Couperen van oren en staart?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 20:24

@Mindim , ik snap wat je bedoelt hoor!
Maar ik kan er met me kop niet bij dat mensen dat doen. Neem dat geen reu als je hem niet kan handelen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:25

liedje89 schreef:
Moll schreef:

verklaar u nader indeze u wekt mijn intresse

Vooral bij teven is er toch wel enige vrijheidsbeperking bij loopsheid. Ik bedoel met een loopse teef kan je niet in een losloop gebied en ik vind het overgens ook niet sociaal om een ongecastreerde reu los te laten in een niet losloop gebied waardoor je toch wel wat vrijheidsbeperkingen hebt. Ik vind het toch wel van belang dat mijn hond wat bewegingsvrijheid heeft en vast aan de lijn raakt mijn hond nooit die energie kwijt. Bovendien is er altijd risico op een 'ongelukje' waarbij ongewenste nestjes kunnen ontstaan (+alle risico van abortus of zwangerschap) en geslachtziektes verspreid kunnen worden . Bij teven heb je bovendien ook bij veel rassen nog vrij veel kans op tumoren in de tepels en baarmoeder ontstekingen. Dus castreren heeft imo veel meer nut dan staart couperen (waarmee overgens niet gezegd is dat het altijd moet oid maar het is niet alleen karakter eraf knippen imo)

U heeft wat punten die inderdaad waar zijn, maar dan castereren we de teven op medische redenen, niet omdat het makkelijker is voor de rommel die ze achter laten 1 keer per half jaar.
echter ben ik van mening dat men geacht woord hun hond onder apel te hebben wanneer deze in een losloop gebied komen zo niet heb men daar niets te zoeken, dat er mensen zijn die daar lak aan hebben dat weet ik, jammer genoeg is de wet hier in NL daar niet voldoende steunent om dat te kunnen verhelpen, maar dan nog vind ik dat u of wie ook niet met een loopse teef in een losloop gebied moet komen, en 3 weken 1 keer perhalf jaar word de hond ook niet minder van. en nu niet zeggen maar mijn teefje moet los kunnen, want ik kom ook niet met mijn reu in een losloop gebied als ik weet dat hij andere reuen opvreet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:25

nati schreef:
Maar ik kan er met me kop niet bij dat mensen dat doen. Neem dat geen reu als je hem niet kan handelen.

Nou precies, neem dan geen reu en in sommige gevallen, neem dan geen hond :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:26

liedje89 schreef:
Moll schreef:
[niet rechtsgeldig?, wel als je deze oficeel heb laten opmaken

Klopt helemaal niets van hoor tenzij je gedeelde eigenschap over de hond houd heb je helemaal niets te zeggen over wat de baas ermee doet. Zelfde als al die mensen hier op bokt die bijv recht op eerste terugkoop vast willen laten zetten dat is niet rechtsgedig als je zeggenschap wilt moet je niet verkopen punt uit.

sta als fokker altijd a co eigenaar op de stamboom.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 20:27

Mindim schreef:
nati schreef:

Nou precies, neem dan geen reu en in sommige gevallen, neem dan geen hond :D

_/-\o_ amen!! wij begrijpen mekaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:29

Nikki__ schreef:
Heb goed gelezen, lees jij je eigen reactie maar terug. Daar geef je aan dat het handig is met de dingen die op tafel staan en de deuken in het meubilair. Ook heb je geen zin in verbandjes aan leggen e.d.
Allemaal dus omdat jij het gemakkelijker vind.

Toch niet goed genoeg gelezen zoals ik al dacht; ik heb namelijk meerdere malen gezegd dat ik een knap gecoupeerde hond een verademing voor het uiterlijk vindt ;)

Chiqa schreef:
Als couperen mooi gebeurt is daar imo niets mis mee, vind het bepaalde rassen veel beter staan dan die flappers en zwiepstaarten.
Helaas is het nu verboden.

