Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:47

NathalietjeB schreef:
dat denk ik ook wel uiteraard gaat het niet meer alleen om morgan maar ook om een hoop geld.
dolfinarium zal wel een leuk zak centje krijgen voor morgan en misschien ook wel een deel van de opbrengsten die het daar naar binnen brengt(heb geen idee hoor maar is maar een gokje)

Dolfinarium zal hooguit een vergoeding krijgen voor de transportkosten, omdat het een dier uit het wild is mogen ze er geen geld voor vragen.

LadyMadonna

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:05

en dat is al meerdere keren uitgelegd in het topic....

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:04

Je mag er vanuit gaan dat trainers van het dolfinarium allang in loro park zijn geweest om een en ander met eigen ogen te bekijken.

Een damesorka wordt ongeveer 6-7 meter. Er zijn ook orka's gezien van meer dan 10 meter, maar dat is geloof ik nogal zeldzaam en dat zijn vooral heren.

Onze premier kan hier (=beslissing Morgan te verhuizen) niets tegen doen. Het staat ook niet hoog op zijn prioriteitenlijstje gok ik. Alle ogen zijn nu gericht op de rechter die 7 november mag gaan beslissen. Ik hoop dat het deze keer een rechter is die zich wel inleest. En niet zoals de vorige keer: " eh ik weet niets van orka's, ik had geen tijd om al het materiaal door te nemen, maar ik beslis toch dat bleker nog een keer zijn huiswerk moet doen'. Lekker veilige beslissing toen. Morgan was daar ook niet mee geholpen.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:27

Wij zijn gisteren naar Morgan wezen kijken..

Afbeelding

Bassin is zeker te klein daar is iedereen het over eens...

Maar waar ik de tranen van in mijn ogen kreeg is dat mijn 5jarige zoon de volgende opmerking maakte toen hij naar Morgan aan het turen was..

"mama, ze is heel verdrietig".... waarom dan lieverd?, "nou mama, ze leert nu geen orkamanieren.

Zelfs een kind van 5 jaar die totaal hier niet over hoort en hoeft te oordelen, ziet dat dit niet kan.

terug naar zee kan ook niet meer.. dat overleeft ze niet meer, maar hier hoort ze ook zeker niet thuis.
En zolang er rechtzaken worden aangespannen over haar verblijf, blijft ze nog langer en langer en langer in een veel te kleine bassin..

Waarom denkt niemand daar nu eens aan? ipv van ruzie maken over waar ze heen moet?!!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:42

waar ze heen zou gaan komt ze in een nóg kleiner bassin terecht en mag ze als ze evt bij de andere orka's mag optreden als circus dier, ook nog eens fokkoe worden..

nee echt toppie!wat een bezonder geweldig leven gaat dit dier tegemoed...

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:49

Ik begrijp je wel Kimmie, maar ik zie haar niet graag terug naar zee om daar een langzame dood tegemoet te gaan.... maar das misschien mijn gevoel hoor. Ik zie haar liever in een lagune, waar jij het eerder over had.. maar goed dat is niet aan ons om te beslissen..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:51

lagune zou ook heel mooi zijn...aan de andere kant tja ik denk dat zo'n dier van bijna 3 best nog instincten heeft en zich kan redden in een zee ,zo niet...tja dan gaat ze dood,zoals vele orka's per jaar dood gaan...

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:53

Maar bij deze is toch een stukje menselijk gevoel bij.... hoe raar dat ook mag klinken..

