Cesar Milan: 2 gezichten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:38

Yamcha schreef:
Is idd een interessant topic :)

Ja, de meningen over Cesar zijn erg verdeeld, idd. Cesar heeft bij een paar honden een tt gebruikt (met succes overigens) en sindsdien zijn de geitenwollensokken-opvoeders met kruidenthee niet zo'n fan meer van hem, want dat zouden ze bij hun GR nooit nodig hebben :roll:
Voor het gemak wordt dan maar even vergeten, dat voor die honden Cesar het laatste redmiddel is, dat hun ongewenste gedrag dusdanig gevaarlijk is, dat je dat er niet zomaar uitkrijgt en soms minder leuke methodes moet gebruiken...... Cesar geeft de voorkeur aan alternatief gedrag aanleren, en in veel gevallen is dat een prima oplossing, maar bij die honden dus niet.

Wat ik altijd wat jammer vindt is dat zijn programma een show is, waarin hij wel de veranderingen laat zien, en hij legt uit over de "energie" van hond en baas, maar het is mij niet altijd duidelijk hoe die veranderingen tot stand komen.
Persoonlijk is, waar ik echt moeite mee heb, die loopband...... laat die hond gewoon uit joh! Neem hem mee naast de fiets, gooi hem in je auto en neem hem mee naar het bos, maar zelf moeite doen is blijkbaar teveel gevraagd voor die Amerikanen. Al zullen er ook wel zijn, die gewoon wel hun honden uitlaten zo het hoort ;)
Ik geloof echt ook, dat veel problemen komen van dat er gewoon niks met die honden gedaan wordt, de honden vervelen zich en gaan ongewenst gedrag vertonen. Alleen uitlaten is overigens bij werkhondenrassen niet genoeg, je moet ook trainen, laat die honden denken, bezig zijn...... Daar voorkom je heel veel ellende mee.

Ik kijk ook altijd naar de dog whisperer. Ik heb zelf 3 honden, altijd honden gehad ook een probleemhond die inmiddels is overleden op 11 jarige leeftijd. Ik vind dat Cesar klare taal spreekt en haal er zelf ook wel tips uit waarvan ik vind dat ze goed werken. Ik ben het helemaal met Yamcha eens; het is een show en je ziet niet het hele trainingstraject met de hond alleen de voor en na situatie en een paar highlights. Daarom staat er ook altijd "don't try this at home". Wat ik goed vind van het programma is dat het duidelijk maakt dat je niet "zomaar" een hond kunt nemen zonder je te verdiepen in de opvoeding (geldt overigens ook voor kinderen)
De meeste problemen zijn ontstaan door inconsequente opvoeding en het niet goed verstaan van je hond.
Ik vind probleem en aanpak in het algemeen heel logisch in al zijn eenvoud.
En die loopband? Daar moet ik ook altijd erg om lachen, echt Amerikaans. Het maakt in ieder geval wel duidelijk dat voldoende beweging ook nodig is voor de geestelijke balans van de hond.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:44

Die loopband vind ik absoluut een oplossing wanneer de baasjes (echt Amerika :P ) geen tijd kunnen/willen maken om hun hond uit te laten!! Beweging is na opvoeding het belangrijkste voor de hond!!
En wat ik al eerder aangaf, er is nu 2x iemand bij ons geweest die zijn methode (super goed!!) toepast en het is echt verbluffend hoe snel je hond zoiets door heeft!!! (nu de baasjes het nog zo vol houden :P :D )

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:30

Tsja..en dat volhouden van de baasjes..dat is nou net het moeilijkste....
hihi

Maar we komen er wel

Zijn boeken zijn trouwens echt een aanrader, leuk geschreven, veel voorbeelden...je leest snel door tot het echt te laat is (zeg maar 01:30 ;) )

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:32

Zijn die er ook in het Nederlands???

