[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:40

Een Vizsla vind ik ook zeker prachtig, maar dat is hetzelfde type als een Weimer, dus wat dat betreft ga ik dan alsnog twee hypertjes in huis hebben, dat was eigenlijk niet de bedoeling :P. Want dan kan ik net zo goed voor twee Weimers gaan.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:19

@Klumpertje: Jack Russel? Leuk klein hondje uit het asiel? Je moet denk qua formaat niet veel groter gaan dan een Jack Russel i.v.m. al die trappen die je op moet...

@_San87_ : Mijn ouders hebben een Galgo gehad, uit Spanje ja... En ja, het is zielig hoe daar met die honden omgegaan wordt... Gelukkig dat er Stichtingen zijn die niet alleen honden uit Spanje halen, maar ook proberen daar de Spanjaarden bewust te maken van het dierenleed.

Het was echt een schat van een beest. Alleen mogen windhondensoorten niet loslopen, als ze een konijntje zien zijn ze weg... Dat was bij Flecha ook wel zo en dan zijn ze echt weg binnen een paar seconden... Ze was wel ontzettend lief met de katten, je hoort ook weleens andere verhalen wat dat betreft. Ook weleens een gezin ontmoet met een Galgo die los gewoon heel braaf bij het gezin bleef. Het kan dus wel :p

(lees wel net dat er geen speciale wetgeving meer is omtrent windhonden, kwestie van bedenken kan dit bij mijn hond wel of niet?)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:51

Ik wil geen zielige hond uit Spanje :). Ik ben nu bezig met een Weimer, eerst eens kijken hoe dat gaat en dan komt die tweede hond wel. Voor nu ga ik nog voor een Duitse dog.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:27

Mijn hond komt ook uit Spanje maar is niet zielig hoor. :n Ik heb daar echt een hekel aan, dat gepiep dat 't allemaal zielige hondjes zijn die gered moeten worden. Die van ons heeft volgens mij een prima leven gehad tot hij naar het asiel werd gebracht. Het zijn heel vaak gewoon leuke, blije, gezonde honden, en geen getraumatiseerde bange probleemgevallen.

Niet dat je dan een hond uit Spanje moet nemen. :P Maar ze zijn dus zeker niet per definitie zielig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:32

Solleke_Noah schreef:
Zelf zou ik nooit een hond zoals duitse dog nemen, omdat je daar al zo snel afscheid van moet nemen. Enkele maanden geleden is onze allerliefste golden retriever overleden op 14 jaar, dat vond ik gevoelsmatig al veel te vroeg. Laat staan dat je je dier hoogbejaard op 8-jarige leeftijd moet afgeven..

Mijn DD wordt volgende maand 8 en hij is aardig grijs maar verder nog in topconditie, hij dartelt nog rond als een pubertje.
Het is een fabeltje dat ze met 8 jaar al bejaard zijn. DD's (en andere grote rassen) hebben relatief veel kans op torsie's en jammer genoeg is dat vaak fataal, tel daarbij dingen als hd waardoor je een hond vaak vroegtijdig moet laten inslapen, dan kom je op een gemiddelde leeftijd die laag ligt.
Maar dat is dus een gemiddelde leeftijd omdat er veel jong doodgaan aan bv een torsie, dat wil niet zeggen dat ze met 7 of 8 ook al bejaard zijn.
Ik ken meer DD's die ouder zijn dan die van mij en ook die zijn nog goed fit.

Hd is vooral een kwestie van een goede fokker uitzoeken en goed opletten met beweging en voeding als je hond nog jong is. De kans op torsie's kun je verkleinen door op te letten met de combi beweging/voer/water en als je echt geen risico wilt kun je de maag vast laten zetten, dat is een simpele ingreep en gegarandeerd succes.

Als je 't dan toch wilt hebben over ongezond; ik zou persoonlijk nooit een hond willen hebben die niet normaal kan ademen, of bij inspanning moet stoppen omdat hij geen lucht meer krijgt, of een hond waarvan je bij aanschaf weet dat die je vrijwel gegarandeerd veel dierenartsbezoeken oplevert. Er zijn veel rassen met problemen met luchtwegen, allergieen, ogen enz enz.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:42

Dani schreef:
Mijn hond komt ook uit Spanje maar is niet zielig hoor. :n Ik heb daar echt een hekel aan, dat gepiep dat 't allemaal zielige hondjes zijn die gered moeten worden. Die van ons heeft volgens mij een prima leven gehad tot hij naar het asiel werd gebracht. Het zijn heel vaak gewoon leuke, blije, gezonde honden, en geen getraumatiseerde bange probleemgevallen.

Niet dat je dan een hond uit Spanje moet nemen. :P Maar ze zijn dus zeker niet per definitie zielig.

