Mijn hond heeft een kind gebeten... wat nu...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Re: Mijn hond heeft een kind gebeten... wat nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 00:31

Er is ook pas op 17 december j.l. een debat geweest. Tweede kamerlid Henk Jan Ormel (CDA) schrijft daarover op zijn site:
Citaat:
Bijdrage aan debat over regeling Agressieve Dieren (RAD),

Vz.,

De CDA fractie is het geheel eens met het besluit van de minister om geen vervangingsregeling voor de Regeling Agressieve Dieren ( RAD ) vast te stellen. Vermindering van regeldruk kan op onze grote sympathie rekenen.

Bestuursrechterlijk heeft de gemeente op basis van de APV o.a. de mogelijkheid tot het opleggen van een muilkorf- of aanlijngebod. Artikel 172 van de gemeentewet biedt de burgemeester de mogelijkheid op te treden bij agressiviteit door honden.
Een probleem hierbij kan zijn om dit op individuele basis preventief toe te passen. Hebben de plaatselijke autoriteiten voldoende mogelijkheden om bijv. een hond een muilkorfgebod op te leggen als deze hond zich agressief gedraagt, onvoldoende onder appel staat, maar nog niet een bijtincident heeft veroorzaakt? In de motie Ormel wordt gevraagd om een gedragstest te ontwikkelen om potentieel agressieve honden als zodanig te kunnen benoemen. Zo’n test is voor gemeentes van belang om maatwerk te kunnen leveren. De MAG test is voor dit doel ongeschikt. Hoe staat het met de ontwikkeling van zo’n gedragstest? Graag een reactie van de minister.
Artikel 425 van het Wetboek van Strafrecht biedt de mogelijkheid op te treden tegen eigenaars van honden die hun dier ophitsen of onvoldoende terughouden. Dit artikel is echter uitsluitend gericht op het ophitsen tegen of aanvallen van mensen.
Het verwonden of doodbijten door honden van andere dieren in de openbare ruimte is evenzeer schokkend en bedreigend. Ik zal een initiatiefwetsvoorstel indienen om artikel 425 van het Wetboek van Strafrecht uit te breiden tot het ophitsen tegen of bijten van andere dieren.

Identificatie en registratie van honden die een bijtincident hebben veroorzaakt zal een belangrijke steun zijn bij de handhaving omdat hiermee éénduidig kan worden vastgesteld of een hond eerder betrokken is geweest bij een bijtincident. Eerder heeft u besloten tot een registratieplicht voor honden en dat besluit is van toegenomen waarde nu u de Regeling Agressieve Dieren intrekt. Maar dan moet er ook iets gebeuren aan de registratie van bijtincidenten, zodat we niet over 4 jaar na een incident weer direct nieuwe regelgeving opzetten. We moeten weten of een incident een incident is, of een trend. Bent u bereid om tot een centrale registratie van bijtincidenten door honden te komen? Het is wenselijk dat bijtincidenten op uniforme wijze worden geregistreerd door zowel politie als gezondheidszorg. De CDA fractie pleit voor het ontwikkelen van een standaard vragenlijst die bij elk bijtincident kan worden gebruikt. Op deze wijze wordt het ook mogelijk om de toe- of afname van bijtincidenten, de oorzaken en de gevolgen elke vijf jaar te evalueren. Centrale registratie van bijtincidenten kan ook bijdragen aan uw aangekondigde inspanning om te komen tot een zo goed mogelijke risico-assessment , - bedoelt u in het Nederlands: risicoanalyse?- voor honden die agressief gedrag tonen. Graag een toezegging van de minister.

Vz., het gedrag van honden wordt in grote mate bepaald door hun eigenaars. De meeste bijtincidenten vinden plaats in huiselijke kring. Voorlichting is een goede zaak. Geen impuls aankoop van zo’n schattig puppy, geen kleine kinderen alleen laten met een hond en zo zijn er vele onontbeerlijke adviezen. Goed dat u daarvoor de benodigde middelen ter beschikking stelt en dat het Landelijk Informatie Centrum Gezelschapsdieren hier de coördinerende rol vervult. Wat zijn de benodigde middelen?

Vz., laten we toch vooral niet vergeten dat zeer veel Nederlanders met grote zorgvuldigheid omgaan met hun hond en dat hond en mens wederzijds veel plezier aan elkaar beleven.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 01:20

KiWiKo schreef:
ach........... als ik een jack een penaltie geef dan gaat die gewoon de hoek in............ een bourboel doet slechts OEF, HAD JE HET TEGEN MIJ????

