[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ostra

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 22:16

Ik denk dat een jachthond type zoals een Weimaraner echt te weinig beweging/uitdaging krijgt als je fulltime werkt. Ik neem aan dat je na je werk ook nog moet koken ed. dan schiet er s'avonds niet zo veel tijd over voor een hond. Uitlaatservice is misschien wel een optie of een kennis misschien? Vind Weimaraners wel erg toffe honden. Wij hebben zelf een Heidewachtel die laten wij 4 keer op een dag uit waarvan 2 keer meer dan een uur ook gaat ze mee naast de fiets. Een wat minder veeleisend type hond zou misschien beter passen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 22:26

Daarom twijfel ik ook. Ik vind het prachtige honden, maar ik wil geen honden wanneer ik ze niet de beweging kan geven die ze eigenlijk nodig hebben.

In principe hoef ik na mijn werk enkel te koken/eten, ja. En dat was het. Qua uitlaten is de planning 's ochtends (tussen 07:00 en 08:00) een half uur, tussen de middag langere wandeling (tussen 12:00 en 13:00), in de middag (uur of vier) een half uurtje en na het werk (zal rond half zes zijn) een grote wandeling, dus aan de fiets en mee naar het strand om daar uit te rauzen :). Ook is er een grote tuin beschikbaar voor de honden (10x100m).

Overigens is een Weimaraner niet het enige ras dat ik mooi vind, maar wel eentje die op de voorkeurslijst staat :). Ik ben ook nog altijd heel erg verliefd op ruwharige teckels. Wel ben ik erover uit dat als ik een hond neem, het er minimaal twee gaan zijn :).

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 22:54

Qua beweging denk ik dat je er wel komt hoor, maar een jonge hond, "hele dagen" alleen thuis.. Dat is iets waar ik straks zelf ook tegenaan loop, want we willen er heel graag een pupje bij.. Maar... Ik werk nu 32 uur (dus 4 dagen), tussen de middag gaat mijn vriend een flink eind met 'm lopen (die werkt vlak bij huis) en dus komt Oll wel aan z'n beweging, maar ik durf er in deze situatie echt geen pup bij te zetten.. En dan nog, op dagen dat ik werk plan ik 's avonds niks en probeer ik echt de avonden voor Ollie te houden, maar ik moet bekennen, het valt me af en toe wel zwaar hoor :+ Laat staan met een jonge hond die echt nog veel opvoeding enzo nodig heeft...

Voor mij is deze situatie verre van ideaal en hopelijk kunnen we er op termijn een andere draai aan geven, maar het is even niet anders. En aan een pup durf ik dus gewoon echt niet te beginnen nu.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:14

Neej schreef:
Qua beweging denk ik dat je er wel komt hoor, maar een jonge hond, "hele dagen" alleen thuis.. Dat is iets waar ik straks zelf ook tegenaan loop, want we willen er heel graag een pupje bij.. Maar... Ik werk nu 32 uur (dus 4 dagen), tussen de middag gaat mijn vriend een flink eind met 'm lopen (die werkt vlak bij huis) en dus komt Oll wel aan z'n beweging, maar ik durf er in deze situatie echt geen pup bij te zetten.. En dan nog, op dagen dat ik werk plan ik 's avonds niks en probeer ik echt de avonden voor Ollie te houden, maar ik moet bekennen, het valt me af en toe wel zwaar hoor :+ Laat staan met een jonge hond die echt nog veel opvoeding enzo nodig heeft...

Voor mij is deze situatie verre van ideaal en hopelijk kunnen we er op termijn een andere draai aan geven, maar het is even niet anders. En aan een pup durf ik dus gewoon echt niet te beginnen nu.

Precies, wij krijgen als alles goed gaat wel een pup dit jaar, ik werk 24 uur, mijn vriend 40, dus we hebben een hele hoop moeten regelen qua oppas en gespaard met vrije dagen. Het enige voordeel is dat pup mee kan naar het werk (niet elke dag, maar wel regelmatig) en vriend 4 weken vakantie heeft en daar 6 weken van kan maken. Gelukkig wonen mijn schoonouders 2 deuren verder en zijn die beide met pensioen.

Beweging met de volwassen honden is geen probleem hier, uitlaten tussen de middag doen schoonouders, maar het is wel een hoop geregel

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:22

Neej schreef:

Ik heb het volgens mij nergens gehad over een jonge hond, toch :o? Ik wil juist geen pups, en wel om de reden dat ik geen tijd heb deze fatsoenlijk op te voeden.

