[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stoof

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 03:05

Jullie zeggen precies wat mijn verstand ook zegt, daarom ga ik er ook niet mee verder. Ik vind het gewoon erg dat de hond er de dupe van wordt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:10

Mallootje schreef:
Op mijn werk heb ik niet de mogelijkheid om de deur een half uur te sluiten en intussen een blokje om te lopen, maar ik heb wel de mogelijkheid om even naar buiten te gaan als de hond een plasje moet doen. Ik heb geen baas of manager dus ik ben in principe vrij om te doen wat ik wil. Als ik een kwartier met de hond wil spelen dan zou dat kunnen, maar dan kan dat op dat moment niet buiten op een groot grasveld :)

In jullie geval zou ik echt eens nadenken of een volwassen hond geen optie is. Als je je hond vanaf het begin mee neemt naar de zaak moet je rekening houden met ongelukjes, al is je training nog zo goed. Nou zal een verdwaald puppydrolletje nog geen enorm probleem zijn maar als je hond in de puberteit als het druk in in de winkel een keer per ongeluk aan een nieuw zadel gaat knagen wordt het al snel minder grappig.

Net als mensen hebben honden een puberteit waarin de hormonen ineens in gaan kicken, dan 'vergeten' ze vaak een deel van de opvoeding en ze krijgen enorm veel energie die er dan toch uit moet.

Zelf ben ik gecertificeerd hondentrainer en onze reu is bijvoorbeeld echt een schat, was snel zindelijk en luistert heel goed. Maar in zijn puberteit had hij een periode dat hij ondanks vaak en lang uitlaten zo véél energie over had dat hij takken uit te tuin naar binnen sleepte en bijvoorbeeld de deken door de bench trok en dan de bench door de bijkeuken heen en weer sleepte (met onze twee teefjes erin). Hij kon er geen kwaad mee doen en raakte zijn teveel aan energie mee kwijt dus erg was het niet, maar ik zou niet willen weten wat hij zou hebben bedacht in een winkel vol mooie nieuwe spullen; je hebt altijd wel een uurtje dat je niet op kunt letten! Bij mijn eerste hond ben ik ook wel eens een paar schoenen aan de jonge kauwbehoefte kwijt geraakt, ik denk dat vrij veel mensen dat wel herkennen.

Je kunt heel veel oplossen met een bench natuurlijk dus het kan heus wel, maar hou er rekening mee dat een pup opvoeden meer werk en tijd kost dan de meeste mensen denken. En dan heb ik nog een heel gemakkelijk ras!

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:44

Een tijdje geleden heb ik hier advies gevraagd over verschillende rassen die ons aanspraken. Dankzij jullie wisten we nu in ieder geval dat de honden waar we geïnteresseerd in waren, we beter niet konden kiezen (labradoodle, kooiker etc).
Vanavond zijn we onverwachts wezen kijken bij een nestje Shetland Sheepdogs, het ras waar onze keuze uiteindelijk op gevallen is. Moeder is sheltie x keeshond, vader sheltie, dus wel een kruising. Moeder en pups zagen er rond en gezond uit, dus onze familie breidt zich over een week of drie uit :D

Een foto kan ik jullie niet onthouden: klik

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:33

Kom ook even binnen vallen, en zeg maar niet welke hond wij deze zomer gaan ophalen :P Maar ik vind altijd dat er zo heftig gereageerd wordt op mensen die allebei 40 uur werken en een hond willen. In mijn ervaring, en dan met diverse rassen, Duitse Herder, Ierse Setter, Bull Mastiff, Labrador/Stabij kruising en Chihuaua hebben daar allen geen last van gehad. Wij werken namelijk ook beiden 40 uur. Mensen maken zich nog drukker over een hond die veel alleen thuis is dan kinderen die massaal naar de crèche gebracht worden :+ de aanwezigheid van een mens is geen levensbehoefte van een hond? Juist als je een hond gewoon hond laat kunnen ze meestal prima alleen zijn. Die van mij liggen dus niet bij mij op de bank of in bed, maar gewoon op hun plek. Nu zijn de honden bij mij nooit alleen want ze zijn met hun 2en :+ Tussen de middag worden ze kort uitgelaten door mijn vriend, en s ochtend en s avonds lopen/fietsen wij er voldoende mee (deden wij, want de Bull Mastiff is helaas overleden :( en met een Chihuahua fietsen.. neuh.. ja in het mandje voorop), de Labrador/stabij is daarbij de enige die meer mentale uitdaging vraagt. Maar bij ons gelukkiger is (als hij komt logeren) dan bij mijn moeder die fulltime thuis zit, de hondenuitlaat service maakte nog complimenten over hoe zijn gedrag verbeterd is. Dusja soms heel terecht die opmerkingen over werkweken, maar als je gewoon tijd in je hond wil investeren en hem voldoende uitdaging en beweging geeft hoef je echt niet de hele dag naast hem op de bank te zitten.

