[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Billy20

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:43

Waarom geen toller? Vind het wel passen. Ik ken een aantal tollers en daar wordt echt niet verschrikkelijk veel mee gedaan. In twee gevallen werken de mensen fulltime en wordt er doordeweeks niet meer mee gedaan dan een flinke wandeling en in het weekend gaan ze er mee op jacht. Een andere toller zit bij een gezin en die lopen er dagelijks een uurtje mee en meer niet.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:07

billionache schreef:
Ik ben mezelf inderdaad aan het oriënteren voor een iets kleinere maat hond, gezien m'n moeder heeft aangegeven dat daar haar voorkeur naar uitgaat :j al blijft de Toller toch stiekem wel in m'n hoofd rondspoken, zeker na fijn PB-contact met een bokker hierover... Hmm, moeilijk moeilijk!

Dat vocale vroeg ik me ook af? Ik wil namelijk geen hond die heel veel blaft bij het minste. Hier passeren namelijk veel mensen (zowel achteraan als vooraan de tuin loopt een straat). Dat is de reden waarom ik Schipperke van m'n lijst had geschrapt; ik vind ze echt héel leuk maar blijkbaar slaan ze toch voor het minste aan omdat het wakers zijn... Valt dit eventueel van jongsaf eruit te trainen, of is dit gewoon rasgebonden?

Het zijn wakers, maar ze slaan echt niet om het minste aan. Die van mij sloeg zelfs bijna nooit aan, of het was een enkele grom als de deurbel ging. :) Maar ik denk ook wel dat het ervan af hangt welk type je neemt. Wij hadden het ouderwetse groffe type, maar tegenwoordig worden ze (in mijn ogen) telkens fijner gefokt. Die fijne "schoothondjes" zijn al eens wat luider naar mijn idee.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:58

billionache; misschien is een boheemse herder iets voor jullie? Ofwel Chodsky Pes.
Is een Duitse herder in een kleinere verpakking, maar misschien nog steeds te groot?

cavallo_uomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:52

Billionache, ik weet dat je het al een aantal dagen geleden vroeg maar moest toch even reageren. Ik moest gelijk aan een Franse bulldog denken bij dat stukje over de mopshond :D ze hebben een beetje het zelfde lieve rimpelige gezicht maar een Franse bulldog is erg gespierd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:25

Advies gezocht:
Helaas heeft mijn huidige erfhond, een berner sennen, niet lang meer te leven dus ik wil me alvast wat oriënteren.

Ik zoek een indrukwekkende hond, erfhond (dus geen dunne vachtjes), waaks in de zin van blaffen maar ook zeker er staan! Erg trouw en betrouwbaar voor het eigen gezin maar dus geen allemansvriend. Bij goedgekeurd bezoek zich eerder wat afzijdig houden. Mindere aaibaarheidsfactor dan mijn berner want het is onwijs lastig om ze waakhond te houden als iedereen ermee wil komen knuffelen.
Kindvriendelijk, ook voor de kleintjes, ik heb drie kinderen die veel buitenspelen. Geen jachtdrift want ik heb katten en paarden dus die moet hij laten voor wat het is. Tolerant naar andere honden want ik heb nog een huishondje (chihuahua) .
Met mijn berner ging ik twee keer per week op cursus en af en toe naar het bos of in de zomer strand, had ook basiscursus agility, maar ivm kinderen en paarden geen tijd om elke dag uitgebreid te gaan wandelen. Op het erf wel vrije beweging natuurlijk maar geen hond met enorme werkdrift want die gaat zich kapot vervelen.
Qua uiterlijk voor zover het meespeelt geen ruwharige hond en de voorkeur voor een hond met body.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:46

Bedankt voor alle input hier! We gaan er nog flink over nadenken en alles in rekening brengen! Hondje zou pas voor begin volgend jaar zijn, dus we nemen graag alle tijd en gaan alvast rustig aan info inwinnen :)

@Urielle: Rottweiler valt echt volledig binnen je eisen! En dat zeg ik niet alleen omdat we/mijn stiefvader er ééntje hebben :D
Ze hoeven niet superveel beweging, gewoon een dagelijkse fikse wandeling volstaat (en wij hebben dan nog een vrij kleine tuin). Onze rottie is echt een super knuffelkont naar mensen die hij kent en ook kinderen, maar wel erg waaks en schrikt voldoende af voor mensen met slechte bedoelingen. Ik weet niet of je chi een reutje of teefje is? Heb wel vaak gemerkt dat Rottweiler reuen niet echt tolerant zijn met andere reuen, dus dan zou een teefje een betere optie zijn :j

En alvast veel sterkte met jullie berner :(:) is nooit leuk om een maatje af te moeten geven!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 12:51

Dank je wel! Het is inderdaad moeilijk, ze heeft longkanker en ik ga zelf de beslissing moeten maken voor ze stikt dus dat is echt ellendig. |(

