Nieuw kweekseizoen valkjes: goede eitjes, slechte eitjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Nieuw kweekseizoen valkjes: goede eitjes, slechte eitjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 11:36

Heb je een keukenweegschaal? Anders zet je hem daar 's ochtends vroeg (nog voor de ouders hebben gevoerd zodat hij een leeg kropje heeft) op de weegschaal. Op die manier kun je hem goed in de gaten houden en bijvoeren wanneer het nodig is :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:18

Ah das een goeie! We hebben een keukenweegschaal waar we al veel jonge diertjes mee hebben groot gebracht. Dat ik er niet op kwam.. :=

Weet jij trouwens of de inhoud van een ei in het begin stadium, door het ei heen glijdt als je hem omdraait? Dat is vast niet goed he? Was een ei die met blok en al naar beneden is gevallen bij m'n tante.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 17:01

Eh nee, dat is me nog nooit opgevallen. Hier is het gewoon 'stil' zeg maar ;)

Vandaag heb ik geprobeert om Marabi's stressmarkeringen op de foto te zetten. Hij heeft hier soms last van. Geen idee waarom eigenlijk, want hij is de enige in de voliere die ze soms heeft en hij is eigenlijk juist heel nuchter en rustig :+
Maar toen ik de foto maakte viel me op dat ze eigenlijk nagenoeg verdwenen zijn :? Stiekem zit hij momenteel best knap in de veren *\o/*

Marabi vandaag (let niet op zijn lippenstift. Er stond vandaag verse Cayennepeper op het menu :P )
Afbeelding

Op deze oudere foto zie je nog een beetje dat hij een soort patroon (streepjes) in zijn borstveertjes heeft. Dat zijn stressmarkeringen.
Afbeelding

en op deze foto (vogel rechts, links zit zijn vriendinnetje Dainty) dat hij ook niet helemaal 'strak in het verenpak' zat.
Afbeelding

En tenslotte nog deze foto vandaag gemaakt van de papbaby. Hij zat zo leuk op zijn knuffelbeer :=
No bears have been harmed during the making of this picture :Y)
Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:28

Oh die laatste foto, om te smelten! <3 Zoals hij er nu uitziet vind ik ze eigenlijk het leukste, het is geen baby meer, maar zit ook nog niet compleet in de veren. :=

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 18:33

Oh ja, had ik dit al gemeld?
Er komt een nieuwe vogel bij :o
Maar er gaat er ook eentje weg, dus technisch gezien ben ik niet aan het uitbreiden :=

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:36

Cayenne schreef:
Oh ja, had ik dit al gemeld?
Er komt een nieuwe vogel bij :o
Maar er gaat er ook eentje weg, dus technisch gezien ben ik niet aan het uitbreiden :=

_O-

Wie komt erbij en wie gaat er weg? :)

Heb je al een foto van de nieuwe aanwinst? :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 18:47

Jade gaat toch verhuizen. Het gaat nog steeds niet goed in de voliere. Nadat hij eerder dit jaar al 2 maanden bij een vriendin heeft gebivakkeerd omdat hij de andere vogels terroriseerde en wat popjes lastig viel met zijn hitsige gedrag := Toen hij terug kwam was hij gelukkig een koppel geworden met Joy, maar hij mutileert zijn babies tot bloedens toe (daarom ben ik dus ook een jong met de pap aan het groot brengen). Hij voert ze onvoldoende en hij had de nageltjes afgebeten. Ook zat de kleine onder het bloed omdat hij de veertjes tot op het leven stuk beet. Hij heeft om de een of andere reden ook een hekel aan Sterre. Zij had ook eitjes (onbevrucht, want ze heeft nog geen man), maar wanneer ze even van haar nest was om te eten, mocht ze van Jade steeds niet meer terug. Dan blokkeerde hij haar en joeg haar de hele voliere door. Ik moest dan steeds naar buiten rennen en tussen hen in gaan staan. Pas dan durfde ze haar nest weer in.
Maar door haar angst durfde ze steeds minder vaak uit het nest, waardoor ze begon af te vallen omdat ze te weinig kon eten.
Alles bij elkaar heeft ervoor gezorgd dat ik heb besloten dat Jade gewoon niet in mijn kolonie past. Ik kan hem ook niet in de kleine voliere zetten, want daar zit Aura en daar kan hij ook niet mee samen. Bovendien heb ik ook daar broedblokken in hangen tijdens het kweekseizoen en dan krijgt hij opnieuw last van zijn hormonen, met alle vervelende gevolgen van dien.

