[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:02

Haha, ben sowieso niet echt van de spaniëls, qua uiterlijk dan niet echt m'n type :D vind ze wel heerlijk op 'n ander overigens!

@anneliesdj: klopt! vandaar mijn voorkeur naar een toller omdat die hier toch net iets makkelijker in zijn dan de aussies. Het uitlaten en trainen zal eigenlijk volledig mijn taak zijn (misschien in noodgevallen dat zij een blokje om doet als ik bijvoorbeeld de hele dag les heb). Als ik niet thuis ben of zij erg vroeg wakker is zou zij de hond wel gewoon buiten/binnen laten en voeren.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 08:39

Maar is een Toller wel "makkelijker" dan een Aussie? Mijn ervaring is eigenlijk andersom.
De Aussies die ik ken hebben een veel grotere will to please dan de Tollers en waren ook qua opvoeding iets makkelijker.

Maar misschien ken ik de verkeerde!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 13:13

Dat is wat internet mij vertelde in ieder geval :P Ik dacht dat aussies ook een veel hogere nood hadden/hebben aan uitdaging en actie dan tollers, waardoor ze sneller dwars gaan doen als ze een dagje wat minder beweging krijgen. Echte werkhonden dus. Tollers zouden door hun plek tussen de retrievers hier iets makkelijker mee omkunnen, thans dat is wat ik heb gehoord en gelezen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 13:17

Ik zou dan weer in tegenstelling tot Anneliesdj niet zo snel een DH aanraden. Wel voor jou zelf misschien, maar niet icm je moeder. Hoewel ik gok dat de retrievergroep beter past, maar dat is puur gevoel haha

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 13:49

Billionache, ik heb zelf twee tollers en ken er verder nog een hele hoop, dus bij vragen mag je me gerust pb'en.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 13:50

Oh dat is een heel fijn aanbod NoName126! Ga ik zeker gebruik van maken! :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 13:57

MyWishMax schreef:
Ik zou dan weer in tegenstelling tot Anneliesdj niet zo snel een DH aanraden. Wel voor jou zelf misschien, maar niet icm je moeder. Hoewel ik gok dat de retrievergroep beter past, maar dat is puur gevoel haha

De andere herders niet (misschien een hollander) maar een dh moet kunnen, in elk geval een betere optie dan een aussie. Toller heb ik zelf geen ervaring mee maar ik heb me altijd laten vertellen dat die vergelijkbaar is met een aussie maar iets meer zijn eigen gang gaat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 14:34

Hmm, ik vind de andere 'bekende' herders juist een betere optie dan een DH (behalve de mechel dan). ;)

EDIT: Ik snap het wel, als het alleen voor billionache was, zou ik het met je eens zijn.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 15:42

billionache schreef:
Mag ik hier ook m'n vraag stellen? :-)

Wij zijn er ook flink over aan het nadenken om eventueel volgend jaar een nieuwe hond te nemen!

Situatie: kleine flat met kleine tuin. Maar ikzelf heb momenteel veel vrije tijd gezien mijn schooluren en geen andere hobby's (buiten fotografie dan). Mijn moeder werkt daarbij slechts 2 à 3 dagen per week en is dan rond de middag weer thuis. Hond zou dus sowieso voldoende uitgelaten worden, ik ben zelf een grote fan van wandelen en trek er vaak enkele uren op uit (prachtig natuurgebied op wandelafstand). De hond zou niet veel alleen zitten, maar moet dit occasioneel wel kunnen voor een paar uurtjes. Liefst tolerant ten opzichte van andere dieren (hier thuis 3 katten + hond van stiefpa). Kort of halflang haar maakt niks uit, maar niet teveel werk qua verzorging (een paar keer doorkammen per week)

Ikzelf heb al ervaring. Ik volg cursussen hondengedrag en hebben bij mijn stiefpa een Rottweiler waar ik mee naar cursus ga. Echter mijn moeder is een echte leek op dat vlak, dus liefst geen hond waar je echt teveel je mannetje bij moet staan (al is wat eigenzinnigheid wel fijn gezien het in hoofdzaak mijn hond zal worden). Leergierig en makkelijk te motiveren. Liefst een middelgrote hond. Echt kleine hondjes vind ik niks :=

Ben benieuwd wat jullie denken! :-)

Denk dat een tevurense herder of groenendaalse herder wel heel goed bij jullie past.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:05

Tervuerense en Groenendaler was ik helemaal vergeten! die vind ik ook gaaf :j m'n moeder vind ze ook leuk! ga ook even info zoeken!