Bedankt voor de suggestie, ik vind rottweilers geweldig (mijn broer heeft er een die al eens te logeren is geweest) dus dat ras had ik al een beetje in mijn achterhoofd.
De chi is een gesteriliseerd teefje.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:03

Ja snap ik, zoiets is altijd een lastige beslissing, maar wel eerlijk dat je aan de hond denkt :(:)

Met teefjes is een reu normaal gezien geen probleem hoor! Rotties zijn inderdaad erg leuk :D

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:39

Urielle schreef:
Advies gezocht:
Helaas heeft mijn huidige erfhond, een berner sennen, niet lang meer te leven dus ik wil me alvast wat oriënteren.

Ik zoek een indrukwekkende hond, erfhond (dus geen dunne vachtjes), waaks in de zin van blaffen maar ook zeker er staan! Erg trouw en betrouwbaar voor het eigen gezin maar dus geen allemansvriend. Bij goedgekeurd bezoek zich eerder wat afzijdig houden. Mindere aaibaarheidsfactor dan mijn berner want het is onwijs lastig om ze waakhond te houden als iedereen ermee wil komen knuffelen.
Kindvriendelijk, ook voor de kleintjes, ik heb drie kinderen die veel buitenspelen. Geen jachtdrift want ik heb katten en paarden dus die moet hij laten voor wat het is. Tolerant naar andere honden want ik heb nog een huishondje (chihuahua) .
Met mijn berner ging ik twee keer per week op cursus en af en toe naar het bos of in de zomer strand, had ook basiscursus agility, maar ivm kinderen en paarden geen tijd om elke dag uitgebreid te gaan wandelen. Op het erf wel vrije beweging natuurlijk maar geen hond met enorme werkdrift want die gaat zich kapot vervelen.
Qua uiterlijk voor zover het meespeelt geen ruwharige hond en de voorkeur voor een hond met body.

Een cane corso zal ook passen. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:32

Had ik nog niet aan gedacht, leuke optie, bedankt!

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:50

Urielle, een Bullmastiff zou ook perfect passen geloof ik. :) Mag de hond wel binnen of is het echt als "buitenhond" bedoelt?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:55

En hoe belangrijk vind je het dat de hond ook leuk is met onbekende honden?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:14

Een Rottweiler is een heel mooie hond, zelf dacht ik bij je verhaal meteen aan een Bouvier. Ik vind het prachtige honden maar het moet wel een beetje je smaak zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:21

Stoof schreef:
Urielle, een Bullmastiff zou ook perfect passen geloof ik. :) Mag de hond wel binnen of is het echt als "buitenhond" bedoelt?

Mag ook binnen, maar mijn berner wilde dat bijna nooit helaas. De nachten en bij onze afwezigheid zouden wel echt voor buiten zijn, dat het erf en de stallen bewaakt worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:26

Dani schreef:

Samen kunnen spelen hoeft niet per se, liefst wel tolerant (kunnen negeren) . Op concours komen we ook andere honden tegen en met mijn berner ging ik trainen bij de club en wandelingen doen. Muilkorven kan natuurlijk eventueel, maar negeren is gemakkelijker. Mijn berner vindt andere honden niet leuk maar loopt weg ipv te snauwen of zelfs bijten.
En ik zou het heel erg vinden als mijn chi gegrepen werd op een moment dat ik er niet bij ben bijvoorbeeld.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:27

sallandval schreef:
Een Rottweiler is een heel mooie hond, zelf dacht ik bij je verhaal meteen aan een Bouvier. Ik vind het prachtige honden maar het moet wel een beetje je smaak zijn.

Daar had ik zelf ook aan gedacht, uiterlijk zijn ze niet mijn smaak maar functionaliteit en plezier gaan wel voor uiterlijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:31

Urielle schreef:
Dani schreef:

Samen kunnen spelen hoeft niet per se, liefst wel tolerant (kunnen negeren) . Op concours komen we ook andere honden tegen en met mijn berner ging ik trainen bij de club en wandelingen doen. Muilkorven kan natuurlijk eventueel, maar negeren is gemakkelijker. Mijn berner vindt andere honden niet leuk maar loopt weg ipv te snauwen of zelfs bijten.
En ik zou het heel erg vinden als mijn chi gegrepen werd op een moment dat ik er niet bij ben bijvoorbeeld.

Maar jouw Chi is dan een bekende hond en daar kan wel verschil in zitten. Wel met bekende honden kunnen, maar niet met vreemde. Negeren van vreemde is bij veel honden ook aan te leren en wel verstandig bij de meer waakse rassen.

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:40

Nouja, ik ga toch maar reageren.