Het liefst wil ik twee 'oudere' honden :), herplaatsers.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:27

thoranLOVE schreef:
Hallo,
Ik heb echt geen idee meer welke rassen er nog zijn voor mij. Ik houd echt van labradors maar deze zullen helaas te groot zijn :( Ook vind ik kooikerhondjes en bordercollies geweldig! Maar deze verharen weer veel :( Weet iemand van jullie een geschikt ras voor mij?
Paar eigenschappen:
- moet goed luisteren (natuurlijk ligt dit ook grotendeels aan de opvoeding)
- niet veel blaffen
- 45cm is wel echt de maximale hoogte
- niet teveel verharen
- en ook niet elke dag hoeven borstelen
- hij/zij moet van grote wandelingen houden maar deze ook niet elke dag :j
- goed met andere dieren overweg
ik heb nogal veel eisen dus hoop dat er iets bijzit, oja en trucjes of behendigheid leren vind ik ook super leuk! :j

een kleine labradoodle!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:32

Met herplaatsers kan je ook een hoop werk hebben, de hond kan gedragsproblemen hebben of misschien niet maar deze wel laten zien uit stress van een nieuw huis/baasje. Zal niet voor het eerst zijn dat het hond ineens vergeet dat ie buiten zijn behoefte moet doen of geen spullen stuk mag maken..
Ik zou er in elk geval voor proberen te zorgen de eerste twee a drie weken vrij te nemen zodat de hond(en?) goed kan wennen en je ook de tijd neemt om de hond alleen te leren zijn, dat opbouwen en trainen. En ook gewoon goed de tijd nemen, elkaar leren kennen, trainen, de huisregels leren, vertrouwen etc.
Ik denk dat het qua uitlaten wel ok is, helemaal als je er twee neemt. Maar de tijd dat de hond alleen is vind ik nog best veel, ik zou er zelf 'last' van hebben denk ik. Me steeds onrustig voelen omdat ik vind dat de hond te lang alleen is..

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:34

sallandval schreef:
thoranLOVE schreef:
Hallo,
Ik heb echt geen idee meer welke rassen er nog zijn voor mij. Ik houd echt van labradors maar deze zullen helaas te groot zijn :( Ook vind ik kooikerhondjes en bordercollies geweldig! Maar deze verharen weer veel :( Weet iemand van jullie een geschikt ras voor mij?
Paar eigenschappen:
- moet goed luisteren (natuurlijk ligt dit ook grotendeels aan de opvoeding)
- niet veel blaffen
- 45cm is wel echt de maximale hoogte
- niet teveel verharen
- en ook niet elke dag hoeven borstelen
- hij/zij moet van grote wandelingen houden maar deze ook niet elke dag :j
- goed met andere dieren overweg
ik heb nogal veel eisen dus hoop dat er iets bijzit, oja en trucjes of behendigheid leren vind ik ook super leuk! :j

een kleine labradoodle!

Idd! Het is alsof je mijn hond beschrijft :D
Ik heb een middenmaatje labradoodle.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:34

Majabeestje schreef:
Met herplaatsers kan je ook een hoop werk hebben, de hond kan gedragsproblemen hebben of misschien niet maar deze wel laten zien uit stress van een nieuw huis/baasje. Zal niet voor het eerst zijn dat het hond ineens vergeet dat ie buiten zijn behoefte moet doen of geen spullen stuk mag maken..
Ik zou er in elk geval voor proberen te zorgen de eerste twee a drie weken vrij te nemen zodat de hond(en?) goed kan wennen en je ook de tijd neemt om de hond alleen te leren zijn, dat opbouwen en trainen. En ook gewoon goed de tijd nemen, elkaar leren kennen, trainen, de huisregels leren, vertrouwen etc.
Ik denk dat het qua uitlaten wel ok is, helemaal als je er twee neemt. Maar de tijd dat de hond alleen is vind ik nog best veel, ik zou er zelf 'last' van hebben denk ik. Me steeds onrustig voelen omdat ik vind dat de hond te lang alleen is..

Een hond die een kameraad heeft is toch nooit 'alleen'?

Vrij nemen gaat sowieso gebeuren, ik ben me bewust van mogelijke moeilijkheden met herplaatsers, heb zelf jarenlang bij een dierenasiel gewerkt en zelf ook herplaatsers gehad.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:40

_San87_ schreef:
Majabeestje schreef:

Vrij nemen gaat sowieso gebeuren, ik ben me bewust van mogelijke moeilijkheden met herplaatsers, heb zelf jarenlang bij een dierenasiel gewerkt en zelf ook herplaatsers gehad.