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:11

Persoonlijk zou ik in jouw situatie niet voor een herder of toller gaan. Deze honden hebben het nodig van elke dag met hun brein aan het werk gezet te worden. Dus niet gewoon een wandeling elke dag en 2 x per week een agilitylesje. Als je dat niet kan bieden, in combinatie met een niet consequente moeder is dit gewoon geen goed idee. Er zijn een ton minder werklustige rassen die prima zouden passen bij jouw situatie, ik zou gewoon een kiezen zonder overmatige werklust. :) Bijvoorbeeld een Dalmaat, labrador, spaniël, poedel, of misschien een kleine herdershond zoals een Schipperke, corgi, ... . Ik deed vroeger agility met mijn bullmastiff, nog een maatje groter dan een rottie en die deed het prima hoor. ;)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:22

iig bedankt voor je antwoord Stoof!

Bij ons zou het niet iedere dag een 'wandelingetje' zijn hoor. Wij hebben hier een groot natuurgebied om de hoek met vijver waar de hond dagelijks ook los kan lopen en zo z'n ei kwijt kan. Ben het er volledig mee eens dat enkel wat wandelen geen optie is voor dit type honden. :j zal ook wat opzoeken over de rassen die jij noemt, al spreken deze me in het algemeen net iets minder aan om eerlijk te zijn.

Agility met de rottweiler vind ik niet aan de orde... hij is behoorlijk aan de maat (stokmaat 67cm) en hij komt uit het asiel. Er is dus niets bekend over de heupen en gewrichten van de ouders, dus dan vind ik een belastende sport een vrij groot risico...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:35

MyWishMax schreef:
Hmm, ik vind de andere 'bekende' herders juist een betere optie dan een DH (behalve de mechel dan). ;)

EDIT: Ik snap het wel, als het alleen voor billionache was, zou ik het met je eens zijn.

Hoezo dat? Je suggereert dat dh's erg moeilijke honden zijn...
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 31-01-15 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:38

Tervueren of groenendaler zou idd ook een goede optie zijn, door het zachte meegaande karakter ws beter geschikt voor je moeder maar ook energiek en leergierig genoeg om een uitdaging te zijn voor jou.
Alleen deze neigen vaak wel naar zenuwachtigheid, daar moet je goed opletten bij het kiezen van een pup (let op de ouderdieren).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 21:53

anneliesdj schreef:
MyWishMax schreef:

Hoezo dat? Je suggereert dat dh's erg moeilijke honden zijn...

Dat suggereer ik nergens. Ik vind alleen andere herders makkelijker,zachter, minder regelneverig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:48

Naja herders staan al niet bekend als de meest simpele honden, als je dan alle andere herders makkelijker vind dan een dh...
Volgens mij heb ik het wel eerder gezegd maar ik vind van de herders juist de dh het meest toegankelijk voor mensen met minder ervaring.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:00

Ik zeg toch ook niet dat herders de meest simpele honden zijn? Ik zeg alleen dat ik andere herderrassen makkelijker vind dan de DH en MH. En toegankelijk, ja er zijn er een hoop waar het goed gaat, maar als er al aangegeven wordt dat de moeder minder haar mannetje staat, vind ik dat geen goede combi met oa de regelneverij.

Maar goed, wij gaan het daar niet eens over worden. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 23:03

En zoals ik al zei, ben ik het dus niet eens met dat 'regelneven' gedeelte en dat andere herders makkelijker zouden zijn.
Het is ook niet zo dat moeders er hele dagen alleen mee is he, ik begrijp dat het meeste met de hond op stap gaat.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:03

Bedankt voor alle inzichten :-)

Ben nu ook bij de kleinere rassen aan het kijken, omdat mijn moeder heeft aangegeven toch liever een kleinere hond te hebben. Mijn moeder is grote fan van de mopshond, maar met mijn zicht op eventueel sport of lange wandelingen ook niet echt wat ik zoek, haha. Welsh Corgi's vind ik ook echt leuk! Actieve honden in een compacte verpakking.

