[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 19:38

AnniekSlijk schreef:
Op m'n werk kan de hond groot en deels rond scharrelen, soms samen met een andere hond. Er zullen ook momenten zijn dat hij even op zijn plaats moet en even moet blijven liggen. En tuurlijk word er buiten het werk om dingen met hem gedaan, waar hij ook bij moet na denken. Wandelingen duren tussen de middag sowieso 3 kwartier. Na m'n werk kan dat langer. En mee naar de paarden natuurlijk, waar ook nog een andere hond rond loopt en de buitenritten zou leuk zijn als hij dan mee kan, naar het bos of strand. Ik ga natuurlijk niet zomaar een hond aanschaffen, ik verdiep me er echt wel goed in! Heb via m'n school ook cursussen over honden gedrag gedaan, dus echt leek ben ik zeker niet! Ben me nu aan het verdiepen wat het beste bij ons past. De cockers heb ik me idd ook al in zitten verdiepen.

Cockers zijn hele leuke honden maar hou er rekening mee dat ze eigenwijs zijn en dat het jachthonden zijn. Ik heb er 2 en wat me erg tegen is gevallen is dat ze jagen en dat ze niet dicht bij de baas blijven. Als ik ze mee naar de paarden neem moet ik ze dus echt vastbinden anders gaan ze aan de scharrel. Heel anders dan onze Jack Russel die ik gewend was.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:36

Billy20 schreef:
Cockers zijn hele leuke honden maar hou er rekening mee dat ze eigenwijs zijn en dat het jachthonden zijn. Ik heb er 2 en wat me erg tegen is gevallen is dat ze jagen en dat ze niet dicht bij de baas blijven. Als ik ze mee naar de paarden neem moet ik ze dus echt vastbinden anders gaan ze aan de scharrel. Heel anders dan onze Jack Russel die ik gewend was.

Spaniels zijn sowieso wat mij betreft geen honden om los mee te nemen naar stal. Die moet je inderdaad vast binden anders gaan ze voor zichzelf beginnen en dan doen ze meestal niet de dingen die wij als baasjes voor ogen hadden :') Het blijven idd jachthonden maar horen eigenlijk meestal wel in de buurt van de baas te blijven. Of in ieder geval makkelijk/snel weer terug te komen. Het zijn tenslotte "onder het geweer jagende" honden. Dat vereist wel een bepaalde mate van zelfstandigheid die van mij gaat normaal niet veel verder dan 20/30 meter bij me vandaan en houdt me héél scherp in de gaten, mocht ie perongeluk tóch (weet ik veel, achter een konijn of een vogel) aan gaan dan is ie normaal gezien echt binnen 2 a 3 minuten terug. Zélfs in het pikkedonker, kwam ik van de week achter :') Maar ik vraag me tegenwoordig af of dat ik misschien niet juist een uitzondering heb _O-

Het zijn wél hele vrolijke en gezellige honden met een stevige dosis humor :D

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:17

Hoi ik kom ook even binnenvallen.

We willen graag een hond bij ons thuis, we wonen in een redelijk groot vrijstaand huis met een best grote tuin. Ikzelf wil graag met de hond 3x per week gaan joggen en mijn moeder 1 a 2 keer per week groot rondje stevig wandelen. Mijn vader en moeder werken alle 2 en mijn broertje en ik zitten op de middelbare. De hond moet dus ongeveer 6 uur alleen kunnen (Ik weet dat het ligt aan de hond zelf, maar misschien zijn er ook bepaalde rassen.) We laten hem minimaal 2x per week uit en hebben ook mooie wandel gelegenheden.

We willen graag een:

sportieve hond, een hond die best lang alleen thuis kan blijven, een hond die niet veel blaft, goed luistert naar de baas en veel los kan lopen.

Hopelijk kunnen jullie iets vinden! :o

piezze

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:35

2x per dag bedoel je hopelijk?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:40

2x per week uitlaten is onvoldoende. Een hond (iedere hond) moet iedere dag minimaal een uur lopen (dat mag 3x20 minuten zijn) en daarvan de helft aan een lange lijn of los.

