Nieuw kweekseizoen valkjes: goede eitjes, slechte eitjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Nieuw kweekseizoen valkjes: goede eitjes, slechte eitjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 12:05

Ik snapte even niet wie Kwendeltje was _O- Nu wel :D
Wat fijn dat hij los begint te komen! Hij is in het begin heel verlegen, maar die komt vanzelf los :D Hij had hier ook hele verhalen :') Hij moest altijd 's avonds even vertellen wat hij overdag had beleefd :j
En dat charmeurgedrag heeft hij van zijn vader. Die kan zich ook zo uitsloven _O-

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 15:25

Moet vast fijn zijn om te lezen dat het jonge grut het zo goed doet ofniet Cayenne?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 15:45

Ja, is echt een opluchting, hoewel ik niet twijfel aan jullie goede zorg hoor :D

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:05

Wat ik me nou afvraag is Hoe groot een kooi minimaal moet zijn voor een koppel.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 18:32

Ik heb altijd een kooi voor kleine papegaaien staan :j
Qua afmetingen is een kamervoliere op wieltjes vaak het handigste.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:59

Ik heb ze in een kamervolière zitten :) . heb eventueel ook nog een kamervolière in de aanbieding, die gebruik ik niet meer

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 19:09

Ik zie ook regelmatig dat mensen bij hun kooi/volière aan de onderkant van die plexiglas platen hebben...scheelt dat tegen het rommelen of kieperen ze er nog vanalles overheen?

Ik heb een hele mooie kooi gezien...al verkocht..wel van hout..maar daar zat het gaas superstrak netjes aan de binnenkant..zou zo'n kooi dan nog half opgevreten worden?

Ik heb al verschillende advertenties op mp bij favorieten staan..niet dat ik geen nieuwe kooi wil..maar er staan nog zulke mooie kooien op...nog tips waar ik persé op moet letten?

Marlies..heb je een foto en/of meer info van je volière?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 19:14

Ik ook een kamervoiliere, afmetingen 2.30x0.80x1.00 (hoogte is zonder wielbasis).

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:02

Vandaag een poging gedaan om de 2 dikste catharina-babies te ringen. Maar dat lukte nog niet. De ring gleed er weer af. Over een paar dagen proberen we weer. Gelijk maar even alle beebs bekeken en even vast gehouden. Allemaal goed gevulde kroppen! Wauw! Dat gaat goed zo! Wat mij opviel was hoe warm ze zijn. Echt heel warm. Ook dat is oké. En hele zachte geluidjes maken. Zo schattig. De twee grootste hebben hun oogjes een stukje open al. Ze zijn mooi van lelijkheid. Maar goed dat die snaveltjes nog zo zacht zijn; er werden verwoede pogingen gedaan om mij te bijten. De twee kleintjes zijn echt nog een stuk kleiner als die Bessy en Billie Turf. Het blijven gedrochtjes, maar wel schattige gedrochtjes . De 2 grootste zijn nu 8 of 9 dagen oud ongeveer en de andere 2 een dag of 6.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:08

Volgens mij probeert Cayenne elke dag of de ringen passen en niet een paar dagen ertussen omdat ze dan al teveel gegroeid kunnen zijn? (correct me if i'm wrong)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 21:19

Ja, klopt inderdaad. Vanaf dag 7 kijk ik iedere dag 's ochtends en 's avonds of het ringen lukt. Bij valkparkieten moeten ze ook gemiddeld 30 gram wegen om ervoor te zorgen dat de ring blijft zitten. Maar de ene platpoot is de ander niet ;) Dit jaar had ik er eentje die ik op dag 7 al kon ringen, maar ik heb ook vogels gehad waarbij de ring pas bij dag 16 bleef zitten.
Dit jaar heeft alleen Harrie geen ring om helaas. Die had ik wel geringd, maar hij wist hem op de een of andere manier op dag 14 af te werken (toen zat de ring al 5 dagen := ) en toen kreeg ik hem niet meer terug om. Kleine Houdini :+

Tyleysmiley, die plexiglasplaten zijn idd vaak tegen het zaadjeswerpen dat sommige vogels tot kunst verheven hebben :D