Ook even ontopic: Mallootje heb je wel eens nagedacht over een Bull Mastiff? In je post zie ik klein/middelgroot maar later zegt ook iemand een groter ras. Voordeel van grotere honden vind ik wel dat die zich meestal wat beter redden tussen de paarden. Mijn paard kon bv niet op mijn Bull Mastiif staan, die zag ie wel, een chihuahua is toch een ander verhaal :') Bull Mastiff hoef je niet veel te pleasen, kunnen alleen zijn, makkelijk op te voeden mits je consequent bent, blij met gewoon lange wandelingen of korte stukken aan de fiets. Als je dan echt een sport/ intensieve cursussen zou willen doen zijn ze minder geschikt. Zelf had ik ook een minder intelligent exemplaar, maar wel echt een goedzak! <3

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:32

urosa schreef:
Kom ook even binnen vallen, en zeg maar niet welke hond wij deze zomer gaan ophalen :P Maar ik vind altijd dat er zo heftig gereageerd wordt op mensen die allebei 40 uur werken en een hond willen. In mijn ervaring, en dan met diverse rassen, Duitse Herder, Ierse Setter, Bull Mastiff, Labrador/Stabij kruising en Chihuaua hebben daar allen geen last van gehad. Wij werken namelijk ook beiden 40 uur. Mensen maken zich nog drukker over een hond die veel alleen thuis is dan kinderen die massaal naar de crèche gebracht worden :+ de aanwezigheid van een mens is geen levensbehoefte van een hond? Juist als je een hond gewoon hond laat kunnen ze meestal prima alleen zijn. Die van mij liggen dus niet bij mij op de bank of in bed, maar gewoon op hun plek. Nu zijn de honden bij mij nooit alleen want ze zijn met hun 2en :+ Tussen de middag worden ze kort uitgelaten door mijn vriend, en s ochtend en s avonds lopen/fietsen wij er voldoende mee (deden wij, want de Bull Mastiff is helaas overleden :( en met een Chihuahua fietsen.. neuh.. ja in het mandje voorop), de Labrador/stabij is daarbij de enige die meer mentale uitdaging vraagt. Maar bij ons gelukkiger is (als hij komt logeren) dan bij mijn moeder die fulltime thuis zit, de hondenuitlaat service maakte nog complimenten over hoe zijn gedrag verbeterd is. Dusja soms heel terecht die opmerkingen over werkweken, maar als je gewoon tijd in je hond wil investeren en hem voldoende uitdaging en beweging geeft hoef je echt niet de hele dag naast hem op de bank te zitten.

Ook even ontopic: Mallootje heb je wel eens nagedacht over een Bull Mastiff? In je post zie ik klein/middelgroot maar later zegt ook iemand een groter ras. Voordeel van grotere honden vind ik wel dat die zich meestal wat beter redden tussen de paarden. Mijn paard kon bv niet op mijn Bull Mastiif staan, die zag ie wel, een chihuahua is toch een ander verhaal :') Bull Mastiff hoef je niet veel te pleasen, kunnen alleen zijn, makkelijk op te voeden mits je consequent bent, blij met gewoon lange wandelingen of korte stukken aan de fiets. Als je dan echt een sport/ intensieve cursussen zou willen doen zijn ze minder geschikt. Zelf had ik ook een minder intelligent exemplaar, maar wel echt een goedzak! <3

Bullmastiffs zijn echt heerlijke honden! :D Al moet ik je op 1 punt tegenspreken, ik vind ze slimmer dan de meeste honden. Ze leren heel snel als er eten voor hun neus hangt. :Y) Ze hebben minder will to please dan bijvoorbeeld een herdershond, maar als je het lief vraagt doen ze het graag voor je. Ik heb mijn bullmastiff zelfs agility aangeleerd, en dat ging hem nog best goed af.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:50

Wij hebben inmiddels besloten om niet voor een hond te gaan, maar om (met tijd, waarschijnlijk niet eens in 2015) voor een derde paard te gaan. Kost ook weer tijd, maar het is 'dezelfde' tijd als met de andere paarden, terwijl een hond er 'apart' bijkomt :)
Misschien ga ik wel eens langs bij het asiel om te kijken of ze wandel-vrijwilligers zoeken :)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:25

@Mallootje: Je kan toch maar op één paard tegelijk rijden? :p En een paard is ook ietsje duurder in onderhoud.... Maar leuk hoor een paard erbij! Alvast veel voorpret gewenst!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:47

Haha nee hoor, ik zet ze achter elkaar en ga op de achterste zitten, gezellig treintje spelen ;) Nee grapje.. Mijn huidige sportpaard gaat wellicht volgend jaar met pensioen, dus dan maakt die enkel nog wat buitenritjes en komt er voor mij weer wat tijd vrij qua rijden. En 2 stallen mesten of 3 is ook geen wereld van verschil, terwijl we met een hond niet klaar zouden zijn met een kwartiertje extra :)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:11

Hihi :P Ok, als je sportpaard met pensioen gaat dan is er natuurlijk qua rijden dan wel tijd voor een ander paard. Een hond kost inderdaad nog wel wat extra tijd, als je bij de paarden bent kun je hem ook geen (echte) aandacht geven.