Als je dat niet kan bieden, moet je niet aan een hond beginnen.

Dat gezegd hebbende (en ervan uitgaande dat daaraan wordt voldaan), zou het me niet verbazen als een poedel goed past. Blaffen is wel iets dat in de gaten gehouden moet worden, maar is wel goed te trainen. Ze zijn sowieso goed te trainen. In kort kapsel zien ze eruit als een jachthond. Ze verharen niet, zijn er in 6 kleuren (en bont en tanpoint, maar die zijn niet erkend), gaan van 23 tot 65 cm (verdeeld in 4 maten), kunnen goed alleen zijn maar tegelijkertijd zijn ze wel baasgericht als je er wel bent. Ze zijn soms wel lastig met eten en sommige jatten juist weer eten.

http://1.bp.blogspot.com/-VSLP30EX76M/U ... -reese.png

http://petchatter.com/communication/images/luke.jpg

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:57

Oh ja sorry 2x per dag minimaal! Oh en ik was vergeten te vertellen dat we geen kleine hond willen, maar een middelmaat en het liefst niet te lange haren.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:01

gabixcoen schreef:
Oh ja sorry 2x per dag minimaal! Oh en ik was vergeten te vertellen dat we geen kleine hond willen, maar een middelmaat en het liefst niet te lange haren.

Eerste wat me te binnen schiet: labrador.
Of anders een boxer of dalmatier.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:24

Houd je er wel rekening mee dat een pup nog niet alleen kan blijven? Dat is iets wat je op moet bouwen, en voordat een hond dagelijks (of op werkdagen dan toch) 6 uur alleen kan blijven ben je wel een paar maanden verder. Het is niet iets wat je gegarandeerd even in 7 weken zomervakantie voor elkaar hebt.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:28

Dani schreef:
Houd je er wel rekening mee dat een pup nog niet alleen kan blijven? Dat is iets wat je op moet bouwen, en voordat een hond dagelijks (of op werkdagen dan toch) 6 uur alleen kan blijven ben je wel een paar maanden verder. Het is niet iets wat je gegarandeerd even in 7 weken zomervakantie voor elkaar hebt.

Dat komt goed uit. De asiels zitten vol met lieve, leuke labradors. :)

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:01

Dani schreef:

Nee dat begrijp ik natuurlijk, we nemen dan ook geen pup tenzij we een paar maanden tijd kunnen vrij maken om dit op te bouwen! :j

Billy20 schreef:
gabixcoen schreef:

Eerste wat me te binnen schiet: labrador.
Of anders een boxer of dalmatier.

Ja die honden lijken me ook wel leuk, sommige mensen zeggen ook golden retriever. Klopt dat ook wel een beetje met mijn omschrijving?

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 08:45

Je omschrijving is vrij algemeen dus daar passen veel honden bij. Golden retriever zou ook goed kunnen. Leuke niet al te moeilijke honden.

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:20

Oké bedankt!!!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:15

Mag ik hier ook m'n vraag stellen? :-)

Wij zijn er ook flink over aan het nadenken om eventueel volgend jaar een nieuwe hond te nemen!

Situatie: kleine flat met kleine tuin. Maar ikzelf heb momenteel veel vrije tijd gezien mijn schooluren en geen andere hobby's (buiten fotografie dan). Mijn moeder werkt daarbij slechts 2 à 3 dagen per week en is dan rond de middag weer thuis. Hond zou dus sowieso voldoende uitgelaten worden, ik ben zelf een grote fan van wandelen en trek er vaak enkele uren op uit (prachtig natuurgebied op wandelafstand). De hond zou niet veel alleen zitten, maar moet dit occasioneel wel kunnen voor een paar uurtjes. Liefst tolerant ten opzichte van andere dieren (hier thuis 3 katten + hond van stiefpa). Kort of halflang haar maakt niks uit, maar niet teveel werk qua verzorging (een paar keer doorkammen per week)