En hebben jullie de aflevering vorige week vrijdag gezien?? Daarin zou een Shiba zijn geweest en die had ik wel graag willen zien :P

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:35

Zijn zijn dvd's een aanrader? Zat de site te bekijken maar zie je daar echt de hele training (zelfstudie programma) of hetzelfde als je op tv ziet?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:26

Nikki__ schreef:
Haha bedankt voor het compliment :D Ik bedoel het niet neerbuigend, maar meer omdat je zelf aangeeft dat je de beagle nogal voortrekt. Dat dat eigenlijk je lievelingtje is. Vaak zien mensen dan ineens niet meer dat het lievelingetje eigenlijk niet zo lief meer is.
Als je een nul op het gebied van honden was geweest had je niet zo gesproken, daar twijfel ik ook absoluut niet aan. Anders had de combo mechelaar, duitser en beagle al lang anders geweest :D

Op het moment dat de duitser loopt te pushen bij je Beagle, loopt hij dan weg? Vertoont hij kalmeringssignalen? Of geeft hij zich niet makkelijk gewonnen?

En over het punt van proffesionele begeleiding, ik loop momenteel stage in een kliniek en ik zie zoveel mensen die lopen te 'kksst!' en te tikken tegen hun dier op de verkeerde momenten, dat je gewoon weet dat het fout gaat. Als je ze dan adviseerd en een prof bij te halen, vinden ze dat niet nodig omdat ze het allemaal al van Cesar leren.

De herder loopt niet weg, is geobeseerd. Wacht tot de beagle uithaalt en springt er dan volop bovenop.
De beagle word niet in grote maten voorgetrokken. Iedereen heeft dezelfde vrijheden en iedereen gaat overal mee naartoe. Geen uizonderingen. Als ik 1x ene meeneem, dan s de volgende keer de ander aan de beurt. Als 1 iets lekkers krijgtm krijgen ze het allemaal. als 1 op het bed mag, mogen ze allemaal. als 1 in de bench moet, dan allemaal, etc.
Dus er zijn geen grote verschillen. Maar als de beagle bij mij op bed ligt en de herder komt als tweede, dan gaat hij op een aparte manier staan en dan raakt de beagle overstuur.
Ik persoonlijk heb totaal geen prolemen met welke hnd dan ook, luisteren prima naar mij, vooral individueel perfect. Maar zodra de herder de beagle kan opjagen door over hemte gaan staan, dan doet hij het.
Ik heb nu de regel dat als de beagle gaat grommen dat hij van bed moet, dat er vrede moet zijn, maar dan wil de herder niet meer op bed, maar gaat over de beagle staan om te zien of hij hem overstuur kan helpen en dan is het gevecht pas echt ON. De herder is dan oo echt vals tegen de beagle, mar de beagle ook tegen de herder.
Ik ben gisteren geopereerd aan mijn pols (vandaar het slechte schrijven) en in de avond moest ik er weer tussen springen omdat ze elkaar in e haren vliegen.
Ze gaan zeker een keer of 6 per dag naar buiten op de boerderij, dus geen overtollig energie probleem.
Maar ergens kunnen die twee elkaar moeilijk verdragen.
Ik en geboren en getogen met honden, voornaamlijk mechelaars. ben meer een duitse liefhebben. Mijn vorige duitser was het rolvoorbeeld van een perfecte hond. Maar deze lijkt er weinig op qua karakter.
Dit is mijn eerste beagle en iedereen zegt dat het honden zijn die slecht luisteren, maar deze luisterd perfect en loopt ook altijd los tijdens wandelene etc. Dus ik weet hoe ik een hond moet opvoeden, maar heb nog nooit gehad dat ik twee honden had die elkaar zonder duielijke reden wilde aanvallen.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:38

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:40

Raakt de Beagle overstuur van de reactie van de herder of jouw reactie???

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:45

Yamcha schreef:
Zou helemaal niet castreren, en ze het gewoon lekker laten uitvogelen. Die rangorde onderling zoeken ze maar mooi zelf uit, daar moet je helemaal neit tussen willen staan. Juist doordat jij elke keer ingrijpt, hebben ze geen kans om het uit te "vechten" en blijft die strijd dus bestaan. En 2 reuen bezorgen elkaar hoogstens een schram, en verder niet.

