de verschrikkelijke creaties van de mens... (schokkend)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 11:57

rommulus schreef:
Wij hebben veel overeenkomsten :+
Doe ik ook!, of zo'n zuigend piep geluidje.
Als dan een oog, oor of wat dan ook beweegt ben ik al blij :o

FlyAway ben ik het niet geheel met je eens...
De consument kiest een bepaald ras met die kenmerken.
De fokker is degene die kiest in hoeverre die kenmerken er uit komen.

De gemiddelde consument ziet het verschil niet of het schedeltje van de cocker nu een omvang heeft van 5 cm of 6, en als ze 10 a 20 jaar verder zijn zien ze het verschil ook niet of die nog een cm groter zijn.

De fokker wil graag hoge resultaten in de ring zien wand dan is zijn product meer waard.
Dus het is aan de fokker om er in mee te gaan of niet.

Ik ben met je eens, de fokker is voor een belangrijk deel verantwoordelijk. Dit is wat ik eerder zei;
"De fokkers kun je, samen met de raad van beheer wel verantwoordelijk stellen voor het misvormen, verminken en ziek maken van de rassen. Dat is het gevolg van hún fokbeleid."

Maar de macht van de koper is en blijft het grootst, want als alle kopers vandaag de Engelse Bulldog links laten liggen en allemaal voor een Old English Bulldog gaan, dan heeft de fokker van de Engelse Bulldog niets meer te fokken, want er is "geen hond die z`n fokproduct nog wil hebben.

Veel broodfokkers geven in mijn beleving geen moer om de kwalliteit van hun product en fokken voor de portemonnee. Stamboom en alles er op en er aan. En daar is het volgens mij echt direct zichtbaar dat de macht van de koper het grootste is, want als een ras niet verkoopt, dan fokken ze het niet. En hoe erg het ook is, er is nog steeds voldoende afzetmarkt voor broodfokkers, getuige de aandacht die de media hier met regelmaat voor heeft. (Volgens de definitie van Van Dale of Wikipedia is het ook fokken wat zij doen.)

rommulus

Re: de verschrikkelijke creaties van de mens... (schokkend)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 12:16

Ja en nee
De consument zal niet 123 stoppen met het kopen van een bepaald ras.
Ik zou ook niet stoppen met boxers te nemen.

Een fokker kan wel kiezen ga ik met die reu die heel erg mooi is )en voor aan heeft gestaan in de ring) maar .... heeft fokken of met die reu die minder problemen geeft maar ook minder mooi is (en minder hoog heeft gescoord in de ring).

In een van de filmpjes waren mooie voorbeelden te zien van bv een fokker die een top reu had wist dat ie een ernstige erfelijke aandoening had en er toch willens en wetens er mee ging fokken.
Dat is wat ik bedoel met de macht van de fokker.

Veel fokkers kijken erg goed naar hun fok materiaal, anderen minder omdat ze dan mooiere dieren hebben.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:47

Ik hoop wel dat die documentaire op tv en de website over de gebreken bij rashonden mensen (fokkers en kopers) aan het nadenken zet en/of houdt over de gezondheid van hun favoriete ras. Voor sommige kopers zal de lijst wel degelijk een eyeopener kunnen zijn. Al is het maar dat mensen goed kunnen opletten wanneer ze een puppy gaan kopen. En fokkers merken dat ze gezondere pups makkelijker zullen verkopen.

Dus of de website nu precies de meest actuele informatie biedt is eigenlijk helemaal niet interessant. Dat er een kern van waarheid en algemene trend in zit is denk ik iedereen het hier wel mee eens. (overigens kan je onder het kopje verantwoording meer lezen over hoe de lijst tot stand is gekomen verantwoording)

Er zijn altijd goede fokkers en minder goede fokkers. En ook kopers die hun best doen zich te verdiepen in een ras en kopers die zich laten leiden door prijs of impuls. Als die minder goede fokkers en minder goede kopers nu eens een beetje beïnvloed worden door de documentaire en de website zou dat al geweldig zijn.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:53

Volgens mij hebben shows ook een groot aandeel in de rashondenfokkerij. Iedereen wil toch een kampioen? Of een hond uit kampioenslijnen?