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:31

Ik weet niet of het hier mag plaatsten, zo niet hoor ik het wel,

Mijn vriend en ik gaan samen wonden in maart. En ik wil mijn hele leven al een hond (het mocht nooit van mijn ouders) We hebben een huisje gekocht en nu kan er dus eindelijk een hond komen. We zijn opzoek naar een middelgrote hond. (ons huis is niet heel groot) Als we een leuk klein hondje tegen het lijf lopen is dat ook goed, maar ik heb persoonlijk niet zoveel met kleine hondjes. De hond kan mee naar mijn werk, ik werk als dierenarts assistente. het is dus wel belangrijk dat de hond goed overweg kan met anderen honden. daarnaast gaat hij mee naar de paarden. en moet dus ook wel goed kunnen (leren) luisteren en los kunnen lopen. Zelf zat ik te denken aan misschien een Australian shepherd ofzo. Kooiker hondje vind ik ook leuk, maar die schijnen nogal eigenwijs te kunnen zijn. Kruisingen vind ik ook helemaal geen probleem. wel leuk zelfs, niet zo standaard:P

Hebben jullie nog tips voor mij voor een leuk ras.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:38

Mallootje schreef:
Haha nee hoor, ik zet ze achter elkaar en ga op de achterste zitten, gezellig treintje spelen ;) Nee grapje.. Mijn huidige sportpaard gaat wellicht volgend jaar met pensioen, dus dan maakt die enkel nog wat buitenritjes en komt er voor mij weer wat tijd vrij qua rijden. En 2 stallen mesten of 3 is ook geen wereld van verschil, terwijl we met een hond niet klaar zouden zijn met een kwartiertje extra :)

De meeste honden zijn tevreden als die de hele dag met je mee kan hobbelen hoor, beetje achter de paardjes aan enzo. Kost je alleen in het begin wat opvoeding, maar dat heb je met een paard ook. En een heel stuk goedkoper :P Ik zeg gewoon allebei doen :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:41

AnniekSlijk schreef:
Ik weet niet of het hier mag plaatsten, zo niet hoor ik het wel,

Mijn vriend en ik gaan samen wonden in maart. En ik wil mijn hele leven al een hond (het mocht nooit van mijn ouders) We hebben een huisje gekocht en nu kan er dus eindelijk een hond komen. We zijn opzoek naar een middelgrote hond. (ons huis is niet heel groot) Als we een leuk klein hondje tegen het lijf lopen is dat ook goed, maar ik heb persoonlijk niet zoveel met kleine hondjes. De hond kan mee naar mijn werk, ik werk als dierenarts assistente. het is dus wel belangrijk dat de hond goed overweg kan met anderen honden. daarnaast gaat hij mee naar de paarden. en moet dus ook wel goed kunnen (leren) luisteren en los kunnen lopen. Zelf zat ik te denken aan misschien een Australian shepherd ofzo. Kooiker hondje vind ik ook leuk, maar die schijnen nogal eigenwijs te kunnen zijn. Kruisingen vind ik ook helemaal geen probleem. wel leuk zelfs, niet zo standaard:P

Hebben jullie nog tips voor mij voor een leuk ras.

Ik zou zoeken naar iets wat rustig is, vriendelijk met mensen en niet lawaaierig gezien je werk. Dan denk ik niet meteen aan een Aussie of een Kooiker.
Wat wil je verder met de hond doen? Ga je ermee sporten, fietsen wandelen of moet het meegaan naar de paarden genoeg zijn?

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:47

Niet echt sporten, lange wandelen maken is wel het plan, maar zal niet elke dag gaan lukken. Hij moet het dus zeg maar wel kunnen, maar het moet geen probleem zijn als het een dag een keer niet gaat lukken. (misschien wat veel eisend.)

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:08

AnniekSlijk schreef:
Niet echt sporten, lange wandelen maken is wel het plan, maar zal niet elke dag gaan lukken. Hij moet het dus zeg maar wel kunnen, maar het moet geen probleem zijn als het een dag een keer niet gaat lukken. (misschien wat veel eisend.)

