rommulus schreef:Wij hebben veel overeenkomsten
Doe ik ook!, of zo'n zuigend piep geluidje.
Als dan een oog, oor of wat dan ook beweegt ben ik al blij
FlyAway ben ik het niet geheel met je eens...
De consument kiest een bepaald ras met die kenmerken.
De fokker is degene die kiest in hoeverre die kenmerken er uit komen.
De gemiddelde consument ziet het verschil niet of het schedeltje van de cocker nu een omvang heeft van 5 cm of 6, en als ze 10 a 20 jaar verder zijn zien ze het verschil ook niet of die nog een cm groter zijn.
De fokker wil graag hoge resultaten in de ring zien wand dan is zijn product meer waard.
Dus het is aan de fokker om er in mee te gaan of niet.
Ik ben met je eens, de fokker is voor een belangrijk deel verantwoordelijk. Dit is wat ik eerder zei;
"De fokkers kun je, samen met de raad van beheer wel verantwoordelijk stellen voor het misvormen, verminken en ziek maken van de rassen. Dat is het gevolg van hún fokbeleid."
Maar de macht van de koper is en blijft het grootst, want als alle kopers vandaag de Engelse Bulldog links laten liggen en allemaal voor een Old English Bulldog gaan, dan heeft de fokker van de Engelse Bulldog niets meer te fokken, want er is "geen hond die z`n fokproduct nog wil hebben.
Veel broodfokkers geven in mijn beleving geen moer om de kwalliteit van hun product en fokken voor de portemonnee. Stamboom en alles er op en er aan. En daar is het volgens mij echt direct zichtbaar dat de macht van de koper het grootste is, want als een ras niet verkoopt, dan fokken ze het niet. En hoe erg het ook is, er is nog steeds voldoende afzetmarkt voor broodfokkers, getuige de aandacht die de media hier met regelmaat voor heeft. (Volgens de definitie van Van Dale of Wikipedia is het ook fokken wat zij doen.)

Helemaal niet op die manier in verdiept. Natuurlijk heb ik me wel genoeg ingelezen over het ras zelf.