[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 23:11

Die zou alleen qua uiterlijk bij je passen maar niet aan je andere eisen voldoen. Denk dat je beter iets kan zoeken wat meer bij je past. Een retriever (Novia Scotia Duck Tolling Retriever) of een Australian Shepherd?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 23:11

Veulen84 schreef:
guanacotje schreef:
Ik vind op een site dat ze 60-75cm groot zijn. Dit is nu wel écht de maximum, maar voor mij is dat althans geen probleem ;)

Als je voor meer actief in bent dan zou een husky ook nog kunnen. Maar daar moet je wel echt veel mee doen, anders gaan ze zich echt vervelen. (Een hoop grote werkhonden hebben dat trouwens)

ik heb altijd begrepen dat niet alle husky's geschikt zijn om los mee te nemen, dat sommigen niet zo de neiging hebben om bij het roedel te blijven. misschien kan dit bevestigd/ontkracht worden?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 23:12

Veulen84 schreef:
guanacotje schreef:
Ik vind op een site dat ze 60-75cm groot zijn. Dit is nu wel écht de maximum, maar voor mij is dat althans geen probleem ;)

Als je voor meer actief in bent dan zou een husky ook nog kunnen. Maar daar moet je wel echt veel mee doen, anders gaan ze zich echt vervelen. (Een hoop grote werkhonden hebben dat trouwens)

Maar dat zijn ook geen honden die je over het algemeen goed mee kan nemen naar de paarden en dergelijke. Want ze hebben behoorlijk last van watjes in hun oren als ze los lopen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 23:19

Ik heb ooit in me opleiding als hondentrainer 2 husky's, een saarloos en een duck toller gehad (en nog wel meer totaal in een jaar 50 honden gehad ofzo).

Tja die Duck was geweldig, op en top werk hond. Overal voor in en enorm baas gericht. Maar die saar deed er niet voor onder. Minder geschikt voor apporteren, maar de rest ging behoorlijk goed. Saren moet je wel behoorlijk consequent aanpakken. Ze zijn slim en maken net als de meeste herders gebruik van de ruimte.

Husky's zijn trage leerlingen. Ze kunnen alles wel, maar 'vergeten' snel en willen ook minder snel. Zijn heel goed voor simpele krachtige dingen. Tja en ze zijn inderdaad niet altijd roedelvast.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 23:33

Husky's en Alaskan Malamute's voldoen wel aan je plaatje maar hebben héél veel beweging nodig, dan ben je er niet met 2 uurtjes loslopen bij de paarden, die moeten minstens 2 uur rennen(elke dag!!), dus stevig fietsen bv.
Zijn nogal eigenzinnige honden en volgen niet zonder meer elk commando op, ze moeten er wel het nut van in zien. Niet erg makkelijk te trainen dus maar als je consequent en volhoudend bent is het wel te doen. Daarnaast hebben ze beide een heel sterk jachtinstinct en dan zijn ze ook echt doof dus het is echt oppassen met kleinvee en huisdieren, vraag me af of dat zo'n goede combi is met paarden...
Ze hebben beide de neiging om te zwerven, husky's erger dan malamute's maar beide zijn daarom icm voorgenoemde redenen niet erg geschikt om los te lopen.

Saarloos Wolfhonden zijn vrij lastig en zijn echt honden waar je van moet houden, niet makkelijk gehoorzaam, in het algemeen niet makkelijk met mensen, totaal niet waaks, eerder paniekerig in vreemde situatie's enz, staan nog erg dicht bij het 'wolftype', zeer sterk jachtinstinkt, zwerven heel veel, zien hun eigenaar niet snel als roedel. Die zou ik je dus zeker afraden aangezien je die zeker niet los kunt laten lopen, er weinig band mee hebt en je er wss ook niet veel plezier aan hebt bij de hondenschool.

Ik denk dat je beter kunt zoeken richting herders en staande of lopende jachthonden, zijn meestal heel geschikt voor hondenschool en hebben zat energie om van alles mee te doen, bovendien goed gehoorzaam en geen problemen met weglopen (muv sommige jachthonden).