Ja, een penaltie geven is wat anders, maar jij waagt er je handen niet aan hoor.

Maakt ook niet uit, deze Jack is in het jaar dat hij nu bij ons is, in ieder geval al veranderd naar bijter van gromhondje. Wat fijn voor hem dat hij wél een tweede kans kreeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 09:13

Ik denk dat de hond van TS ook beter ingeslapen kan worden. Zij is namelijk zelf onverantwoordelijk geweest en wil dit oplossen middels voorlichting aan ouders hoe met honden om te gaan. Dit soort bazen zijn dus de kwalijkste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 09:44

poes schreef:
Diablo schreef:
Oh, dan begreep ik je niet helemaal goed. Het is inderdaad vaak de schuld van de eigenaar. Wat ik dan weer niet begrijp, is waarom je dan zegt de hond in te laten slapen. Waarom?

Omdat de eigenaar het bijten niet kon voorkomen en tot nog toe met weinig constructieve of diervriendelijke oplossingen komt imo. Kun je net zo goed laten inslapen.

Dit kan nog een keer gebeuren, wie weet wat de schade dan is...

Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Als de eigenaar niet in staat is de hond behoorlijk op te voeden, en hondvriendelijke oplossingen te zoeken, is inslapen idd de meest vriendelijke optie.
Stukken sympathieker dan maar door te tobben met een paniekerige eigenaar, een muilkorf en stukjes van 10 minuten aan een slipketting..... en je maar afvragen waarom de hond zo frustie is...... gut, zou het echt niet weten Misselijk

Die mensen ken ik ook wel, ja, die zouden niet eens binnen een straal van 100 meter bij een hond mogen komen, en hun kinderen al helemaal niet.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 09:55

slimmerik schreef:
Negen van de tien honden die bijten, is het de schuld van het baasje. De overigen hebben een kronkel in de kop (geërfd of gekregen).

Toch moeten ze naar mijn idee allemaal ingeslapen worden. Óók al is het de schuld van de baas. De hond van de TS is 10 jaar. Die ga je het niet meer aandoen om gemuilkorfd of herplaatst te worden.

Jammer maar helaas.

De hond van mijn zus is vorig jaar ook ingeslapen. Ik weet zeker dat het niet geheel de schuld was van de hond dat ie beet. De kinderen plaagden hem en bovendien was de hond heer en meester over de bank in huis. Tja.... ben best boos geweest op mijn zus en zwager maar kon hen geen beter advies meer geven dan de hond in te laten slapen Huilen

Ben het niet met je eens.
De hond is net zo onschuldig als het kind, en misschien nog wel onschuldiger...... de enige onschuldige in het verhaal hoeft imo niet te boeten, dat is de zaken omdraaien. De eigenaar zou straf moeten krijgen voor het veroorzaken van levensgevaarlijke situaties.
Kinderen die een lolliestokje in het oog van een hond steken, moeten aangepakt worden. En sorry..... maar dan komt de pedagogische tik heus wel om de hoek kijken.

Als de hond een goede reden heeft om te sneppen of te snauwen, is de kans niet zo groot dat het weer gebeurt..... 't is ook een kwestie van de hond respecteren, hoor. De schuldige moet straf krijgen en héél duidelijk gemaakt worden wat hij/zij verkeerd heeft gedaan. En de hond is, alleen als ie een kronkel heeft, de schuldige. En ook alleen dán moet hij ingeslapen worden. Maar een geestelijk en lichamelijk gezond dier, wat op een volkomen natuurlijke en instinctieve manier reageert, hoor je niet af te maken.

