Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
billionache schreef:Ik ben mezelf inderdaad aan het oriënteren voor een iets kleinere maat hond, gezien m'n moeder heeft aangegeven dat daar haar voorkeur naar uitgaatal blijft de Toller toch stiekem wel in m'n hoofd rondspoken, zeker na fijn PB-contact met een bokker hierover... Hmm, moeilijk moeilijk!
Dat vocale vroeg ik me ook af? Ik wil namelijk geen hond die heel veel blaft bij het minste. Hier passeren namelijk veel mensen (zowel achteraan als vooraan de tuin loopt een straat). Dat is de reden waarom ik Schipperke van m'n lijst had geschrapt; ik vind ze echt héel leuk maar blijkbaar slaan ze toch voor het minste aan omdat het wakers zijn... Valt dit eventueel van jongsaf eruit te trainen, of is dit gewoon rasgebonden?
Urielle schreef:Advies gezocht:
Helaas heeft mijn huidige erfhond, een berner sennen, niet lang meer te leven dus ik wil me alvast wat oriënteren.
Ik zoek een indrukwekkende hond, erfhond (dus geen dunne vachtjes), waaks in de zin van blaffen maar ook zeker er staan! Erg trouw en betrouwbaar voor het eigen gezin maar dus geen allemansvriend. Bij goedgekeurd bezoek zich eerder wat afzijdig houden. Mindere aaibaarheidsfactor dan mijn berner want het is onwijs lastig om ze waakhond te houden als iedereen ermee wil komen knuffelen.
Kindvriendelijk, ook voor de kleintjes, ik heb drie kinderen die veel buitenspelen. Geen jachtdrift want ik heb katten en paarden dus die moet hij laten voor wat het is. Tolerant naar andere honden want ik heb nog een huishondje (chihuahua) .
Met mijn berner ging ik twee keer per week op cursus en af en toe naar het bos of in de zomer strand, had ook basiscursus agility, maar ivm kinderen en paarden geen tijd om elke dag uitgebreid te gaan wandelen. Op het erf wel vrije beweging natuurlijk maar geen hond met enorme werkdrift want die gaat zich kapot vervelen.
Qua uiterlijk voor zover het meespeelt geen ruwharige hond en de voorkeur voor een hond met body.
Stoof schreef:Urielle, een Bullmastiff zou ook perfect passen geloof ik.Mag de hond wel binnen of is het echt als "buitenhond" bedoelt?
Dani schreef:En hoe belangrijk vind je het dat de hond ook leuk is met onbekende honden?
sallandval schreef:Een Rottweiler is een heel mooie hond, zelf dacht ik bij je verhaal meteen aan een Bouvier. Ik vind het prachtige honden maar het moet wel een beetje je smaak zijn.
Urielle schreef:Dani schreef:En hoe belangrijk vind je het dat de hond ook leuk is met onbekende honden?
Samen kunnen spelen hoeft niet per se, liefst wel tolerant (kunnen negeren) . Op concours komen we ook andere honden tegen en met mijn berner ging ik trainen bij de club en wandelingen doen. Muilkorven kan natuurlijk eventueel, maar negeren is gemakkelijker. Mijn berner vindt andere honden niet leuk maar loopt weg ipv te snauwen of zelfs bijten.
En ik zou het heel erg vinden als mijn chi gegrepen werd op een moment dat ik er niet bij ben bijvoorbeeld.
billionache schreef:Als je ouders weer gaan werken, wanneer zijn zij dan weg? Mij lijkt het namelijk niet eerlijk tov de hond om van half 7 tot 5 alleen te zitten, en dan hoop ik nog dat hij buiten zal zitten, want zo lang z'n behoefte ophouden lijkt me ook geen doen. Eén dag oké, maar ik ga er vanuit dat je meerdere dagen naar school moet en je ouders ook moeten werken.
Verder mis ik nog een hoop info. Hebben jullie een tuin en hoe groot is die? Zijn jullie ervaren hondeneigenaars? Wat ivm vachtverzorging? Enzovoort.
Kuggur schreef:Yep, neem géén Cavalier. Éen van de meest verprutste rassen (erfelijke aandoeningen) die er rondloopt.
Urielle schreef:Verder: wil je er verder iets mee doen, hoe lang kunnen jullie er mee wandelen, hoeveel tijd en geld voor borstelen en trimmen, problemen met verharen, problemen met blaffen, welk karakter zie je graag, welk uiterlijk, hoeveel ruimte beschikbaar, heb je al nagedacht over de puppytijd?
Cyella schreef:Het hoofdje van de cavalier is te klein gefokt voor de herseninhoud, waardoor ze chronische hoofdpijn hebben en vaak/soms ook 'tikken' ontwikkelen. Zoals dwangmatig krabben.
Dit zit echt in het ras, zonder uitzondering lijdt ieder exemplaar in meer of mindere mate hieraan.
EDIT: ziekte heet Syringomyelie.