Chiqa schreef:
Nee ik vind van niet, je houd er alleen een andere gedachte op na.
Ik vind gecoupeerde dieren ook veel en veel mooier, ik vind het verschrikkelijk jammer dat het verboden is
sommige rassen zien dr echt niet meer uit.
Dat couperen, mits het netjes gebeurd gaf ze nog nét dat beetje extra.

Dus niet alleen de practische kant, ook de cosmetische. ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:39

Moll schreef:
U heeft wat punten die inderdaad waar zijn, maar dan castereren we de teven op medische redenen, niet omdat het makkelijker is voor de rommel die ze achter laten 1 keer per half jaar.
echter ben ik van mening dat men geacht woord hun hond onder apel te hebben wanneer deze in een losloop gebied komen zo niet heb men daar niets te zoeken, dat er mensen zijn die daar lak aan hebben dat weet ik, jammer genoeg is de wet hier in NL daar niet voldoende steunent om dat te kunnen verhelpen, maar dan nog vind ik dat u of wie ook niet met een loopse teef in een losloop gebied moet komen, en 3 weken 1 keer perhalf jaar word de hond ook niet minder van. en nu niet zeggen maar mijn teefje moet los kunnen, want ik kom ook niet met mijn reu in een losloop gebied als ik weet dat hij andere reuen opvreet.

Sluit onze teef maar eens 3 weken op zul je zien dat ze daar slechter van word. Sowieso is onze teef niet perce geschikt om te fokken en hebben wij daar ook de tijd niet voor. Dus is zij gecastreerd. Ik ken mensen die zelf op plekken waar honden niet los mochten met een skistok liepen omdat zij hun loopse teef moesten verdedigen. Dan maakt het me eigenlijk weinig uit dat mensen die geen talent hebben voor honden trainen hun hond castreren. Dan kan je je teef dus eigenlijk helemaal niet uitlaten, zoveel last heeft zo'n reu er niet van hoor. sterker nog het is in tegenstelling tot bij teven een erg simpele ingreep met weinig kans op complicaties!

IK vind het trouwens ook wel zielig om een man zijn ballen te laten houden als hij toch nooit mag. Maar mannen zijn het daarin heel maar heel zelden met me eens :7 .

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:51

Moll schreef:
liedje89 schreef:
Klopt helemaal niets van hoor tenzij je gedeelde eigenschap over de hond houd heb je helemaal niets te zeggen over wat de baas ermee doet. Zelfde als al die mensen hier op bokt die bijv recht op eerste terugkoop vast willen laten zetten dat is niet rechtsgedig als je zeggenschap wilt moet je niet verkopen punt uit.

En als het puntje bij paaltje komt draag je geen kosten, draag je niets bij in de verzorging en ben je dus geen eigennaar. Zelfde als wanneer je je paard verleased je zelf kosten moet blijven dragen anders heb je geen poot om op te staan en kan de 'leaser' zomaar ongemerkt eigennaar worden als er een conflict ontstaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:52

Het gaat toch ook niet om de daadwerkelijke ingreep? De ingreep stelt niet zo veel voor.

Maar ik vind wel dat je er een andere hond voor terug krijgt.

Castreren lost je trainingsprobleem of je gebrek aan talent daar aan niet op. Dan wordt je teef achternagezeten door gecastreerde reuen met een eigenaar met een gebrek aan traintalent.
Jouw teef wordt dan niet meer dragend, maar het probleem van de man met de reu is daarmee nog niet opgelost en die castreert voor zijn eigen en niet voor jouw teef.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:03

Mindim schreef:
Het gaat toch ook niet om de daadwerkelijke ingreep? De ingreep stelt niet zo veel voor.

Castreren lost je trainingsprobleem of je gebrek aan talent daar aan niet op. Dan wordt je teef achternagezeten door gecastreerde reuen met een eigenaar met een gebrek aan traintalent.
Jouw teef wordt dan niet meer dragend, maar het probleem van de man met de reu is daarmee nog niet opgelost.

