Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Diablo schreef:Ja, ik begrijp dat dat door de testen komt, dat zeggen de fokkers altijd. Maar wat kosten die testen dan? Ik ben echt oprecht benieuwd naar de kosten, of dat echt de reden is dat de pups zo razend duur moeten zijn.
manishdra schreef:\Denk ook nog eens aan echo's tijdens de dracht en de mogelijkheid op hoge DA kosten als er iets mis is.
baroen schreef:Nawamooks.. mag ik je vragen waarom JIJ wel een nest gefokt hebt, maar zelf niks uit kon zoeken, uitgezocht hebt? het overlaten aan anderen, afgaan op adviesen van anderen ( die daar wellicht belang bij hebben) is nooooit handig.
( en je hebt het over Patella Luxatie ws, patella is gewoon "knieschijf" en ik mag idd hopen dat de vader knieschijven doorgeeft)
baroen schreef:Nawamooks.. mag ik je vragen waarom JIJ wel een nest gefokt hebt, maar zelf niks uit kon zoeken, uitgezocht hebt? het overlaten aan anderen, afgaan op adviesen van anderen ( die daar wellicht belang bij hebben) is nooooit handig.
( en je hebt het over Patella Luxatie ws, patella is gewoon "knieschijf" en ik mag idd hopen dat de vader knieschijven doorgeeft)
Nawamooks schreef:Ik weet gezien m'n achtergrond dat pathella "knieschijf" betekend.
IK heb juist WEL de bloedlijnen uitgezocht tot in Amerika, en zag/vond geen mankementen en/of erfelijke afwijkingen
Het bestond allemaal uit kampioenen.
Dus heb ik bij de rasvereniging om meer info gevraagt.
Heb nu nog een map liggen met briefwisselingen en daar werdt niks over een erfelijke afwijking of andere mankementen gesproken.
Wel kreeg ik te horen dat de vader van mijn teef allergieen had. Waar ik bij de fokker ook niks van had gehoord.
Sorry maar met dit soort dingen ga ik niet over 1 nacht ijs.
Ik ben toen naar Utrecht gegaan en m'n teef is binnenste buiten gekeerd en getest op van alles om te kijken wat ze kon vererfelijke.
Daar kwam niks uit. Dus ik wist zeker dat er met haar niks was.
De vereniging vond dit de keuze voor mijn teef. Ja dan vertrouw ik de vereniging.
Diablo schreef:maar al die fokkers die zeggen dat het alleen maar geld kóst, dat geloof ik dus niet. Ze kunnen allemaal heel nobel gaan doen, maar ook de stamboomfokkers willen er geld aan verdienen en doen dat volgens mij ook.
ThePast03 schreef:Neem aan dat je voordat je de reu ging gebruiken wel alles hebt onderzocht en ook de officiële testresultaten hebt bekeken?
En dat je eigen teef getest was op PL?
Heb nu wel begrepen dat je dus wel zelf de dekreu had uitgezocht in tegenstelling wat eerder werd beweerd.
Nawamooks schreef:De reu die ik wilde mocht niet van de vereniging
EN JA MIJN teef is getest op PL en de reu ook en beide waren vrij, niet wetende dat hij het vererfelijkte. Dan kan hij wel vrij zijn maar de pups kunnen het dan wel krijgen. Dat WIST ik dus niet.
Er waren nesten eerder geboren met dezelfde reu en van die fokkers had ik ervoor ook niks gehoord.
Totdat MIJN pups 8 weken waren kreeg het te horen.
Mijn pups waren met hun 7 weken op PL gekeurd door de DA en dat was allemaal goed. Die formulieren waren opgestuurd naar de vereniging.
Alle keuringsraporten en uitslagen van de foto's moeten naar de vereniging. Dus ik heb alles gedaan wat er gebeurd moet worden voor ik dat besluit heb genomen om te fokken.
Zoals ik al eerder zei. Ik ga niet over 1 nacht ijs.
Nawamooks schreef:Maar ik heb nu mijn verhaal verteld.
Dan vraag ik nogmaals wat had ik allemaal kunnen doen.
Ben ik dan een foute fokker?
Door jullie ga ik dat dus denken. Terwijl ik niks dan het beste voor had.
Ik kan er echt om janken .
Diablo schreef:Odin, bedankt voor je duidelijke antwoord, waar ik tenminste wél wat mee kan. Als ik de kosten zoals jij ze gaf, bij elkaar optel, kom ik op zo'n 1720 euro, met twee drie pups heb je dus die kosten alweer terugverdiend. Ik neem ook aan dat je een teef niet bij ieder nestje laat testen op HD ED? Hoeveel nestjes krijgt een teef eigenlijk in de regel?
Die kosten kun je dus niet iedere keer opvoeren, net zoals de kosten van een kennelnaam, dat is eenmalig. Dus ik denk toch dat er best wel verdiend wordt aan het fokken van rashondjes. Begrijp me niet verkeerd, ik ben daar niet op tegen, maar al die fokkers die zeggen dat het alleen maar geld kóst, dat geloof ik dus niet. Ze kunnen allemaal heel nobel gaan doen, maar ook de stamboomfokkers willen er geld aan verdienen en doen dat volgens mij ook.
Diablo schreef:Natuurlijk loop je het risico dat er wat fout gaat of dat je, zoals jij, weinig pups krijgt (fok jij geen Leakens Herders?), maar dat heeft een niet-stamboomfokker ook.