Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:26

Bellatrix schreef:
Ja, maar ben ik dan gelijk 'slecht' of 'verkeerd' bezig als ik mijn katten binnenhou?

nee hoor........ niks slecht of verkeerd :D

alleen vind ik dat je dan mensen die dezefde argumenten gebruiken om hun paard binnen te houden niet kan neersabelen :)

ik weet dat JIJ dat niet doet, maar je moet ze de kost geven die dat wel doen :)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:27

pharagirlke schreef:
zap schreef:
Net zoals katten hun terrein voornamelijk verdedigen, toch?

:j Die rosse bij mijn vader is zo lief naar mensen maar wat een leeuw als er een andere kat in de tuin komt zeg :D

Dat moet dan ook maar afgeleerd worden als we Moontjes wensen in praktijk willen brengen...ow en dan mag mijn vogeltje in paniek vast ook wel in moontje dr tuin schuilen, zonder dat deze opgevreten wordt door de kat :j

Ik laat mijn kat buiten lopen, want ik vind het zielig als ze binnen moeten blijven :j.

KiWiKo

pharagirlke schreef:
zap schreef:

:j Die rosse bij mijn vader is zo lief naar mensen maar wat een leeuw als er een andere kat in de tuin komt zeg :D

die witte van mij die stookt de honden op :D echt he.......... die komt ze halen bij wijze van :D

MamboBeach

Bellatrix schreef:
Ja, maar ben ik dan gelijk 'slecht' of 'verkeerd' bezig als ik mijn katten binnenhou?

Nee hoor, ik geloof direct dat jij heel goed voor je katten bent alleen het zou mijn keuze niet zijn. :)
Ik vind het ook niet direct dat als je je katten binnen of buiten doet je goed bent of slecht alleen iedereen heeft er een andere mening over...

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:30

zap schreef:

Precies. :)

Bellatrix schreef:

Nee. :) Ook in dit topic (en in topics over hoeveel uur het paard naar buiten moet) blijf ik bij het standpunt dat je vooral moet doen waar jij en je dieren bij gebaat zijn.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:31

KiWiKo schreef:
Bellatrix schreef:

nee hoor........ niks slecht of verkeerd :D

alleen vind ik dat je dan mensen die dezefde argumenten gebruiken om hun paard binnen te houden niet kan neersabelen :)

ik weet dat JIJ dat niet doet, maar je moet ze de kost geven die dat wel doen :)

Weet je dat mij dat ook altijd zo opvalt, alle mensen schreeuwen dat die knollen buiten moeten maar die katten mogen niet naar buiten. Ik snap het gewoon niet. Mijn paard staat nu ook wel eens binnen omdat het buiten dan net iets te glad is. Natuurlijk is dat niet leuk maar ik hoop dan dat ze de dag daarna wel naar buiten kan...

Ayasha
Blogger

Re: Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:32

Die van mij komen nu ook minder buiten hoor MB... :) Nu de sneeuw weg is terug meer maar als de weide hard bevroren en glad is dan blijven ze wel eens binnen.... Dan ben ik maar een slechte baas volgens bokt. Ik doe ook maar wat me goed dunkt. :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:36

MamboBeach schreef:
Weet je dat mij dat ook altijd zo opvalt, alle mensen schreeuwen dat die knollen buiten moeten maar die katten mogen niet naar buiten. Ik snap het gewoon niet. Mijn paard staat nu ook wel eens binnen omdat het buiten dan net iets te glad is. Natuurlijk is dat niet leuk maar ik hoop dan dat ze de dag daarna wel naar buiten kan...

Ik ben iemand die vindt dat paarden ieder dag naar buiten moeten. Het moet wel heel gek lopen, willen mijn paarden overdag niet buiten komen. Ik ben er inderdaad op tegen een paard 24 uur in een hokje van 3 bij 3 te plaatsen (maar ik schreeuw dat niet van de daken hoor, leven en laten leven). En dat is natuurlijk niet te vergelijken met mijn katten, die binnen moeten blijven. Die zitten niet de hele dag in een kattemand opgesloten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:39

ik heb nog nooit een paard 24 uur op stal gehad......... nog nooit.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:39

pharagirlke schreef:
Die van mij komen nu ook minder buiten hoor MB... :) Nu de sneeuw weg is terug meer maar als de weide hard bevroren en glad is dan blijven ze wel eens binnen.... Dan ben ik maar een slechte baas volgens bokt. Ik doe ook maar wat me goed dunkt. :)

Zo denk ik ook!

Het is vaak het ene uiterste hier en het andere... Ik ben voor mijn dieren buiten doen/zetten maar het komt ook wel eens voor dat dat niet lukt. Ook geen ramp, volgende keer beter... :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:40

KiWiKo schreef:
ik heb nog nooit een paard 24 uur op stal gehad......... nog nooit.

Maar dat zeg ik toch ook niet?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:41

nee dat zeg je ook niet :D was ook niet op jou gedoeld meer in het algemeen :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:42

Diablo schreef:
MamboBeach schreef:

Ik ben iemand die vindt dat paarden ieder dag naar buiten moeten. Het moet wel heel gek lopen, willen mijn paarden overdag niet buiten komen. Ik ben er inderdaad op tegen een paard 24 uur in een hokje van 3 bij 3 te plaatsen (maar ik schreeuw dat niet van de daken hoor, leven en laten leven). En dat is natuurlijk niet te vergelijken met mijn katten, die binnen moeten blijven. Die zitten niet de hele dag in een kattemand opgesloten.