De eigenaren moeten aangepakt worden, niet de honden. De honden aanpakken is imo symptoombestrijding.
Dat het voor de hond van TS lastig leven wordt in een mensenmaatschappij, is een feit. En als er geen eerlijke, diervriendelijke oplossing kan worden gevonden, is inslapen idd het beste........ en bidden dat TS nooit meer een hond neemt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:13

Tuurlijk moeten eigenaren aangepakt worden. Maar deze 10 jarige hond is daar niet bij gebaat en niet geschikt om te verkassen of heropgevoed te worden. Deze TS die al 10 jaar haar hond wegbrengt naar haar moeder waar dan ook vreemde kinderen komen, vind ik ook niet echt geschikt voor een hond Vind het zelfs vrij egoístisch om een hond te nemen voor de uurtjes dat je niet hoeft te werken, tenzij je daar een super oplossing voor hebt natuurlijk Knipoog

Van deze hond was bij de TS al 10 jaar bekend dat hij agressief kón zijn naar kinderen.... onbegrijpelijk om hem daar keer op keer mee in aanraking te brengen Huilen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:19

Yamcha schreef:
De eigenaren moeten aangepakt worden, niet de honden. De honden aanpakken is imo symptoombestrijding.

Dáárom heb ik mijn zus, die vorig jaar hun hond moest laten inslapen, duidelijk gemaakt dat als ze een hond nam (vóórdat ze zich in hondengedrag fatsoenlijk verdiept had en haar kinderen heropgevoed zou hebben) ik deze hond op dag 1 bij haar op zou komen halen Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:46

slimmerik schreef:
Tuurlijk moeten eigenaren aangepakt worden. Maar deze 10 jarige hond is daar niet bij gebaat en niet geschikt om te verkassen of heropgevoed te worden. Deze TS die al 10 jaar haar hond wegbrengt naar haar moeder waar dan ook vreemde kinderen komen, vind ik ook niet echt geschikt voor een hond Vind het zelfs vrij egoístisch om een hond te nemen voor de uurtjes dat je niet hoeft te werken, tenzij je daar een super oplossing voor hebt natuurlijk Knipoog

Van deze hond was bij de TS al 10 jaar bekend dat hij agressief kón zijn naar kinderen.... onbegrijpelijk om hem daar keer op keer mee in aanraking te brengen Huilen

Deze specifieke hond zou ik idd ook in laten slapen. Herplaatsen brengt teveel stress teweeg (en wie neemt er een 10-jarige hond, die niet bij kinderen kan?) en opnieuw opvoeden...... vind maar eens ouders, die hun kinderen uitlenen om de hond weer een positieve associatie met kinderen te geven........
Plus dat agressie een lastig probleem is, en je moet weten wat de triggers zijn....... lastig.

Ik vind deze TS ook niet geschikt voor een hond, en haar handelwijze is gewoon vragen om problemen..... je kon er op wachten.
Ik ken meer honden, die niet van kinderen houden, en dat is hun goed recht...... laten we wel wezen: de meeste kinderen zijn gewoon NIET lief voor honden. Sommigen zijn ware kwelgeesten.
Ik ken een prachtige Dobermann, die net in de inprentingsperiode echt vréselijk gepest is door kinderen. Het grensde niet aan dierenmishandeling, het wás het, in één van de gruwelijkste vormen. Natuurlijk zijn de ouders schuldig. Maar wat doen we met de hond? Het was een lief, vriendelijk dier, ontzettend lief, beschermend en zachtaardig bij volwassenen, kon prima met andere honden, katten, kon in de auto (en vond het geweldig) kon met boerderijdieren....... Je moest hem alleen niet alleen met kinderen laten. Met een volwassene erbij gromde hij wel, maar zocht steun bij de volwassene, maar als hij alleen zou zijn met een kind, zou hij altijd proberen het kind te grijpen........ en ik ben heel bang, dat het niet bij grijpen zou blijven.

Toch was het dier niet vals. Het was alleen zwaar getraumatiseerd, maar zonder kinderen in de directe nabijheid (andere kamer kon wel) was het een heerlijke hond. Had die hond afgemaakt moeten worden?

De hond is uiteindelijk herplaatst bij een boer en zijn vrouw zonder kinderen, en heeft daar een goed leven. Hij is heel gelukkig en altijd vrolijk. Als er kinderen zijn, gaat hij in zijn kennel, en er zijn nooit problemen...... Die hond wordt altijd zorgvuldig van kinderen vandaan gehouden. Zijn grote geluk is geweest, dat hij destijds 4 jaar oud was, een uitstekende waakhond (die dus achter een hek zat), en eigenlijk maar één gedragsprobleem had...... en dat het nog heel voorspelbaar was ook. Dat maakte de oplossing veel gemakkelijker. Wij hebben toen gekozen voor symptoombestrijding, omdat de hond té getraumatiseerd was om te kunnen genezen.
De boer en zijn vrouw hebben veel plezier van hem gehad. Hoe het nu gaat, weet ik niet. Ik weet wel, dat dit probleem destijds heel wijs en verstandig is opgelost, en ik denk dus dat de hond in vrede oud is geworden.

