Katten met buren probleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:08

Brainless schreef:
@Suuskipje
Dat dacht ik dus van mijn kat ook, die lag altijd lekker op zijn plekje in de voortuin (als hij al buiten was).
Toch bleek hij achteraf diverse keren de weg te zijn overgestoken (150/200 m verder op). Waarvan de laatste keer een beetje fout is gegaan.

Ik snap dat het heel vervelend moet geweest, maar wij weten zéker dat hij niet verder gaat dan dat :)
Toen hij jonger was wellicht wel, maar de laatste jaren absoluut niet!

tessa84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:11

ik heb het zelfde problemen
hoor dat mensen me kat gewoon lopen op te jagen ook al
doet tie niks ik heb het zelf 1 keer gezien maar niks van gezegt
want deed het met veel mensen om der heen
maar naar me toe komen en er met me over praten ho maar

james_bont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:12

Er lopen heel veel katten buiten dus moeilijk te zeggen welke kat waar en wanneer iets doet!

Ik heb ook een kat en en wil dan ook graag dat die in de buurt is,dus is ze vaak binnen en ben ik
buiten dan is ze in de tuin die afgezet is met stroom,een laag stroomdraadje is voldoende....

Ik heb geen kat om die de hele dag de buurt af te laten struinen,maar dat is mijn mening!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:13

Ik respecteer een ieder die ook mij respecteerd.
Nadeel van loslopende katten is echter wel dat ze bijna niet te traceren zijn, alle EK lijken op elkaar en ze heten allemaal mickey om het zo maar even te omschrijven.
Wil je een eigenaar echt op zijn kat aanspreken zal je met goede argumenten moeten komen, bijvoorbeeld een apart ras of iets dergelijks.
Ook ik heb een voliére gehad dat goed samen ging met onze 4 eigen katten. Die wisten dat ze alleen mochten kijken en niet in het gaas mochten hangen. Alleen de buurtkatten weten dat niet. Ook ik had best dure vogels er in (€ 80 voor 1 vogeltje) toen het pannaveld bij ons achter kwam was voor mij de maat vol. En jagende katten vanuit de buurt en ballen continu tegen de schuur waardoor de vogels zich zo rot schrokken en de koppen kapot vlogen of soms zelfs de nek braken... Toen heb ik mijn vogelhobby vaarwel gezegd.
Ondanks dat wij de tuin zo afgezet hadden voor onze eigen katten kwamen vreemde katten op de vogels af, die konden makkelijk de tuin in komen vanuit de steeg achter ons huis, boom in klimmen en via het dak van de schuur was het raak.

Heb heel wat katten op laten halen, sommige zag ik niet meer terug in de wijk, sommige wel maar lieten het wel uit hun hoofd om weer de tuin in terug te komen.
Toch blijf ik erbij dat je als eigenaar verantwoordelijk blijft voor je eigen dieren. Dat het best lastig is om met 100% zekerheid te kunnen zeggen wat je kat wel en niet doet.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:20

Ik vind het een beetje jammer dat er door sommige steeds word gezegt: "Alle katteneigenaren *negatief, negatief, negatief*" terwijl er juist genoeg mensen zijn die hun best doen.
Ik lees hier ook oogklep opmerkingen van sommige katteneigenaren waar m'n haren lichtelijk van overeind komen. Erg kort en makkelijk door de bocht.
Maar als ik naar mezelf kijk: ik ben van een bovenwoning in januari hier naar toe verhuisd, heb nu een huis met een tuin. Er lopen hier veel katten en op het eerste zicht lijkt het dat niemand daar een probleem mee heeft, veel nieuwe buren vonden het leuk om te horen dat ik katten had. Maar om onder andere geen problemen te krijgen met buren die het wel vervelend vinden (en om dat ik niet wil dat vreemde mijn katten voeren met goedkope brokjes, ik niet wil dat ze overreden worden, ik wel wil weten waar ze uit hangen etc etc) heb ik preventief m'n tuin afgezet, katten lopen door heel de tuin en heel het huis, hebben hartstikke veel te doen, komen absoluut niet ongelukkig over, 1 had van het voorjaar zelfs een vogel te pakken ( :(:) ).
Dus willen de mensen die ALLE katteneigenaren ove een kam scheren her aub mee op houden :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:23

Grappig inderdaad dat katteneigenaren precies weten wat hun kat wel of niet doet en het alleen maar over buren hebben.
Wij denken dat de katten hier zeker 3 straten verderop moeten wonen aangezien en je gaat mij niet wijsmaken dat die mensen daar weten hoeveel overlast hun katten hier veroorzaken.