Ik wou zelf graag een hond willen, mijn ouders (tenminste mijn moeder :o) willen een hond. Aangezien mijn ouders misschien weer gaan beginnen met werken, en ik vanaf half 7/7 uur weg om mijn bus en daarna mijn trein nog te halen voor school, dan ben ik rond 4/5 uur thuis (met geluk 3 uur of 2 uur als er iets uitvalt) dus de hond zou wel een paar uur alleen moeten zijn (Tja evt buren kan dan de hond uitlaten als het echt moet, maar die werken ook fulltime en zijn niet altijd thuis.) We hebben wel besloten om een kleine hond te nemen, alsjeblieft geen chihuahua, vind ze zelf verschrikkelijk :')

Uitlaten wordt dan 4 keer gedaan (1x als ik opsta, 1x direct na school, 1x na het eten, 1x rond 9/10 uur)
Ik dacht zelf aan Cavalier King Charles-spaniël, nog andere suggesties? :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 01:30

Als je ouders weer gaan werken, wanneer zijn zij dan weg? Mij lijkt het namelijk niet eerlijk tov de hond om van half 7 tot 5 alleen te zitten, en dan hoop ik nog dat hij buiten zal zitten, want zo lang z'n behoefte ophouden lijkt me ook geen doen. Eén dag oké, maar ik ga er vanuit dat je meerdere dagen naar school moet en je ouders ook moeten werken.

Verder mis ik nog een hoop info. Hebben jullie een tuin en hoe groot is die? Zijn jullie ervaren hondeneigenaars? Wat ivm vachtverzorging? Enzovoort.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 03:18

Delicia schreef:
Ik dacht zelf aan Cavalier King Charles-spaniël, nog andere suggesties? :)

Yep, neem géén Cavalier. Éen van de meest verprutste rassen (erfelijke aandoeningen) die er rondloopt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 08:07

@Delicia:
Kun je een uitlaatservice regelen?

Verder: wil je er verder iets mee doen, hoe lang kunnen jullie er mee wandelen, hoeveel tijd en geld voor borstelen en trimmen, problemen met verharen, problemen met blaffen, welk karakter zie je graag, welk uiterlijk, hoeveel ruimte beschikbaar, heb je al nagedacht over de puppytijd?

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:06

billionache schreef:
Als je ouders weer gaan werken, wanneer zijn zij dan weg? Mij lijkt het namelijk niet eerlijk tov de hond om van half 7 tot 5 alleen te zitten, en dan hoop ik nog dat hij buiten zal zitten, want zo lang z'n behoefte ophouden lijkt me ook geen doen. Eén dag oké, maar ik ga er vanuit dat je meerdere dagen naar school moet en je ouders ook moeten werken.

Verder mis ik nog een hoop info. Hebben jullie een tuin en hoe groot is die? Zijn jullie ervaren hondeneigenaars? Wat ivm vachtverzorging? Enzovoort.

Ik wou nog iets erbij toevoegen, maar toen ik een hele paragraaf erbij heb toegevoegd heeft bokt gezegd : Je kunt je bericht niet meer bewerken. En toen viel mijn internet er ook weer uit :(

Ik moet op school zijn om 8:20, bus vertrekt pas om 7:20 op donderdag gaat de trein anders dus moet ik de bus van 6:47 pakken. Terug moet ik een kwartier wachten omdat de trein altijd vertrekt als ik pas uit school ben -O-

[niks eigenlijk mee te maken, maar mijn vriendin die is van 8:10 tot 15:50 op school en haar moeder wil de hond niet uitlaten, dus die hond wacht dan gewoon :o]

Mijn moeder heeft werk gevonden waar ze alleen 3x in de week werkt, en als mijn vader geen werk heeft gevonden dan gaat die weer thuis werken. Dus uitlaten zou igg geen probleem zijn, we hebben zelf een best kleine tuin, maar aangezien de hond van de buren toen die nog klein was bij ons in de tuin zat voor 3 uur lang (ik zat er wel bij) vond die het prima. (Het is zo'n grootte van een kleine moestuin, het is niet echt groot of klein) In de buurt zijn er verschillende parken en kleine stukjes bos. En veel lopen kan wel, alleen in de ochtend zou ik een kleiner rondje moeten doen en na school weer een groter.

Ik heb een soort van 'halfhond', het is eigenlijk mijn hond maar hij woont bij mijn oom. Ook als de buren op vakantie zijn komen die twee stuiterballen bij ons voor een week of twee, maar dat is zo'n 2 keer per jaar.

We hebben ook nog een oppaskat (andere buurvrouw werkt fulltime en heeft soms geen tijd, dus 'logeert' de kat wel elke dag bij ons). Ze vond de hond van mijn vriendin niet aardig (Ze vind andere dieren niks, die eet ze eerder op dan dat ze er vrienden mee is _O-). Dus die zat in zijn stoel en observeerde de hond (zag er best hilarisch uit eigenlijk :')) Met de vachtverzorging... Hmm, nouja mij maakt het niet heel veel uit (al hoef ik niet elke dag de hele dag de vacht te kammen, een paar keer in de week is nog te doen.)