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:21

Veulen84 schreef:
Saarloos: bij de reuen van 65 tot 75 cm, bij de teven van 60 tot 70 cm.

Ieren beginnen bij teefjes71 en bij reuen bij 79. Maar ieren lijken niet echt op wolven. Waar komt die naam dan vandaan vraag ik me dan meteen weer af.

Even uitleggen:

We hebben het over een Saarlooswolfhond: een hond waar nog vrij dichtbij wolf in zit (ten opzichte van andere rassen).

Een Ierse Wolfshond (let op de s tussen wolf en hond, die bij de Saarloos ontbreek) had als doel om op wolven te jagen!

Dus in het kort: Wolfhond is dus een hond die op een wolf lijkt en een Wolfshond is een hond die jaagt op wolven.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:29

anneliesdj schreef:
Saarloos Wolfhonden zijn vrij lastig en zijn echt honden waar je van moet houden, niet makkelijk gehoorzaam, in het algemeen niet makkelijk met mensen, totaal niet waaks, eerder paniekerig in vreemde situatie's enz, staan nog erg dicht bij het 'wolftype', zeer sterk jachtinstinkt, zwerven heel veel, zien hun eigenaar niet snel als roedel. Die zou ik je dus zeker afraden aangezien je die zeker niet los kunt laten lopen, er weinig band mee hebt en je er wss ook niet veel plezier aan hebt bij de hondenschool.

Je beschrijving van de Saarlooswolfhond klopt maar voor een deel: Een Saarloos ziet zijn eigenaar juist wel als roedel! Zijn eigenaar is heilig voor de Saarlooswolfhond. Een Saarlooswolfhond gaat dus juist niet zwerven en kun je prima los laten lopen, want het allerbelangrijkste vindt hij dat zijn roedel compleet is. Er zijn weinig honden die hun baas zo idolaat aanbidden als de Saarlooswolfhond. Alleen bij een Saarlooswolfhond betekent het niet dat hij daardoor gehoorzaam zal zijn. Hij is juist heel zelfstandig en eigenzinnig. En je zult er dus inderdaad weinig plezier aan beleven bij de hondenschool.

joyce2

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:33

Wel eens aan een Weimaraner gedacht? Die voldoet aan je eisen en is grijs ;)

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:30

Misschien een schotseherdershond korthaar wat voor jou?

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:01

Hallo,

Na al veel "puppietesten" en "welke hond past bij mij?" testen gedaan te hebben ben ik de draad even hèlemaal kwijt.

Ik zoek een hond waarmee ik Agility/Flybal/Frisbee of behendigheid kan gaan doen, ook wil ik ermee naar gehoorzaamheids cursus en als pup zijnde naar de puppiecursus.

Ik ben in de staat zeker 4/5 keer per week (als het niet meer is) met de hondnaar het bos te gaan. Ook zal de hond elke dag meegaan naar de paarden, een hond met een zeer sterk jachtinstinct word dus lastig dnek ik?

Nu zat ik zelf te denken aan een bordercollie, ik zou wel graag een goed sociale hond willen. Wij hebben nog 2 honden namelijk en daar moet hij wel goed mee kunnen.

De hond kan de hele dag in de tuin rond lopen en zal zo'n 4 keer per dag (goed) uitgelaten worden.
Wie oh wie kan mij advies geven?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:40

EmEm schreef:
Je beschrijving van de Saarlooswolfhond klopt maar voor een deel: Een Saarloos ziet zijn eigenaar juist wel als roedel! Zijn eigenaar is heilig voor de Saarlooswolfhond. Een Saarlooswolfhond gaat dus juist niet zwerven en kun je prima los laten lopen, want het allerbelangrijkste vindt hij dat zijn roedel compleet is. Er zijn weinig honden die hun baas zo idolaat aanbidden als de Saarlooswolfhond. Alleen bij een Saarlooswolfhond betekent het niet dat hij daardoor gehoorzaam zal zijn. Hij is juist heel zelfstandig en eigenzinnig. En je zult er dus inderdaad weinig plezier aan beleven bij de hondenschool.

