Boze buurman, wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hoe moeten we omgaan met het houden van katten

Katten moeten ten alle tijden binnen gehouden worden
9 (3%)
Katten mogen alleen buiten als ze aan de riem in de tuin zitten, maar niet los lopen.
99 (35%)
Katten moeten gewoon los naar buiten kunnen, ondanks dat ze dan soms bij andere mensen op het erf komen.
171 (61%)

Totaal aantal stemmen: 279

Kady1

Re: Boze buurman, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 21:40

mn deur uit en ik zit in het bos, wat behoorlijk groot is (groot genoeg voor een lekkere rit te paard van 1,5 uur)... dus ja ik zou zeggen van wel, zonder mijn katten zou ik met een flinke muizenplaag zitten (en ook vangen ze regelmatig ratten)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:41

Nou, ik vind jullie wel erg hard en kortzichtig.
Maar goed, elke gek z'n gebrek he.
Ik trek me terug. Want ik vind de reacties hier wel heel naar.

Het moedwillig doden of dood laten gaan, bijten etc van een kat is in mijn ogen op geen enkele manier goed te praten.
En juist om mensen zoals jullie staat er om mijn tuin een hek!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:42

Is er in jou tuin dan niets te maken? Tussen of voor de coniferen kan je bv kippengaas zetten. Nu schuif je jou probleem toch een beetje in zijn schoenen. Jij bent degene waar het huisdier overlast van veroorzaakt. Ik weet dat je niet de enige bent,maar als je katten je lief zijn dat zoek je een oplossing die je eventueel ook nog aan hem kan tonen als hij je weer aanspreekt.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:43

Maar het moedwillig doden van een rat of een muis mag wel? Ik zie het verschil niet zo eerlijk gezegd. Van een rat of een muis heb ik ook last, en die mogen ook niet op mijn erf komen. Mijn hond pakt ze ook als ze de kans krijgt (ook al zitten ze hier weinig en is ze meestal te traag...)

Inwonderland

Kady1 schreef:
mn deur uit en ik zit in het bos, wat behoorlijk groot is (groot genoeg voor een lekkere rit te paard van 1,5 uur)... dus ja ik zou zeggen van wel, zonder mijn katten zou ik met een flinke muizenplaag zitten (en ook vangen ze regelmatig ratten)

Heeft hij overigens alleen bij jou geklaagd of hebben meer buren al wat van hem gehoord?
Als het de hele buurt is en die reageren zoals sommigen hier in het topic, kan ik me voorstellen, dat je frustratie wat te groot wordt en dat hij daarom niet echt netjes tegen je was...

Babsiej

Maar als je als eigenaar de verantwoording voor je kat neemt hebben we dat probleem helemaal niet.
Dat is alleen het probleem, men wil de verantwoording niet nemen, en dan hebben andere mensen/dieren het gedaan.

Jammer dat het zo moet, ik zorg er namelijk ook voor dat men geen last heeft van mijn dieren, en dat verwacht ik ook van mijn omgeving.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:46

Babsiej schreef:
Maar als je als eigenaar de verantwoording voor je kat neemt hebben we dat probleem helemaal niet.
Dat is alleen het probleem, men wil de verantwoording niet nemen, en dan hebben andere mensen/dieren het gedaan.

Jammer dat het zo moet, ik zorg er namelijk ook voor dat men geen last heeft van mijn dieren, en dat verwacht ik ook van mijn omgeving.

Ben niet gelovig, toch amen.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:46

HLPhoto schreef:
Maar het moedwillig doden van een rat of een muis mag wel? Ik zie het verschil niet zo eerlijk gezegd. Van een rat of een muis heb ik ook last, en die mogen ook niet op mijn erf komen. Mijn hond pakt ze ook als ze de kans krijgt (ook al zitten ze hier weinig en is ze meestal te traag...)

Nee dat mag ook niet. Enige verschillen zijn er wel. Katten zijn over het algemeen eigendom van iemand en huisdieren ipv plaagdieren.
Verder zijn ze doorgaans geholpen en planten zich niet met een sneltreinvaart voort.
Mocht je hond een rat pakken dan zit er geen verdrietig baasje thuis.
Maar nogmaals ik voel me wel rot als een van mijn katten met een muis thuiskomt. Ze hebben dan ook een bandje met belletje om.
Ik doe er dus tenminste nog iets aan om het te voorkomen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:48

Moderatoropmerking:
De discussie loopt weer fel op in dit topic. Over dit onderwerp zal er altijd een verschil van mening blijven. En het is interessant om er over te discussiëren. Maar ik zie wel een aantal persoonlijke sneren in de discussie. En dat is niet de bedoeling. Hou het netjes en respectvol naar elkaar!