Ik heb 2 honden, een kruising en een rashond. Onze volgende hond (komt bijna!) is ook weer een kruising. Niet omdat ik perse geen rashond wil maar omdat dit hondje op ons pad kwam :)

Die rashondenwijzer vind ik trouwens net niks. Je kan een gezonde hond niet opgeven, dus je krijgt geen beeld hoe erg iets nu echt is binnen een ras. Als er op 1000 honden 1x hd voorkomt is dat wat anders dan op elke 3 honden ;)
En mijn ras staat er niet eens bij ;)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:55

Kuggur schreef:
Dhani schreef:
Ik heb niet heel het topic gelezen. ;)

Maar hoe staat het eigenlijk met de Border collie? Heeft die nog doorgefokte afwijkingen?
Ik heb hier een border lopen zonder stamboom van bijna 20 maanden. tot nu toe kern gezond.
En ziet er super goed uit.

Ik heb me hoe schandalig ook _-:( Helemaal niet op die manier in verdiept. Natuurlijk heb ik me wel genoeg ingelezen over het ras zelf. ;)

Bordercollies zijn in ieder geval duidelijk, neem er een uit échte werklijnen, beide ouders bewezen goede schapendrijvers, en vermijd conformatie- en kleurfokkerij als de pest.

Het is jammer dat ze als ras zijn geaccepteerd door de "kennelclubs" van deze wereld, voor de honden die in de handen van dat soort idioten zijn beland het begin van het einde, ik beschouw showbordercollies niet als bordercollies.

Ook bij werklijn borders is Epilepsie geen uitzondering ;)

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:01

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:05

Machie schreef:
Ook bij werklijn borders is Epilepsie geen uitzondering ;)

Epilepsie komt voor bij bordercollies in het algemeen, dat was niet mijn punt.
En zoals sommige mensen "werklijnen" definieren is een lachertje, maar dat is wéér een andere discussie.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:53

1 tip blijf weg van de bullforce en gargole lijnen, daar zitten veel dieren tussen die veel erfelijke afwijkingen hebben en ook goed doorgeven.

Persoonlijk vind ik de meeste ook te extreem gefokt mis ik ook daar een neusje ea

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:02

Ik weet niet of het al een keer gezegd is of niet maar vergeet ook de benner sennen niet. Is welliswaar een grote ''complete'' hond (lees oren, ogen, staart, neus) maar heb gehoord dat die beesten gemiddeld niet ouder dan een jaar of 6/7 worden omdat die helemaal vol zitten met kanker. Ook niet echt om blij van te worden...

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:54

Ik heb de foto even gebruikt als voorbeeld. Ik vroeg me gewoon af hoe de karakters zijn van deze honden en of ze te vergelijken zijn met de engelse bull...
Ik had ze al eens voorbij zien komen een paar jaar geleden. Toen vielen ze me al op. Ik hou niet zo van de amerikaanse bull maar dit lijkt op de engelse en heb me laten vertellen (via internet) dat dit een "engelse" zonder problemen is...

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:54

De Benner senner is idd ook een probleem ras... Veel poot afwijkingen heb ik ook wel eens gehoord...

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:21

Blacky94 schreef:
Ik weet niet of het al een keer gezegd is of niet maar vergeet ook de benner sennen niet. Is welliswaar een grote ''complete'' hond (lees oren, ogen, staart, neus) maar heb gehoord dat die beesten gemiddeld niet ouder dan een jaar of 6/7 worden omdat die helemaal vol zitten met kanker. Ook niet echt om blij van te worden...

Volgens mij ligt de gemiddelde leeftijd momenteel op nog geen 5 jaar....

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:23

Ik weet dat een buurjongen van mij een benner senner wilde maar het toch niet gedaan heeft ivm de gebreken

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:25

klopt...ik heb er een gehad,van een erkende fokker,hij is vijf jaar geworden |(
Zijn zusje 11.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:41

nancyimka schreef:
De Benner senner is idd ook een probleem ras... Veel poot afwijkingen heb ik ook wel eens gehoord...

Hoe bedoel je pootafwijkingen? Dingen als HD enz komen ook bij veel andere honden voor (duitse herder, labrador etc).

Dat de leeftijd van een BS momenteel rond de 5 jaar ligt verbaasd me eerlijk gezegd niet zo. Arme beesten...