Hangt wel af van de grote van het gebrek aan talent. Ik ken wel degelijk honden die gedragsvebeteringen hadden na castratie, neemt niet weg dat een vaardigere eigennaar ze waarschijnlijk ook wel zonder castratie onder apel had gekregen. Maar wat gebeurd is is gebeurd en castratie is echt niet zo'n ramp voor het dier hoor, het is een kleine operatie met weinig risico en je hond is zich daar toch niet van bewust.

Wat wil je dan doen een hond met gedragsproblemen herplaatsen is ook niet echt makkelijk of fijn voor het dier, ik heb liever dat ze zijn ballen er af knippen dan dat ze hem ergens aan de boom binden hoor. (Ja eigenlijk wil je natuurlijk dat ze meteen een geschikte hond hadden gekozen maar de meeste moeten toch echt eerst voelen #) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:09

liedje89 schreef:
Mindim schreef:

Jouw teef wordt dan niet meer dragend, maar het probleem van de man met de reu is daarmee nog niet opgelost.

Hangt wel af van de grote van het gebrek aan talent. Ik ken wel degelijk honden die gedragsvebeteringen hadden na castratie, neemt niet weg dat een vaardigere eigennaar ze waarschijnlijk ook wel zonder castratie onder apel had gekregen. Maar wat gebeurd is is gebeurd en castratie is echt niet zo'n ramp voor het dier hoor, het is een kleine operatie met weinig risico en je hond is zich daar toch niet van bewust.

Wat wil je dan doen een hond met gedragsproblemen herplaatsen is ook niet echt makkelijk of fijn voor het dier, ik heb liever dat ze zijn ballen er af knippen dan dat ze hem ergens aan de boom binden hoor. (Ja eigenlijk wil je natuurlijk dat ze meteen een geschikte hond hadden gekozen maar de meeste moeten toch echt eerst voelen #) )

Castratie is niet de oplossing voor gedragsproblemen.

Verder zou ik liever zien dat dat soort mensen helemaal geen hond aanschaffen. Meestal zijn de oorzaak van de gedragsproblemen. Hebben ze het te ver laten komen en denken dat met een knip alles goed komt, maar vaak werkt het niet en worden ze alsnog naar een asiel gebracht of zoals jij noemt aan een boom gebonden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:17

liedje89 schreef:
Moll schreef:
[

En als het puntje bij paaltje komt draag je geen kosten, draag je niets bij in de verzorging en ben je dus geen eigennaar. Zelfde als wanneer je je paard verleased je zelf kosten moet blijven dragen anders heb je geen poot om op te staan en kan de 'leaser' zomaar ongemerkt eigennaar worden als er een conflict ontstaat.

tot ik voor de deur sta en de hond mee neem. maar dat zijn andere verhalen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:22

Mindim schreef:
liedje89 schreef:

Verder zou ik liever zien dat dat soort mensen helemaal geen hond aanschaffen. Meestal zijn de oorzaak van de gedragsproblemen. Hebben ze het te ver laten komen en denken dat met een knip alles goed komt, maar vaak werkt het niet en worden ze alsnog naar een asiel gebracht of zoals jij noemt aan een boom gebonden.

Maar zoals ik zei de meeste moeten toch eerst voelen (sommigen moeten zelfs meerdere malen voelen) voordat het tot ze doordringt dat ze niet geschikt zijn voor een ('moeilijke') hond. Daar doe je toch niets aan.

Een gecastreerde reu is echt wel anders kwa karakter. Ik vind ze meestal ook wel makkelijker. Soms lukt het dan wel, hangt ook wel van het probleem af trouwens honden die ik kenden hadden ook echt haantjes gedrag en dat is gewoon makkelijker op te lossen zonder testosteron :7

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 21:49

liedje89 schreef:
Mindim schreef:
[

Maar zoals ik zei de meeste moeten toch eerst voelen (sommigen moeten zelfs meerdere malen voelen) voordat het tot ze doordringt dat ze niet geschikt zijn voor een ('moeilijke') hond. Daar doe je toch niets aan.

