Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anneliesdj schreef:Ja, maar een hond als een boxer mist je als je er niet bent, een dd intresseert het geen bal want dan kan hij lekker maffen. Die wordt wakker als je thuis komt en gaat lekker met je mee op het strand. Maar echt werkwillig zijn die ook niet, dus je moet daar ook geen topfocus van verwachten (maar ze zijn wel heel gehoorzaam).
anneliesdj schreef:Ik ben benieuwd of er nog iemand anders wat te melden heeft, ik had nog een paar gedachte's maar denk dat dat minder van toepassing is, wie weet komt iemand anders daarmee.
Dani schreef:Ik denk dat je zeker wel een werkhond kan hebben met een fulltime baan. Dan moet je alleen wel ieder vrij moment aan de honden besteden. 's Ochtends op tijd opstaan zodat je een uur met ze kan wandelen, of een stuk kan fietsen. Tussen de middag in elk geval zorgen voor een plasrondje. En in de avond weer een lange wandeling. En dan geen wandeling waarbij je lekker gedachteloos slentert, maar actief met de honden bezig zijn in de vorm van speuren, gehoorzaamheidsoefeningen, hersenwerk, enzovoort. En ik zou in het weekend dan een training gaan volgen, speuren, jachttraining, behendigheid - iets waar ze echt moe van worden.
Als je echt graag een Weimaraner wil denk ik dus dat het best wel kan als je de hond echt voldoende tijd wil bieden. Ook met kloteweer, ook als je eigenlijk op verjaardag moet, ook als je ziek bent. Als tweede hond zou ik dan misschien wel een iets gemoedelijker ras kiezen, het lijkt mij makkelijker om met één hond allerlei oefeningen te doen dan continu met twee.
Kijk, ik vind niet dat een hond altijd 100% gelukkig hoeft te zijn. Ben ik ook niet. Ze kunnen heus wel tegen een dagje wat minder beweging, en ze worden niet doodongelukkig als de baas maar beperkt thuis is, uitzonderingen daargelaten. Zolang je intentie maar is om de hond wel zo tevreden mogelijk te houden, en je ook eerlijk kijkt naar of dat lukt. Een hond die structureel je behang wegvreet is niet blij. Een hond die moe en voldaan van de wandeling gaat liggen slapen kan daarentegen prima wat uurtjes alleen blijven.
Majabeestje schreef:Dankjewel voor je reactie FjordHorse.
Ik vraag me ook af of het ras bij ons past hoor, daarom ook mijn vragen/twijfels.
Het hondje hoeft niet een 'saaie' loebes te zijn, er mag echt wel karakter inzitten. Ik denk ook dat onze hond die we nu hebben deels zo makkelijk is omdat wij heel duidelijk, consequent en serieus met hem bezig zijn. En zo zijn we ook bij de combi hond/kind. De kinderen worden niet alleen met de hond gelaten (nog geen minuut), ze komen niet bij zijn mand en bench in de buurt, laten hem met rust als hij eet, ze mogen hem alleen roepen als wij het zeggen etc. We zijn daarin meer bezig geweest de kinderen op te voeden dan de hondIk wil gewoon dat dat goed gaat. Ik griezel bijvoorbeeld altijd van die filmpjes waarbij een kind over een hond heen kruipt of in de mand gaat liggen. Ik denk dat onze hond het prima zou vinden maar nee, het is en blijft een hond.
En de kinderen zijn súper gek met onze hond en andersom. Vandaag nog naar het bos geweest met zijn allen en wat ik leuk zou vinden bij een andere hond is dat deze bijvoorbeeld gek is op balletjes halen, apporteren etc. Ondanks oefenen, onze hond vindt er geen bal aanZit niet in hem.
Dus een speels en actief hondje mag echt wel. En opvoeding krijgt ie zeker.
Waar ik alleen 'bang' voor ben is een nerveuze blaffer. Je weet wel, een dribbelende keffer die de neiging heeft mensen naar de enkels te vliegen of bij elke scheet te gaan blaffen. Hoewel ik mij ook besef dat dat grotendeels opvoeding is, ik ken de verhalen en dat schrikt me af.
We gaan binnenkort op bezoek bij iemand met dwergteckeltjes. We willen met eigen ogen zien hoe deze hondjes zijn in huis, hoe ze reageren op de kinderen en van de baasjes horen hoe ze zijn.
Een nieuw stapje in onze zoektocht
_San87_ schreef:Dani schreef:Ik denk dat je zeker wel een werkhond kan hebben met een fulltime baan. Dan moet je alleen wel ieder vrij moment aan de honden besteden. 's Ochtends op tijd opstaan zodat je een uur met ze kan wandelen, of een stuk kan fietsen. Tussen de middag in elk geval zorgen voor een plasrondje. En in de avond weer een lange wandeling. En dan geen wandeling waarbij je lekker gedachteloos slentert, maar actief met de honden bezig zijn in de vorm van speuren, gehoorzaamheidsoefeningen, hersenwerk, enzovoort. En ik zou in het weekend dan een training gaan volgen, speuren, jachttraining, behendigheid - iets waar ze echt moe van worden.
Als je echt graag een Weimaraner wil denk ik dus dat het best wel kan als je de hond echt voldoende tijd wil bieden. Ook met kloteweer, ook als je eigenlijk op verjaardag moet, ook als je ziek bent. Als tweede hond zou ik dan misschien wel een iets gemoedelijker ras kiezen, het lijkt mij makkelijker om met één hond allerlei oefeningen te doen dan continu met twee.
