Slipketting versus halsband

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Slipketting versus halsband

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 00:28

Je kunt het opvatten als luiheid maar ik denk niet dat het dat is hoor.
Baruch bv die haalt 3 of 4 keer een bal of tak op en dan vind ie het wel weer best en loopt ie gewoon een beetje rond te scheumen, maar als ik dan zeg 'kom op, ga je mee? gaan we lekker rennen' dan is ie zo weer wakker. Hij wil wel, hij wil alleen geen nuttelozen dingen doen en ik geef hem geen ongelijk hoor.
Ik zie bij ons op het veldje geregeld een vrouw met haar labrador en die hond is compleet balverslaafd, ze heeft zo'n werpstok en heeft de hond geleerd de bal voor haar voeten te leggen dus zij verzet een half uur lang geen stap en gooit alleen steeds die bal, de hond is zo gefixeerd op de bal dat hij werkelijk niets anders ziet. Baruch hobbelt altijd vrolijk op hem af en die hond rent hem gewoon omver omdat ie niet kijkt waar hij loopt want hij moet op dat balletje letten, al zou je de complete fanfare ernaast zetten, die hond gaat door, ziet ze zelfs niet eens.
Ik ben echt dolgelukkig dat ik niet zo'n hond heb hoor, zou er knetterdol van worden, er komt ook gewoon geen einde aan, ik denk serieus dat die hond dat uren en uren vol kan houden.

Jij woont trouwens niet eens zo ver van mij, tenminste, leusden is toch in de buurt van Dalfsen/Ommen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 00:31

Nee, da's Leusen.
Leusden is vlak bij Amersfoort.
Hoezo, wil je meeten? :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 00:41

Maar je hebt daar een Nieuwleusen, Oudleusen, zou logisch zijn als Leusden daar in de buurt zou liggen :=
Nou ja, als je toch vlakbij zou wonen mag je me weleens zo'n training laten zien, is lang geleden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 00:47

Komt met Heero straks weer :j

Dan kom je gewoon met Baruch op een zaterdag :)
Tibeau heb ik niet meer in training, die laat ik voor de lol nog weleens wat doen, maar hij is 12...... werd wel tijd om minder te doen.
Ik laat hem niet niks doen, want dan gaat ie dood van ellende..... dat beest moet werken.......

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 00:54

Train je nu helemaal niet dan? Behalve wat je met Tibeau doet?
Wij woonden vroeger pal naast het oefenterrein van de club dus ik heb toen bijna alle trainingen gezien, later ging ik geregeld mee met mijn oom en neef als die gingen trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 00:57

Nee, tijdelijk niet meer.
We leidden vroeger politiehonden op (mijn echtgenoot), maar dat doen we al een hele tijd niet meer, Tibeau hebben we wel getraind, maar voor de lol. Heero wordt wel een serieuze denk ik, maar mijn man gaat dat doen op de club, ik werk dan thuis met haar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-05-09 01:00, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 01:00

En je zei op de vorige pagina dat Heero liever achter katten aan gaat dan pakwerkers := Of is het nog zo'n jonkie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 01:04

Nee, ze is 6 maar ze gedraagt zich als 1,5 :=
Ze is vréselijk snel afgeleid, laatste keer dat ze hier was, hebben we geprobeerd haar aandacht vast te houden met een stok....... en toen kwam de kat.......

4 honden, 3 ballen, een stok, en een baasje wat een hond wil leren bijten..... was niet genoeg.....
Zal nog heel wat werk aan te doen zijn, talent heeft ze genoeg, meer dan Tibeau eigenlijk. Daarom beginnen we er ook aan, maar meer dan sport zal het niet worden, of er moet meer focus in zitten...... Tibeau is (altijd al) zoveel stabieler en geconcentreerder........
Maar goed, dat is een reu, maakt ook wel verschil.

