hem altijd beloond voor naar me toe komen, en "kom" vindt ie echt een leuk commando.

Ik heb "nee" overigens neit aangeleerd als een correctie maar als een commando, wat inhoudt dat je ophoudt met wat je dan ook maar aan het doen bent, en dat wordt dat beloond met iets wat leuker is, waarbij de ontvanger de beloning bepaalt uiteraard. Voedselbeloning is vaak succesvol, maar niet altijd, mijn jongste doet ongeveer alles voor een knuffel, geknuffeld worden vindt ie echt het einde.....
Hij is allesbehalve slaafs, eigenlijk heel zelfstandig, een heel blije hond die graag wat voor me doet, maar ik geloof niet dat hij het gevoel heeft dat hij het moet, ik geloof niet dat hij zich gedwongen voelt.

Het grappige is ook, vind ik, dat je bij hem heel duidelijk ziet, dat de dominantietheorie waanzin is, hij trekt zich niets aan van dat soort zaken, kan met allerlei honden overweg, ook honden die als 'dominant' zouden worden betiteld. Het maakt hem niets uit. Hij is vrolijk, sociaal, onafhankelijk, intelligent en heel aardig. En hij heeft een grenzeloos vertrouwen in de wereld om hem heen. Echt geweldig, ik zou willen dat ik het jaren eerder zo had gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:03

essiesilly schreef:
-O- -O- pff mensen kinderen... volgens mij wil je het gewoonweg niet snappen
aan de riem houden een correctie? zie je ergens dat ik vertel dat je moet trekken?? een hond die speurt heeft toch ook geen correcties terwijl hij in de lijn hangt?? o wacht even geen hangen zeggen want daalijk denk je dat de hond heel de tijd in de riem hangt.
hond staat op tuig, jij staat volledig stil, zegt niks, hond kijkt om click snoep! (dus eten )

Dat trekken doet de hond zelf wel:
Citaat:
zorgt dat als hij aan het einde van de riem is er net niet bij kan. hij zal proberen er bij te komen maar het moment dat hij om kijkt click je,

De riem is een belemmering voor de hond om te doen wat hij wil, net als mijn nee dat ook is. Niet meer en niet minder.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:05

precies yamcha :j zo werkt bij mij de nee ook, stop waar je mee bezig bent. niks meer niks minder :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:06

nee mindim want de nee leg jij hem op.. wat nou als hij het toch doet? bij de manier hoe ik het uitleg zeg je dus niks hij zoekt zelf uit dat naar jou kijken hem meer oplevert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 21:08

Juist, dat is het. Je leert er je hond ook mee om zelf na te denken, ipv af te wachten, ik heb liever dieren die meedenken, omdat ik leuk ben om bij te zijn.