Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Veulen84 schreef:guanacotje schreef:Ik vind op een site dat ze 60-75cm groot zijn. Dit is nu wel écht de maximum, maar voor mij is dat althans geen probleem
Als je voor meer actief in bent dan zou een husky ook nog kunnen. Maar daar moet je wel echt veel mee doen, anders gaan ze zich echt vervelen. (Een hoop grote werkhonden hebben dat trouwens)
Veulen84 schreef:guanacotje schreef:Ik vind op een site dat ze 60-75cm groot zijn. Dit is nu wel écht de maximum, maar voor mij is dat althans geen probleem
Als je voor meer actief in bent dan zou een husky ook nog kunnen. Maar daar moet je wel echt veel mee doen, anders gaan ze zich echt vervelen. (Een hoop grote werkhonden hebben dat trouwens)
Veulen84 schreef:Saarloos: bij de reuen van 65 tot 75 cm, bij de teven van 60 tot 70 cm.
Ieren beginnen bij teefjes71 en bij reuen bij 79. Maar ieren lijken niet echt op wolven. Waar komt die naam dan vandaan vraag ik me dan meteen weer af.
anneliesdj schreef:Saarloos Wolfhonden zijn vrij lastig en zijn echt honden waar je van moet houden, niet makkelijk gehoorzaam, in het algemeen niet makkelijk met mensen, totaal niet waaks, eerder paniekerig in vreemde situatie's enz, staan nog erg dicht bij het 'wolftype', zeer sterk jachtinstinkt, zwerven heel veel, zien hun eigenaar niet snel als roedel. Die zou ik je dus zeker afraden aangezien je die zeker niet los kunt laten lopen, er weinig band mee hebt en je er wss ook niet veel plezier aan hebt bij de hondenschool.
EmEm schreef:Je beschrijving van de Saarlooswolfhond klopt maar voor een deel: Een Saarloos ziet zijn eigenaar juist wel als roedel! Zijn eigenaar is heilig voor de Saarlooswolfhond. Een Saarlooswolfhond gaat dus juist niet zwerven en kun je prima los laten lopen, want het allerbelangrijkste vindt hij dat zijn roedel compleet is. Er zijn weinig honden die hun baas zo idolaat aanbidden als de Saarlooswolfhond. Alleen bij een Saarlooswolfhond betekent het niet dat hij daardoor gehoorzaam zal zijn. Hij is juist heel zelfstandig en eigenzinnig. En je zult er dus inderdaad weinig plezier aan beleven bij de hondenschool.
estell__ schreef:Hallo,
Na al veel "puppietesten" en "welke hond past bij mij?" testen gedaan te hebben ben ik de draad even hèlemaal kwijt.
Ik zoek een hond waarmee ik Agility/Flybal/Frisbee of behendigheid kan gaan doen, ook wil ik ermee naar gehoorzaamheids cursus en als pup zijnde naar de puppiecursus.
Ik ben in de staat zeker 4/5 keer per week (als het niet meer is) met de hondnaar het bos te gaan. Ook zal de hond elke dag meegaan naar de paarden, een hond met een zeer sterk jachtinstinct word dus lastig dnek ik?
Nu zat ik zelf te denken aan een bordercollie, ik zou wel graag een goed sociale hond willen. Wij hebben nog 2 honden namelijk en daar moet hij wel goed mee kunnen.
De hond kan de hele dag in de tuin rond lopen en zal zo'n 4 keer per dag (goed) uitgelaten worden.
Wie oh wie kan mij advies geven?
anneliesdj schreef:EmEm schreef:Je beschrijving van de Saarlooswolfhond klopt maar voor een deel: Een Saarloos ziet zijn eigenaar juist wel als roedel! Zijn eigenaar is heilig voor de Saarlooswolfhond. Een Saarlooswolfhond gaat dus juist niet zwerven en kun je prima los laten lopen, want het allerbelangrijkste vindt hij dat zijn roedel compleet is. Er zijn weinig honden die hun baas zo idolaat aanbidden als de Saarlooswolfhond. Alleen bij een Saarlooswolfhond betekent het niet dat hij daardoor gehoorzaam zal zijn. Hij is juist heel zelfstandig en eigenzinnig. En je zult er dus inderdaad weinig plezier aan beleven bij de hondenschool.
Dat is niet wat ik hoor/weet over Saarlooswolfhonden, ze zouden juist helemaal niet beschermend zijn, juist met de staart tussen de benen er vandoor gaan bij enge situatie's ed.
anneliesdj schreef:Watvoor karakter vind je mooi?
Als je een hond wilt laten loslopen is een jachthond minder geschikt maar daarbij valt of staat het met een goede oplossing en jachthonden zijn over het algemeen niet moeilijk te trainen.
anneliesdj schreef:Ik zie dat ik 'oplossing' heb geschreven waar ik opvoeding bedoel.
Maar hoezo is het generaliserend? Jachthonden hebben nu eenmaal een goede neus die ze moeilijk kunnen weerstaan en in het algemeen geld dat neus en oren niet tegelijk kunnen werken.
Misschien heb jij een uitzondering die de regel bevestigd of is je hond gewoon goed opgevoed?
Maar zoals ik zei; het valt of staat met opvoeding en een jager heeft niets aan een hond die niet wil/kan luisteren, bovendien zijn jachthonden meestal niet moeilijk te trainen.
anneliesdj schreef:Je hebt dus een retriever en je vind het vreemd dat ik zeg dat ze gehoorzaam te maken zijn omdat jouw hond goed luisterd? Ik volg je niet helemaal meer...
Niet iedereen vind het zo vanzelfsprekend dat een hond een 'basisopvoeding' krijgt, er zijn ook mensen die denken dat ze dat soort dingen vanzelf leren
anneliesdj schreef:Daar heb je weer gelijk in maar zoals ik zei; als een jachthond wat ruikt heeft ie meestal spontaan watjes in zijn oren, sommige jachthonden zijn uitzonderingen.
Als je dat vergelijkt met de meeste herders; die lopen meestal de hele dag achter de baas aan zonder dat die daar iets voor hoeft te doen.
Dus ook zonder opvoeding heb je verschillen
En met opvoeding kan het soms nog lastig zijn door die 'watjes' te komen als een jachthond ergens achteraan gaat.
anneliesdj schreef:Zoals ik zei zijn sommige jachthonden uitzonderingen, retrievers en pointers/staanders mogen dan ook échte jachthonden zijn, die gaan er idd niet snel vandoor. Overigens zien de meeste mensen mn retrievers niet als jachthonden dus heb ik die even niet meegenomen in mijn verhaal.
Overigens is een husky ook een échte jachthond, werkhond voorop maar dat werken bestond uit jagen en slede's trekken, greyhounds ed zijn jachthonden, terriers zijn jachthonden, allemaal voorbeelden die praktisch niet los kunnen lopen en die je zelf aanhaalt.
Maar goed, volgens mij bedoelen we uiteindelijk hetzelfde