Mijn vriendin waar hij eerder dit jaar heeft gelogeerd is helemaal gek op hem en daar zal hij niet voor de kweek worden ingezet, maar gewoon een 'huisvogel' worden. Daar is hij heel geschikt voor, want Jade is tam en komt graag bij je zitten. Ze had al een paar keer aangegeven dat ze hem miste en hem best wil opvangen als het echt niet meer gaat. Hij krijgt daar een leuk vriendje, want zij heeft zelf ook valkjes :)

Ik vind het wel heel dubbel, want Jade is een ontzettend mooie en lieve vogel, maar hij heeft zijn hormonen niet onder controle en is te dominant voor de groep. Een aantal andere vogels delven nu het onderspit en ik moet in het belang van de groep denken. Maar ik zal hem bij mijn vriendin nog vaak genoeg zien gelukkig!
Joy blijft overigens gewoon hier.

Dit zal de nieuwe aanwinst worden. We gaan hem volgende week donderdag ophalen.
Een witmasker man van 12 weken oud, split voor bont, cinnamon en bronze fallow. Het bronze fallow was belangrijk omdat ik vermoed dat Joy ook fallow draagt.
Op de foto nog met baby minikuifje :P Waarschijnlijk gaat hij ook Titan heten (ik heb altijd een Titan willen hebben :o )
Mocht hij niet klikken met Joy, dan heb ik Sterre ook nog voor hem in de aanbieding en probeer ik Joy aan Daiquiri te koppelen.

Afbeelding

Na de jeugdrui zal hij er zo uit komen te zien :)
http://werkgroepvalkparkieten.com/wp-co ... er-man.jpg
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 29-07-15 19:05, in het totaal 2 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 19:03

Ach wat ontzettend sneu, het is zo'n mooie vogel. Wel goed dat je kiest voor de rest ondanks dat je duidelijk veel om hem geeft. Door dit soort dingen besef ik weer hoe blij ik ben dat die twee bij jou wegkomen, je hebt er echt een hart voor. +:)+

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 19:10

Wauw, die zal er mooi uit komen te zien! :oo

Ik ben benieuwd, goede keuze zo te horen al met al :j

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:22

Jammer dat Jade toch niet kan aarden in de groep, wijs besluit om hem naar een goed huisje te doen waar hij als huisdier zijn leven kan blijven.
Nieuwe vogel/Titan is knap!!!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 18:57

Dank jullie! Het was wel een hele moeilijke beslissing en ik heb hem zo lang mogelijk uitgesteld. Maar nu hij ook zijn babies toegetakeld heeft, was het helaas echt de druppel.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:58

Wat vervelend dat je deze beslissing moest nemen, maar als het beter is voor Jade en beter voor de rest van de vogels dan is het zo. Gelukkig heb je een hele goede nieuw baasje uitgezocht, dus dat komt wel goed. Soms past er eentje gewoon niet in de kudde.
Hopelijk heb je veel plezier met je nieuwe aanwinst.

Hier hebben we vanavond de laatste beeb geringd. Deze was behoorlijk aan het spartelen. Ik doe het samen met mijn dochter: ik hou vast en zij wurmt het ringetje om het pootje. Hoe doe je dit alleen? Dat banketstaaf ons niet. De twee grootste worden leuk! Ik had er eentje vast en die kroop eerst op mijn arm omhoog totdat hij in een holletje lag in mijn fleecevest. Later had ik hem op mijn hand en toen wilde hij mijn mouw in. Dat deed zijn broertje/ zusje ook bij mijn dochter, lekker in een holletje op de mouw van haar vest. Die twee kleintjes vinden het nog wat raar om vast gehouden te worden. We hebben vaker en langer de twee anderen vast. Even opletten. Maar ze doen het goed.
Ik voer de ouders meerdere keren per dag. Doe ik daar goed aan. Volgens mij wel. Ook worden de ouders wat rustiger, aangezien ik nu meerdere keten per dag bij hun kom. Ze zitten echt te wachten op hun eten. Ze waren best angsthazen en snel in paniek als ik iets deed in hun volière. Dat gaat nu ook beter. Ach het wordt nog wat hier.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:32

:D blij ei
Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:54

Ik probeer al dagen het gefluit en gepruttel van Harrie vast te leggen, hij doet dat zo leuk, maar iedere keer als hij hoort dat de camera aan het openen is stop hij. Eikeltje... :=

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 04:26

Haha, dat doen ze hier ook. Daiquiri is ook druk aan het oefenen en vertelt hele verhalen tegen alles en iedereen, maar zodra ik de hoek om sluip met mijn camera is hij muisstil en kijkt je echt aan van >;) 'Wat moet je?'
En zodra ik me omdraai gaat hij vrolijk verder :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 04:36

Misty, het is een soort greep die je moet 'masteren' :P Ze spartelen en wurmen zich wel alle kanten op ja, en soms beginnen ze ook nog hartverscheurend te piepen, waar de ouders op af komen en dan is het even helemaal chaos :') Uiteindelijk wordt het steeds makkelijker! Het achterste teentje er doorheen wurmen vind ik altijd het lastige gedeelte, maar meestal kan ik mijn nagel er voorzichtig onder zetten en hem er dan doorheen laten glijden.

