Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:12

mika11 schreef:
Mijn kat van bijna 19 krijgt al haar hele leven lang brokken, dat ga ik nu natuurlijk niet meer veranderen.
Maar toch interessant om allemaal te lezen, misschien voor als ik ooit een jonge kat weer heb. :)
Hier nog wel een linkje naar Poes, bijna 19. Gezond, goed gebit, goede vacht, nooit ziek geweest.
Misschien is ze wel een uitzondering maar toch...
http://i1111.photobucket.com/albums/h48 ... end001.jpg

Lekker laten zo, ze zeggen wel eens oude gebouwen moet je niet meer gaan zitten verplaatsen :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:09

VogeltjeM schreef:
Nou, je zou bijv. een vergelijkende studie kunnen opzetten met meerdere groepen: een groep op Hill's, een groep op vers vlees, een groep op.. Enz :) En dan bepaalde metingen doen. Ik noem maar wat. Als je er verstand van hebt ( :') ) en je weet wat je wilt meten, is dat wel mogelijk denk ik.

Natuurlijk is het wel praktisch uitvoer qua proef maar niet qua financien. Veel onderzoek wordt gefinancierd door fabrikanten. Als die de kans lopen dat hun product als minder goed uit de bus komt dan is het snel klaar.

Probleem van zo een studie is ook dat je de gezondheidseffecten misschien pas op de langere termijn ziet.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:13

Cowgirl schreef:
Waar worden deze voeren dan op getest?
Zetten ze 10 katten bij elkaar en kijken ze welke ze het lekkerst vinden? Of word er serieus naar de inhoud gekeken.

Weet ik veel waar ze precies op testen. Waarschijnlijk op hetzelfde als jouw Royal Canin.
Maar in de brokjes die hier staan zit vlees waarvan minimaal 20% gevogelte en in de Kitekat die hier ook staat zit 4% vlees.
Dan denk ik, als je toch 1.75 uitgeeft aan voer, koop dan liever dit.

Ik heb naar mijn weten nog nooit een kat met nierfalen of kanker gehad eerlijk gezegd.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:40

fransje23 schreef:
VogeltjeM schreef:
Nou, je zou bijv. een vergelijkende studie kunnen opzetten met meerdere groepen: een groep op Hill's, een groep op vers vlees, een groep op.. Enz :) En dan bepaalde metingen doen. Ik noem maar wat. Als je er verstand van hebt ( :') ) en je weet wat je wilt meten, is dat wel mogelijk denk ik.

Natuurlijk is het wel praktisch uitvoer qua proef maar niet qua financien. Veel onderzoek wordt gefinancierd door fabrikanten. Als die de kans lopen dat hun product als minder goed uit de bus komt dan is het snel klaar.

Probleem van zo een studie is ook dat je de gezondheidseffecten misschien pas op de langere termijn ziet.

Onderzoek is dr al en ook al meerdere malen met een link genoemd in dit topic.
60 honden hun leven lang op vers, en 60 honden hun leven lang op brok.
Ga je echt schrikken. :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:59

xRomana schreef:
Onderzoek is dr al en ook al meerdere malen met een link genoemd in dit topic.
60 honden hun leven lang op vers, en 60 honden hun leven lang op brok.
Ga je echt schrikken. :)

volgens mij heb ik die link dan over het hoofd gezien.. :o

dierenfan

Re: Katnatuurlijk.... brokken zijn ongezond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 08:11

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:25

Ik weet wel dat ze met een nieuw onderzoek beginnen/begonnen zijn. Ik heb indertijd een aanvraag gezien, maar mijn honden kwamen niet in aanmerking.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:21

Al was er helemaal geen onderzoek naar gedaan dan zou het nog steeds logischer zijn rauw te voeren aan een carnivoor. Lijkt mij dan. :+

Die brokken zijn er gekomen voor het gemak van de mens, niet omdat uit onderzoek was gebleken dat katten en honden door een foutje van de natuur aten wat niet goed voor ze was en we maar snel brokjes moesten maken om ze allerlei lichaamsvreemde stoffen toe te dienen.