Hm ja, daar heb ik toch wel een beetje een andere kijk op. Een hond zal het ongetwijfeld prettiger vinden om samen te zijn met een andere hond, maar als het baasje (roedelleider) niet thuis is, zal hij je toch 'missen'. Maar dat is mijn idee erbij, weet niet hoe anderen hierover denken?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:41

Ik ben van mening dat je in jouw situatie zeker geen hond met hogere behoefte moet nemen en daar valt een weimaraner ook onder.
Maar met fulltime werken kun je natuurlijk prima een hond hebben en 2 is alleen maar beter.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:46

anneliesdj schreef:
Ik ben van mening dat je in jouw situatie zeker geen hond met hogere behoefte moet nemen en daar valt een weimaraner ook onder.
Maar met fulltime werken kun je natuurlijk prima een hond hebben en 2 is alleen maar beter.

Daarom ook de vraag hier :). Het hoeft ook niet per se een Weimaraner te zijn, ik vind dat slechts hele mooie honden en zou ze graag hebben. Maar als het niet aan te raden is dan ga ik het zeker niet doen. Wil de honden niet tekort doen. Hoewel ik, wanneer ik op de website van de rasvereniging kijk, ik prima kan voldoen aan de beweging-omschrijving zoals gegeven.

Ik wil er hoe dan ook twee, een hond alleen vind ik sowieso geen optie :). Vraag is dan, welk ras zou geschikt zijn.

Majabeestje schreef:
_San87_ schreef:

Hm ja, daar heb ik toch wel een beetje een andere kijk op. Een hond zal het ongetwijfeld prettiger vinden om samen te zijn met een andere hond, maar als het baasje (roedelleider) niet thuis is, zal hij je toch 'missen'. Maar dat is mijn idee erbij, weet niet hoe anderen hierover denken?

Naar mijn idee is voor de hond een andere hond de beste kameraad :). Maar goed, iedereen zal een andere kijk hebben op of honden hun 'mens' missen wanneer zij alleen zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:55

Wat wil je graag dan? Wat spreekt je aan?
Want ik lees alleen dat je tussen het werken door veel wilt wandelen maar dat kan met bijna elke hond.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:03

Dat is wel lastig, ik vind namelijk bijna alle hondenrassen 'leuk'. Ik wil het liefst een wat grotere, actieve hond. Ik wil namelijk iedere dag na het werk een flinke strand'wandelingen' maken met de dieren (dus minimaal 2 uur los rennen en spelen op het strand). Ik heb hier ook de mogelijkheid toe omdat ik praktisch op het strand woon. Daarom sprak de Weimaraner mij ook aan.

Verder is een hond die dus een poosje alleen kan blijven (maximaal 4 uur aaneengesloten) handig, maar dit is voor iedere hond te leren, dunkt me. Tussen de middag ben ik namelijk thuis en kan de honden dan ook weer goed aandacht geven en ook uitlaten (hun benen strekken kunnen ze in principe de hele dag door in de tuin (10x100m)). Daarna moet ik weer werken en kan ze 's middags tegen een uur of vier weer uitlaten om te plassen e.d.. En dan na het werk lekker het strand op.

Een wat moeilijker karakter is geen probleem, ik heb ervaring met het opvoeden van teckels, staffords, rottweilers en pitbulls. Wel wil ik een hond die sociaal is (en blijft) naar mensen en vooral naar andere honden, omdat ik er dus minimaal twee wil. Stafford-achtige honden vallen sowieso al af om hun neiging minder sociaal te kunnen worden. Ik wil niet na een paar jaar opeens een koppel uit elkaar moeten halen omdat het toch niet meer gaat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:15

Ik denk dat je moet zoeken richting molossers/doggen. Actieve honden, maar niet zo dat ze heel veel nodig zijn, rustig in huis. Maar goed, 2 uur op het strand wandelen kan bijna elke hond aan hoor.
Wil je ook actief cursussen doen ofzo?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:22

Ja, dat is zo. Dit is slechts wat ik honden qua beweging te bieden heb.

Ik wil inderdaad ook cursussen gaan doen. In principe, afhankelijk van de opvoeding van de hond, wil ik sowieso beginnen met basis gedrag- en gehoorzaamheid, en eventueel agility. Hier in de buurt wordt ook frisbeeën gedaan. Ook wil ik uiteindelijk IPO gaan doen.

Molossers/doggen spreken mij sowieso ook erg aan, er staan ook een aantal op de shortlist (Bull Mastif, Bordeaux dog en Fila brasileiro).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:38

O kijk dat maakt het al anders, is agility/frisbee en ipo echt een eis? Maw, je wilt trainingen doen en blijven doen?
Je noemt wel net een paar rassen die weer minder geschikt zijn, fila's staan erom bekend moeilijk te zijn met andere honden, bullmastiff soms ook en alle 3 zijn ze niet/minder geschikt voor agility en frisbee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:44

anneliesdj schreef:
O kijk dat maakt het al anders, is agility/frisbee en ipo echt een eis? Maw, je wilt trainingen doen en blijven doen?
Je noemt wel net een paar rassen die weer minder geschikt zijn, fila's staan erom bekend moeilijk te zijn met andere honden, bullmastiff soms ook en alle 3 zijn ze niet/minder geschikt voor agility en frisbee.

