Waarom vlees ? en geen brokken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: Waarom vlees ? en geen brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:39

Het is niet goed om kvv en brok met elkaar te mengen.
Je kan het wel naast elkaar geven maar dan is het 't beste dat er minimaal 10 uur tussen de maaltijden zitten.

Hier vind je dealer punten van Kivo http://www.kivo-petfood.nl/index_nl.htm

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:03

Goed bevleesde botten krijgen ze dan maar ook niet altijd ze krijgen ook wel een seen dag echt niets op een kleine snack na.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:07

kimmie261 schreef:
mijn honden leven nu zo'n 30 jaar op vers,maar geef nooit fruit of groente,en zo rot zitten ze niet in hun vacht..

en die groente,ik zie er ook de noodzaak niet van in,wat zit er nou voor groente in een konijnen of kippenmaagje ( of ander kleindier),als je uitgaat van een natuurlijk prooidier...

het is ook welke stroming je volgt,tegenwoordig kan je alle kanten op en zijn er geweldige theorieen die men verkondigd waar ik af en toe echt een beetje verbaast van ben,iets wat 30 jaar geleden echt niet zo extreem was,maar bv bij NRV voeren geef je weer geen groente bij,en bij kvv alleen als het in de kvv verwerkt is...en bij barf is het weer een onderdeel van het menu... [ Afbeelding ]

Mee eens!
Daarnaast; als je al na wilt bootsen wat een konijn in zijn maag heeft, dan moet je geen groenten voeren maar kruiden en gras. In de natuur komen maar weinig groenten voor; een konijn leeft voornamelijk van kruiden en grassen en niet van fruit en aardappelen en zeker niet van pasta. De logica ontgaat mij daar dus ook.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:19

Sassol schreef:
Omdat wolven van kleine prooidieren de hele maag opeten waar voorverteerde groenten in zitten. Ook eten wolven wel eens een besje of gras bij gebrek aan vlees.

Studies hebben ook laten zien dat wolven die overvloed aan vlees hadden van grote diersoorten, en geen groentes/fruit meer aten, slechtere huid en vachtconditie hadden.

De lezing waar ik dit jaar was, over oa onderzoeken naar het eetgedrag en opname bij wolven, kwam uit dat bij de onderzochte groepen, even uit mijn hoofd, 3 minimaal, dacht meer, dat deze geen groente of besjes binnenkrijgen. De groepen die onderzocht waren, zaten over de wereld verdeeld. Totaal andere omgevingen en daardoor hele andere prooidieren.
Ook werd aangetoond dat het niet erg is als een hond een hele tijd, eenzijdig voedsel eet.
Daar werd verder niet aangetoond dat de dieren een slechtere vacht hadden, ze konden gewoonweg geen roedel wolven vinden die groente en fruit aten. De ontlasting is onderzocht hierop en het eetgedrag geobserveerd.
Ook werd aangetoond dat honden niets met granen kunnen, maar dat veel honden hier verder ook geen hinder van ondervinden. Dus het heeft geen toegevoegde waarde, het is een goedkoop ingrediënt voor de leverancier van brokken.
en ja er zijn ook honden die niet tegen die granen kunnen.
de pens worden wel gegeten, de maaginhoud vaak niet.
Ook is de volgorde behandeld, welke delen van het dier als eerste worden opgegeten, maar dat ben ik ff kwijt, kan ik wel nazoeken maar weet dat niet meer uit mijn hoofd.

Afijn, voor mij nog meer reden om me geen zorgen te maken dat ik een keer niet in de juiste verhoudingen voer en dat ik geen groentes en fruit voer. En ja, als er een keer een stukje appel op de grond valt, mag van mij een hond dat wel opeten, ik ben niet tegen het geven van groente en fruit, zie er alleen de meerwaarde niet van in.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:03

Oh, ik kijk zelf ook niet zo strak op de percentages hoor.

Ik gaf alleen aan waarom je volgens het BARF-principe wél groente en fruit moet geven. En uiteraard verdelen de wolven ook niet netjes elk stukje orgaan e.d. (1 hapje lever voor jou, 1 hapje hart voor jou, oeh pas op niet teveel pens eten dan heeft de rest straks te weinig etc.)