De ouders kun je idd meerdere keren per dag voeren. Dat is ook een mooi momentje om de kleintjes te controleren en raken ze eraan gewend dat je komt spieken. Sommige kwekers adviseren om ze zoveel mogelijk met rust te laten. Daar ben ik het deels mee eens. Rust is goed, maar de ouders moeten ook vertrouwd met je raken zodat je kunt kijken zonder dat er paniek ontstaat. Hier praat ik altijd zachtjes tegen ze wanneer ik het blok eraf haal om erin te kijken. Ook tik ik even tegen de zijkant zodat ze weten dat er wat gaat gebeuren. Eigenlijk zijn alle koppels er hier inmiddels wel aan gewend. Of ze het leuk vinden is een ander verhaal, maar ze laten me netjes mijn gang gaan omdat ze weten dat er niets engs gebeurd en ik hun babies geen pijn doe.

Ruby Roepie Roepievogel! *\%/* *\%/* *\%/* *\%/* Heeft hij nog steeds van die bizar grote ogen? :D
Hij heeft echt zo'n enorm prethoofd :') Daar word ik automatisch blij van :D

Hier verwacht ik dat eind volgende week de laatste baby uit het blok springt en dan kunnen de broedblokken eruit! *\o/* Ik vond het broedseizoen heerlijk, maar ben nu wel weer toe aan rust :') En de vogels ook. Ze zijn bijna allemaal in een enorme plofrui en dat kost ze veel energie. In de kleine voliere zijn de broedblokken er inmiddels alweer een maandje uit, maar ik merk dat ze nog altijd flink aan het bijkomen zijn. Na het ontbijt gaan ze gewoon weer terug op stok om te slapen :+ Terwijl ze dan in de grote voliere nog hyperactief alle kanten op schieten :')
Daarom krijgen ze nu extra eivoer, kalk/calcium en vitaminen bijgevoerd. De plofrui vinden ze al niet leuk, maar zo vlak na het kweekseizoen komt het wel heel ongelukkig uit :(:) Pyriet had deze week geen kuif meer :') en Phoenix zit er uit als een ontplofte swiffer :') Aura is niet vooruit te branden, van Britt en Breitling maak ik maar helemaal geen foto's voorlopig :7 en ik hoor de hele dag pijnkreten omdat ze tijdens het poetsen per ongeluk een los veertje uit trekken. De volieres zien er iedere ochtend uit alsof ze ritueel een kanarie hebben afgeslacht :') Overal van die piepkleine donsveertjes in allerlei kleuren :+
Nog een paar weekjes en dan is het gelukkig voorbij! Het meest bizarre is nog wel dat Marabi, die normaal altijd degene is die er niet uitziet, nu opeens de enige volwassen vogel is die knap in de veren zit :7

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 05:31

Ruby is ook echt altijd vrolijk en gezellig :D En die grote ogen zijn er ook nog

Plofrui....zie nu allemaal van die half onplofte valkjes voor mij :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 06:19

Wacht maar, dat ga jij ook nog meemaken. Ik kan je adviseren de stofzuiger naast de kooi te zetten }>

Ruby is zo leuk! Ik hoop dat zijn kleine broertje net zo mooi wordt! Het karakter heeft ie al :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 06:35

Hebben de laatste piepjes het dan allemaal niet overleefd?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 07:42

Helaas niet -O- Zat er ook wel een beetje in. Het kweekseizoen is voor het gevoel van de ouders al voorbij en omdat ze vroeg in de rui geschoten zijn, hebben ze onvoldoende doorgezet -O-
Het eerste kleintje is wel geboren maar na 2 dagen overleden. Het andere ei is niet uitgekomen (was wel bezig zich naar buiten te pikken, maar niet gered helaas.)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:08

Ach zonde dat de laatste lichting het niet gehaald heeft! Zonde van de tijd die de ouders erin gestoken hebben met broeden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 10:13

Vind het idd ook erg jammer! Maar had er al wel op gerekend.

Zondag, bad-dag! Alle kuifjes weer netjes gewassen en gestreken :D Pyriet en Phoenix voelen zich weer fris en fruitig! ;)
Afbeelding

Afbeelding

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 13:46

wassen?
Ze je dan een emmer water in voliere en dompel je ze eens onder of neem je ze echt per stuk in huis om te wassen? *D
Zonde van de laatste baby's -O-

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 13:48

_O- Ik wil mijn vingers nog iets langer heel houden :')
Nee, heerlijk onder de plantenspuit en in de vogelbadjes :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 16:18

Ik zie haar al de valkparkieten onder dompelen stuk voor stuk. _O-
'Een, twee, hoppakee!'
.
.
.

.
'Next!' =:)