Vreemd ook dat je op internet nooit de kattenmensen tegen komt die het allemaal wel een zorg zal zijn terwijl je die in het echte leven alleen maar lijkt tegen te komen.
Die katten hier lijken van helemaal niemand te zijn terwijl duidelijk te zien is dat ze ergens een baas hebben. Maar als de buurt rond gaat vragen dan is niemand de eigenaar.

Dat er alleen al bij ons voor minimaal 500 euro schade is toegebracht in de tuin zal daar zeker wel aan meehelpen.

Zeker weten als de eigenaren van de katten hier in de buurt in dit topic zaten ze ook zouden zeggen dat hun katten geen overlast veroorzaken. Niemand die ze aan kan spreken op het gedrag van hun kat omdat ze gewoon niet te vinden zijn, tja als je dan als katteneigenaar niets hoort denk je natuurlijk ook dat er geen overlast veroorzaakt wordt.

Letizia: Even het hele topic lezen. Ik ben ook katteneigenaar (en hondeneigenaar) maar onze kat komt niet buiten onz eeigen tuin. Het gaat hier over katten die in andermans tuinen komen en daar de boel vernielen.

Letizia

Re: Katten met buren probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:26

Plunk, ik zeg toch sommige ;)
En ik vind dat jij ook aardig neigt om ze over een kam te scheren :\

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:32

Letizia schreef:
Plunk, ik zeg toch sommige ;)
En ik vind dat jij ook aardig neigt om ze over een kam te scheren :\

Je zult mij niet horen over katteneigenaren die hun katten op eigen terrein houden in een woonwijk.
Verder scheer ik ze over een kam omdat ik nooit anders gehoord heb als: gooi er maar een emmer water overheen, zet je tuin goed af etc. etc.

Alle katteneigenaren denken te weten dat hun katten geen overlast verzorgen maar ik zie er nooit een die continue achter zijn kat aanloopt om te kijken wat die allemaal uitspookt. Ze zeggen allemaal met oplossingen te willen komen, maar als ik hier begin over de schade die is toegebracht moet ik bewijzen dat het hun kat is geweest en niet de kat van iemand anders.

Dan heb ik het nog niet over de vele katten die ik van de weg heb mogen halen, waarvan een helemaal plat was van achteren en serieus op het asfalt zat vastgeplakt met hier en daar organen om hem heen. Kat leefde nog....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:33

Denk dat iedereen daar de eigenaren mee bedoelt van katten die wel overlast veroorzaken.
Katten die niet buiten komen of niet verder dan de eigen tuin ken je immers ook niet, tenzij het je directe buren zijn, die weten dat vaak wel....

Wij hadden een witte kat met 2 verschillende kleuren ogen.
Op een gegeven moment dacht een overbuur mij te moeten wijzen op een witte kat en zij wist met zekerheid te zeggen dat het mijn witte kat was en dat die bij haar enorme overlast veroorzaakte. Geluk voor mij dat onze witte kat op dat moment boven voor het slaapkamerraam naar buiten zat te kijken. Heb haar daar vriendelijk op gewezen, ze kijkt met tot op vandaag niet meer aan.. Tja ze dacht een zondebok te hebben gevonden voor de vernielingen bij haar in de tuin. Niet dus.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:33

Ik vindt ook dat ieder z'n kat incl. de overlast ervan, bij zich moet houden. Hoe vaak het al niet gebeurd is dat een buurtkat bij ons op de voliere zat en de boel aan het terroriseren was. :( vogeltjes die door de trailies getrokken waren en zwaar verwond. en ja, ik heb op een gegeven moment wel de voliere geprobeerd te beschermen maar dat had helaas geen tot weinig effect. vervolgens een kat van een ander binnen die de hele boel ondergezeken en gescheten had. en dan heb ik het nog geen eens over de kattenstront waar je elke keer in grijpt als je wat in de tuin wilt zetten.
toen ik op m'n eigen ging wonen dacht ik van het kattenprobleem af te zijn en m'n balkon even leuk en gezellig in te gaan richten. dat was van korte duur. plantjes lagen eruit en de plantenbakken lagen echt helemaal vol met kattenstront. zelfs de lege bakken en emmers die er stonden. + een hond die helemaal over de zeik was omdat katlief op de vensterbank m'n hond zat te terroriseren. om blafoverlast voor de buren te voorkomen deed ik maar de rolgordijnen dicht en ik zat bijna steeds met de deur dicht want als die kat voorbij zou komen als hondlief net buiten lag dan was er niets van hem over gebleven. eigenlijk van de zotte dat dat moet en helemaal op een bovenwoning. :n
zag de kat op een gegeven moment steeds bij de buren op het balkon zitten. gevraagd of het hun kat was en of ze hem a.u.b. bij hun konden houden. had al de doorgangen onder het tussenhek gebarricadeerd zodat hij er moeilijker door kon. waren ze boos!! :? want katlief moest via mijn balkon naar het andere gaan om zo naar beneden te kunnen :roll: heb ze dus even laten weten wat er met de kat gebeurd als hij mijn hond tegen zou komen op z'n EIGEN terrein. nog geen dag later hadden ze gaas op het hek gedaan zodat hij niet meer bij mijn balkon kon komen.