Dat is niet wat ik hoor/weet over Saarlooswolfhonden, ze zouden juist helemaal niet beschermend zijn, juist met de staart tussen de benen er vandoor gaan bij enge situatie's ed.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:41

estell__ schreef:
Hallo,

Na al veel "puppietesten" en "welke hond past bij mij?" testen gedaan te hebben ben ik de draad even hèlemaal kwijt.

Ik zoek een hond waarmee ik Agility/Flybal/Frisbee of behendigheid kan gaan doen, ook wil ik ermee naar gehoorzaamheids cursus en als pup zijnde naar de puppiecursus.

Ik ben in de staat zeker 4/5 keer per week (als het niet meer is) met de hondnaar het bos te gaan. Ook zal de hond elke dag meegaan naar de paarden, een hond met een zeer sterk jachtinstinct word dus lastig dnek ik?

Nu zat ik zelf te denken aan een bordercollie, ik zou wel graag een goed sociale hond willen. Wij hebben nog 2 honden namelijk en daar moet hij wel goed mee kunnen.

De hond kan de hele dag in de tuin rond lopen en zal zo'n 4 keer per dag (goed) uitgelaten worden.
Wie oh wie kan mij advies geven?

Watvoor karakter vind je mooi?

Als je een hond wilt laten loslopen is een jachthond minder geschikt maar daarbij valt of staat het met een goede oplossing en jachthonden zijn over het algemeen niet moeilijk te trainen.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:08

Ik vind een vrolijk en uitbundig karakter mooi. De hond moet los kunnen lopen, hij zal namelijk ook regelmatig meegaan naar de paarden en mee op bosrit.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:11

anneliesdj schreef:
EmEm schreef:

Dat is niet wat ik hoor/weet over Saarlooswolfhonden, ze zouden juist helemaal niet beschermend zijn, juist met de staart tussen de benen er vandoor gaan bij enge situatie's ed.

Ik heb het ook niet over beschermen. In jouw eerst post heb je het erover dat een Saarloos niet los kan omdat hij dan gaan zwerven. Dat is dus niet juist. Hij houdt de baas altijd in de gaten en zal niet weglopen. Wanneer hij iets eng vindt zal hij het ontwijken en daarna weer terugkomen bij de baas. Een Husky kan bijvoorbeeld echt op pad gaan en uren later pas weer terugkomen. Dat maak je bij een Saarloos dus niet mee.

Wanneer een Saarloos ergens van schrikt is zijn eerste reactie om te vluchten (net als een wolf doet). Waarom zou je het gevaar opzoeken als je het kunt ontwijken. Wat dat betreft kun je een Saarloos wel een beetje met een paard vergelijken :).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:18

Je zegt dat de baas heilig is, dan ga ik er vanuit dat hij de baas ook beschermd, dat zou een hond/wolf normaal toch ook doen met de roedel.
Wat ik heb begrepen zijn Saarloos' daar nogal extreem in, dat wegrennen voor gevaar en daar moet je wel van houden/mee om kunnen gaan.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:24

anneliesdj schreef:
Watvoor karakter vind je mooi?

Als je een hond wilt laten loslopen is een jachthond minder geschikt maar daarbij valt of staat het met een goede oplossing en jachthonden zijn over het algemeen niet moeilijk te trainen.

vind dat zo generaliserend, mijn jachthond drijft niet van zichzelf, maar is echt verreweg de meest eenvoudig op te voeden hond die ik in mijn leven ben tegengekomen, loopt graag voorop, maar checkt ook elke minuut of ik nog wel goed meekom, haalt mijn bejaarde jack op als die verdwaalt en kwam vanmiddag nog gezellig bij me in de bak liggen terwijl ik aan het rijden was.
heb haar van de week aan de eigenaresse van stal meegegeven voor een boswandeling, en die kwam helemaal onder de indruk terug hoe braaf dat hondje was. in de 3 jaar dat ik haar heb is ze 3x achter een gans/haas/hert aangerend dat ze niet onmiddelijk terug kwam toen ik riep, maar 'pas' na 2 minuten, alledrie in de pubertijd, waar ik ook amper iets van gemerkt heb.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:31

Ik zie dat ik 'oplossing' heb geschreven waar ik opvoeding bedoel.

