Potverdikkie wat is het moeilijk....
Afgelopen dagen redelijk gegaan, hoesten is bij inspanning aanwezig en helaas krijgt ze het daar met momenten dan wat benauwder van.
Al 4 dgn tandje bij moeten zetten aan de riem met uitlaten omdat mensen niet op hun losse hond kunnen letten.
Ik voorkom liever een knokpartij maar oh wat heb ik er last van dat die twee oude sokken dan wat harder moeten terwijl ze eigenlijk niet kunnen. De maatschappij werkt niet echt mee aan bejaarde hondjes heb ik het idee want ook als we moeten oversteken is er weinig geduld en begrip.
Vannacht om half 4 werkt ik wakker van haar gehoest, ze blijft nu wel vaker liggen als ze moet hoesten en slaapt daarna weer verder. Vanmorgen met het opstaan weer, in beweging komen even hoesten. We lopen buiten 3 huizen verder dan mijn huis en ze komt niet uit haar hoest en zie het al aankomen, wit vocht uit de neus en mond en ik kan ze nog net aan haar tuig beetpakken om ze mee naar de grond te begeleiden terwijl ze in elkaar zakt. Achterbenen plat uit elkaar, arm ding. Daar sta je dan, in de ene hand buddy die bij Rumba blijft kijken van wat doe je nou en de andere kant Rumba. Ze is bij want ze heeft oogreflex, ze ligt heel rustig en lijkt gewoon uitgeput. Ik ga erbij zitten, zoek oogcontact met de mensen die voorbij rijden in de hoop dat er iemand stopt zodat ik buddy naar huis kan brengen en rumba op kan tillen om ze naar huis te dragen. Maar niemand ziet het of wil het zien. Wat kun je je machteloos voelen op zo'n moment.
Uiteindelijk besluit ik de riem van Rumba aan de struik te binden zodat ze als ze opstaat niet de weg op gaat en ik buddy eerst snel naar huis kan brengen.
Maar bij het geritsel van de struik staat ze op en loopt zelf mee naar huis. Na even bijgekomen te zijn is ze net als vanouds. Ze heeft net gegeten en gedronken en ligt nu te dutten. Haar oogjes kijken nog zo fris en alert de wijde wereld in en het besef overvalt me dat het zo vreselijk oneerlijk is. .Haar koppie kan nog maar haar lijfje raakt op.
Is het nu dat ik de dierenarts moet bellen en de fatale woorden moet uitspreken? Is het normaal dat als deze komt eerst nog vrolijk begroet word door een zelf wandelende kwispelende blije boxer, om daarna een einde aan haar leven te maken..
Wat een dubio.. natuurlijk wil ik niets liever op zo'n moment dat de dood haar komt halen en het allemaal voorbij is. Maar als ze dan weer 'goed' is kan ik me niet voorstellen om haar leven te beeindigen.
Het besef dat het einde aan 10 jaar trouwe vriendschap dichterbij komt begint bij me binnen te komen zo ook de tranen en het verdriet. Wat is het moeilijk om los te moeten laten.........
Zo en zo apart uitlaten vanaf nu en ik ga mijn dierenarts een mail sturen met het verhaal van vanochtend en een duidelijke vraag wanneer het genoeg is geweest. De lijn is zo dun en ik wil niet te laat ingrijpen dat verdient ze niet.... Ze zeggen weleens je kunt nooit te vroeg zijn... maar het idee dat mijn meisje nog rondkuiert hierbinnen en dan een spuitje te moeten geven vind ik vreselijk moeilijk...
Dus wikken en wegen wat te doen... wanneer is het moment... en ik hoop dat mijn dierenarts wat duidelijkheid kan geven.
Kortom is het duidelijk dat ze achteruit gaat en ik niet het idee heb dat het afscheid nog lang op zich zal laten wachten...