kipjes, wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Jen

Re: kipjes, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:13

Ahaaaa! Ik snap het spannend dus wat het zal zijn :P

Eitjes zijn idd van de patrijs in combi met de parelgrijze haan :)
Heel misschien nog een eitje van de koekkoek

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:56

!e Marans kuiken is net uit het ei!
Hoorde het onder de kip in piepen.
Ben benieuwd hoe lang het duurt eer de rest uitkomt.
Laatst bij iemand waren de kuikens over 3-4 dagen verspreid uitgekomen...en dat waren mijn broedeieren.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:08

leuk al die kuikens! <3

zojuist ging ik de kip binnenhalen, die 1 kuikentje had. beesie bleef maar op de eieren zitten en ging niet der kuiken te eten 'geven' kuiken was sloom, mama kip brood mager. zitten nu binnen en kip heeft kuikentje meteen laten eten *\o/*
en.... haalde mamakip van de eieren, zit er een kuiken bij *\o/* nummer 2 *\o/*

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:15

_Jen schreef:
Ahaaaa! Ik snap het spannend dus wat het zal zijn :P

Eitjes zijn idd van de patrijs in combi met de parelgrijze haan :)
Heel misschien nog een eitje van de koekkoek

Oeh, dan hoop ik dat je niet alemaal hanen hebt }> .

Kreeg van de week les in sexen van kuikens op kleur kuiken door leraar van Sita verde.
Als je 1 witte haan kruist met een donkere kip, dan zijn de gele kuikens allemaal hanen en de donkere kuikens zijn hennen.
Andersom geldt dat dus ook: donkere haan x lichte kip = donkere hanenkuikens en lichte hennenkuikens.

Doordat bij vogels, in tegenstelling tot zoogdieren, het mannetje 2 x chromosomen heeft en het vrouwtje 1 x en 1 Y chromosoom, lijken de hanen het meest op hun vader en de hennen juist niet.

Hoop niet dat dat ook zo is voor grijze haan x patrijs hen.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 10:06

Ik heb 3 wyandotte hennen, 1 wyandotte haan en 1 zwarte kip met beenwarmers die aan is komen waaien,
8 eieren laten liggen 3 weken terug en gisteravond zijn 2 kuikens geboren!!!! webcam in het hok geplaatst (kwaliteit is slecht door lengte van kabel, hok staat erg ver) en hij of zij laat zich zien en horen!!!

we hebben een vrij basic hok met 3 legnesten en een stok, waar ze alleen in de nacht in zitten, overdag scharrelen ze op zo'n 50m4 rond hier..
We hebben het puur natuur gehouden zonder lampen en andere tussenkomst van ons, dus weten niet van wie welk kuikentje is . Ze hebben er nogal de stoelendans mee gedaan haha

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 10:41

Ohhh wat is die ene nieuwsgierig.... inpikken die handel denkt ze hahahahah

mooi om te zien

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 11:36

De rechter heeft er ook een onder zich, maar die is nog niet onder moeder kip uit gekomen...
Afwachten tot de andere 6 uitkomen..

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 12:48

Hier zijn er vannacht nog 2 uitgekomen, dus zaten er vanmorgen 3. En een uurtje geleden lag er weer een natte onder moeders. Stand is dus nu 4 kuikens.
Liggen nog 2 eieren onder. Ben benieuwd.

@Lenabaars: wat heb jij een mooie wyandottes. Ik heb er nog maar 1, wit columbia, maar die vliegt elke keer over de draad, hoe kort ze ook geknipt is, en loopt dan overal (ook bij de buren die dat niet zo leuk vinden). Dus dat zal waarschijnlijk de laatste wyandotte zijn. Ook de Marans vliegen helaas over de 1.20m hoge draad, maar alleen als ze niet gekortwiekt zijn. De Brahma's zijn veel rustiger en vliegen vrijwel niet. Dus zullen het in de toekomst waarschijnlijk alleen Brahma's worden.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:31

Isabonny schreef:
Hier zijn er vannacht nog 2 uitgekomen, dus zaten er vanmorgen 3. En een uurtje geleden lag er weer een natte onder moeders. Stand is dus nu 4 kuikens.
Liggen nog 2 eieren onder. Ben benieuwd.

@Lenabaars: wat heb jij een mooie wyandottes. Ik heb er nog maar 1, wit columbia, maar die vliegt elke keer over de draad, hoe kort ze ook geknipt is, en loopt dan overal (ook bij de buren die dat niet zo leuk vinden). Dus dat zal waarschijnlijk de laatste wyandotte zijn. Ook de Marans vliegen helaas over de 1.20m hoge draad, maar alleen als ze niet gekortwiekt zijn. De Brahma's zijn veel rustiger en vliegen vrijwel niet. Dus zullen het in de toekomst waarschijnlijk alleen Brahma's worden.