De hond van TS is 10 jaar oud, heeft geen specifieke vaardigheden, maar wel een groot probleem........ de kans op herplaatsing is veel kleiner, zo niet nihil met dit probleem. Ik vind dat je altijd moet kijken naar wat het beste is voor alle partijen, en in dit specifieke geval zou ik de hond idd wel laten inslapen. Het is niet de meest elegante oplossing, in mijn ogen een beroerde, maar het is wel de enige realistische oplossing.

Wat fde hond van je zus betreft, moet ik even in het topic terugzoeken wat er nu specifiek gebeurd is, kan me wel herinneren dat ik je zus niet zo ehh...... slim vond...... Bloos maar ik ga even terug zoeken, dan kan ik specifieker reageren Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:55

slimmerik schreef:
De hond van mijn zus is vorig jaar ook ingeslapen. Ik weet zeker dat het niet geheel de schuld was van de hond dat ie beet. De kinderen plaagden hem en bovendien was de hond heer en meester over de bank in huis. Tja.... ben best boos geweest op mijn zus en zwager maar kon hen geen beter advies meer geven dan de hond in te laten slapen Huilen

Gevonden. In dit geval hadden de kinderen in toom gehouden moeten worden, en de hond hoort onder de baas en de bazin te staan. Ik begrijp dat dat niet het geval was. Hier mag de hond ook wel op de bank, echter ben ik degene die bepaalt wanneer hij er weer af moet, en niet hij. En als ik op de bank wil, moet hij aan de kant gaan.

Maar er zijn 2 grote basisfouten gemaakt, en dus is de reactie van de hond in dit geval heel natuurlijk...... heel gezond ook. Ik had deze hond niet laten inslapen, ik had hem herplaatst, en je zus een verbod op het houden van honden gegeven. De kans is namelijk 100% dat het bij een volgende hond opnieuw zal gebeuren. Omdat de veroorzaker niet de hond is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:57

herplaatsen??

wat nu als TS de hond gewoon thuis houdt en daar een oplossing zoekt...dat kan toch ook?

snap werkelijk niet dat mensen hier als enige uitkomst inslapen zien,als iemand een eigen huis heeft,en daar ws ook wel oplossingen zijn te bedenken.

zou wat zijn zeg,iedere hond die niet bij kinderen kan in laten slapen..

die hond hoeft toch niet persee naar haar moeder,tjonge jonge...

echt ik zou zelf doodgaan als ik mijn hond van 10 jaar zou moeten laten inslapen op een waarschuwing naar een kindje,wat geen ernstige gevolgen verder heeft gehad,en ik zou de hond gewoon thuis ook kunnen houden..

wat is het roepen van inslapen van een hond toch makkelijk..kan er werkelijk met mijn hele verstand niet bij... Huilen
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 30-12-08 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:58

Citaat:
Van deze hond was bij de TS al 10 jaar bekend dat hij agressief kón zijn naar kinderen.... onbegrijpelijk om hem daar keer op keer mee in aanraking te brengen

........ en daarom vind ik het dus ook niet 'fair' om het hondje dan maar naar de andere wereld te helpen.
De TS moet er gewoon voor zorgen dat de hond niet in contact komt met kinderen. Het is kennelijk maar één keer in al die 10 jaar fout gegaan ( en de aanleiding is niet bekend), waar hebben we het over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:00

kimmie, als je na zo'n incident als oplosing bedenkt dat er maar foldertjes naar de ouders moeten ben je in mijn ogen geen hond waard! Deze hond gaat gewoon weer naar moeders plus oppaskinders, wat voor baas ben je dan zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:01

Als TS in het vervolg haar gezond verstand gaat gebruiken, kun je de hond best thuis houden.

De pest is alleen dat er maar zo weinig eigenaren dat doen, omdat 'ze zelf toch niks fout hebben gedaan, en de hond is gemeen en vals'

Zolang mensen dat blijven doen, zul je wel móeten Verdrietig Ik heb het niet over inslapen, maar als TS niet verandert...... wat doe je dan??