Maar goed, we moeten toch een soort van richtlijn hebben. En van daaruit werken naar waar onze honden het goed op doen. Er zullen honden zijn die wél baat hebben bij groente en fruit, en honden hebben die er zelfs slechter van uit gaan zien.
De één doet het beter op meer spiervlees, de ander op meer orgaan.

Kijk dus gewoon wat het met jouw hond doet en wanneer je tevreden bent over zijn gezondheid. De ene baas is tevreden als de hond gezond oogt, de ander wil spierwitte tanden en spiegelende vacht zien, ook op latere leeftijd, terwijl anderen denken: ja ach, hij is al oud.

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:48

Kivo is een goed kvv maar niet de beste.
Ik zou ook geen brokken erbij geven, want kivo is compleet en brokken zijn zeer onvolledig voer met veel spul wat ze niet nodig hebben.

En tegelijkertijd geven:
Nee dat al helemaal niet, ze hebben een totaal verschillende manier van verteren. Om botten te verteren heb je heel erg zuur maagzuur nodig.
Om brokken te verteren juist niet.
Dus als je brokken en bot/vlees geeft, kan het botwerk niet verteerd worden en de voedingsstoffen niet opgenomen worden. Bovendien kunnen ze last krijgen van verstopping.

Overigens, weet niet wat jullie onder recreatie botten verstaan maar die vind ik vaak echte tandenslopers ( te groot, te hard en te dik ) zou ik niet op een vastendaggeven, ook ivm verstopping.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:12

De toevoeging van verse kruiden en groente is wel degelijk van groye waarde, het vlees van tegenwoordig heeft namelijk niet meer zo gezwommen, gevlogen en gerend als vroeger, ook wordt het hier bereid, vervoert en vaak nog eens ontdooit ook en weer ingevroren. Om dat verlies te compenseren is het niet verkeerd om dr groentes aan toe te voegen waar de hond of kat ook wat mee kan.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:26

xRomana schreef:
De toevoeging van verse kruiden en groente is wel degelijk van groye waarde, het vlees van tegenwoordig heeft namelijk niet meer zo gezwommen, gevlogen en gerend als vroeger, ook wordt het hier bereid, vervoert en vaak nog eens ontdooit ook en weer ingevroren. Om dat verlies te compenseren is het niet verkeerd om dr groentes aan toe te voegen waar de hond of kat ook wat mee kan.

Dus stel ik voer mijn hond een hert. Dat hert is dan volgens jou tam geweest? Konijn eender.
Het vlees dat ik voer is overigens niet bereid, slechts in stukken gehakt en ontdooid.

Het verlies van wát ga je compenseren? In een vleesstuk zitten volgens mij totaal andere dingen dan in een stuk groen.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:30

Ik denk niet dat je begrijpt wat ik net probeerde duidelijk te maken Sokje..

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:40

Vertel. :)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 07:56

ik denk dat de dieren die we nu voeren, ook niet meer zo natuurlijk opgroeien als jaren terug. Zit die in die hoek? Dat de prooidieren niet de voedingsstoffen opnemen zoals jaren terug?
Verder glimmen sommige honden zo erg, dat ik me afvraag in hoeverre dit gezondheid is, of de hoeveelheid vet die via de huid word uitgestoten....
niet dat honden dof moeten ogen, maar met wat ik bij sommige gezond ogende brok honden zien, komt op mij over als, TE. Lastig om dit op papier goed te verwoorden.
Voeren de mensen die veel of alleen maar vlees aan hun honden geven, hun paarden ook anders dan de gemiddelde paardeneigenaar?
en hoe worden die paarden gehouden? is nieuwsgierigheid van mijn kant :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:37

die discussie van paarden is al een keer gevoerd.. maar goed mijn mening:
in honden brokken zit een en al graan... iets wat een hond normaal niet eet en waar hij niks mee kan.
het hoofdbestanddeel voor een paard is hooi, dat heeft hij nodig en daar kan zijn lichaam wat mee. daarnaast krijgen ze bijv granen mix.. woord zegt het al graan. (iets waar een paard dus wel wat mee kan ;) ) dus de vergelijking met honden voeren en paardenvoeren gaat amper op.. tenzij je je paard vlees gaat voeren want daar is een paard niet voor gemaakt ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 08:40

hier krijgt hond vleesch en paard staat in een weiland in een kudde paard te wezen...
kwa voeding geef ik hooi, hooi, hooi en hooi en een totaal supp, want brok is vaak al teveel (spek)
en voer ik sowieso geen voer waar BHT, BHA , etoxyquine of propylgallaat aan toegvoegd is.
zelf wil ik die troep ook niet eten, dus waarom zou ik het mijn beesten wel geven?