Zolang duidelijk is dat jij erboven staat, helemaal prima. Geef een brul als het wat te luidruchtig wordt naar je zin, maar trek ze niet uit elkaar, tenzij ze elkaar gaan vermoorden, maar 2 reuen doen dat niet, en zeker niet als ze al een tijd samen zijn.
Blijkbaar zijn ze jaloers op elkaar, de beagle ziet jou als persoonlijk bezit en verdedigt dat, en jij bent vervolgens zo niet zo slim om ze uit elkaar te trekken, waardoor de spanning zich bij je herder alleen maar opbouwt. Laat ze het uitvechten en bemoei je er niet mee. Dit zijn hondenzaken en geen mensenzaken. Ook al ben jij wel de veroorzaker van dit probleem, dit heeft alles met jaloezie te maken, en niet met rangorde.

Verder: ga quality-time met ze nemen. Laat ze minimaal 1 keer per dag apart uit, ga met ze trainen of spelen of wat ze maar leuk vinden, maar zorg dat ze tijdens de quality time jouw volledige aandacht hebben. Dus niet bellen (neem je telefoon gewoon niet mee) niet andere dingen doen, niet met andere baasjes praten, maar die tijd echt volledig besteden aan je hond. Dan is het jaloezie probleem snel voorbij vind ik.

Samen uitlaten (als je dat tenminste continu doet) geeft scheve verhoudingen. De ene hond is braver dan de ander, dus loop je de ander steeds te corrigeren, en je vergeet te prijzen, en dat geeft scheve koppen en scheve verhoudingen. Quality-time is een must met 2 honden. Het moet echt een half uur zijn (ook met je herder) en niet alleen lopen, maar echt iets met ze doen. Gaan er een graag naar het bos? Hup, de auto in. Apporteren, zwemmen, je kan het zo gek niet bedenken, maar quality-time is veel meer dan uitlaten. Het is werken aan de band met je hond.

Ze maken elkaar echt af, hebben al eens bloed getrokken. Maar als de agressie van de beagle zou komen dan had ik er niet mee ingezeten. Mijn maltezer vroeger voht ook vaak met mijn vorige duitser, maar dan deed de duitser zij kop omhoog en negeerde haar. Maar bij deze lijkt het alsof de duitser acht tot de beagle echt laaiend is en dan valt hij cht aan.
Ik durf het ze niet uit te laten vechten, want denk echt dat hij de beagle zou doden als ik niets zou doen.
Persoonlijk denk ik ook dat ik het probleem ben en dat het een jaloezie proleem is.
Ik geef ze allemaal individuele aandacht.
Als ik met de meute ga wandelen, dan laat ik er altijd ene naast me lopen waar ik mee bezig ben, de andere twee rennen dan ver ver voor me uit. wanneer ik klaar ben met 1 dan fluit ik en komen de andere twee en wissel ik af en doe dan weer hetzelfde. appart gaan wandelen zou ik graag doen, maar krijg ik qua tijd niet goed voor elkaar.

Ik ben bang dat het idd een ding is dat ze eigenlijk samen moeten uitwerken, vooral omdat ze maar een maand van elkaar af zitten. Ik kies regelmatig de duitser zij kant om op die manier de beagle te laen weten dat hij niet moet denken dat hij altijd zijn zin krijgt. degene die als eerste gaat grommen moet weg. pas als deze zich gedraagd dan mag hij weer bij de groep. MAAR ik weet dat de duitser iets doet wat de beagle van slag brengt, ik kan er alleen niet mijn vinger op leggen. En ik ben bang dat ik dat op een of andere manier versterk met iets te doen. Ik hoop alleen dat als ik hem laat castreren dat het dan niet nog eens hormonaal gaat worden...