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:49

Ik heb zelf een hond en een kat. Mijn kat komt alleen in de achtertuin en gaat soms een klein blokje om. De katten van de overburen ( ik verzin dit niet, het zijn elke keer dezelfde 4 katten!) Poepen volgens mij echt allemaal alleen bij mij in de voortuin, het ligt echt bezaaid met kattenstront. En geloof me dit ruikt niet lekker in de zon, Heb laatst een emmer water over een van de daders heen gesodemieterd }:) Dat zal hem leren dacht ik. Maar de volgende dag loop ik de deur uit om naar mijn werk te gaan, zit hij weer te schijten! Echt als hij hem niet zo snelde smeerde als ik aan kwam dan zou ik hem een oplawaai verkopen. ( Niet vermoorden, dat gaat me te ver ;) )

Ik begrijp je buurman heel goed, hij zit zich waarschijnlijk al erg lang aan jouw katten te irriteren. Hij kan zich alleen wel wat vriendelijker opstellen bij een eerste gesprek hierover.

Wij zijn nu van plan om de voortuin maar te betegelen, terwijl we dit eigenlijk helemaal niet mooi vinden, maar je wordt echt goed sjaggie als je elke dag verwelkomd door een kattenstront lucht als je naar je voordeur loopt. ( en dit overdrijf ik niet!)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:50

een konijn of een koi of een goudvis is over het algemeen ook eigendom van iemand. En ik geloof niet dat een van die drie eigenaren het grappig zou vinden als je hun dieren "plaagdieren" zou noemen. Die lijsters, siervogels, zangvogels en allerhande soorten parkieten die die rotbeesten hier al door de voliere hebben getrokken (en daar staat al dubbele draad op :x) waren ook eigendom... Denk je dat dat smakelijk is? Een vogel-lijkje door een veel te klein gaatje getrokken, met de organen verspreid in het gaas?
Imo de lijn doortrekken.

Maar HBvisser, zonder te willen slijmen, of zonder sarcastisch te zijn. Ik vind je heel netjes discussiëren en met een katten-eigenaar als jij, zou ik absoluut geen probleem hebben (en jij ook niet met mijn honden overigens) :)
Wil ik je even meegeven. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 13-07-10 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:50

Tsja ik vind het een hele lastige.
Mijn kat is nog maar een paar maanden, maar zit er zelf ook erg mee wat ik straks moet doen. Je hoort zulke rare verhalen tegenwoordig. Mijn vriend vind dat hij na buiten moet. Ik weet nog niet. Als hij gecastareerd is en een jaar oud ga ik er eens over nadenken wat ik ga doen.

Maar ik vind wel dat katten niet overlast mogen bezorgen. Wij hebben hier eens een vreemde kat in huis gehad. Was door het raam naar binnen geklomen en zat boven op mijn konijnen kooi die helemaal in paniek rond rende. Dat vond ik niet zo grappig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:51

*Checkt de stand van poll*

Gelukkig vind de ruime meerderheid nog steeds dat de kat heerlijk buiten mag rondhobbelen :) Ondanks dat ze op andermans erfjes rondlopen :) daar doe ik het voor.

Babsiej

Maar is het niet een hele omgekeerde wereld dat ik mijn hond die op eigen terrein loopt niet buiten kan laten, omdat hij een kat zou grijpen.

Het is de verantwoordelijkheid dan toch van de katteneigenaar te zorgen dat dit niet gebeurt.
Het is tevens het risico wat je als katteneigenaar neemt, buiten je eigen terrein je kat los te laten.

Apostrof

HBVisser schreef:
Mocht je hond een rat pakken dan zit er geen verdrietig baasje thuis.
Daar doel ik dus op. Als je het vooral erg vindt voor het baasje.. wijs het baasje dan gewoon op zijn verantwoordelijkheden. Vindt baasje het niet erg, dan vind ik het namelijk ook niet erg.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:52

Maar waarom een hond aan de lijn en onder appel, maar een kat overal waar hij maar gaan kan? En dan ook nog zeuren tegen hondeneigenaren dat zij maatregelen moeten treffen voor katten van anderen?? Neenee, zo werkt het echt niet.

Ik zorg er voor dat mijn hond aan de 'regeltjes' voldoet. Het is mijn huisdier. Maar een kat onder het mom van "hij is zo graag buiten" altijd maar buiten laten en geen verantwoording nemen voor de gevolgen hiervan vind ik eigenlijk gewoon laf. Jij bent als eigenaar hier voor verantwoordelijk. Poept jouw kat de hele tuin van de buren vol, ben JIJ degene die daar iets aan moet doen, en niet de buurman.