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:55

Joyfordogs: is wel een leuke/goede vraag, maar dwalen we niet een beetje af van het onderwerp dan?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:58

Wij gaven onze hond Orijen Senior brokken. Geen ruimte voor opslag van vlees (ook niet in de diepvries) en dan toch maar de best mogelijke brokken.
Helaas hadden we net twee nieuwe zakken (27 kg) besteld, we hebben hem vrijdag in moeten laten slapen. Heb ze maar op de boktmarkt gezet :\

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:06

Naar aanleiding van dit topic overgestapt naar KVV (Lotgering) voor mijn Border Collie. Binnen 1,5 week was hij veranderd van een energieke BC waar ik leuk mee schapendrijf, naar een lusteloze, slome en (naar schapen) ongeinteresserde hond. Hij heeft 1,5 week diarree (vreemd dik bruin slijm) gehad.

Ons KVV avontuur is afgelopen....terug naar brok !

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:52

Jammer dat je je niet meer hebt ingelezen over kvv.
Want dan had je geweten dat deze reactie normaal is na overstap op kvv/barf.
Lees bv eens op barfplaats over ontgiftigen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:06

Nou niet helemaal normaal ;) ik heb het met mijn honden nooit gehad, veel moeten er wel aan wennen en krijgen idd andere ontlasting. Maar denk er ook aan dat de vertering van brok heel anders is dan van vlees. Als jij altijd super steriele voeding hebt gegeten en dan ineens natuurlijke gezonde verse voeding reken maar dat je darmen van slag raken.
Ik snap dat je geschrokken bent maar ik zou de overstap dan ook anders aangepakt hebben, en niet meteen na anderhalve week roepen dat het niet gaat

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:16

Ehm...leuk hoor, die dingen over ontgiften en over dat brok en KVV echt absoluut niet samen gevoerd mogen worden, maar hoe wéten jullie dat?

Ja, omdat het op barfplaats en nog wat sites staat, maar feitelijk zegt dat niet zoveel, wel? Kan iemand hier dergelijke uitspraken ook staven met onderzoek en/of kennis, of is het alleen papegaaien?

Als ik altijd yoghurt eet en dan ineens aardappels/vlees/groente krijg ik inderdaad ook tijdelijk klachten, maar dat heeft voor zover ik weet weinig met ontgiften te maken, alleen is mijn lichaam niet gewend aan dat voedsel. En als je een kind direct van babyhapjes overzet op moeilijk verteerbare producten zal dat wellicht ook niet helemaal goed gaan, maar als je dat met beleid opbouwt mag ik toch hopen dat de gemiddelde maag daar prima mee overweg kan. En ik mag toch óók hopen dat voor honden iets vergelijkbaars opgaat, zou niet best zijn als hun spijsvertering zich zó slecht aan kan passen aan verschillende soorten voedsel..

Maar als iemand mij met gedegen kennis terecht kan wijzen dan hoor ik dat graag, vind het wel interessant :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:35

Dat brokken en KVV niet samengaan is al achterhaald hoor. Met bot en brok is dat anders, een hond heeft een andere zuurgraad nodig in de maag om bot te verteren, een brokkenhond heeft die zuurgraad niet, waardoor het niet goed verteerd en dus gevaarlijk wordt. (heb pas een heel onderzoek gelezen

Dat ontgiften vind ik een raar woord, idd wat jij zegt DaniBanani, gewoon wennen? Lotgering is best wel vet, dus ik snap best dat die hond daarvan aan de diarree raakte. :j De mijne doet het goed op Lotgering, maar die heeft langer de tijd gehad om te wennen, eerst smuldier met brokken, daarna alleen smuldier, vervolgens Lotgering geprobeerd. Met de overstap naar volledig smuldier had ze in het begin wat slappe poep, geen echte diarree, maar niet stevig. Maar na een paar dagen was dat over. Maar zij heeft sowieso een sterke maag, raakt niet snel van slag van de wisselingen van voer. Alleen at ze absoluut geen brok :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:00