Kuggur schreef:
Yep, neem géén Cavalier. Éen van de meest verprutste rassen (erfelijke aandoeningen) die er rondloopt.

Dat had ik igg gehoord, maar ze moeten gekeurd worden op verschillende ziektes als er mee gefokt wordt? Of heb ik dat ergens verkeerd gelezen...

Urielle schreef:
Verder: wil je er verder iets mee doen, hoe lang kunnen jullie er mee wandelen, hoeveel tijd en geld voor borstelen en trimmen, problemen met verharen, problemen met blaffen, welk karakter zie je graag, welk uiterlijk, hoeveel ruimte beschikbaar, heb je al nagedacht over de puppytijd?

Het is meer een gezelschapshond, maar aangezien ik wel eens ermee wil fietsen of een sprintje trekken (niet altijd, wel eens in de week of twee) zou het echt geen luie hond zijn (maar ook weer geen stuiterbal) snel leren kan, maar dan ben ik bang dat we de slechte dingen aanleren en dan het dan niet af te leren is -O-

Zelf ben ik niet fan van Jack Russels, eentje hiernaast blaft de heeelleee dag (en ja, nu blaft die ook.) blafband hielp echt niet bij hun :(

Uiterlijk maakt me niks uit, al wil ik liefst geen platte neus. Aangezien mopshonden en franse buldogs (en waarschijnlijk nog andere rassen) ademhalingsproblemen hebben. :o

Puppytijd heb ik al over nagedacht. We willen wel een stille (nouja, mag wel eens blaffen, maar niet 24/7 of als iemand aan de deur komt) hond, geen agressieve hond, leert aardig snel.

Rassen die bij mij sowieso afvallen : Jack Russel, Chihuahua, mini Pincher en cavalier..

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:13

Het hoofdje van de cavalier is te klein gefokt voor de herseninhoud, waardoor ze chronische hoofdpijn hebben en vaak/soms ook 'tikken' ontwikkelen. Zoals dwangmatig krabben.

Dit zit echt in het ras, zonder uitzondering lijdt ieder exemplaar in meer of mindere mate hieraan.

EDIT: ziekte heet Syringomyelie. Meer info:
http://www.gezelschapsdierenkliniekroos ... aniel.html

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:17

Cyella schreef:
Het hoofdje van de cavalier is te klein gefokt voor de herseninhoud, waardoor ze chronische hoofdpijn hebben en vaak/soms ook 'tikken' ontwikkelen. Zoals dwangmatig krabben.

Dit zit echt in het ras, zonder uitzondering lijdt ieder exemplaar in meer of mindere mate hieraan.

EDIT: ziekte heet Syringomyelie.

Jeetje, dat had ik nooit gehoord. Had wel gehoord dat ze genetische ziektes kunnen krijgen en allebei de ouders op deze ziektes eerst getest moeten worden.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:58

Mijn vader, broers en ik willen allemaal graag een hond, en mijn moeder en mijn zus hebben er geen bezwaar tegen.
Als de hond zou komen willen we hem in de zomervakantie kopen, omdat ik dan de hele dag thuis ben.
We hebben nog nooit een hond gehad, ook al heeft mijn oma (van vaderskant) haar hele leven een hond gehad en weet mijn vader er dus wel wat van af.
Ik wil dan ook naar gehoorzaamheidscursus gaan als dat nodig is.
Maar het liefst hebben we dus een "makkelijke" hond.

We wonen op eeen boerderij, en hond zou dan binnen en buiten mogen lopen, dus er is ruimte genoeg.
Mijn moeder is overdag bijna altijd thuis, hond zou op een dag hooguit 2/3 uurtjes alleen thuis zitten.
Mijn moeder wil in elk geval geen langharige hond, want ze wil zo min mogelijk haren overal rond zien vliegen.

Ik zou de hond voor schooltijd kunnen uitlaten (ong. Half 8) mijn vader tussen de middag (half 1) en ik weer als ik thuis kom (half 5) mocht het moodzakelijk zijn kan mijn moeder hem ook uitlaten, maar zij wil er zo min mogelijk aandoen.
'S avonds zal het verschillen wie hem uitlaat, maar dan zijn er altijd wel mensen thuis.

De bedoeling is dus dat ik hem in de zomervakantie ga opvoeden.
Bij mijn pony's ben ik in elk geval heel consequent, dus ik denk dat het met duidelijke regels en wat hulp ook wel moet lukken.

O, ja, achter ons wonen ook mensen, en die moeten ook over ons erf heen, dus een heel waakse hond is misschien niet handig.
Zij hebben ook kleine kinderen, dus hij moet ook met kinderen om kunnen gaan.