Als wij moeten gaan stil staan bij alle dieren die jaarlijks doodgaan...door de natuur of door geweld van buiten af.. pfff...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:55

ja precies,en als iedereen nu dat menselijke gevoel uitsluit en geen emotionele waarde geeft aan een geredde orka zoals zovele anonieme orka's rondzemmen ,wordt haar evt dood ook minder erg..

een orka in gevangenschap gaat ook vaak vroegtijdig dood,dat is dan minder erg?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:00

nee dat is niet minder erg.. maar daar komt het menselijke gevoel weer.. "we hebben er alles aan gedaan om de orka te redden" ;)

Snap je wat ik bedoel te zeggen?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:02

:j
ik begrijp het ook wel hoor ,ik zou het ook zielig vinden dat ze in zee dood zou gaan,maar aan de andere kant denk ik dan,tja vandaag zullen er ook mss wl 10 orka's dood zijn gegaan...

en als ze vrij gelaten wordt gaat ze wel dood in haar natuur en haar omgeving,ik vind eigenlijk het alternatief,geen optie...dát vind ik nog veel zieliger als sterven op zee...

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:07

Maar die 100 orka's daar is nu geen "band/connectie" mee... ;) met Morgan wel :)

Ik vind allebei zielig.. maar ik neig toch meer om haar bij de mensen te houden en dan het liefst met meer ruimte ;)

Ik kan ook niet begrijpen dat de "orka strijders" een recht zaak zijn aangegaan terwijl Morgan in een veel te kleine ruimte zit, waar ze nu nog in moet zitten omdat de rechtspraak nog niet is geweest......

Had dat dan gedaan als ze in een grotere ruimte zou zitten..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:12

nee ze gaat voor een onbepaalde tijd naar een badje wat 15% kleiner is waar ze nu in zit...

dat is haar toekomst en daarna naar een badje waar ze of alleen zit ( kleine bassins) of evt met een andere orka,mocht dat klikken,maar dan ben je al een hele tijd verder...

en dat voor de rest van haar leven....

en gelukkig heb ik geen band met een orka die ik alleen gezien heb op foto's,vind het in en in triest dat zo'n dier al 15 maanden in een badje moet verblijven wat 1/4 van een rijbak is...een dier wat 100den kilometers per dag hoort te zwemmen en hoort te duiken...( en dan echt tientallen meters diep duiken ,niet de schamele 8 meter die loroparque meet) :\

ze hadden haar echt nooit moeten redden,maar ja ze zal straks kleine orkaatjes voortbrengen welke ook weer centjes moeten gaan opbrengen ter lering en vermaek voor het mensenlijk volk...

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:03

ik vind het echt belachelijk zon gevecht om zon dier..

die ondertussen in een klein rot bassin zit waar ze allang weg had gemoeten.

of breng haar na tenerife of zet haar uit en zie dan maar wat er gebeurd..

en de volgende dier die ze langs de kust vinden, laat ze inslapen.. altijd beter dan dit stomme gekooi!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:40

Voor wie het boeiend vindt: http://www.twitter.com/orkacoalitie voor een live report van de zitting.
Ben benieuwd of ze weer op hun kop gaan krijgen van de rechter voor al het getwitter :Y)

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:42

Arm dier.. "Zo snel mogelijk in contact brengen met andere orka's" We zijn nu maanden verder en het arme dier zit nog steeds in een veel te klein bassin in het dolfinarium zonder andere orka's... :n

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:08

Het Dolfinarium mag orka Morgan transporteren naar een dierenpark in Tenerife. Dat heeft de rechter in Amsterdam bepaald. Dierenactivisten hadden de rechtszaak tegen het Dolfinarium aangespannen. Zij willen dat het dier wordt vrijgelaten.

Over het lot van de zwaardwalvis wordt al maandenlang geruzied. Morgan werd in juni 2010 gevonden in de Waddenzee. Het dier was verzwakt en verdwaald. Het Dolfinarium ving de jonge orka op, maar kon het dier niet permanent verzorgen.

'Uitzetten niet mogelijk'
Uitzetten in het wild, zoals de dierenactivisten willen, is volgens het Dolfinarium niet mogelijk. Daarom wordt Morgan nu overgebracht naar een dierenpark op de Canarische Eilanden.

bron rtl nieuws.nl

arm arm beest,was ze maar dood gegaan en nooit gevonden op zee.... :n :n -O-

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:14

En daar gaat haar kans op een leven in de zee. Nou kan ze fijn net als de andere grote zeezoogdieren fungeren als melkkoe in een amusementspark, gezellig met medestakkers in een badkuip.