Ontgiftigen is ook een raar woord, ben ik helemaal met jullie eens. Komt denk ik omdat ze op oa BP brok als gif zien :=

Er zijn idd onderzoeken gedaan en daaruit is uigekomen dat honden die uitsluitend rauw eten een andere zuurtegraat aan maagzuur hebben.
Dit hebben ze nodig om bot goed te kunnen verteren en dat hebben ze bij brok niet nodig.

Een kvv waar echt stukjes bot in zitten (dus wat grover) zo ik niet graag naast brok geven. Maar er zijn kvv's waarbij het echt helemaal vermalen is (of een kunstmatige) zou iets sneller kunnen ernaast.

Tuurlijk is het een kwestie van gewenning. Bij de ene hond kan je zo overstappen en zal er geen hinder/problemen van ondervinden.
Maar er zijn er ook bij die een paar weken nodig hebben.
Nu bestaan veel kvv waar pens inzit, en pens werkt ook nog eens laxerend. Dus dan is het dubbel op natuurlijk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:55

Ontgiften is baarlijke nonsens.
Het is godsonmogelijk een lichaam via dieetmaatregelen te ontgiften, dat is geen functie van het spijsverteringssysteem.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:04

Evelli schreef:
Wij gaven onze hond Orijen Senior brokken. Geen ruimte voor opslag van vlees (ook niet in de diepvries) en dan toch maar de best mogelijke brokken.
Helaas hadden we net twee nieuwe zakken (27 kg) besteld, we hebben hem vrijdag in moeten laten slapen. Heb ze maar op de boktmarkt gezet :\

jammer dat het senior brok is anders had ik wel intressen.sterkte met het verlies

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:13

Ontgiften is op zich niet zo'n raar woord, als je eet wat je niet nodig hebt ( mens of dier ) en je niet alle alvalstoffen kwijt kunt raken door een onvolledige stofwisseling, blijven er resten achter in je darmen ( slakken genoemd )
Deze slakken zijn/worden eigenlijk giftige stoffen die opgeslagen zijn in de darmen.
Bij dieren kun je ook bv groene leem gebruiken, dat bind de giftige stoffen en neemt die mee naar buiten.
Je kunt het proces daarmee ook een handje helpen, wat ik dus zou doen als ik het verhaal van de border lees, overigens snap ik wel dat je je twijfels hebt, als het zo'n teloorgang is....
Maar misschien durf je het aan, als je je inschrijft op barfplaats of voernatuurlijk, als je hulp en steun en herkenning/tips krijgt?

Feitelijk gebeurd er met omzetten hetzelfde als wanneer mensen ontslakkings/ontgiftigingskuren houden. De reacties daarop zijn ook heel verschillend, de een wordt moe de ander emotioneel, de volgende heel energiek etc.

Nou en wat betreft het maagzuur:
Kijk eens wat er gebeurd als je brokjes in water legt en wanneer je een botje en vlees in water legt.
In water kun je brokken zachtmaken zodat ze uitgepoept kunnen worden.
Met een botje en vlees gaat dat niet lukken.

Met brokken wordt er aangeraden voldoende water te geven, anders kan het eten niet verteerd worden, ook omdat er zout in het eten zit ed.
Bij bot/vlees werd het heel lang zelfs afgeraden omdat het maagzuur anders zijn werk niet kon doen.
Nu blijkt dat achterhaald te zijn alleen een hond heeft veel minder water nodig omdat die dat niet nodig heeft voor de vertering van zijn voeding.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:43

Beste Nynckel, je hebt geen fluit verstand van spijsvertering en stofwisseling.
Gifstoffen geproduceerd door stofwisselingsprocessen? Hoe belanden die in je darm? Die slakken van je bestaan niet, er blijft niets achter in je darmen als die gewoon normaal functioneren .
Groene leem is kwakzalverij van het zuiverste water, uitzinnige claims (zouden zelfs chips uit het lichaam kunnen verwijderen....), geen enkele onderbouwing.