LecyTinker

Re: Cesar Milan: 2 gezichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:51

ik doe in eerste instantie niets. de herder komt met staart en kop omhoog langzaam aangelopen Dus een zeer dominante manier. de beagle gaat grommen om te zeggen dat de herder te dicht in zij buurt komt, de herder loopt langzaam dichterbij en is gefixeerd op de beagle. de beagle gaatnharder grommen. de beagle blijft gewoon liggen, dus is pssief op elk gebied, behae vocaal.
Wanneer de herder over hem heen gat staan dan word de beagle agro en gaat hard blaffen en valt uiteindelijk aan en dan val de herder terug aan.
Soms roep ik tegen de herder als hij zo komt aangelopen dat hij weg moet gaan. soms doet hij het, maar vaak niet. Ik tik de beagle aan om hem uit die grom stemming te krijgen, maar dat gaat niet omdat de herder gewoon door gaat met zijn gedrag.
Ik kan de herder wegsturen, maar dan blijft hij op afstand zo gefixeerd stan kijken naar de beagle.
Niemand raakt over stuur van mijn gedrag omdat ik probeer me er buiten te houden, ik probeer alleen de situatie te stoppen door de fixatie te verbreken. maar zolang ze niet gevochten hebben blijft het aanhouden.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:52

Ik zou het ze ook absoluut niet zelf uit laten vechten!!

Misschien heb ik er over heen gelezen :o Maar wanneer je ze uit elkaar haalt, houd je ze dan bij elkaar of juist niet???

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:58

.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:01

dat is inderdaad wat je cesar ook ziet doen. zelfs bij verkeerd kijken wordt er gelijk ingegrepen. een aanraking of een rukje aan de lijn, alles om ze uit die stemming te halen.

kijken mag wel, maar alleen uit interesse en niet gefixeerd/geobsedeerd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:08

Ik denk toch ook dat je niet voldoende de leider bent. Overigens komt dat ook neer op te laat ingrijpen. Het gaat erom dat jij de leider ben, dat duidelijk laat zien en geen ruzie in de groep accepteert. Dus kijk goed wie van de twee (of de groep) de leider is en wees die de baas. Dan luistert de rest ook.
Ik heb hem een keer aan het werk gezien met twee Jacks die elkaars bloed wel konden drinken. De situatie vermijden dat de 1 de ander niet accepteert op dezelfde plaats heeft geen zin. Ze moeten elkaar accepteren als jij dat wilt.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:11

kentaro.. nee, ik weiger er ene af te zondeen. zal nooit of te nimmer ene uit de kamer doen, want zodra je daar mee begint dan kom je op een punt dat ze afzonderlijk gaan leven. ik PERSOONLIJK zal er eerder ene de nek rond draaien voordat ik dat laat gebeuren.
Na de uitbarsting en ik ze uit elkaar heb gehaald, dan is het weer okay. Het is meer een soort van ontlading. 5 minuten later spelen ze eer leuk met elkaar.

Lianne, in het begin zat ik er echt bovenop. bij de eerste aanzet corrigeerde ik het, zowel de beagle als de herder. Maar het punt was dat ze het toen steeds vaker gingen doen als ik er niet bij was. Nu gebeurd het aleen buiten als de herder ineens een ingeving krijgt om de beagle op stang te gaan jagen. En dan kan ik er nog op tijd naaroe rennen om ze uit elkaar te halen.
De beagle geeft vroeg genoeg aan dat de herder te opdringerig word en zijn prive ruimte inbreekt. In huis is het tegenwoordig vaker, eg zeker 1x per dag. Heb vanmorgen weer zo een ruzie gehad, dus hoop dat het vandaag beter gaat. Er zijn ook geen dingen die gebeuren die hetzelfde zijn, het hoeft geen aanleiding te hebben.
Dus tegenwoordig laat ik het een beetje op zijn beloop omdat wanneer ik dan ingrijp ik weet dat het daarna afgelopen is, als ik op voorhand ingrijp dan weet ik dat ze het gewoon even uitstellen.