Arme, arme Morgan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:24

Ik hoop van harte dat we over een tijdje niet 'I told you so' hoeven te zeggen, als het mis gaat ;(.

Arme Morgan, ooit vrij als een vogel, nu gekluisterd in een veel te klein bassin om mensen te vermaken en om als broedmachine te fungeren.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:18

Ben benieuwd. Ik hoop dat alles goed gaat met transport e.d, want dat is ook een grote operatie.

En stel dat het misgaat, dan kun je niet 'I told you so' zeggen, want je weet niet (en dat zullen we ook nooit weten), of ze niet in de natuur eerder was doodgegaan ;)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:09

Assie al zou ze na 1 dag al dood neervallen in de natuur. Dat is nog altijd beter dan het leven wat ze nu gaat krijgen. Ze krijgt eerst een nog kleiner bad als ze nu heeft voor onbepaalde tijd! Belachelijk toch. Vergelijk het maar dat jij voortaan alleen nog maar in je slaapkamer mag komen en daar alles moet doen en geen contact hebt met andere mensen, geen internet/telefoon etc.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:33

En gelukkig zijn er in tenerife ook zwangere vrouwtjes en wordt het dus lekker vol in die lekkere ruime bassins!!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 08:14

en dan durft het dolfinarium nog te zeggen dat het niet om commerciële doeleinden gaat. Nou sorry, maar daar geloof ik niets van. Als ze niets voor de orka zouden krijgen, dan hadden ze ook niet zo geheimzinnig daarover gedaan op tv.
Ik weet niet of ik hier nu blij van kan worden dat ze nu naar tenerife gaat. Eigenlijk zou er een soort rescue center moeten zijn die een heel stuk zee 'koopt' en dat afzet zodat daar verschillende diersoorten kunnen verblijven (tijdelijk) tot ze hersteld zijn en dan weer uitzetten.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:15

Dat is ook gedaan hoor sunny_l0ve. Adi Gil (bekend van oa de sea shepherd boot) heeft 1 miljoen dollar beschikbaar gesteld voor haar onderhoud. Daarnaast is er door een Noorse gemeenschap Sto een stuk zee beschikbaar gesteld.
Het had dus allemaal gekund, máár... er is nu eenmaal geoordeeld dat Morgan het niet gaat redden in de natuur. En ik zie een dier liever in leven, waar het prima verzorgd wordt, dan dood. Dat kleine bassin is logisch; je gooit een paard dat een flinke tijd op de trailer heeft gestaan ook niet meteen de wei op in zijn eentje in de kudde die er al is. Dat gaat waarschijnlijk mis. Bij een zeezoogdier als een walvis/orka/dolfijn/bruinvis is er daarnaast nog een reden om een dier eerst in een klein bassin te laten wennen: deze dieren zijn niet gewend aan zwaartekracht op het land. Na een transport kunnen de spieren dusdanig verkrampt zijn dat wanneer je het dier meteen in een groot bassin (of de zee) zet, de spieren het niet aankunnen en het dier meteen naar de bodem zinkt. Blub blub blub, dode orka. Heel logisch dus dat er eerst in een klein bassin wordt begonnen.
Daarnaast gaat ze juist naar tenerife voor het contact met de andere dieren. De vergelijking met 'geen contact' is dus niet echt een juiste in mijn ogen.

De andere vrouwelijke orka's in Tenerife zijn momenteel niet drachtig, dus waar je dat vandaan haalt Jollyjoker?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:20

maar een bassin ís geen goed leven...

was dat nu maar zo,tis afschuwelijk dat er zulke dieren zó gehouden worden...

ik hoop dat ze de tocht niet overleefd,laat haar maar dood gaan,hoeft ze die hele ellende van gevangenschap en circus dier zijn niet mee te maken,gewoon niet meer leven is 100000x beter als in een dolfnarium opgesloten zitten,waar wekelijk alles tegen de natuur in druist van een orka...