Google ook even op het kattenonderzoek van Dr. Francis Pottenger. Hij heeft meer dan vijftig jaar geleden al bevestigd dat organismen aftakelen door dood, bewerkt en kunstmatig voedsel.
http://www.barf-vlaanderen.be/forum/vie ... f=17&p=297

Brokken bestaan grotendeels uit graanAFVAL. En van al die granen (koolhydraten) raken onze beesten vet, hun vacht is minder mooi, hun gebit vies en ze stinken uit hun bek (natuurlijk heb je dit pas in de gaten nádat je overstapt op rauw voeren, bij mijn kat zag ik binnen twee dagen al veel verschil). De hoeveelheid graan die ze in de natuur binnen krijgen uit de maag van een muis is natuurlijk te verwaarlozen vergeleken met de hoeveelheid in brok. Ik zeg het maar even. ;)

Het argument dat onze knuffelige poezels en honden niet meer lijken op de dieren van vroegah en dús graanafval moeten eten slaat ook nergens op. Het spijsverteringsstelsel van een hond is IDENTIEK aan dat van de wolf, evenals het gebit. Hetzelfde geldt voor katten. De katten die we in huis hebben zijn 12 miljoen jaar geleden ontstaan en de evolutie is nu eenmaal niet zo snel. :+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:33

Wat is dan eigenlijk het 'natuurlijke' voedsel van mensen?
Mensen eten ook helemaal niet natuurlijk meer, bijvoorbeeld niet voor niets zoveel slechte gebitten.
De spijsvertering van de mens is de afgelopen 1000 jaar toch ook niet veranderd, maar het soort eten wel.
Natuurlijk voedsel voor mensen is in ieder geval niet zoveel doorgekookt en zacht eten.
En ook niet met zoveel kleur/smaak/conserveringsmiddelen.

Ik denk zelfs dat katten en honden die brokken eten, nog gezonder af zijn in vergelijking met wat de gemiddelde mens eet.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:45

Ben er ook bang voor, maar wel met het verschil dat wij er zelf voor kiezen en honden en katten niet zoveel keus hebben :=

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:13

Britt schreef:
Ben er ook bang voor, maar wel met het verschil dat wij er zelf voor kiezen en honden en katten niet zoveel keus hebben :=

Exact. Tegenover je beesten ben je het verplicht vind ik. Wat je zelf doet... moet je zelf weten ;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:17

mika11 schreef:
Mensen eten ook helemaal niet natuurlijk meer, bijvoorbeeld niet voor niets zoveel slechte gebitten.
De spijsvertering van de mens is de afgelopen 1000 jaar toch ook niet veranderd, maar het soort eten wel.
Natuurlijk voedsel voor mensen is in ieder geval niet zoveel doorgekookt en zacht eten.

Ik denk zelfs dat katten en honden die brokken eten, nog gezonder af zijn in vergelijking met wat de gemiddelde mens eet.

Nieuw topic openen: mensnatuurlijk :D :D

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:19

Ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht of het eten wat wijzelf naar binnen stoppen wel zo gezond is. Je hoort altijd wel mensen klagen, maar ja, mensen klagen altijd over dat alles ongezond is. Als je dingen eet zonder extra geur-, kleur-, smaakstoffen en vreemde conserveringsmiddelen + bestrijdingsmiddelen zal het zeker veel gezonder zijn dan het gangbare voedsel wat je in de super koopt, maar het is ook allemaal zo makkelijk en lekker :P En die vraag dan in combinatie met dat onderzoek bij katten: over de jaren komen bepaalde ziektes steeds meer voor op steeds jongere leeftijd en dat is in de meeste gevallen echt niet omdat de medische wereld het sneller herkent...
Dani_ schreef:
mika11 schreef:

Nieuw topic openen: mensnatuurlijk :D :D

_O- We gaan idd wel erg off topic

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:54

Vandaag in de Pet's Place XL geweest en twee rollen Carnibest gehaald van 500g. Kosten 2,55 per rol. Ben echt benieuwd hoe ze het gaan vinden maar omdat de brokken nog niet op zijn wacht ik even met vers geven tot ze die bak leeg hebben. Weggooien vind ik zonde.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:55

Ik let zelf wel redelijk op mijn eten. Eet volkoren brood, weinig vlees en probeer zoveel mogelijk verse groenten en fruit te eten. Koop ook vrijwel nooit kant- en klare sausjes uit potjes omdat daar veel suiker en zout in zit en de smaak vrij plat is.
Als je een tijdje alleen nog suiker uit natuurlijke producten eet zal je merken dat je je beter voelt.

