hoe houd je een konijnenopvang vol?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:04

Neuh, over dat enten was in het algemeen. Zoals gezegd wel raadzaam om te doen. Check google maar eens op myxomatose en VHD. Dat is echt niet fijn als een konijn dit krijgt. Maar ook dit is een keuze die je zelf maakt.

Wat betreft de kosten voor een opvangkonijn en met name een gecastreerde ram, een opvang is sowieso goedkoper dan zelf een konijn kopen en hem bij je eigen DA laten castreren. Dus of je het er wel of niet voor zou willen betalen is niet relevant in dezen.

MamboBeach

Re: hoe houd je een konijnenopvang vol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:17

Heb wel eens konijnen gezien die dit hadden, niet echt lekker nee. :n

Caira

Re: hoe houd je een konijnenopvang vol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 14:49

Noh vandaag weer een gratis konijn gezien, die hadden ze los gelaten bij mijn hengst in het land

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:57

Ik heb er overigens twee in mijn ambu gehad. Weliswaar twee wilde maar ik moest ze ook in een speciale doos vervoeren en daarna de hele ambu van binnen ontsmetten. Wilde konijnen kan je uiteraard nooit oppakken. Deze kon ik zo optillen. Toen wist ik al dat het einde oefening was.

Een met myxomatose besmet konijn sterft meestal een langzame, pijnlijke dood. Slijmvliezen van ogen, oren, geslachtsopening en anus raken ontstoken, waardoor het dier niet meer kan zien en zeer kwetsbaar wordt. Het besmette dier sterft uiteindelijk aan een hersen- en longontsteking. Genezing is praktisch onmogelijk. Er zijn een aantal gevallen bekend die zijn genezen door door intensieve verzorging met dwangvoeren, warmte, antibioticum, pijnstiller etc.
Helaas behoren deze gevallen tot een uitzondering.

Wat betreft VHD, deze ziekte is helemaal verraderlijk omdat konijnen geen uiterlijkje kenmerken vertonen zoals bij myxomatose. Het virus veroorzaakt inwendige bloedingen in verschillende organen van het konijn. Bij besmetting treedt de dood binnen 24 tot 48 uur in.

Dus enten hoeft niet maar is wel aan te raden.