Het lijkt gewoon op twee mensen broers die vechten. de ene weet gewoon hoe hij de ander ui zijn tent kan lokken en doet dat en dan lijkt het net of de ander het gedaan heeft.

Abeltje, ik heb dat ook gezien, en ik vebaas me waarom het bij hem zosnel lukt. En daarom denk ik dat ik iets fout doe, ik voel iets niet of iets wel waardoor mijn honden anders reageren.
Ik ben daarom ook geen doemdenker. als ze lelijk doen denk ik elke keer, misschien dat ze nu aardig doen tegen elkaar. behandel elke keer als de eerste keer om er geen extra druk op te leggen.

Babootje, ik heb die met die jacks ook gezien, maar dat was een andere situatie. die sliepen niet in hetzelfde bed, aten niet uit dezelfde bak en waren niet 24 op 7 bij hun baas. deze honden wel! Deze honden kunnen geen seconde zonder elkaar, zijn samen opgegroeid in dezelfde bench en doen alles samen. Dus geheel niet dezelfde sutuatie

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:15

Is ook juist goed zo :D Maar van veel mensen hoor ik juist 'De een doe ik naar buiten en de ander houd ik binnen ' :P
En dat is ZO'N groot voordeel, wanneer iemand als Cesar langs zou kunnen komen .... Die ziet gewoon meteen wat er niet goed gaat (bij wie dat dan ook is) en dan zou je daar zelf mee verder kunnen!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:17

vergeten jullie niet dat er soms mensen met VRESELIJKE problemen met hun hond bij hem komen? Er zijn zelfs mensen die hun hond al bijna hadden in laten slapen... dan snap ik dat hij hulpmiddelen gebruikt. Ik vind het echt oprecht een held! De hondenfluisteraar!!! Ik heb nu al zoveel afleveringen gezien dat ik helemaal fan ban.

Die Amerikanen zijn natuurlijk ook knettergek. Die roepen altijd dat iemand slecht is als hij superpopulair wordt en dat nemen wij hier weer lekker over...

Dat ze hun honden (bijna) niet uitlaten is absurd, maar ipv die mensen de deur uit te trappen vind ik zo'n loopband prima. Dat hebben ze dan meestal wel in huis! Gelukkig hebben wij hier lekkere speeltuintjes waar onze hondjes in kunnen poepen ;-)

Die Daddy is ook echt SUPERGOED! Mocht je iets tegen Cesar hebben, kijk dan naar die hond en hoe andere honden reageren.. dan hoef je niets meer te zeggen.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:20

.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:24

Nouja ik weet het niet hoor Lianne.. hoevaak zie je in de afleveringen van Cesar niet honden die om nix volledig uit hun panty gaan naar andere honden. Terwijl die andere honden zich vaak niet eens bewust zijn van de aanwezigheid van de probleemhond. Die geven dan toch ook geen trigger? Behalve dan dat ze gewoon hond zijn, maar dat kunnen ze ook niet helpen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:24

Kentaro, mijn honden zijn mijn gezinnetje. Die gaan mee de kippenren in, de paarenwei, de douche en op bed. Ik koop elke week een doos frikandelen als lekkernij voor ze en ze zijn altijd bij me. krijgen veel beweging en aandacht. Ik weiger om apart te gaan leven. Dus ik pik het niet als ze lelijk doen tegen elkaar. Ze kunnen perfect samen leven en dat doen ze ook. Het is alleen raar dat die herder ineens de kolder in zijn kop krijgt en dat alleen bij de beagle heeft. de beagle laat gelijk duidelijk merken dat de herder hem met rust moet laten als hij in die state is.
Ik denk dat het een jaloezie probleem is, maar kan de aanleiding niet vinden.

