Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 19:25

De meeste kopers van een rashond Moll, kopen zo´n dier op het uiterlijk.
Je zou kunnen zeggen; als life-style accessoire.
Als mode-uiting of penis-verlenger is irrelevant.
Wat moet iemand in vrédesnaam met een Deense Dog, een Azawakh of een Malamute in een vinex-wijk?
Alleen het imago, de life-stye uiting, de hond als accessoire!
Dat gaat alleen goed wanneer het vermomde Golden Retrievers zijn.
Hoe kleiner het ras hoe geringer de schade die het toebrengt.
Het is allemaal totáál niet de zorg van de kynologie. Als ze hun producten van ´verantwoorde fok´ maar verkopen voor veel geld.
Eigenlijk nog een geluk bij een ongeluk dat zoveel rassen letterlijke zielepoten zijn; de modale Engelse Bulldog valt dood neer aan een hartaanval voor die een fietser bij de enkel heeft....

Noot aan alle lezers: dit is een mengeling van serieus, sarcasme en humor. Neem het niet letterlijk, laat het gerust je hersens prikkelen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:15

Huertecilla schreef:
Bedankt voor de onderbouwing.
Bij de UK KC survey is de Bolognezer alleen in de algemene samenvatting opgenomen omdat er onvoldoende data was voor een rapportage over het ras.
Één gezonde of ongezonde hond maakt evenmin een gezond/ongezond ras als één zwaluw een voorjaar ;)

Ik heb geen idee wat de UK KC survey is?
Het ras komt niet zoveel voor, daar kan het mee te maken hebben?
Ik was op zoek naar een goede, gezonde hond. Mijn hond is geen typisch geval van één zwaluw een voorjaar.
Juist omdat de Bolognezer oorspronkelijk is gebleven, er niet aan 'geknutseld' is, en over het algemeen gezonde honden zijn.
Daarom ben ik toen bij de Bolognezer uitgekomen, het maakte me niet uit dat ik ver moest zoeken, en moest wachten op een pup.
De fokker had zelf ongeveer 6 Bolognezers, waarvan 2 al boven de 14 en nog kerngezond.

Er is trouwens wel verschil bij de Bolognezer in de structuur van de vacht. Sommige Bolognezers hebben een hele weelderige, dikke vacht.
En bij anderen wat minder of wat minder springerig.
Dat komt, volgens mij, omdat er niet specifiek op het uiterlijk wordt gefokt, maar om het ras goed en gezond te houden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:35

Huertecilla schreef:
De meeste kopers van een rashond Moll, kopen zo´n dier op het uiterlijk.
Je zou kunnen zeggen; als life-style accessoire.
Als mode-uiting of penis-verlenger is irrelevant.
Wat moet iemand in vrédesnaam met een Deense Dog, een Azawakh of een Malamute in een vinex-wijk?
Alleen het imago, de life-stye uiting, de hond als accessoire!
Dat gaat alleen goed wanneer het vermomde Golden Retrievers zijn.
Hoe kleiner het ras hoe geringer de schade die het toebrengt.
Het is allemaal totáál niet de zorg van de kynologie. Als ze hun producten van ´verantwoorde fok´ maar verkopen voor veel geld.
Eigenlijk nog een geluk bij een ongeluk dat zoveel rassen letterlijke zielepoten zijn; de modale Engelse Bulldog valt dood neer aan een hartaanval voor die een fietser bij de enkel heeft....

Noot aan alle lezers: dit is een mengeling van serieus, sarcasme en humor. Neem het niet letterlijk, laat het gerust je hersens prikkelen.

Maar dat ben ik met je eens hoor het gaat om de verpakking en niet om de inhoud, maar ik den dat wanneer de fokker verplicht word de veld testen te doen met hun honden velen er mee stoppen of een ras kiezen die niet zo heftig is om de simpele reden dat ze ze niet kunnen handlen en ze op show niet meer benaderbaar zijn door de concument mits ze goed onder ápel staan, laten we wel wezen hoeveel golan brasiliero zie je nog op show, of in het straat beeld op zich.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 08:58

Moll schreef:
laten we wel wezen hoeveel golan brasiliero zie je nog op show, of in het straat beeld op zich.

Een vriend van me in NL had destijds, 25 of zo jaar terug, een stel van die kettingzagen op poten.
Die had zich even fors verkeken op zijn stoere mácho-accessoires; had in feite huisarrest.
Het idee om er veel zwart geld mee te drukken was snel op sterk water gezet.

Moll

Re: Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:48

Golan is fila lol

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 10:43

Moll schreef:
Golan is fila lol

Múy aflilada ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 13:47

Huertecilla schreef:
Ik heb vandaag een rasgids uit ´37 laten schieten. Moet wel leuk blijven en geen investering worden.