Echter stootte ik daarstraks op een ander ras waar ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord had: namelijk de Västgötaspets of Swedish Vallhund. Ook een herder, maar dan klein en ik vind ze superleuk! Zo te lezen aan de beschrijving passen ze ook binnen mijn plaatje. En een kleine hond zal wellicht ook beter kunnen aarden in onze kleine tuin. Iemand toevallig info over dit ras vanuit eigen ervaring of omgeving? :-)

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:14

billionache schreef:
Bedankt voor alle inzichten :-)

Ben nu ook bij de kleinere rassen aan het kijken, omdat mijn moeder heeft aangegeven toch liever een kleinere hond te hebben. Mijn moeder is grote fan van de mopshond, maar met mijn zicht op eventueel sport of lange wandelingen ook niet echt wat ik zoek, haha. Welsh Corgi's vind ik ook echt leuk! Actieve honden in een compacte verpakking.

Echter stootte ik daarstraks op een ander ras waar ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord had: namelijk de Västgötaspets of Swedish Vallhund. Ook een herder, maar dan klein en ik vind ze superleuk! Zo te lezen aan de beschrijving passen ze ook binnen mijn plaatje. En een kleine hond zal wellicht ook beter kunnen aarden in onze kleine tuin. Iemand toevallig info over dit ras vanuit eigen ervaring of omgeving? :-)

Vallhund heb ik (helaas) geen ervaring mee, maar lijkt me inderdaad wel wat voor jou. :) Een (zoals ik eerder aanhaalde) Schipperke zou heel goed bij jou passen geloof ik. En in het thema kleine herdershonden lijkt me een Sheltie ook wel geschikt. ;) Ik hoorde laatst ook over de Chodsky pes, ik heb ze nog niet in het echt ontmoet, maar het lijken me hele gave honden. Mischien kan je die ook eens bekijken. In ieder geval succes met je keuze! +:)+

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:23

Dankjewel!!! Schipperke en Sheltie vind ik ook erg gaaf, al gaat de voorkeur vooral vanuit moeders naar een kortharige hond. Lastig hoor, zoveel rassen! Al begin ik door het verdiepen wel een veel duidelijker beeld te krijgen :-)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 01:01

Oh Spetsen :D Hele leuke, actieve hondjes, maar in mijn ervaring wel erg vocaal, om het zo maar te zeggen.. moet je mee om kunnen gaan..

In het kader, klein en toch sportief.. wel écht een maatje kleiner maar een markiesje? Zijn wat ik er van ken ook echt hele lollige hondjes. Lekker actief, zeer geschikt voor de een of andere hondensport ook..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 01:51

Västgötaspets is net een miniatuur duitse herder. :))

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 07:18

Corgi s zijn heel erg leuk en lijkt me goed te passen bij je wensen!
Ik zou minder snel voor een van de grote herders gaan rn moet daarin meegaan met mwm.. Te vaak word onderschat hoeveel deze honden nodig hebben.. Een beauceron zoals ik heb heeft dan een pak minder nodig als een Duitser, Mechelaar, tervuense (zijn ook minder zenuwachtig, meer op zichzelf) maar dan nóg zit men soms met z'n handen in het haar met een jonge hond, ze hebben veel uitdaging en vooral begrip nodig.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:24

Ik ben mezelf inderdaad aan het oriënteren voor een iets kleinere maat hond, gezien m'n moeder heeft aangegeven dat daar haar voorkeur naar uitgaat :j al blijft de Toller toch stiekem wel in m'n hoofd rondspoken, zeker na fijn PB-contact met een bokker hierover... Hmm, moeilijk moeilijk!

Dat vocale vroeg ik me ook af? Ik wil namelijk geen hond die heel veel blaft bij het minste. Hier passeren namelijk veel mensen (zowel achteraan als vooraan de tuin loopt een straat). Dat is de reden waarom ik Schipperke van m'n lijst had geschrapt; ik vind ze echt héel leuk maar blijkbaar slaan ze toch voor het minste aan omdat het wakers zijn... Valt dit eventueel van jongsaf eruit te trainen, of is dit gewoon rasgebonden?