Een gecastreerde reu is echt wel anders kwa karakter. Ik vind ze meestal ook wel makkelijker. Soms lukt het dan wel, hangt ook wel van het probleem af trouwens honden die ik kenden hadden ook echt haantjes gedrag en dat is gewoon makkelijker op te lossen zonder testosteron :7

dan ziek je de weg van de minste weerstand, en is het echte probleem niet opgelost, heb in me leven al veel probleem honden gehad, heb ze alleen nooit laten helpen omdat het dan makkelijker zou zijn.
het probleem is namelijk de omgeving en niet de hons opzich.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 00:22

Moderatoropmerking:
Dames (en eventuele heren), mag ik jullie er op wijzen dat de onderwerpen castratie en bijbehorende gedragsproblemen, wijze van uitlaten etc. compleet offtopic zijn. Daarom het verzoek om terug te gaan naar het oorspronkelijke onderwerp, namelijk couperen en wat hier bij hoort. En ondanks dat het een onderwerp is met lading, is het absoluut niet bedoeling om persoonlijk te worden en op de man te spelen. Het zou vervelend zijn als dit topic op slot moet en/of er sancties moeten worden uitgedeeld. Mijn dank

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 08:38

heb niet het hele topic door gelezen maar kan me erg kwaad maken om mensen die bewust kiezen voor het couperen of voor een gecoupeerde hond en dat smmige mensen het zelfs een verbetering vh uiterlijk vinden.
afschuwelijk!!
en dat noemt zich dan dierenliefhebbers!

ik vind het ronduit belachelijk :(
er is helemaal niks moois en verbeterlijk aan dergelijke brute handelingen
en dat zeververhaal dat de honden het niet of nauwelijks voelen!! moet je maar eens naar een hondenhandel/fokker gaan ; die zullen je het echte verhaal wel eens vertellen.
een hond dient gewoon oren en een staart te hebben.
ok, soms is zo n lange rondzwiepende staart niet zo handig(heb 2 boxers) en ok het is idd bij sommige rassen zoals de rottweiler, dobermann en de boxer erg wennen en het stoere uiterlijk word daardoor een stuk liever.
maar let wel; de natuur heeft deze honden zo gemaakt waarom moet de mens zich dan als een beest gedragen en de hond zo gruwelijk mishandelen alleen maar omdat sommige mensen dat mooier vinden!
het grootste en meest afschuwelijke beest wat op de wereld rondloopt is de mens!!

Ayasha
Blogger

Re: Couperen van oren en staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 08:45

Ik vind het couperen van de staart bij sommige rassen wel mooier dan lange staarten. Ik vind het dan weer niet kunnen dat ik hier mensen lees die anderen er op aanspreken omdat hun hond met gecoupeerde lichaamsdelen loopt.... :=

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:49

Nou ik was met m aan de praat geraakt (als je het over mij hebt trouwens :) ) en van het een kwam het ander. We stonden gewoon rustig een praatje te maken en ik heb het niet over straat geschreeuwd hoor, zou niet durven. :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:01

Was in het algemeen bedoelt Iris. :) Als je gewoon een praatje maakt kan ik me voorstellen dat het ter sprake komt idd :j
Ik denk wel dat staarten couperen meer geaccepteerd wordt dan oren. Over de staart van mijn Jack krijgk bv nooit commentaar maar ik lees wel vaak dat mensen commentaar krijgen op ingeknipte oren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:03

Ayasha schreef:
Ik vind het couperen van de staart bij sommige rassen wel mooier dan lange staarten. Ik vind het dan weer niet kunnen dat ik hier mensen lees die anderen er op aanspreken omdat hun hond met gecoupeerde lichaamsdelen loopt.... :=