Zo is het jaren niets en nu ineens een tweede voor een koopje *\o/*

Het +:)+ van originele oude boeken zelf in je bibliotheek hebben is dat je de, door telkenmale verfraaide hervertelling, verworden romantische verzinsels kan elimineren :)*
Zo heb ik ook een fascimile kopie van een Bulldog boek uit 1895. Gaat eigenlijk over een pitbull met onderbeet ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:42

Huertecilla schreef:
Huertecilla schreef:
Ik heb vandaag een rasgids uit ´37 laten schieten. Moet wel leuk blijven en geen investering worden.

Zo is het jaren niets en nu ineens een tweede voor een koopje *\o/*

Het +:)+ van originele oude boeken zelf in je bibliotheek hebben is dat je de, door telkenmale verfraaide hervertelling, verworden romantische verzinsels kan elimineren :)*
Zo heb ik ook een fascimile kopie van een Bulldog boek uit 1895. Gaat eigenlijk over een pitbull met onderbeet ;)

Dat is met recht interessant

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 15:29

Moll schreef:
Dat is met recht interessant

Ik heb een plank vol met oude tot antiquarische boeken over ´molosssers´.
Tragi-komisch is dat verschillende taalgebieden doorgaans totáál verschillende versies over de oorsprong verhalen. Geheel in lijn met hun eigen nationale agenda...
Ik heb daarom altijd mijn best gedaan om ook níet engelstalige boeken te verzamelen. Des te meer essentieel omdat de meeste rassen van buiten engelstalige gebied komen.
Zo begint de geschiedenis van de saluki/afghaan niet in engeland in de jaren ´20 als de engelse kleptocratie er een paar meeneemt als oorlogsbuit. De raskennis in de moderne kynologie over de rassen is een erfenis van de koloniale mentaliteit uit die periode welke de nog steeds bestaande bronpopulaties gewoon ontkent.
Het geklungel met de genen is symptomatisch voor de oogkleppen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 23:11

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:23

Ik heb gehoord dat ten tijde van de 101 en dolmatiërs film er ontzettend veel vraag was naar die dieren. En dat er toen ook heel veel ziektes waren en dat ze dat uiteindelijk hebben opgelost door iets met het fokken of ook iets van een fokverbod (vader wist het niet meer zeker) waarom doen zij dit nu niet?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:31

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 03:44

Ik heb hier zo´n hondje wat je een atavisme zou kunnen noemen; met een snuít die 1/4 van de totale schedellengte uitmaakt en een correct lijnend tanggebit.

Dat boek uit 1925 is een gereviseerde versie van een uitgave uit 1914.
http://imagehost.vendio.com/a/13479371/ ... owler1.jpg
Daar is een fascimile herdruk van en ´dus´ is het origineel heel betaalbaar want blijkbaar heeft het authentieke maar voor erg weinig mensen meerwaarde.
Mijn voordeel :D

Hier een kampioens-EB uit 1891.
Let wel; dat ís dan al een te dikke tentoonstellingshond-versie en nóg net een pit met onderbeet
http://imagehost.vendio.com/a/13479371/ ... lldog2.jpg

Hier een ebay listing:
http://www.ebay.com/itm/RARE-ANTIQUE-Do ... 35b50ce027
Je ziet dat het toen al big business was, tentoonstellingshonden. Prijzengelden van een jaarsalaris van een keukenhulp. Status bij nouveau riche van de industriële revolutie.

Er is echt maar één oordeel mogelijk over het kynologische ´verbeteren´: |(
Vernietiging van sociaal cultureel erfgoed met mishandeling van onze beste vriend als trieste afgeleide.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 27-09-11 04:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 04:11

Danique_G schreef:
Ik heb gehoord dat ten tijde van de 101 en dolmatiërs film er ontzettend veel vraag was naar die dieren. En dat er toen ook heel veel ziektes waren en dat ze dat uiteindelijk hebben opgelost door iets met het fokken of ook iets van een fokverbod (vader wist het niet meer zeker) waarom doen zij dit nu niet?

Dat is ´opgelost´ door te zeggen dat het opgelost zou worden door een fokverbod op honden met bepaalde gebrekem.
Het is echter níets opgelost want er is gewoon doorgefokt want er was geld te verdienen.
De gebreken waren al vastgelegd in de populatie en men fokt vrolijk en zonder scrupules verder.

2004 enquete:
´Morbidity data
The median current age of the 451 live dogs with a reported age was 6 years (min=2 months,
max=15 years and 10 months, Figure 3).
Health information was reported for 452 live dogs
of which 264 (58%) were healthy and 188 (42%) had at least one reported health condition,
resulting in a total of 300 reported conditions with a median of 1 condition/dog (min=1,
max=6).
The median current age of all healthy dogs with a reported age (N=264) was 4 years and 6
months (min=2 months, max=15 years and 10 months). The distribution of gender and
neuter status is shown in Table 2.
The median current age of all dogs with one or more disease conditions and a reported age
(N=188) was 7 years and 9 months (min=7 months, max=15 years). The median age at
diagnosis for all disease occurrences with a reported age at diagnosis (N=292) was 3 years
(min= 2 months, max= 14 years, Figure 4). ´
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 27-09-11 04:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 04:12

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:01

Wat kan nou een goede oplossing zijn?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:56

Die is al genoemd in dit topic, probleem is alleen hoe die oplossing bekrachtigd zou moeten worden. Zéker in het licht van het (droevige) feit dat het grootste deel van de hondenwereld zich niet bewust is van het bestaan van het probleem....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:26

Dan lijkt me dat daar eerst een taak is weggelegd.