Dat snap ik. Maar ik wil dus geen hond uit Spanje. In Nederland/België lopen er meer dan genoeg :D.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:39

Contact gehad met de huidige eigenaresse van een herplaatser. Ik ben positief, zij ook. Binnenkort maken we een afspraak zodat ik de hond kan ontmoeten.

pjotter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:10

ik gooi mijn vraag hier toch ook maar neer.

Hier de zoek tocht naar een tweede hond.
Een kort beeld van de situatie:
we wonen in een hoek huis met kleine tuin.
Ik werk halve dagen ben dan incl reistijd 5,5 uur van huis mijn vriend werk full time.
We hebben een jacky teefje van bijna 2 zij gaat daar waar het kan overal mee naar toe (altijd mee naar de paarden mee op visitie) als ze alleen thuis is zit ze in de winter binnen heeft dan de hele beneden verdieping en in zomer buiten in de tuin met afdak om droog en uit de zon te kunnen zitten.
Er is aan beide kanten ervaring met honden onze dame is niet eerste.
De ervaring is met kruising sheltie en verder vooral terriers.

Wat zoeken wij:

Een hond die makkelijk mee kan naar de paarden en met mijn vriend mee kan moutainbiken.
Dus makkelijk los kan lopen en goed zal luisterd na de nodige training natuurlijk.

Een middeslag of kliene hond met niet te veel haar.
Goed te trainen en lekker actief.
Maar moet naar een (mid)dag bezig zijn ook lekker relaxed thuis kunnen zijn.

Nou zou ik heel graag een border collie willen en ben ik zo wie zo fan van dat type hond. Maar ik vaag me toch af of dat niet toch een beetje TE zal zijn voor ons.

We zullen dan zo wie zo zoeken naar een puppy af hond want dat is niet reeel op dit moment

Graag hoor ik jullie mening en ideeen over evt andere rassen.
Of miss zelf iemand die een hondje weet wat een nieuw huis zoekt en bij ons zou kunne passen hoor ik dat ook heel graag.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:58

pjotter, persoonlijk zou ik in jouw situatie geen border nemen. Een Border is TE in alles wat hij doet en als je geen specifieke drang hebt om met de hond te werken zou ik die achterwege laten. Is een sheltie niet weer wat voor je, of anders misschien een poedeltje? Die zijn toch iets makkelijker en relaxter. :)

pjotter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:07

dat was dus inderdaad ook mijn idee stoof.
Een sheltie vind ik zelf ook erg gaaf maar mijn vriend vind die te veel haar hebben :)
en vraag in me ook bij af of het mee rennen met de paarden en de fietws niet te warm wordt in de zomer met die vacht. dus dan zouden we een leuke kruising tegen het lijf moeten lopen. hebben we ook eerder gehad. dat was een sheltie x fox terrier als ik zo een tegen kom doe ik dat zo weer wat een heerlijke hond! klein beejte schijterig met harde geluiden maar wat was die lekker om mee te hebben!

een poedel heb ik niet zo veel mee eigenlijk....
zijn er miss ook mensen die eraring hebben met een nova scotia?

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:53

Bij een toller zit je een beetje met het zelfde probleem als bij een border geloof ik. Wat dacht je van een Schipperke? Die hebben iets minder vacht als een sheltie en zijn van karakter eigenlijk herdershonden met wat terriertrekjes. Een hond uit de pinschergroep zou misschien ook geschikt zijn, zoals een oostenrijkse pinscher. Of misschien een spaniël? Hoewel die zich wel wat meer doof kunnen houden geloof ik. :)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:00

Poeh, een Border zou ik ook niet aandurven hoor. Ik vind ze prachtig en geweldige honden, maar voor mij echt een te hoge werklust en energie zeg maar.

Ik kwam van de week een Entlebucher tegen, wat een leuke hond! Beetje gereserveerd, maar heel vriendelijk en prachtig om te zien.
Iemand ervaring met de Entlebucher?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:41

Pjotter wat vind je van een markiesje?

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:52

pjotter weet je zeker dat je een tweede hond wil? Heb je vaker 2 honden gehad tegelijkertijd.
Ik zelf heb namelijk een geweldige cavalier king charles spaniel, die vreselijk makkelijk is. Graag wilde we een tweede hond en het is vreselijk leuk. Toch merk ik dat je één hond makkelijker meeneemt dan twee. En wie zegt dat deze net zo makkelijk word als de hond die je al hebt.
Ik zou mijn laatst bijgekomen hond voor geen goud meer weer missen, maar achteraf had ik 1 veel makkelijker en leuker gevonden.
Succes met je keuze!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:58

Ik zou nooit meer maar 1 hond willen. := Juist heerlijk om ze samen te zien en we doen nog steeds dingen alleen met ze. Qua meenemen hangt het er maar vanaf. Ik neem mijn honden niet mee op visite, of ik neem ze mee, maar ze blijven in de auto om daarna te gaan wandelen. Ik nam ze ook mee naar stal, voetbalwedstrijden alle andere dingen. Ik ben het wel met je eens dat het lastiger kan zijn, maar dat ligt er helemaal aan wat je nu met je hond doet.