Ikzelf heb al ervaring. Ik volg cursussen hondengedrag en hebben bij mijn stiefpa een Rottweiler waar ik mee naar cursus ga. Echter mijn moeder is een echte leek op dat vlak, dus liefst geen hond waar je echt teveel je mannetje bij moet staan (al is wat eigenzinnigheid wel fijn gezien het in hoofdzaak mijn hond zal worden). Leergierig en makkelijk te motiveren. Liefst een middelgrote hond. Echt kleine hondjes vind ik niks :=

Ben benieuwd wat jullie denken! :-)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:40

Zo met dit bericht lijkt er een hele hoop te passen. Maar wat wil je ermee doen? ;) Wil je gewoon actief wandelen en een cursus op hobby basis? Wil je actief sporten, noem maar op ;)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:58

Ik wil op termijn eventueel rondkijken om actief wat van sport te gaan doen :-)

Sowieso gehoorzaamheid. Maar agility en flyball hebben me altijd erg aangesproken! Tot nu toe echter niet veel ervaring. Rottweilers zijn behoorlijk lomp en niet echt geschikt :+

Had online eens een rassentest ingevuld en daar rolde de Australische Herder uit. Vind ik gave honden maar toch qua opvoeding net iets te gecompliceerd en vrees dat die net iets té actief zijn om goed te kunnen aarden in onze kleine tuin als we even een dag minder tijd hebben... Op twee stond de Nova Scotia Duck Tolling Retriever, en die vind ik echt geweldig! Iets eigenzinniger maar prima te doen, en als ik me niet vergis ook van aard ook nét iets rustiger dan een Border Collie of Australische herder, of sla ik daar de bal mis?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:05

billionache schreef:
Ik wil op termijn eventueel rondkijken om actief wat van sport te gaan doen :-)

Sowieso gehoorzaamheid. Maar agility en flyball hebben me altijd erg aangesproken! Tot nu toe echter niet veel ervaring. Rottweilers zijn behoorlijk lomp en niet echt geschikt :+

Had online eens een rassentest ingevuld en daar rolde de Australische Herder uit. Vind ik gave honden maar toch qua opvoeding net iets te gecompliceerd en vrees dat die net iets té actief zijn om goed te kunnen aarden in onze kleine tuin als we even een dag minder tijd hebben... Op twee stond de Nova Scotia Duck Tolling Retriever, en die vind ik echt geweldig! Iets eigenzinniger maar prima te doen, en als ik me niet vergis ook van aard ook nét iets rustiger dan een Border Collie of Australische herder, of sla ik daar de bal mis?

Zijn minder nerveus en druk bij een dagje minder, net iets minder pittig, maar zeker werkwillig. Denk dat de toller perfect in jouw situatie zou passen. Zijn echt leuke honden! :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:12

Qua nerveus met een dagje minder, je moet ook goed trainen op rust bij die werkwillige rassen(herders, BC's, maar ook tollers enzovoorts). Maar een Toller zou inderdaad wel goed kunnen passen, hoewel ik een Aussie ook niet uit zou sluiten. Ik zou eens gaan zoeken naar fokkers van beide rassen die je aanspreken en er langs gaan.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:15

MyWishMax schreef:
Qua nerveus met een dagje minder, je moet ook goed trainen op rust bij die werkwillige rassen(herders, BC's, maar ook tollers enzovoorts). Maar een Toller zou inderdaad wel goed kunnen passen, hoewel ik een Aussie ook niet uit zou sluiten. Ik zou eens gaan zoeken naar fokkers van beide rassen die je aanspreken en er langs gaan.

Goed dat je dat zegt inderdaad! Dat wordt vaak bij training overgeslagen: rust leren is nog belangrijker dan 'zit', 'lig', 'hier'. Impuls controle is het aller eerste wat je een hond moet leren imo!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:21

Ah dankje! Stiekem wel het antwoord waar ik op hoopte. Ik vind ze zo gaaf! :D

Ik ga gewoon rustig rondkijken. Zit geen haast bij (sowieso waren we van plan om pas binnen een jaartje een hond in huis te nemen) en bovendien heb ik al gemerkt dat de erkende fokkers/kennels van de Toller sowieso niet erg hoog in aantal zijn...