Mijn paard is wel eens een dag binnen gebleven... Kies ik daarvoor? Nee, opzich niet maar ik heb niet alles in de hand dus kan het een keer voorkomen. Ben ik slecht? Ik vind van niet, iemand anders vindt dat misschien wel, dat is dan hun probleem... Paardje heeft het niet slecht hoor, een mooie ruime stal en gaat iedere dag overdag naar buiten.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:43

Ah ok. Ik heb trouwens wel eens, zeer tegen mijn principes in, een paard dagenlang op stal gehad. Was met Amaretto, mijn toen jaarling. Hij had een enorme hoefzweer, zó diep, dat hij absouut niet naar buiten mocht.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:43

Die vergelijking komt niet overeen, een paard met een kat. Mijn paard staat in de zomer ook 24 uur op de wei en ik heb binnenkatten. Het gaat mij erom wat het beste is voor het dier. En als hij naar buiten gaat, wordt het sulletje of gejat óf aangevallen door de buurkat en daar wordt hij ook niet vrolijk van.
Als ik een huis tuin en keuken kat had, had ik hem lekker in de tuin gelaten, zelfde mogelijkheden en buitenplezier. Geen probleem toch?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:44

MamboBeach schreef:
Mijn paard is wel eens een dag binnen gebleven... Kies ik daarvoor? Nee, opzich niet maar ik heb niet alles in de hand dus kan het een keer voorkomen. Ben ik slecht? Ik vind van niet, iemand anders vindt dat misschien wel, dat is dan hun probleem... Paardje heeft het niet slecht hoor, een mooie ruime stal en gaat iedere dag overdag naar buiten.

Uiteraard bedoel ik dat soort paarden ook niet, ik doel op de paarden die structureel niet of nauwelijks buiten komen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:45

het beste voor het dier is naar buiten, ook voor de kat....... met alle gevaren van dien :)

net zoals een paard gevaar loopt op de weide :0

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:46

KiWiKo schreef:
het beste voor het dier is naar buiten, ook voor de kat....... met alle gevaren van dien :)

Tja, daarover verschillen wij dan van mening. Mijn katten zijn er niet gelukkig of oud van geworden, wel dood. En mijn paarden leven allemaal nog, behalve degenen die door de ouderdom gegaan zijn, dat heeft niets met buiten staan te maken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:47

Dus ik moet mijn aankomenlopertje maar gewoon hier voor de trein gooien, want die rijd hier langs mn huis.

Scheelt wel, ben ik er meteen vanaf

:Z

Ik blijf erbij dat je katten en paarden niet met elkaar kan vergelijken. Geen enkel dier kan je vergelijken met een dier, tenzij het uit dezelfde familie komt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:47

ik ben zelfs eigenwijs als het om voorgeschreven boxrust gaat :)

maargoed ik weet ook dat er aandoeningen zijn die dit verlangen.

paard van mijn avatar heeft een half jaar aan catrollen aan het plafond gehangen............. (was toen niet van mij)

dus ik weet heel goed dat je er soms niet onderuit komt, daarom kan ik zo weinig met mensen die hier roepen dat het OK is om de kat binnen te houden om reden x of y, en vervolgens in een topic over stalpaarden roepen hoe slecht het wel niet is om je paard geen weidegang te geven

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:48

Noah2006 schreef:
Die vergelijking komt niet overeen, een paard met een kat. Mijn paard staat in de zomer ook 24 uur op de wei en ik heb binnenkatten. Het gaat mij erom wat het beste is voor het dier. En als hij naar buiten gaat, wordt het sulletje of gejat óf aangevallen door de buurkat en daar wordt hij ook niet vrolijk van.
Als ik een huis tuin en keuken kat had, had ik hem lekker in de tuin gelaten, zelfde mogelijkheden en buitenplezier. Geen probleem toch?

Ik ga ervan uit dat het een raskat is, dat soort mensen begrijp ik ook niet als ik heel eerlijk ben. :o Bang dat je kat gejat wordt... Maargoed, het is jouw ding en jouw kat en jouw keuze dus als jij denkt dat dit het beste is, prima toch. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:49

Diablo schreef:
KiWiKo schreef:

Tja, daarover verschillen wij dan van mening. Mijn katten zijn er niet gelukkig of oud van geworden, wel dood. En mijn paarden leven allemaal nog, behalve degenen die door de ouderdom gegaan zijn, dat heeft niets met buiten staan te maken.

ik heb ook paaren dodelijk gewond zien worden op de weide.......... een uitglijer kan einde oefening betekenen voor een paard, ook al staat die 24 upd op het land.........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:50

MamboBeach schreef:
Noah2006 schreef:

Ik ga ervan uit dat het een raskat is, dat soort mensen begrijp ik ook niet als ik heel eerlijk ben. :o Bang dat je kat gejat wordt... Maargoed, het is jouw ding en jouw kat en jouw keuze dus als jij denkt dat dit het beste is, prima toch. :)

maar waarom dan mensen veroordelen die hun peperdure sportpaard niet 24/7 op het land hebben staan? er worden genoeg paarden gestolen.........

Diablo

KiWiKo schreef:
ik ben zelfs eigenwijs als het om voorgeschreven boxrust gaat :)

Ik ook. Maar Amaretto had geen boxrust nodig, rustig werd hij nl. niet van het op stal staan :D . Het was eerder dat de hoef zo ver open lag, dat het niet verantwoord was hem buiten te laten lopen ivm bacteriën en alle nare gevolgen van dien.

Onali

Ja maar doorgaans gebeurd dat een heel stuk minder dan katten die worden overreden/gestolen of doodgeschoten/vergiftigd.