MAAR ik heb het idee dat de beagle een erg stabiele hond is. mijn moeder haar mechelaar heeft een gloeiende heken aan mijn duitser, terwijl die twee nog nooit alleen samen zijn geweest. Dus nog nooi iets heeft vorgevallen. Daarom zou het ook kunnen zijn dat de herder een instabiele hond is. En hoe kan ik daar in hemelsnaam achter komen?

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:32

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:32

wat de beagle doet? Die ligt te slapen, die loopt in de tuin, die snuffels aan een kip, die zit te plassen, ect. Er is geen duidelijke aanleiding. De herder ziet hem gewoon als prooi en fixeerd op hem en dan pas krijgt de beagle het doo. die gaat dan gewoon door met zijn eigen zaken totdat de herder ter dicht bij komt en dan gaat ij waarschuwingssignalen geven.
Het stomme is dat ik denk dat het van de herder meer als spelletje begint en dan ineens omslaat naar serieus, nog voordat hij de beagle heeft aangeraakt.
Die twee zijn wel samen opgegroeid en zou het ook niet kunnen dat de herder niet dor heeft dat hij groter en sterker is dan de beagle?
Mijn vorige duiser had dat namelijk niet door. Die rende altijd over mijn maltezer heen omdat hij dacht dat ze allebei even groot waren. De maltezer as wel stukken ouder en die herder was het ultime voorbeeld van verdraagzaamheid.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:35

Héél herkenbaar :D
Maar nadat we 2x Chantal (onze Nederlandse CM :D ) over de vloer hebben gehad, bleken er toch wat dingetjes te zijn die we helaas echt over het hoofd zagen :P Zo onvoorstelbaar hoe snel zij dat zag!!!!!!!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:39

vergeet niet dat beagles een heel sterk karakter hebben en duitse herders dat ook. buiten dat is het karakter van een jachthond en een herdershond totaal verschillend.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:43

Lianne, ik ben op die momenten net iets te druk bezig om te voorkomen dat de ene de ander niet aan stukken trekt, dus filmen zal moeilijk zijn en dat zou ook inhouden dat ik een hele dag met een kamera moet rondlopen, want het gebeurd op verschillende plekken.

Ik heb die aflevring ook gezien, dat was met dat ze moesten vrienden worden door de schuifdeur heen en dat die herder die poedelachtige al een keer had aangevallen. MAAR ook in dit geval was het niet dat die twee samen waren opgegroeid en niet elkaars beste vrienden waren. Die van mij wel... die doen alles samen... Zijn de dikste vrienden, behalve die 2 minuten dat dit afspeeld en daarna is alles weer koek en ei...
En het rare is ook dat de duitser super luisterd, behalve wanneer hij in die staat raakt.

@Kentaro... ik weet zeker dat dit heeel erg makkelijk op te lossen gaat zijn, want er is totaal geen probeem tussen mijn honden. De sfeer in huis is super, alleen af en toe dit dan. Maar daarna is het gelijk weer ontspannen.
Ik ben nu cesars way aan het lezen en daarna be a pack leader. Hoop dat ik daar iets in tegen kom waarvan ik een aha moment ga krijgen.
Het moet iets heel simpels zijn, maar denk echt dat het probleem bij de herder igt aangezien de beagle met de andere 4 honden op dit terein (1 van mijn broer en 2 van mijn ma, allemaal mechelaars) supr overweg kan en de duitser niet met die van mijn ma. Dus dan zou je toch al snel met een vinger gaan wijzen.
Maar ik blijf een open mind houden, want de beagle krijgt net zo vaak op zijn donder dan de duitser om mar te zorgen dat geen van de twee het idee krijgt dat de ander voorgetroken word. Jammer voor degene die het niet gedaan heeft, maar samen uit is samen thuis. ls ze allebei vechten, hebben ze allebei schuld!

Zidore, ik weet het, dis is mijn eerste beagle, maar voor de familie niet de eerste jachthond.
Toch blijft het iets aparts dat ze samen tegen elkaar in slaap vallen en samen overal heen willen en dan toch ineens zo een bloedhekel aan elkaar kunnen hebben.