en wat ik nog erger vindt is als ze platgereden worden. een paar weken terug werd er 1 voor m'n ogen aangereden en de bestuurder reed door. nou, dat wil je echt niet meemaken hoor. beest lag te kronkelen en te spartelen op de weg. maar ja, wat moet je doen? sta je daar met een kathatende duitse herder bij een stervende kat. heb hem maar in de berm gelegd en na een paar schokken was hij dood. mee naar hius genomen en in een zak gedaan en de volgende dag bij de dierenarts gebracht. eigenaar belde me die dag nog op om me te bedanken en het bleek de 3e kat in 4 jaar tijd al te zijn. dochtertje en zij waren er helemaal kapot van. houd hem dan in godsnaam lekker bij je eigen op je terrein :roll:

En nee, ik ben geen kattenhaatster. heb zelf 2 katten en die blijven lekker binnen. vermaken zich hier ook prima. ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:35

Nou goed dan: veel katteneigenaren zal het een zorg wezen wat hun kat uitvoert en of hij bij een ander de boel verzeikt, vernielt enz.

Zo beter? Verandert toch niets aan de discussie?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:38

Klopt er verandert weinig aan de discussie.
Feit blijft wel dat een kat er om bekend staat dat ze bij een ander in de tuin piesen en poepen. Dat de meeste met een jachtinstinct zijn uitgerust wat het voor vogeleigenaren er ook niet leuker op maakt..

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:43

Ja beter zo :j Wel zo fijn voor de mensen die wel hun best er voor ;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:44

Mensen die hun best doen en bijvoorbeeld hun tuin hebben afgezet zullen zich waarschijnlijk ook niet zo aangesproken voelen lijkt mij!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:44

Diablo schreef:
Nou goed dan: veel katteneigenaren zal het een zorg wezen wat hun kat uitvoert en of hij bij een ander de boel verzeikt, vernielt enz.

Zo beter? Verandert toch niets aan de discussie?

Die groep is groot ja. Een andere grote groep weet niet eens dat zijn kat bij een ander de boel vernielt en krijgt dat ook nooit de horen simpelweg omdat mensen niet weten waar de eigenaren zijn. Sommige katten gaan blijkbaar verder dan hun eigen straat en ook enkele straten verder.

Zelf zou ik niet eens het risico willen nemen dat mijn kat de kans krijgt om in andermans tuin te zeiken of vernielingen aan te richten, laat staan dat ik het risico zou willen nemen dat iemand hem van de weg moet schrapen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:45

Letizia schreef:

Waarom lees je het topic niet gewoon? Wij hebben ook een kat die niet bij ons van het terrein af komt.
Geen idee waarom jij je aangesproken voelt als jouw kat niet bij anderen in de tuin komt?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:49

Voor diegene die hun kat(ten) wel los laten buiten: zijn jullie nooit bang dat de kat niet meer terug komt omdat die bijvoorbeeld onder een auto is gekomen?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:52

ThePast03 schreef:
Letizia schreef:

Waarom lees je het topic niet gewoon? Wij hebben ook een kat die niet bij ons van het terrein af komt.
Geen idee waarom jij je aangesproken voelt als jouw kat niet bij anderen in de tuin komt?

Ik heb het topic gewoon gelezen, er word hier gesproken over alle eigenaars en dat is gewoon irritant :Y)
Maar blijkbaar mag je hier alleen reageren als je je kat overal en nergens laat lopen of overlast hebt van katten :7

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:54

Letizia schreef:
Ik heb het topic gewoon gelezen, er word hier gesproken over alle eigenaars en dat is gewoon irritant :Y)
Maar blijkbaar mag je hier alleen reageren als je je kat overal en nergens laat lopen of overlast hebt van katten :7

Nee hoor, alleen als iedereen er elke keer moet typen: alle katteneigenaren die hun kat gewoon buiten laten lopen, wordt het ook behoorlijk irritant en zelfs onleesbaar.