Is het eigenlijk verstandiger om een teefje te nemen? Zoals ik al zei heeft mijn stiefvader een (gecastreerde) Rottweiler reu die redelijk dominant is naar andere honden toe, en die blijft hier af en toe logeren tijdens het weekend. Wellicht dat de combi reu-teef dan beter zal werken?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:23

billionache schreef:
Ah dankje! Stiekem wel het antwoord waar ik op hoopte. Ik vind ze zo gaaf! :D

Ik ga gewoon rustig rondkijken. Zit geen haast bij (sowieso waren we van plan om pas binnen een jaartje een hond in huis te nemen) en bovendien heb ik al gemerkt dat de erkende fokkers/kennels van de Toller sowieso niet erg hoog in aantal zijn...

Is het eigenlijk verstandiger om een teefje te nemen? Zoals ik al zei heeft mijn stiefvader een (gecastreerde) Rottweiler reu die redelijk dominant is naar andere honden toe, en die blijft hier af en toe logeren tijdens het weekend. Wellicht dat de combi reu-teef dan beter zal werken?

Het is vooral belangrijk natuurlijk dat de toller dan sociaal is, maar vanuit de Rottweiler gezien zal een teefjes dan misschien net iets makkelijk klikken ;)

Fijn dat je op je gemak rondkijkt naar een goede fokker! Daar kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen! :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:31

Bij een Rottweiler reu zou ik inderdaad een teefje nemen. Meer kans op slagen ;)

En als je nu al rond gaat kijken, dan kan je je bij een fijne fokker op de wachtlijst zetten, want dat kan soms wel even duren. Dus alleen maar fijn dat je de tijd hebt! Ander ras, maar wij hebben bijna 2 jaar op de wachtlijst gestaan. :+ Was wel één nest tussendoor, maar andere teef vonden we aansprekender qua karakter en uiterlijk.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:34

Toller klinkt prima, al vond ik op de KCM dat er toch best wel wat wiebelige exemplaren tussenzaten.. Denk dat je dan wel ff goed moet kijken naar fokkers en lijnen enzo.. Maar geldt eigenlijk voor ELK ras :)

Denk dat je heel goed wegkomt met heel veel honden uit rasgroep 8 hoor, retrievers, spaniels.. Zijn over het algemeen leuke, sociale en vriendelijke honden, leuk om mee te werken ook (althans, het gros hahahaha :P ) Mijn Ollie zou een leventje zoals bij jou wel zien zitten, geloof ik :D

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:44

Leuke hond heb je ook Neej :D

Ja, ik wil me erg goed inlezen! Weet al veel over rasgebonden ziektes en afwijkingen door m'n opleiding, en al een aantal keer meegeweest naar kennels met vrienden om een pup op te halen. Ik weet dus ook al veel over algemene vragen ivm stamboom, verwantschap, testen vd ouders enzovoort. Enkel rasspecifiek is het inderdaad nog handig om eea op te zoeken! :j

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:56

Hij ís ook leuk ^^ Maar, Oll blijft toch echt bij mij :P

Tis ook een heel erg leuk ras trouwens, algemeen :) ontzettend sociaal, vrolijk en vriendelijk, ze zijn wel een tikje eigenwijs (het blijven spaniels) maar ik vind ze juist daarom hartstikke leuk om mee te werken haha :P Tis een kwestie van goeie motivatie, en als ze wíllen doen ze alles voor je :P Die van mij is de grootste kroelkont van de wereld en is ontzettend makkelijk, kan 'm overal mee naartoe nemen :) Maar, het is ook geen ras voor iedereen, want ze hebben over het algemeen wél veel energie en moeten ook wel wat te doen hebben anders gaan ze voor zichzelf beginnen :P

Goed orienteren is wel echt belangrijk inderdaad, dus het is goed dat je daar zo mee bezig bent! Gezien de Rottweiler reu is een teefje inderdaad wel het makkelijkst :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:56

Een aussie of toller zijn wel minder geschikt voor je moeder, hoeveel moet zij zich alleen met de hond kunnen redden?
Je kunt ook denken aan een Duitse herder, of een Spaniel...