Maar hoezo is het generaliserend? Jachthonden hebben nu eenmaal een goede neus die ze moeilijk kunnen weerstaan en in het algemeen geld dat neus en oren niet tegelijk kunnen werken.
Misschien heb jij een uitzondering die de regel bevestigd of is je hond gewoon goed opgevoed?

Maar zoals ik zei; het valt of staat met opvoeding en een jager heeft niets aan een hond die niet wil/kan luisteren, bovendien zijn jachthonden meestal niet moeilijk te trainen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:13

anneliesdj schreef:
Ik zie dat ik 'oplossing' heb geschreven waar ik opvoeding bedoel.

Maar hoezo is het generaliserend? Jachthonden hebben nu eenmaal een goede neus die ze moeilijk kunnen weerstaan en in het algemeen geld dat neus en oren niet tegelijk kunnen werken.
Misschien heb jij een uitzondering die de regel bevestigd of is je hond gewoon goed opgevoed?

Maar zoals ik zei; het valt of staat met opvoeding en een jager heeft niets aan een hond die niet wil/kan luisteren, bovendien zijn jachthonden meestal niet moeilijk te trainen.

in mijn ervaring verschilt het sterk per type jachthond; retrievers en honden die onder het geweer jagen zijn in mijn ervaring heel eenvoudig op te voeden, daar is mijn hondje echt geen uitzondering in, sterker nog, ik heb haar mede uitgezocht op het feit dat je op internet regelmatig tegenkomt dat dit geen honden zijn die zelfstandig op jacht gaan. opvoeding is mijns inziens voor elke hond nodig; hier zit en blijf leren ze niet uit zichzelf, ze is netjes opgevoed ja (hoewel ze een stuk beter zou kunnen luisteren als ik er energie in zou steken), maar als ik kijk naar de hoeveelheid tijd die ik er in steek haal ik echt maximal results.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:26

Je hebt dus een retriever en je vind het vreemd dat ik zeg dat ze gehoorzaam te maken zijn omdat jouw hond goed luisterd? Ik volg je niet helemaal meer... :+

Niet iedereen vind het zo vanzelfsprekend dat een hond een 'basisopvoeding' krijgt, er zijn ook mensen die denken dat ze dat soort dingen vanzelf leren ;)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:32

anneliesdj schreef:
Je hebt dus een retriever en je vind het vreemd dat ik zeg dat ze gehoorzaam te maken zijn omdat jouw hond goed luisterd? Ik volg je niet helemaal meer... :+

Niet iedereen vind het zo vanzelfsprekend dat een hond een 'basisopvoeding' krijgt, er zijn ook mensen die denken dat ze dat soort dingen vanzelf leren ;)

ik heb een staande hond eigenlijk, en ik vind het vreemd dat je zegt dat een jachthond minder geschikt is om los mee te nemen. mijns inziens is geen enkele hond geschikt om los mee te nemen als je helemaal geen opvoeding geeft, maar zijn bepaalde types jachthonden met een beetje opvoeding zeker niet minder geschikt en soms zelfs geschikter dan andere honden met een beetje opvoeding om los mee te nemen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:39

Daar heb je weer gelijk in maar zoals ik zei; als een jachthond wat ruikt heeft ie meestal spontaan watjes in zijn oren, sommige jachthonden zijn uitzonderingen.

Als je dat vergelijkt met de meeste herders; die lopen meestal de hele dag achter de baas aan zonder dat die daar iets voor hoeft te doen.

Dus ook zonder opvoeding heb je verschillen ;)
En met opvoeding kan het soms nog lastig zijn door die 'watjes' te komen als een jachthond ergens achteraan gaat.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:49

anneliesdj schreef:
Daar heb je weer gelijk in maar zoals ik zei; als een jachthond wat ruikt heeft ie meestal spontaan watjes in zijn oren, sommige jachthonden zijn uitzonderingen.