Maar er zit zoveel talent in dat beest..... ze is zó hard, en als ze vast heeft, bijt ze goed en hard...... maar je kunt niet trainen in een sportzaal zonder prikkels. Maar ze is nergens bang voor, altijd geïnteresseerd, héél slim, en super willig om te werken. Maar 't moet wel langer worden dan 3 minuten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 01:12

3 minuten heb je als agent ook niet zoveel aan nee :=

Maar jij weet alle in's en out's op dat gebied he? Kun je me dan ook vertellen waarom de honden héél gehoorzaam zijn en tegelijk weer niet?
Ik bedoel; als ze iets gaan doen dan flippen die honden, trekken aan de riem, blaffen als gekken enz, wordt daar niet op getraind? Lijkt me ook niet zo handig als je als agent even met een voorbijganger aan de praat raakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 01:29

Ik weet lang niet alles hoor :)
Dit soort dingen weet ik wel, maar de instructeur en pakwerkers, en mensen die al veel langer als ik in dat wereldje zitten weten veel meer als ik :)

Dat overenthousiaste zit ook wel in de herder, ze worden ook op dat fanatisme gefokt. Waar jij het eerder over had, opgewonden om je heen dansen en niet stil willen worden, blaffen als idioten, dat is hun fanatisme.
Onze honden worden heel hoog in de driften gefokt, en dat maakt ze voor het werk en de sport fijn, maar veel minder geschikt als huis- en gezinshond als Goldens en Labs (maar natuurlijk ook Duitse doggen en Berners, om wat voorbeelden te noemen.

Dat is wat ze zo goed maakt in het werk, en zo lastig om mee te werken....... ze wíllen werken, en als ze aan het werk zijn, storten ze zich daar met volle energie in. Antwoord op je vraag: ja, je kunt erop trainen, onze honden mogen met een gewone wandeling absoluut niet trekken, heel druk doen, blaffen tegen alles en iedereen. Maar als je gaat sporten (of met de auto, of even apporteren, of....), is het écht heel moeilijk ze kalm te houden. Ze kennen je complete ritueel, ze kennen de spullen die je meeneemt, de plaid die je in de auto legt, alles........ en al verander je dat volgende week, dan kennen ze dat de week erop....... daarna checken ze gewoon wat je meeneemt. En ze willen dan zó graag, dat je óf die rem er ongelooflijk hard op moet zetten, of minder hard, en dan gaan ze net niet door het dolle heen :')
Probleem is dat je ook zó hard niet wilt zijn, je wilt dat ze het leuk blijven vinden, en dat blijft een dilemma...... met een te harde rem, vinden ze het niet meer leuk.
Dat is gewoon het grote nadeel van honden met dát temperament. Daar kunnen mensen helemaal knetter van worden, ja :D Maar ik kan dus wel met mensen praten, die van mij wordt rustiger zodra hij aan het doen is wat hij mooi vindt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 02:24

Ja enerzijds had ik dat antwoord ook wel verwacht ja, ik heb zelf ook jarenlang herders gehad en ik weet dat ze erg enthousiast zijn.
Maar wordt daar niet op getraind dan? Zulke dingen kun je bij een politiehond toch niet hebben lijkt me, dan is het toch ook gewoon 'stil is stil' en anders is het einde carriere.

Baruch is ook wel superenthousiast als ik met hem ga rennen hoor maar hij weet dat ie in huis niet mag rondrennen en dat ie niet als een wilde mag blaffen, als ie dat vergeet is een enkel woord genoeg, dat moet een herder toch ook wel te leren zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 02:36

Probleem bij een herder is een beetje dat er van alles opzit, gas, stuur, maar de rem is lastig te vinden.......

Daarom zijn er ook maar zo weinig honden (al is dat relatief natuurlijk) die echt goede politiehonden worden. Lossen is voor de meeste honden écht heel moeilijk...... := (vandaar ook het gebruik van de zo verguisde TT, die is echt nodig bij sommige honden, anders slaapt die pakwerker 's nachts bij ze in de mand of de bench :') Ze houden echt niet zomaar op)
De perfecte hond is én bloedfanatiek in het werk, én je hunt hem met een enkel woord laten ophouden....... er zijn honden, die zo zijn. Het grootste deel is dat gewoon niet.