Je snapt toch zelf ook wel dat als het over kattenoverlast gaat het niet over de katten gaat die op eigen terrein blijven?

Nogmaals, wij hebben zelf ook een kat die niet verder komt dan eigen tuin. :D

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:02

Dat had ik al gelezen en ik ben blij dat er mensen zijn die hun verantwoording nemen voor hun huisdier.
*nuttige bijdrage aan topic :Y) *

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:42

Wij hebben zelf een kat die af en toe buitenloopt. We hebben een katvriendelijke wijk, waar het stikt van de katten, dat is ons en haar geluk ;) . De onze loopt echt wel eens bij anderen in de tuin, maar gelukkig niet veel, daar is ze veel te veel een bange schijterd voor :+ . Zelfs haar eigen territorium (onze tuin) wordt ze nog wel eens uitgejaagd door andere katten. L*llig gezegd vermoed ik dat van alle mogelijke kattenoverlast bij ons in de buurt, de onze daar hooguit een zeer klein aandeel in heeft. Maar evengoed: mocht iemand serieus last van onze kat hebben, en bij ons een klacht indienen, dan zou ik zorgen dat ze binnenblijft. Of eventueel onze tuin dusdanig cat-proof maken dat ze er niet uitkan. Dat is een stukje verantwoordelijkheid die je dient te nemen vind ik. Niet alleen naar de omgeving toe, maar ook naar je kat toe. Ik zit er namelijk ook niet op te wachten dat iemand ineens met vergif of weet ik wat aan de gang gaat en ik mijn kat kwijtraak.
Maar da's mijn mening ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:44

meggiemeg schreef:
Voor diegene die hun kat(ten) wel los laten buiten: zijn jullie nooit bang dat de kat niet meer terug komt omdat die bijvoorbeeld onder een auto is gekomen?

De kat heeft toch een geweldig leven gehad? Vogeltjes vangen, tuinen onderpiesen, lang leve de lol. Wat geeft het dan dat hij aan zijn eind komt door een auto-ongeluk? Of door gif, waardoor hij heel langzaam zal sterven, met megaveel pijn? Of opgesloten in een schuur, zodat hij de hongerdood sterft? Dat weegt toch niet op tegen dat mooie leven dat hij gehad heeft?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:53

Diablo schreef:
De kat heeft toch een geweldig leven gehad? Vogeltjes vangen, tuinen onderpiesen, lang leve de lol. Wat geeft het dan dat hij aan zijn eind komt door een auto-ongeluk? Of door gif, waardoor hij heel langzaam zal sterven, met megaveel pijn? Of opgesloten in een schuur, zodat hij de hongerdood sterft? Dat weegt toch niet op tegen dat mooie leven dat hij gehad heeft?

Alsof katten die alleen in eigen tuin blijven geen geweldig leven kunnen hebben. :+

Ik hoor vaker dat mensen de katten los laten omdat ze nagels in het bankstel krijgen, katten de gordijnen of het behang kapot maken of wel heel veel aandacht vragen.
Als we jouw theorie moeten volgen heeft geen een hond een geweldig leven. Tot begin jaren 70 werden die hier in mijn dorp op dezelfde manier gehouden als katten en konden ook heerlijk katten vangen en overal hun behoeftes doen. :D

Een kat kan ook vergiftigd worden doordat mensen muizen en/of rattengif in hun garage/schuur zetten en de kat of die garage/schuur binnekomen en er van eten of een muis/rat te pakken krijgen die vergif in zich heeft. Hoeft lang niet altijd kwade opzet te zijn hoor.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:02

Er zijn helemaal geen voordelen aan het naar buiten laten van katten zonder toezicht als je het mij vraagt.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:40

Ik vind het de verantwoording van de katten eigenaar dat niemand last heeft van zijn dieren!
Ik heb sinds kort ook 2 poezen thuis(een gedumpte kitten en een oude stalpoes die ik mee naar huis heb genomen)
Ik ben dagen druk geweest om mijn tuin poesdicht te maken en heb een katteluikje in mijn deur gemaakt,zo kunnen ze toch naar buiten maar heeft niemand anders last van ze.

Ik kan me voorstellen als er een kat van een ander bij jouw de boel onder zeikt dat je daar niet vrolijk van wordt.