Dank je wel, die van ons zijn niet geknipt, en hebben een gaas hek van maar 30cm hoog.. ze hebben wel flink de ruimte hier en lopen tussen een fazant (ooit wild en aan komen lopen; vond het lopend buffet wel lekker makkelijk denk ik) en een heleboel mussen, merels en vlaamse gaaien.
Er is er ooit een over heen gekomen, en die liep echt te ijsberen voor het hek om weer bij de toon te kunnen. die heb ik een kontje gegeven en vloog zelf het verblijf weer in.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 15:28

Ben alweer bijna kuikenloos, bijna alles wat ik zelf niet houd is al verkocht. Deze heren heb ik nog zitten:
Afbeelding

En nog vier dames......
Afbeelding

En dan nu nog 18 kuikens... de laatste en dan is het seizoen voor mij alweer voorbij :).

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 15:51

Die webcam is een leuk idee ! en goed beeld trouwens ook.

Mooie mannen, hopelijk vinden ze nog een plekje :(:)

"mijn" kinders worden ook alweer groot en beginnen echt veertjes te komen.

Afbeelding

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:05

Super schattig al die kuikens!! En die kip hahaha ze zit echt zo over het muurtje te kijken van hee wat is dat nou!?

De buurman heeft onze kuikens uit zijn broedmachine ook onder de kip gedaan vanacht, die zijn wel een week ouder maar hij zei dat het prima kon...
Nu pikt ze soms de kuikens naar mijn idee echt hard! Echt geen lieve moeder, ben een beetje bang dat dit niet de bedoeling is... help? %)

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:19

onze hennen pikte ook gister! schijnt niets geks te zijn, is geen teken van slechte moeder!

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:31

Oow gelukkig! Ik was het hok aan het schoonmaken en zag het paar keer gebeuren. Volgens mij ook omdat er een beetje stres was. Schrok ervan en vond het best hard.. ik riep ook meteen Hee Kerrie!!! Doe eens normaal joh
:Y)

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:36

hahaha, ik deed precies t zelfde; "Lief zijn Lotte, Pass dr op!!" maar lees veel mee op de kippenvariant van bokt en schijnt normaal te zijn..
zojuist is kuiken nummer 4 uit zijn ei gekropen. Helemaal vochtig en zo klein...ik smolt!!

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:39

Hahaha echt mensen eigen he :P
Daar had ik net ook even gezocht ernaar maar kon niks vinden alleen dat ze dan het nest verlaten..
Dat is nog helemaaaal niet de bedoeling haha.

Ooow super schattig he! Hoeveel eitjes heb je nog liggen die nog open kunnen breken?
Foto! :D

Zelf nog even wat foto's geüpload;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Iemand vertelde nog iets over die kleuren, word nog even afwachten dus hoop wel echt dat er hennen bij zitten :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:51

Laptopmuis schreef:
Ben alweer bijna kuikenloos, bijna alles wat ik zelf niet houd is al verkocht. Deze heren heb ik nog zitten:
[ Afbeelding ]

En nog vier dames......
[ Afbeelding ]

En dan nu nog 18 kuikens... de laatste en dan is het seizoen voor mij alweer voorbij :).

Jammer dat je zo ver weg zit had wel wat eieren van je gewild.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:53

Wat doen jullie met de hanen? hier mogen ze een jaar lekker opgroeien in de natuur en worden dan eigenhandig geslacht en opgegeten.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 23:25

@jen: ik heb 1 bruin kuikentje, ookal zijn mijn cochins allemaal grijs/zwart. Mag ik een foto van jou kuikenvoederbak?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 08:55

kohtje schreef:
Laptopmuis schreef:
[ Afbeelding ]

En nog vier dames......
[ Afbeelding ]

Jammer dat je zo ver weg zit had wel wat eieren van je gewild.

Eieren zijn slecht bevrucht dit jaar, eigenlijk bij 90 % van de serama fokkers.
Had nu 31 eieren van de 40 bevrucht en slechts 18 kuikens uitgekomen.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:09

Happinez laat jij de kuikens elke dag uit je hand eten om ze tam te maken ofzo?
Hoe doet de rest dat?

Riddershow bedoel je het bakje eten of de hele hoek waar ze zitten?
schaaltje eten staat namelijk op de foto waar je de kip met kuiken onder haar buik ziet :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:22

ok, maar daar kunnen de andere kippen toch gewoon bij? Dacht dat je had gezegd dat je iets had waardoor de andere kippen er niet bij konden :)

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:46

Oooh nee de buurman heeft onze ren een beetje verbouwd waardoor de andere kippen overdag daarin kunnen bij hun voer en verder lopen ze in de tuin.
Alleen savonds/snachts kunnen ze bij het kuikenvoer. :)

Je kunt ook gebroken graan kopen.. dat kunnen ze allemaal eten

FrenchFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:54

hier ook 4 kipjes, 1 haan met 3 hennetjes. wyandottes, en nog 4 legkippen...
ik ben momenteel aan het wachten tot een van de dames weer broeds word, ik wil kuikens ;(
wss doe ik er dan 2 eieren van eigen kippen onder en 4/5 van van iemand anders!

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:00

Leuk eline!
*-:) Foto's?