Faye: dat bedoel ik dus...... als de eigenaar er niks van leert, verandert er ook niks
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-12-08 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:01

Yamcha schreef:
slimmerik schreef:

Gevonden. In dit geval hadden de kinderen in toom gehouden moeten worden, en de hond hoort onder de baas en de bazin te staan. Ik begrijp dat dat niet het geval was. Hier mag de hond ook wel op de bank, echter ben ik degene die bepaalt wanneer hij er weer af moet, en niet hij. En als ik op de bank wil, moet hij aan de kant gaan.

Maar er zijn 2 grote basisfouten gemaakt, en dus is de reactie van de hond in dit geval heel natuurlijk...... heel gezond ook. Ik had deze hond niet laten inslapen, ik had hem herplaatst, en je zus een verbod op het houden van honden gegeven. De kans is namelijk 100% dat het bij een volgende hond opnieuw zal gebeuren. Omdat de veroorzaker niet de hond is.

Deze hond was notabene een herplaatser ..... onbegrijpelijk dat de hond door het asiel in een gezin geplaatst werd met 3 drukke kinderen. De hond is overigens in overleg met het asiel ingeslapen. Zou anders naar zijn 4de adres gemoeten hebben. Bovendien zette hij ècht overal zijn tanden in. Of het nu volwassenen of kinderen waren. Kon bovendien niet bij andere honden/huisdieren anders zou ik het nog geprobeerd hebben maar mijn oude lab zou er een hartaanval aan over gehouden hebben.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 30-12-08 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:02

Jannepauli ,helemaal met jou eens...en dan vind ik het alsnog de fout van de volwassen mensen...díe hadden op moeten letten,en zelfs had TS haar hond niet mee moeten nemen als ze wist dat er een kindje rond liep,of d ehond in een apparte kamer oid moeten zetten.

faye,dus de hond moet dan maar dood,10 jaar niets gedaan,en nu 1x gewaarschuwd,en dan moet ie maar dood???

ongelooflijk,dat zou je ook met je paard doen??of met je kat als je weet dat deze niet met kinderen kan??
een krabbel is net zo schadelijk geweest als de snauw die nu deze hond gegeven heeft,maw hij heeft heel netjes gecorrigeerd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:04

@ Slimmerik: kan me in dat geval voorstellen dat de keus is gemaakt voor inslapen....... al vind ik het vreselijk, als er bij de plaatsing beter na was gedacht, was het allemaal niet nodig geweest Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:05

Tja, kimmie, met zo'n baas vind ik dat inderdaad beter. Hard, maar waar!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:05

Kimmie261, ik neem aan dat de hond niet alleen kan blijven als ie naar moeder wordt gebracht. Zie jij dan maar een adres te vinden die hem overdag willen hebben en waar geen kinderen over de vloer komen. Mensen die dat doen nemen een grote verantwoording om op de hond van een ander te passen.

Bovendien denk ik dat je er een 10-jarige hond enorm veel stress mee bezorgd en dan is inslapen gewoon dé oplossing. (of je baan opzeggen) Maar daar is TS niet toe bereid volgens mij ....

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:08

kimmie261 schreef:
ongelooflijk,dat zou je ook met je paard doen??of met je kat als je weet dat deze niet met kinderen kan??
een krabbel is net zo schadelijk geweest als de snauw die nu deze hond gegeven heeft,maw hij heeft heel netjes gecorrigeerd...

Een kat zou bij mij ook enkele reis krijgen. Een paard of ander dier kun je opsluiten zodat ze een kind of volwassenen niets aan kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:09

En ik zou ze alle 2 niet laten inslapen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:10

Ik zou deze keus niet hebben, ik zou mijn hond niet naar een kinderopvang brengen Knipoog

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:13

Maar dit is de laatste post van TS dus ik ben bang dat het met de hond van kwaad tot erger gaat worden

creool schreef:
@Sientje: ik heb vanmiddag nog even met mijn moeder gesproken. Vanaf 5 januari hoeft ze pas weer heen, dus ik heb nog even tijd. Wat ik in tussen tijd ga proberen is mijn hond te leren in de bench te zijn. Ik hoop dat ze dat als een 'fijn' plekje gaat ervaren zodat als de jongste kinderen bij mijn moeder zijn, ze daar kan gaan slapen en daardoor ook geen schade kan aanrichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:20

O nee he, op die leeftijd nog opsluiten in een bench????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:22

Dat vind ik echt dierenkwelling........ Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:22

Ik dus ook. Nog erger dan afmaken.