Dat vind ik ook niet kunnen, waar bemoeien die mensen zich mee. :n
Zou precies hetzelfde zijn als dit soort mensen een hondeeigenaar zouden aanspreken waarom al die lappen vlees dr nog aanhangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:27

Nou lappen vlees, zo veel vlees zit er niet aan. In de volksmond noem je het gewoon oren en staarten, geen lappen vlees.
Misschien dat we ze ook zo kunnen noemen, dat is voor de sfeer wel zo fijn.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:31

verschrikkelijk zeg! ik zou het nooit kunnen!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:24

Ayasha schreef:

dat klopt dat vind ik idd ook niet kunnen
maar stel dat je samen in gesprek zou komen en de betreffende persoon zou vertellen dat hij daar bewust voor gekozen heeft dan zou ik wel vragen waarom dan etc etc
mara ik zou er nooit iemand zou op aanspreken
het is nog altijd zijn hond en zijn keuze

al vind ik het een afschuwelijke mismaakte keuze

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:24

tamaramt schreef:
Ayasha schreef:

dat klopt dat vind ik idd ook niet kunnen
maar stel dat je samen in gesprek zou komen en de betreffende persoon zou vertellen dat hij daar bewust voor gekozen heeft dan zou ik wel vragen waarom dan etc etc
mara ik zou er nooit iemand zou op aanspreken
het is nog altijd zijn hond en zijn keuze

al vind ik het een afschuwelijke mismaakte keuze

want ?

edit;

ik reageer wel even op je post hiervoor.. zie dat je daar al je mening hebt gegeven :)

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:33

tamaramt schreef:
heb niet het hele topic door gelezen maar kan me erg kwaad maken om mensen die bewust kiezen voor het couperen of voor een gecoupeerde hond en dat smmige mensen het zelfs een verbetering vh uiterlijk vinden.
afschuwelijk!!
en dat noemt zich dan dierenliefhebbers!

ik vind het ronduit belachelijk :(
er is helemaal niks moois en verbeterlijk aan dergelijke brute handelingen
en dat zeververhaal dat de honden het niet of nauwelijks voelen!! moet je maar eens naar een hondenhandel/fokker gaan ; die zullen je het echte verhaal wel eens vertellen.

wat kun jij overdrijven zeg. Als ik jou was zou ik maar wél even het topic door lezen of lees mijn posts even door.

Zelf altijd dobers gehad.. en ook genoeg met bekende fokkers in aanraking geweest.
Ten 1e, word er in nederland gecoupeerd onder verdoving en word het netjes gehecht en verzorgd.
Ten 2e, de dobers met staart nu, daar worden er genoeg van alsnog gecoupeerd omdat ze m kapot slaan. Aangezien zij geen ondervacht hebben en dus erg dun is.
Ten 3e, zulke BRUTE handelingen zijn het niet, hierin in NL iig. Laten we niet over het buitenland praten.
En hondenhandel daar wil ik niet mee in aanraking komen, aangezien dat mensen zonder gevoel zijn. Dat JIJ daar dus blijkbaar wel mee te maken hebt gehad en daardoor verkeerde verhalen hebt gehoord is spijtig. Maar scheer niet iedere fokker over 1 kam die couperen!

Citaat:
maar let wel; de natuur heeft deze honden zo gemaakt waarom moet de mens zich dan als een beest gedragen en de hond zo gruwelijk mishandelen alleen maar omdat sommige mensen dat mooier vinden!
het grootste en meest afschuwelijke beest wat op de wereld rondloopt is de mens!!

Helaas kun je dat niet tegen houden. Mishandelen vind ik een erg zware uitdrukking. Een hond die gecoupeerd is heeft naar mijn idee geen last hiervan. Zoals ik al zei, zelf 15 jaar lang dobers in huis gehad en nooit iets raars aangemerkt. Ze kunnen prima functioneren en laten merken wat ze willen. Je moet dieren kunnen lezen en dat kan niet alleen aan de hand van een staart, maar aan de hand van zijn hele lichaamstaal!