Als je dat vergelijkt met de meeste herders; die lopen meestal de hele dag achter de baas aan zonder dat die daar iets voor hoeft te doen.

Dus ook zonder opvoeding heb je verschillen ;)
En met opvoeding kan het soms nog lastig zijn door die 'watjes' te komen als een jachthond ergens achteraan gaat.

en wat ik dus probeer te zeggen is dat de watjes per type jachthond verschilt, dat het niet een enkeling is die terugkomt als je een brul geeft.
daarnaast vergelijk je nu jachthonden met herders, als jij herders bij uitstek geschikt vindt om mee te nemen, dan kan ik me daar in verplaatsen (hoewel ik het een nadeel vind dat sommige drijvers ook andere paarden proberen te drijven), maar daarnaast zijn er stapels honden die ik absoluut niet mee zou willen nemen los naast het paard. bijvoorbeeld een husky of een onopgevoede appenzeller.
ik vind er een behoorlijk verschil zitten tussen het meenemen van een greyhound, die je niet alleen niet tegenhoudt, maar die ook binnen 3 seconden uit het zicht is, en een terrier, die in zijn eentje op stap gaat en na een halfuur terug komt (hoop je dan), en een staande hond of een retriever, die van nature in veel gevallen pointen in plaats van als een zotte idioot de bosjes in te scheuren, en een lopende hond, die inderdaad als doel heeft zijn neus aan de grond te houden en alles te volgen wat interessant ruikt, ongeacht wat de baas doet of zegt.

edit: overigens ging mijn jachthond 1 van de drie keren dat ze niet onmiddellijk terugkwam toen ik riep achter een herder aan die een haas op het spoor was ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 01:01

Zoals ik zei zijn sommige jachthonden uitzonderingen, retrievers en pointers/staanders mogen dan ook échte jachthonden zijn, die gaan er idd niet snel vandoor. Overigens zien de meeste mensen mn retrievers niet als jachthonden dus heb ik die even niet meegenomen in mijn verhaal.

Overigens is een husky ook een échte jachthond, werkhond voorop maar dat werken bestond uit jagen en slede's trekken, greyhounds ed zijn jachthonden, terriers zijn jachthonden, allemaal voorbeelden die praktisch niet los kunnen lopen en die je zelf aanhaalt.

Maar goed, volgens mij bedoelen we uiteindelijk hetzelfde ;)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 01:44

anneliesdj schreef:
Zoals ik zei zijn sommige jachthonden uitzonderingen, retrievers en pointers/staanders mogen dan ook échte jachthonden zijn, die gaan er idd niet snel vandoor. Overigens zien de meeste mensen mn retrievers niet als jachthonden dus heb ik die even niet meegenomen in mijn verhaal.

Overigens is een husky ook een échte jachthond, werkhond voorop maar dat werken bestond uit jagen en slede's trekken, greyhounds ed zijn jachthonden, terriers zijn jachthonden, allemaal voorbeelden die praktisch niet los kunnen lopen en die je zelf aanhaalt.

Maar goed, volgens mij bedoelen we uiteindelijk hetzelfde ;)

dat klopt, ik deed een poging verschillen binnen de categorie jachthond aan te duiden.
een husky (die ik als niet-jachthond voorbeeld gaf) is van oorsprong inderdaad werk en jachthond, maar staat niet in een typische jachthond groepen van de FCI ingedeeld die ik voor het gemak even heb aangehouden, tevens denk ik ook niet dat husky's in het grootste deel van europa nog echt als jachthond worden gefokt, iets met het klimaat en gebrek aan ijsberen..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 08:22

Mensen die retrievers geen echte jachthonden vinden, moeten eens bij een jachtvereniging gaan kijken, wat een jachtlust zit er in die honden zeg! Prachtig om ze aan het werk te zien! Dus wat mij betreft vallen ze met recht in die catagorie ;)