Maar een dier heeft inderdaad weinig keuze. Als het voer goed smaakt zal die niet nadenken of het wel of niet gezond is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:56

Mindfields schreef:
Vandaag in de Pet's Place XL geweest en twee rollen Carnibest gehaald van 500g. Kosten 2,55 per rol. Ben echt benieuwd hoe ze het gaan vinden maar omdat de brokken nog niet op zijn wacht ik even met vers geven tot ze die bak leeg hebben. Weggooien vind ik zonde.

Volgens mij staat het ook op die rollen maar om het aantrekkelijker te maken (sterkere geur) kan je in het begin de Carnibest een beetje opwarmen met warm water.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:57

Ja staat er indd op. Ben benieuwd of ik er zelf van over mn nek ga, die geur :D

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:02

Vind ze helemaal niet vies ruiken oid, de vis ruikt naar vis, maar that's it. Zolang je het niet te lang laat liggen iig :P De geur van rot vlees vond ik niet eens heel vies, maar ik ging er wel van over mn nek, toch een natuurlijke reactie denk ik :')

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:07

Mindfields schreef:

Als ze het neit willen eten kan je de overgang ook maken door het te mengen met brokken en dan langzaam steeds meer vers en minder brokken te mengen. Moet je natuurlijk wel vaste voermomenten hebben en niet heel de dag de brokken hebben staan. Lijkt me smekelijker als het niet de halve dag staat uit te drogen in eht bakje. :Y)
Ik heb eerst een paar keer een stuk afgezaagd (met broodmes) van de rol, ontdooid en laten proeven. Dan kan je gelijk zien of ze het liever gelijk rauw of gekookt hebben.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:28

Pens stinkt altijd zo :P Ik laat het altijd bevroren en ontdooi het dan in de magnetron. Dan valt het wel mee :')

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:30

Stybba schreef:
Mindfields schreef:

Als ze het neit willen eten kan je de overgang ook maken door het te mengen met brokken en dan langzaam steeds meer vers en minder brokken te mengen. Moet je natuurlijk wel vaste voermomenten hebben en niet heel de dag de brokken hebben staan. Lijkt me smekelijker als het niet de halve dag staat uit te drogen in eht bakje. :Y)
Ik heb eerst een paar keer een stuk afgezaagd (met broodmes) van de rol, ontdooid en laten proeven. Dan kan je gelijk zien of ze het liever gelijk rauw of gekookt hebben.

Thanks! Dat zat ik me net al af te vragen, of ik het in bevroren toestand kan afsnijden en dan pas ontdooien.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:34

Ik krijg het niet afgezaagd :n Ben je zolang bezig dat de buitenkant alweer ontdooit is door de warmte van je handen/theedoek :')

Kan je het ook koken? :=

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:17

Koken? Wat heeft het dan voor zin om rauw vers vlees te willen voeren als je het kookt? Wacht tot het een klein beetje ontdooit is, dan stukken snijden, dan terug in de vriezer.
Of, als je het red om alles binnen een paar dagen op te voeren kun je het in zijn geheel laten ontdooien.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:18

Ik heb twee katten dus ik voer een rol van 500g in 3 dagen op denk ik?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:00

Meestal staat er op dat het +- 2 dagen houdbaar is. Ik vind het na 2 dagen niet meer lekker ruiken en ogen, dan gooi ik het weg. Zeker carnibest, dat wordt wat droog waardoor het binnenste nog mooi roze is en het buitenste al bruin.