Een enkel woord is hier niet genoeg. Dat werkt zo'n beetje een seconde.......... dat ligt deels aan de honden, maar ook aan ons, wij willen dat enthousiasme niet uitdoven, en die scheidslijn is zo dun. We hebben ze gek gemaakt (al zijn ze gek geboren) voor het sporten, voor het autorijden, voor wat dan ook..... we wíllen dat ze dat leuk vinden, maar het tomeloze enthousiasme is wel lastig....... maar dát is wat je ziet op dat moment.

Eeen beter antwoord zou zijn: ja, ik kan het ze afleren. Maar daarmee maak ik hun plezier in de sport wel een heel stuk minder, en dat is niet wat ik wil...... Dat geldt uiteraard niet voor elke hond, wel voor die van mij.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 02:56

Denk je echt dat daar het plezier minder van wordt?
Want het is toch een deel van de opvoeding, het mag als de baas het zegt en niet eerder, dus eigelijk gewoon consequentie.

Wat Baruch betreft; zodra hij buiten is springt ie wel als een dolle in de rondte, zijn enthousiasme wordt er iig niet minder op ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 02:59

Ja, toch wel.
Wat je ziet is puur blijdschap en enthousiasme voor wat ze gaan doen, en daar "straf" je ze dan voor..... dan kan het niet anders dan dat het plezier daar minder van wordt.....

Alhoewel het vrolijke gebrom in de auto er nog steeds is hoor :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 03:07

Maar stel dat je met je kinderen naar de dierentuin gaat, mogen ze dan het huis afbreken alleen omdat ze zo blij zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 03:11

Heb jij weer gelijk. Met kinderen maakte ik daar korte metten mee :j
Probleem is ook dat ik altijd zo vreselijk moet lachen om ze....... ik ondermijn mijn eigen gezag op dat punt, echt hoor..... probleem is wel dat je een kind kunt uitleggen dat ze niet het huis af mogen breken, maar wel blij zijn, maar hoe ik dat aan een hond uitleg...... zou het niet weten........

Je hebt ergens wel gelijk hoor :o

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 03:24

Tjah, het enthousiasme een beetje temperen, je mag blij zijn en dat ook wel laten zien maar niet rondrennen of wild blaffen. Bij Baruch heb ik steeds het 'rustig' herhaald en op den duur snapte hij gewoon dat binnenshuis 'rustig' is en buiten 'uit je plaat gaan' :P.

Maar blijft een lastige kwestie idd.
Kinderen kun je 't ook uitleggen en die kunnen ook meedenken, mits ze oud genoeg zijn natuurlijk, bij een hond is dat toch lastiger :P

Maar goed, ik ga slapen, weltrusten :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 03:30

Hahaha, ik kon ook niet slapen..... slaap lekker meis, ga ook eens een poging wagen.....

(ale je bij die van mij het enthousiasme wilt temperen, moet je ze haast neerslaan. Nou ben ik wel van de oude stempel, maar daar voel ik weinig voor := )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 03:33

En daar zal wel het verschil zitten tussen een dog en een herder ;)
Een dog maak je niet zomaar gek, een herder is zowieso al gek :P

En nu ga ik echt slapen :z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 03:35

Daarom passen ze ook zo goed bij mij :')

Een dog is veel te normaal :')

Truste :evaw:

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 03:39

Ik zie anders veel meer herders dan doggen rondlopen hoor, hoezo normaal? :=

:Z

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:02

Jeetje, gaan jullie altijd zo laat naar bed?? Toen moest ik al bijna weeer op! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:17

Nee, hoor, heel af en toe maar.

Annelies: da's omdat mensen eerst naar het formaat kijken, dan pas naar het karakter :D

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:19

Wauw heb net dat filmpje bekeken.

Wat een gave herder zeg. die hollandse..brrrr.. helemaal goed gewoon :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:21

Hij is geweldig :D