Sterker nog, nummer 3 is net geboren. :')

pjotter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:15

Urielle: Markiesje lijkt me ook leuke honden maar ben ik nog nooit tegen gekomen dus kan ik moeilijk een beeld bij vormen.

Engel: wij hadden thuis al jaren twee en op een gegeven moment drie honden (sheltiexfox, een kruising cairn terriër en een Jack russel) dus ook die ervaring is er.
Dus ben gewend meerder honden mee op stap te hebben.

Precies wat mywishmax zegt soms is het wat lastig maar ook hier zullen ze hun individuele aandacht krijgen en het is geweldig ze samen bezig te zien mis dat ook echt.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:20

Mijn schoonmoeder is vorig jaar overleden en nu zou mijn schoonvader graag wat meer gezelligheid in huis willen omdat hij erg eenzaam is geworden.

Hondje zal wel 5 ochtenden alleen zijn. Zijn er rassen die hier goed mee om kunnen gaan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 22:58

pjotter schreef:
ik gooi mijn vraag hier toch ook maar neer.

Hier de zoek tocht naar een tweede hond.
Een kort beeld van de situatie:
we wonen in een hoek huis met kleine tuin.
Ik werk halve dagen ben dan incl reistijd 5,5 uur van huis mijn vriend werk full time.
We hebben een jacky teefje van bijna 2 zij gaat daar waar het kan overal mee naar toe (altijd mee naar de paarden mee op visitie) als ze alleen thuis is zit ze in de winter binnen heeft dan de hele beneden verdieping en in zomer buiten in de tuin met afdak om droog en uit de zon te kunnen zitten.
Er is aan beide kanten ervaring met honden onze dame is niet eerste.
De ervaring is met kruising sheltie en verder vooral terriers.

Wat zoeken wij:

Een hond die makkelijk mee kan naar de paarden en met mijn vriend mee kan moutainbiken.
Dus makkelijk los kan lopen en goed zal luisterd na de nodige training natuurlijk.

Een middeslag of kliene hond met niet te veel haar.
Goed te trainen en lekker actief.
Maar moet naar een (mid)dag bezig zijn ook lekker relaxed thuis kunnen zijn.

Nou zou ik heel graag een border collie willen en ben ik zo wie zo fan van dat type hond. Maar ik vaag me toch af of dat niet toch een beetje TE zal zijn voor ons.

We zullen dan zo wie zo zoeken naar een puppy af hond want dat is niet reeel op dit moment

Graag hoor ik jullie mening en ideeen over evt andere rassen.
Of miss zelf iemand die een hondje weet wat een nieuw huis zoekt en bij ons zou kunne passen hoor ik dat ook heel graag.

Een herder? Duitse herder, terveurense/groenendaeler, hollandse, laekense?
Beauceron? Zwitserse Sennen? Poedel? Bull terrier? Flatcoat retriever? Labrador of Golden retriever? Springer Spaniel?

Je kunt eigenlijk zoveel kanten op :P
Een border zou ik niet nemen als je niet specifiek een werkhond zoekt.

pjotter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:20

Op de springerspaniel en poedel na zijn dat grote honden en we zoeken toch echt een kleine of middelslag hond.
Nou ja eigenlijk een fanatieke middelslag anders is het tempo van het paard of de fiets niet bij te houden voor langere tijd vrees ik

Maar de springerspaniel is zeker nog een optie om naar te kijken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:26

Bull terrier is ook kleiner. Wat zie jij als middenslag? Qua hoogte/gewicht?

pjotter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:29

Middelslag is voor mij tot 50 cm en Max zo'n 20 kilo

Oh ja sorry bull terriër was ik vergeten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 23:47

Border terrier? Cocker spaniel? Kooikerhondje?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 00:37

Entlebucher is trouwens ook wel erg leuk(althans... die ene die ik ken :+ )
Erg leuk actief dier maar met uit knop zeg maar

pjotter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 06:46

Anneliesdj je noemt wel heel uit een lopende rassen op. Denk je echt dat deze allemaal passen bij onze situatie? Heb jij ervaring met deze rassen? Of noem je gewoon allemaal middelslag rassen?

Zijn er ook mensen met fox terriërs hier?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:41

BloemBloem schreef:
Mijn schoonmoeder is vorig jaar overleden en nu zou mijn schoonvader graag wat meer gezelligheid in huis willen omdat hij erg eenzaam is geworden.

Hondje zal wel 5 ochtenden alleen zijn. Zijn er rassen die hier goed mee om kunnen gaan?

Ik zou hiervoor kijken bij de rasgroep gezelschapshonden en dan een ras dat niet luidruchtig is. Een volwassen hond als hij vanaf het begin 's ochtends alleen moet blijven en een teef omdat het voor een man is (mijn ervaring is tenminste dat man-teef vaak goed klikt en vrouw-reu, niet dat dit altijd opgaat hoor).