Agility/frisbee is geen eis. Meer iets dat ik als mogelijkheid zie, afhankelijk van het ras dat het wordt. IPO is ook niet per se een eis, maar wel iets dat ik heel graag zou willen doen. Ik wil wel graag blijven trainen, in principe. Dus niet na een paar jaar al klaar zijn qua cursussen.

En ik weet dat die drie niet de makkelijkste zijn qua sociaal, daarom staan ze niet bovenaan :P. Maar ik vind het wel machtige honden om te zien en heb er altijd al een zwak voor gehad :). Ik ben verder ook bekend met de moeilijkheden van het ras. Nu vind ik het moeilijk zijn met andere honden in zoverre een probleem, dat ik niet wil dat ik mijn toekomstige twee honden uit elkaar moet gaan halen. Voor wat betreft het beweging geven is er wel een mouw aan te passen.

Bedankt voor het meedenken, iig!

Edit: Een Koningspoedel vind ik ook erg tof :).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 01:11

Ik ken Bordeauxdoggen niet als onsociaal. Het zou dan ook meer zijn dat je met wandelen moet opletten met andere honden, 'eigen' zou bij deze rassen ook geen probleem moeten zijn als je een beetje oplet met geslacht kiezen.
Wat vind je van een boxer dan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 01:14

Erg leuke honden ook, maar in mijn ervaring ook honden met hogere behoefte, zoals jij het zo mooi zei :D.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 01:31

_San87_ schreef:
Ik heb het volgens mij nergens gehad over een jonge hond, toch :o? Ik wil juist geen pups, en wel om de reden dat ik geen tijd heb deze fatsoenlijk op te voeden.

Nee, je hebt helemaal gelijk, die woorden heb ik in je mond gelegd, sorr :o? Blond, laat en heel erg vermoeid zijn geen goeie combi als je mooie adviezen wilt geven, zo blijkt :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 01:38

_San87_ schreef:
Erg leuke honden ook, maar in mijn ervaring ook honden met hogere behoefte, zoals jij het zo mooi zei :D.

Ja dat is zo, ik twijfelde ook om hem te noemen maar wel een hond die erg blij zal zijn met agility of ipo.
Een duitse dog? Hoewel ik zou zeggen, ga voor bordeaux als die je zo aanspreekt, zijn prima honden maar die werkdrift zit er niet zo in dus meer dan gewoon gehoorzaamheid moet je dan niet verwachten. (maar zeg nooit nooit)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 01:41

anneliesdj schreef:
_San87_ schreef:

Ja dat is zo, ik twijfelde ook om hem te noemen maar wel een hond die erg blij zal zijn met agility of ipo.
Een duitse dog? Hoewel ik zou zeggen, ga voor bordeaux als die je zo aanspreekt, zijn prima honden maar die werkdrift zit er niet zo in dus meer dan gewoon gehoorzaamheid moet je dan niet verwachten. (maar zeg nooit nooit)

Een Weimaraner zal ook blij zijn met agility en ipo... Daar zou ik zelfs reddingswerk mee kunnen gaan doen...

Ik vind een Duitse dog te groot. Hoewel ik ze erg mooi vind. Ik heb er geen haast mee, het duurt nog een paar maand voor mijn huis klaar is, dus ik kijk alvast even rustig rond naar de mogelijkheden.

Neej schreef:
_San87_ schreef:

Nee, je hebt helemaal gelijk, die woorden heb ik in je mond gelegd, sorr :o? Blond, laat en heel erg vermoeid zijn geen goeie combi als je mooie adviezen wilt geven, zo blijkt :P

Maakt niet uit :D.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 01:44

Ja klopt hoor, als je idd een boxer uit een werklijn hebt kun je net zo goed voor een weimaraner gaan. En een boxer is ook geen hond die je hele dagen alleen laat.

Een DD is wel weer wat atletischer, dus meer geschikt voor speurwerk, ipo ed maar die hebben er totaal geen problemen mee de hele dag voor de kachel te liggen als jij van huis bent.
(ik heb er zelf een ;) )

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 01:47

DD is dan het overwegen waard :). De hond hoeft ook niet hele dagen voor de kachel te liggen natuurlijk, het gaat in totaal om acht uur, waarvan ik na de eerste vier uur sowieso weer ruim een uur thuis ben om met de honden bezig te zijn. En dan enkel door de week.