Dan zou ik zéker niet voor een aussie gaan en voor een kooiker ook niet direct. Dit zijn allebei honden die veel uitdaging en beweging nodig hebben. Het zijn echte werkhonden.
Ik zou daarbij ook zowat alle retriever soorten afraden en een herder denk ik ook niet meteen aan.
Denk eerder aan een showlijn spaniel. Zoals Engelse springer spaniel showlijn, Cocker showlijn oid.
En eigenwijs zijn alle honden die niet genoeg uitdaging krijgen. Die gaan dan zelf hun dingen zoeken.

Hoe ga je de hond op je werk eigenlijk houden? In een kooitje op de werkvloer of..? Lijkt me niet handig als je hond ik de behandelkamer rondspringt als er andere honden of katten binnenkomen.

Verder lijkt het me wel slim als je jezelf gaat orienteren op hondensporten/cursussen. Zo maak je een hond mentaal moe. Wel een must als je niet veel/ver gaat wandelen. In mijn ogen eigenlijk sowieso een must.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:19

Een toller zou ook wel kunnen passen

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:20

Die heb ik zelf twee, en daarvan kan ik met alle overtuiging zeggen: Absoluut niet. Valt in de categorie aussie, border, kooiker. Als je geen sport doet, en niet van lange wandelingen houdt, zit je dadelijk met een hond die je hele interieur sloopt en wellicht (angst)agressie ontwikkelt. Tollers zijn absoluut geen kleiner formaatje goldens!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:25

Mee eens.

Ik denk dat zij eens bij een asiel zou moeten kijken, of anders via de dierenartsen praktijk wel ergens aan een leuke herplaatser kan komen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 17:59

AnniekSlijk schreef:

Wat is "lang" voor jou? Drie kwartier, een uur, 2 uur? En denk je dat je dan vooral aan het lopen bent, of wil je ook met de hond bezig zijn in de zin van apporteren, oefeningen doen, speurwerk? En op de dagen dat zo'n lange wandeling er niet in zit, hoe zullen die eruit gaan zien? En wat verwacht je van de hond op je werk, moet hij de hele dag blijven liggen of kan hij lekker rondscharrelen?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:47

NoName126 schreef:
Die heb ik zelf twee, en daarvan kan ik met alle overtuiging zeggen: Absoluut niet. Valt in de categorie aussie, border, kooiker. Als je geen sport doet, en niet van lange wandelingen houdt, zit je dadelijk met een hond die je hele interieur sloopt en wellicht (angst)agressie ontwikkelt. Tollers zijn absoluut geen kleiner formaatje goldens!

dan ken ik waarsch de "verkeerde" :') haha ken 1 heerlijk sulletje en de rest ook leuke fijne makkelijke honden :D

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:58

Ik ken buiten mijn eigen honden ook bergen tollers. Maar de meesten daarvan zijn zeker niet te omschrijven als sulletjes. Makkelijk zeker wel als er genoeg mee gedaan wordt zodat ze hun uitdaging krijgen. Dan kun je er mee lezen en schrijven!

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:35

Op m'n werk kan de hond groot en deels rond scharrelen, soms samen met een andere hond. Er zullen ook momenten zijn dat hij even op zijn plaats moet en even moet blijven liggen. En tuurlijk word er buiten het werk om dingen met hem gedaan, waar hij ook bij moet na denken. Wandelingen duren tussen de middag sowieso 3 kwartier. Na m'n werk kan dat langer. En mee naar de paarden natuurlijk, waar ook nog een andere hond rond loopt en de buitenritten zou leuk zijn als hij dan mee kan, naar het bos of strand. Ik ga natuurlijk niet zomaar een hond aanschaffen, ik verdiep me er echt wel goed in! Heb via m'n school ook cursussen over honden gedrag gedaan, dus echt leek ben ik zeker niet! Ben me nu aan het verdiepen wat het beste bij ons past. De cockers heb ik me idd ook al in zitten verdiepen.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 00:22

AnniekSlijk, wat dacht je van een Wolfspitz of andere keeshond (grote of middenslag)? Die past perfect bij jouw eisen denk ik. Alleen kunnen ze wel wat "blafferig" zijn, maar als je daar consequent mee omgaat zou dat geen probleem moeten zijn. :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 08:12

Stoof schreef:
AnniekSlijk, wat dacht je van een Wolfspitz of andere keeshond (grote of middenslag)? Die past perfect bij jouw eisen denk ik. Alleen kunnen ze wel wat "blafferig" zijn, maar als je daar consequent mee omgaat zou dat geen probleem moeten zijn. :)

Aussies kunnen ook heel blafferig zijn, dus denk dat dat inderdaad wel meevalt als je er goed mee omgaat.

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:26

Bedankt voor de tips, ik ga me er nog verder in verdiepen en ook ik de trainingen/ cursussen die ik met m kan doen!

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:17

Ik had een beetje dezelfde eisen als jou, en krijg dit weekend een sheltie x keeshond, misschien ook wat voor jou?