Kijk, ik vind niet dat een hond altijd 100% gelukkig hoeft te zijn. Ben ik ook niet. Ze kunnen heus wel tegen een dagje wat minder beweging, en ze worden niet doodongelukkig als de baas maar beperkt thuis is, uitzonderingen daargelaten. Zolang je intentie maar is om de hond wel zo tevreden mogelijk te houden, en je ook eerlijk kijkt naar of dat lukt. Een hond die structureel je behang wegvreet is niet blij. Een hond die moe en voldaan van de wandeling gaat liggen slapen kan daarentegen prima wat uurtjes alleen blijven.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het plan is inderdaad om veel met de honden bezig te zijn, met mijn teckels deed ik ook veel denkspelletjes, maar ook gewoon gedachteloos slenteren terwijl de honden achter een bal of frisbee aan zitten of zichzelf samen vermaken met een flostouw. Zonder problemen stond ik vroeg op om een actieve wandeling te maken.
Ik ben het gewend om met honden/paarden bezig te zijn, dus ook het uitlaten in weer en wind, terwijl ik me niet zo lekker voel (ziek zijn, wat is dat?) of sociale verplichtingen heb. Dan maar minder lang naar de verjaardag, bij wijze van.
Ik weet zeker dat ik een hond met meer behoeftes een goed huis kan bieden, vooral omdat ik graag actief bezig ben met mijn dieren en dus ook heel graag cursussen wil gaan volgen. Hier in de buurt is daar fijn de mogelijkheid toe.
De optie om twee verschillende rassen te nemen vind ik een goede, daar heb ik zelf nog niet eens echt over nagedacht.
_San87_ schreef:Ja, lager, maar ook honden die behoefte hebben. Ik ga er nog maar eens flink over slapen. Misschien dat andere bokkers nog inzichten hebben. Ik heb ook de rasvereniging maar gemaild voor wat meer info.
Ontzettend bedankt voor je input, wordt echt gewaardeerd. En de Dog en de Rott zijn zeker nog lang niet afgeschreven.
Dagmar80 schreef:@_San87_: Je klinkt als het ideale baasje voor Sparky en Bear! :p http://www.dierenasielstadskanaal.nl/in ... r&Itemid=2
Dagmar80 schreef:@_San87_: Je klinkt als het ideale baasje voor Sparky en Bear! :p http://www.dierenasielstadskanaal.nl/in ... r&Itemid=2
Twee lieverds die graag samen blijven en vast héél graag mee naar het strand gaan!
Een Weimaraner én een teckel is natuurlijk ook leuk, heb je beide rassen die je leuk vind.
anneliesdj schreef:Ik ben het met Dani eens en als je een werkhond neemt zou ik ook zeker voor een kalmer ras gaan bij de tweede hond. Als belangrijkste reden omdat 2 werkhonden je 2x zoveel tijd kosten met trainen en daarnaast ook omdat een rustiger, kalmere hond een goede invloed kan hebben op een energieker type op momenten dat het nodig is. 2 energieke type's daarintegen jutten elkaar vaak juist op en dat kan bv het verschil zijn tussen kalmte in huis of urenlang blaffen als jij weg bent.
Ik heb zelf een duitse dog en ik vang al jarenlang honden op voor asiels en stichtingen en ik merk dat mijn reu door zijn kalmte en de rust die hij uitstraalt altijd een heel positieve invloed heeft, alle honden (eigenlijk zonder uitzondering) worden er spontaan rustiger van, vertonen minder ongewenst gedrag enz.
sallandval schreef:Als ik zelf aan het strand zou wonen zou ik veel meer denken aan de waterrassen, die maak je écht gelukkig met water ook als het koud is (doggen toch wat minder en weimaraners ook alleen als het warm is).
Wat vind je van de Chesapeake Bay Retriever? Of de Spaanse of Portugese waterhond?
Dagmar80 schreef:De teckel in het mandje is een strak plan :p
De Bordeaux en Duitse dog lijken me minder fietsenlopers... In ieder geval lastig als ze even trekken :p
Majabeestje schreef:Uiteraard zwaar verliefd geworden op de dwergteckeltjes.. Zucht..
Ik had gerekend op een blafferig, drukke moederhond. Maar nee, ze stond heel lief te wachten achter de deur terwijl wij nog even stonden te kletsen in de kamer. Ze lagen in de keuken, grenzend aan de kamer. Ze stond te kwispelen en piepte af en toe van 'toe nou, ik ben er ook nog'..![]()
Daarna werden we enthousiast begroet door haar maar niet opdringerig of springend. Echt een leuk beestje, ze was ook gek met de kinderen. En ja, de pups. Superlief natuurlijk. Ze waren allemaal druk aan het spelen behalve eentje, de grootste (dat wordt dus een dwerg, de rest is kleiner, vader is een kaninchen). Een rustig teefje, ze zeiden dat ze het meeste op haar moeder leek. En net zij was nog de enige die over was.. Pff, dat maakt de keuze makkelijk, not.
Geknuffeld, gekeken en de eigenaars goed alles gevraagd en vooral ervaren.
Maar.. Mijn man was niet enthousiast'niet echt mijn type hond'...
Maar wat hij dan wel wil? Hij weet het ook niet.
De moederhond zou zo in ons gezin passen qua karakter en formaat. Dat beseft hij ook. Maar hij twijfelt. Vindt een teckel niet stoer. Alsof hij dat wel isCompensatie nodig denk ik.
noviceh schreef:@san: ik haak hier even in, had je al bij molossers in het algemeen gekeken? Vallen de dd en bordeauxdog volgens mij ook onder.
Wij zijn sinds een week de trotse eigenaren van een bullmastiff! Een teefje van anderhalf jaar oud, overgenomen van de fokker. Superlieve, sociale hond.