Verder zijn de oplossingen genoemd, zowel voor de fokker als voor de pupkoper idd :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 13:30

Yamcha schreef:
Dan lijkt me dat daar eerst een taak is weggelegd.

...en daarom ook dit topic :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 19:48

Is er eigenlijk nog een verschil tussen erfelijke aandoeningen/gezondheidsproblemen bij de verschillende rasgroepen.
Ik dacht dat er zo'n 9 of 10 verschillende rasgroepen zijn (bv veedrijvers, spaniels, gezelschapshonden, staande honden, dogachtigen etc).

Zelf heb ik namelijk het idee (niet onderbouwd, is eigen idee) dat de staande honden een redelijke goede, gezonde rasgroep is.
Dit naar ik dus zelf aannam, dat deze meer worden gefokt op het werk wat ze doen, en minder op uiterlijk.

Zo heb ik ook het idee dat de dogachtigen een mindere rasgroep is.
Vanwege de stompe snuiten. En of heel groot gefokt (Deense Dog) of juist weer zo klein (buldog).
Ik dacht dat de gemiddelde levensverwachting van sommige dogachtigen ook niet zo hoog is ( 8 a 10 jaar)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 20:28

mika11 schreef:
Is er eigenlijk nog een verschil tussen erfelijke aandoeningen/gezondheidsproblemen bij de verschillende rasgroepen.
Ik dacht dat er zo'n 9 of 10 verschillende rasgroepen zijn (bv veedrijvers, spaniels, gezelschapshonden, staande honden, dogachtigen etc).

Ja, er zijn verschillen doch omdat de rasgroepen niet conform de ordening is zoals die volgens DNA clusters gemaakt zou worden, overlappen de problemen en kan je geen meest verziekt versus minder verziekt aangeven mbt rasgroepen.

Een behoorlijk complete studie naar de verschillende afwijkingen en bij welke rassen deze voorkomen is:

http://theses.vet-alfort.fr/telecharger.php?id=417

Deze komt erg goed overeen met de resultaten van de UK KC survey.

Wil je iets zinvols opmerken over rasgroepen, maak dan je huiswerk. Het is essentieel dat je naar deze beide bronnen kijkt, anders is het niet meer dan vooroordeel en aanname.
Ventileer svp geen ongefundeerde aannames. Dat is wat de kynologie al veel teveel gedaan heeft en doet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 20:43

mika11 schreef:
Zo heb ik ook het idee dat de dogachtigen een mindere rasgroep is.
Vanwege de stompe snuiten.

Dat is een verkeerd idee. Er zijn juist verschillende uitzonderlijk gezonde populaties onder de dogachtigen vanwege hun gebruiksdoel. Bijvoorbeeld de Pitbull en varianten.
Ook dat de dogachtigen stompe snuiten hebben is geen logisch verband en zelfs niet correct. Stomper dan windhonden maar menig dogachtige heeft meer snuit dan menig Spaniel en honden uit andere rasgroepen.
Ook blijkt de Duitse Herder bijvoorbeeld genetisch het beste onder de dogachtigen te passen en is niet stompsnuitig :D

Er is eigenlijk maar één uitschieter en dat zijn de rassen die van de saluki afstammen.* Die zijn relatief probleemlos.
Dit is te verklaren uit het feit dat deze rasgroep al héél vroeg is ontstaan en door het gebruiksdoel gescheiden van de rest gefokt en geselecteeerd. Bijna alle recessieve defecten zijn er zo vrijwel uitgefokt.
Correctie; wáren eruit. De kynologie is erin geslaagd ook hier problemen niet weg te hoúden doch het is relatief ten opzichte van de rest van het drama een positieve uitzondering.

* de indeling van de FEI rasgroepen groepeert de saluki en familie samen met de westerse windhonden en dat is genetisch totáál incorrect

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:19

DE FEI oordeelt op uiterlijk, en dat is per definitie al stom, sommige waterhonden lijken op poedels, maar 't is geen familie :+
De DH onder de dogachtigen? Geloof ik wel :j Zijn alleen niet zo zennnn als sommige doggen :j

Newfoundlander wordt ook onder de doggen geschaard, maar genetisch heeft hij meer van de Retriever familie :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 21:24

Yamcha schreef:
Newfoundlander wordt ook onder de doggen geschaard, maar genetisch heeft hij meer van de Retriever familie :)

Genetisch hoort deze beter bij weer een andere groep waar ook de Malamute in zit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 21:25

Voor Moll: http://www.gutenberg.org/ebooks/18214
Het is een ode aan zijn Franse Bulldogje na diens dood door de Belgische nobelprijswinnar voor literatuur.
De afbeelding bij het origineel zijn van een Frans Bulldogje van 1900.