Yamcha schreef:de karabijnhaken knappen niet in tweeën (kan dat? ja hoor, dat kan, een combinatie van een gruwelijk sterke hond die móet en zál, een kat die op de loop gaat en metaalmoeheid doen veel), en de musketonhaken blijven goed.
Er is een enórm kwaliteitsverschil in ijzerwerk van halsbanden en lijnen.
De haak/clip is een goede illustatie.
De verreweg, vérrweg meest voorkomende is de alomvertegendwoordigde musketon gegoten uit pisbakkenijzer met een laagje chroom.
Die hebben twee zwakke punten;
1. de haak zelf kan knappen
2. de swivel kan het begeven
ad.1. De haak is op zich heel stijf en indien de maat groot genoeg is (lees een maat groter dan mooi is) sterk genoeg aan de hand. Aan de hand ben je namelijk zelf een schokdemper. Zet de hond vast en de musketon knap als de hond met een knal in de lijn rent. De turco van mij heeft een haak van een paarden-leidtouw kapot geknalt zo.
Ik had een kleine verzameling kapotte paardenhaken aan kunnen leggen. Op één na door een vastgezette hond. Die ene was een foutje van mij met hengstief. Dat was gelijk een illustratie van hoe totaal onvoldoende sterk die dingen zijn.
ad. 2. De swivel is een knop die in een oog draait. Beiden van het pisbakkenijzer. Dit slijt als een wilde en de knop kan door het gat schieten en het oog zelf kan knappen.
Bij een musketon uit brons heb ik alleen 2. meegemaakt en ook dat komt minder snel voor omdat brons betere zelfsmerende eigenschappen heeft.
Ook een peperdure bronzen veiligheidshaak met draaiborg is zo gesneuveld bij mij.
Wederom een paardending bij... een hond.
De jachtsluiting en een veerclip zijn altijd van staal. Indien verschroomd dan is het geen rvs.
Staal is een stuk taaier en vervormd een heel stuk voor het breekt.
Als de haak goed van afmeting is, dan ligt de vervorming door hondengeweld ver beneden de waarde waarbij permanente vervorming optreedt. Maw de haak geeft wat mee en veert weer terug in de vorm.
Als de sluiting goed geconstueerd is, dan sluit de vorm zichzelf op en kan deze niet open gaan door de lichte flexibiliteit onder last.
De jachthaak moet een beetje vergevingsgezind behandeld worden wat dit punt betreft omdat de sluiting bedoeld is als snel-losser van een goed opgeleide jachthond. Het is geen haak voor vastzetten van een erin knaller.
RVS is staal met meer dan ruim 10% chromium, waardoor het weerstand tegen corrosie heeft.
De soort legering is van invloed op hoe sterk het materiaal is.
In dít verband kan je ervan uit gaan dat staal en roestvast staal beiden volstaan.
RVS is logischerwijze duurzamer. Laag nikkel rvs is superdeluxe want anti-allergeen.
Ideaal is eigenlijk de stalen

Deze haak heeft een zelfopsluitende sluiting.
Er is ook een versie die geborgd kan worden:

Onverwoestbaar door een hond en in gegalvaniseerd staal goedkoper dan de alomvertegenwoordigde pisbakkenijzer dingen. Die heb ik dus voor onze turco als ik die vastzet
Maar ja, dat is niet mooi en het oog wil ook wat. Vandaar dus de verschilende fraai ogende ontwerpen.