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:22

We hadden het na gezocht op internet en een zegt met 8 dagen, de ander met 12-14 dagen. Ik wil in ieder geval elke dag het hokje er uit halen en even de beebs kijken en vast houden. En misschien kijken of de ringetjes blijven zitten. Was wel een gepruts met die kleine pootjes. * niet mijn dagelijkse bezigheid :) *
Twee keer per dag kijken lukt niet. Ik moet smorgens op tijd weg en heb geen tijd om baby vogels te plagen. Alleen s avonds kan wel. Dan hebben we tijd genoeg.
Wordt vervolgd.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 06:38

Houston, we've got a problem _O-
Dit is ook echt een 'Goed Eitjes, Slechte Eitjes' scenario :')

De afgelopen weken ben ik druk in de weer geweest om de laatste bevruchte eitjes te verwisselen met nepeitjes, zodat er niet nog een derde ronde komt en het kweekseizoen op die manier kan worden afgebouwd. Die kippen hier kunnen alleen flink doorleggen, dus op een gegeven moment kwam ik nepperds te kort.
Geen probleem, ik heb altijd een rits eitjes liggen die al een dag of 4/5 koud liggen, zodat ze niet meer kunnen uitkomen. Die kan ik dan ook als 'nepperds' terug leggen, zodat mijn vogels toch het idee hebben dat ze eitjes hebben. Ze komen alleen niet uit.

Vanochtend wilde ik het blok van Yeti, Djinti en Merel even verschonen. De twee babies die daarbij liggen kunnen er een flinke bende van maken :+ Dus hup, de twee kids uit het blok. Twee eitjes eruit (die ik een week of wat geleden al heb verwisseld omdat ik geen donsjes meer wil)... Schoon zaagsel erin...*piep*.. Baby 1 erin... *piep*... baby 2 erin... *PIEP*...
Piep?! >;) Even de babies bekeken maar die waren het niet en zitten sowieso niet meer in het piepstadium. Daar komt een soort van Boeing-achtige ROAAAARRRRR uit :+ :D
En toen ging er een lichtje branden := Mijn blik viel op de eitjes. Een van de twee eitjes opgepakt en tegen m'n oor gehouden. *Piep*

:oo :oo :oo :oo := >;) >;) >;) 8)7 8)7 8)7 8)7

Goed, er komt dus nog een nakomertje bij :')
In principe kan een onbebroed ei na een dag of 4/5 koud te hebben gelegen niet meer uitkomen. MAARRRRR, door die enorme warmte van de afgelopen weken heeft dit ei dat blijkbaar toch overleefd _/-\o_ Na die 5 dagen is het trio er weer vrolijk verder op gaan broeden en ik dacht dat het niet meer uit kon komen := Heb er dus verder ook geen aandacht meer aan geschonken :')
En het mooie is: omdat ik er niet op gerekend heb, weet ik ook niet van wie het ei is :') Ik gok dat het toch weer een wit donsje zal zijn, maar het kan ook heel goed van Phoenix/Pyriet, Hermes/Aura of zelfs Hera/Amor zijn _O-

Weer een mooie les voor mezelf dus. Eitjes minstens een week laten liggen en desnoods in de koelkast :7

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 06:57

:') plotwending!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 07:08

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 07:27

:') , oops goed bezig haha

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 07:34

Oeps _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 07:55

Oh god het is echt een soap he _O-

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:02

Euh.... Foutje bedankt!

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:09

:') joh, GTST is er niks bij :=

Benieuwd wat voor donsje daar uit zal rollen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 09:35

Ehhhhh :o :D

Nakomertje 1 krijgt blijkbaar ook nog gezelschap van nakomertje 2 := _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:41

Omg :')

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:48

Even een domme vraag, kunnen de donsjes geen achterstand oid oplopen doordat ze een paar dagen niet onder een vogel hebben gelegen? Of is het omdat ze het nu toch overleefd hebben dat het wel oke is?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 09:49

Nee hoor, in het ei gaat de ontwikkeling gewoon door. Het is ook niet koud geweest, dus daar zullen ze weinig van gemerkt hebben verder.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:51

Oke, dankjewel voor de info! Ben eens benieuwd!