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:58

Uhm ik weet eigenlijk niet meer wat hij nou precies zei geloof ook kniebanden enz... Zn schoonmoeder had een pup en was binnen een jaar al geopereerd aan zn poten.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:03

nancyimka schreef:
Uhm ik weet eigenlijk niet meer wat hij nou precies zei geloof ook kniebanden enz... Zn schoonmoeder had een pup en was binnen een jaar al geopereerd aan zn poten.

kniebanden hoor je idd wel veel ja

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:04

Problemen met kruisbanden of bijv patella luxatie. Zou idd ook goed kunnen hoor :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:36

Kruisbanden hoort bij de meeste grotere rassen, net zoals HD en ED, en patella luxatie zie je regelmatig bij kleinere hondjes, zoals teckels, jack russels.

De berner sennen een probleemras noemen op basis van informatie die niet eens klopt wekt juist vooroordelen dat rashonden ongezond zijn. Wat je bij de Berner Sennen wel ziet is kanker, en dat zit er veel in.

En de gemiddelde leeftijd van een Berner Sennen is niet vijf maar acht jaar, ook niet oud maar wel stuk ouder dan wat beweerd word.
Laatst bijgewerkt door Amandavd op 10-12-12 16:01, in het totaal 2 keer bewerkt

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:01

Mijn raszuivere Friese stabij word alweer bijna 12 jaar. En afgelopen zomer is ze zelfs nog mee gekomen naar Canada. Vorig jaar was ze erg ziek, auto imuunziekte en kreeg prednison. Sinds ze hier in Canada is lijkt ze wel een jonge pup :)

Hier in canada zie je gelukkig niet echt de doorgefokte rassen. Je ziet juist veel meer vuilisbakken..

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:15

xx_Horsiex schreef:
En de gemiddelde leeftijd van een Berner Sennen is niet vijf maar acht jaar, ook niet oud maar wel stuk ouder dan wat beweerd word.

Heb je daar cijfers van?

Mijn rashond is trouwens wel gezond. Maar dit is ook een onbekend ras. Vaak gaan rassen problemen geven als ze ineens populair worden en er dan meer gefokt wordt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:21

Machie schreef:
xx_Horsiex schreef:

Heb je daar cijfers van?

Mijn rashond is trouwens wel gezond. Maar dit is ook een onbekend ras. Vaak gaan rassen problemen geven als ze ineens populair worden en er dan meer gefokt wordt.

Wat wij zien in de vereniging en fokkerswereld is dat de gemiddelde Berner 8 jaar wordt, en geen 5. Mochten er cijfers zijn die anders beweren zou ik deze graag willen zien.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:40

xx_Horsiex schreef:
Kruisbanden hoort bij de meeste grotere rassen, net zoals HD en ED, en patella luxatie zie je regelmatig bij kleinere hondjes, zoals teckels, jack russels.

De berner sennen een probleemras noemen op basis van informatie die niet eens klopt wekt juist vooroordelen dat rashonden ongezond zijn. Wat je bij de Berner Sennen wel ziet is kanker, en dat zit er veel in.

Ik weet niet of jij mijn post daarvoor gelezen hebt, maar daar heb ik precies dezelfde informatie gegeven als die jij nu hier omschrijft. Ik heb het in ieder geval nooit een probleemras genoemd op basis van informatie die niet klopt, alhoewel ik door jouw post wel dat gevoel krijg.

En er zijn idd genoeg rashonden die wel degelijk ''ongezond'' zijn.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:49

ik ben niet tegen rashonden maar wel tegen fokkers die niet naar het welzijn en de gezondheid van het dier kijkt.

de keurmeesters zijn het probleem, zij vinden iets mooi en willen dat terug zien in de kampioenen. de fokkers willen kampioenen dus gaan erin mee met wat de keurmeester graag wil zien. daardoor krijg je honden met van die sterke afwijkingen... omdat de keurmeester het ´mooi´ vind.

ik vind dat er gehouden moet worden aan de rasstandaard. en niet naar wat de keurmeesters ´mooi´ vinden.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:06

Wij hebben een Cavalier King Charles Spaniel. Wel eentje die al wat ouder is (bijna 14) en dus niet het "mode"hondje is. Ook komt hij van een fokker die het echt niet doet om winst te maken, maar uit liefde voor dieren :).