Ik zal een dier van een ander nooit opzettelijk kwaad doen, maar je krijgt er af en toe wel de ranban van hoor..
Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 13-07-10 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:53

Chiqa schreef:

Gelukkig vind de ruime meerderheid nog steeds dat de kat heerlijk buiten mag rondhobbelen :) Ondanks dat ze op andermans erfjes rondlopen :) daar doe ik het voor.

1 baasje die er niet van gediend is, is voldoende hoor. Daarmee redden al die andere mensen die voor zijn, jouw kat niet mee.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:54

Chiqa schreef:

komt alleen omdat mijn optie er niet tussen stond........

natuurlijk naar buiten zolang je woonomgeving er geen last van heeft :D :D

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:54

Maar als het baasje nou van het bestaan van jouw hond niet eens afweet? Hoe kan hij er dan iets aan doen?

Verder heb ik bijvoorbeeld een kat die echt niet handhaven is als ze niet even naar buiten kan. Ze valt dan mijn andere katten aan, is niet te genieten en breekt de toko af.
Nu heb ik mijn tuin afgerasterd maar als dit niet had gekund zou er dan met jou te praten zijn over een oplossing?

Want een oplossing komt van 2 kanten.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:55

trouwens vind ik de optie in de poll wel extreem ja of nee. Ik vind dat je je katten in de buurt moet houden en moet weten wat ze uitspoken. Als je je kat of poes laat steriliseren dan hebben ze sowieso minder de neigen om te gaan zwerven en zullen ze meer in en om het huis leven.

Maar sommige poezebeesten zullen altijd op avontuur willen, snap dat het soms lastig is. Er zijn wel een heleboel mensen die hun kat bewust leren om buiten te schijten ipv op de kattenbak zodat ze deze niet zo vaak hoeven te legen. Die mensen zijn er zelf verantwoordelijk voor als hun kat op een dag 'vermist' is.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:56

HBVisser schreef:
Maar als het baasje nou van het bestaan van jouw hond niet eens afweet? Hoe kan hij er dan iets aan doen?
Door gewoon te zorgen dat zijn/haar dieren op zijn/haar erf blijven en niet de hele buurt afzwerven. Je vindt het toch ook niet leuk als ik mijn auto bij jou op de oprit zet omdat die van mij toevallig vol stond of wel?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:56

Buiten dat ....

Mensen kunnen je kat ( moedwillig ) overrijden, kunnen gif strooien ( nee komt er bijna nooit achter wie ), meegenomen worden en in t asiel gebracht worden aan de andere kant van het land.

Het gaat hier nu alleen over honden, maar je stelt je kat aan veel meer gevaren bloot. Misschien moeten de katteneigenaren die hun katten overal maar los laten, zich eens realiseren dat simpelweg niet iedereen ervan gediend is. En zoals ik het hier lees is inderdaad met een aantal katteneigenaren absoluut niet te praten. Tenzij je zelf in de buidel wil tasten. Wat dus weer de omgekeerde wereld is.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:58

Babsiej schreef:
Het gaat hier nu alleen over honden, maar je stelt je kat aan veel meer gevaren bloot. Misschien moeten de katteneigenaren die hun katten overal maar los laten, zich eens realiseren dat simpelweg niet iedereen ervan gediend is. En zoals ik het hier lees is inderdaad met een aantal katteneigenaren absoluut niet te praten. Tenzij je zelf in de buidel wil tasten. Wat dus weer de omgekeerde wereld is.
Wederom amen. Als ik ooit katten heb (en nogmaals: vind het prachtige en leuke dieren) blijven ze óók op mijn erf.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:59

Nogmaals, TS, je hebt ook zelf de hand in het gedrag van je katten. Steek er wat tijd in en hup, flink water erop wanneer ze naar de buurman willen gaan. Dan is het zo over.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:59

HLPhoto schreef:
HBVisser schreef:
Door gewoon te zorgen dat zijn/haar dieren op zijn/haar erf blijven en niet de hele buurt afzwerven. Je vindt het toch ook niet leuk als ik mijn auto bij jou op de oprit zet omdat die van mij toevallig vol stond of wel?

Dat vind ik dus geen oplossing. Dat is weer het "ikke ikke ikke en mijn mijn mijngedrag". Mijn erf, mijn terrein en ik ben alleen op de wereld en hoef met niemand of niets rekening te houden op mijn terrein.
En de auto mag je rustig op mijn oprit zetten. Je hoeft het alleen maar even te zeggen.