Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mallootje schreef:Wij verlaten binnenkort ons appartement en gaan in een huis wonen met een flink stuk grond erbij. De paarden komen naar huis en we zijn wat aan het oriënteren of we al dan niet een hond willen nemen.
Mijn partner en ik werken beide eigenlijk meer dan fulltime. Hij werkt zo'n 45 uur per week, ik ben 40u per week op de zaak en werk daarnaast nog een aantal uur thuis.
Vanwege onze drukke levens zijn we er nog niet helemaal uit of er genoeg tijd is voor een hond, dus daarom stel ik hier even de vraag: vinden jullie het onverantwoord/te moeilijk/hondonvriendelijk om als gezin met 2 fulltime werkende partners, aan een hond te beginnen?
Kleine nota hierbij: in mijn geval zou de hond overdag meekunnen naar de zaak. Het is dan wel niet mogelijk om 's middags een half uur te gaan wandelen, maar in elk geval zou hij onder toezicht zijn.
Als (Als!) we er eentje nemen willen we graag voor een klein tot middelgroot ras gaan. Energie mag, liefst met mate, maar door de oppervlakte van het terrein zie ik er geen graten in om een hondje te nemen dat graag rent en speelt.
We hebben beiden geen echte ervaring met honden, dus we willen een type dat vergevingsgezind is en dat met een paar cursussen op de hondenschool gehoorzaam te krijgen is (zonder expert te zijn). Qua uiterlijk vinden we een Beagle leuk, maar we hebben al begrepen dat dat het niet wordt omdat het geen makkelijke honden zouden zijn. Een Jack russel vinden we ook leuk, liever geen poedel/chihuahua/pinscher/malthezer/..
We hebben ook de voorkeur voor een pup, omdat we met een herplaatser bang zijn een hondje te krijgen met een flink 'verleden' en dat is misschien ook niet ideaal als je weinig ervaring hebt.
Wat is jullie advies?
NoName126 schreef:En de hond meenemen naar de paarden.. was ook altijd mijn droom. Totdat mijn pup de eerste tien keer wel honderd keer bijna onder het paard kwam (nog steeds hebben paardenbenen en paardenstaarten een enorme uitwerking op die twee). Toen realiseerde ik me dat ik constant mijn ogen op die pup moest hebben en is ze nooit meer mee geweest als ik ging rijden. Ook het oo onderzoek uitgaan, stront vreten (en dus snachts vier keer braken..yoehoe), andere mensen die mijn hond weet ik wat voeren, kinderen die zich veel te veel permitteren en over grenzen gaan (en ik blijf verantwoordelijk!). Nee, in mijn ogen dus echt niet handig!
En het verhaal.over de hon de hondenschool kan ik absoluut niet onderschrijven. Er zijn veel verschillende en het is je eigen verantwoordelijkheid om op zoel te gaan naar een die bii jullie past. Is het niks? Opstappen en op zoek naar een betere/andere!
Mallootje schreef:@ Nikass: Dan is die indruk verkeerd. Op deze manier vind ik het niet fijn om te discussiëren, ik krijg meteen een stempel op het hoofd gedrukt. Ik wil net graag een hond die zich kan uitleven en, zoals ik al eerder zei, als we de keuze maken voor een hond, zullen we beiden toegewijd genoeg zijn om ons leven aan te passen aan de noden van een hond.
Als je een paard neemt weet je ook dat het dier wellicht wel een of meerdere 'minpuntjes' zal hebben. Paard moet natgemaakt hooi krijgen, kan niet met een bepaald ander paard in de wei, heeft snel wondjes, blijkt snel bevangen te zijn,.. Dan maak je op het moment zelf een plan B en pas je je daar ook naar aan.
(En ja, ik weet dat een paard meer op zichzelf is dan een hond, ik gaf alleen een voorbeeld).
Ik ben benieuwd of er meer mensen in het topic zijn die een hond wel combineren met een fulltime job en het houden van paarden?
Verder vind ik het inmiddels al jammer dat ik de vraag heb gesteld. Er zijn zoveel mensen die zonder enige research of navraag 'gewoon' een pup ophalen. Dat keur ik niet goed, maar in mijn ogen zijn wij net wel goed aan het overwegen of het een goede keuze zou zijn, zijn we ons aan het informeren en willen we op basis daarvan een weloverwogen besluit nemen, en dan krijg je toch meteen wel wat minder opbouwende reacties..
Ik wilde overigens niet alleen Oh's en Ah's horen hoor, maar het is wel zo fijn als er ook mogelijkheden worden aangehaald, ipv enkel zeggen dat het zielig is voor de hond, dus ik ben blij dat Nikass toch met een mogelijk fijn ras komt aanzetten.
Mallootje schreef:Mijn neef heeft ook een tijd een Berner gehad, maar die is ook vrij vroeg gestorven aan kanker. Ik hoor het wel vaker, dat de gezondheid het bij die honden snel laat afweten. Heel jammer natuurlijk want het lijken me inderdaad wel lieve honden. Alleen een beetje groot
Mallootje schreef:@ Nikass: Dan is die indruk verkeerd. Op deze manier vind ik het niet fijn om te discussiëren, ik krijg meteen een stempel op het hoofd gedrukt. Ik wil net graag een hond die zich kan uitleven en, zoals ik al eerder zei, als we de keuze maken voor een hond, zullen we beiden toegewijd genoeg zijn om ons leven aan te passen aan de noden van een hond.
Als je een paard neemt weet je ook dat het dier wellicht wel een of meerdere 'minpuntjes' zal hebben. Paard moet natgemaakt hooi krijgen, kan niet met een bepaald ander paard in de wei, heeft snel wondjes, blijkt snel bevangen te zijn,.. Dan maak je op het moment zelf een plan B en pas je je daar ook naar aan.
(En ja, ik weet dat een paard meer op zichzelf is dan een hond, ik gaf alleen een voorbeeld).
Ik ben benieuwd of er meer mensen in het topic zijn die een hond wel combineren met een fulltime job en het houden van paarden?
Verder vind ik het inmiddels al jammer dat ik de vraag heb gesteld. Er zijn zoveel mensen die zonder enige research of navraag 'gewoon' een pup ophalen. Dat keur ik niet goed, maar in mijn ogen zijn wij net wel goed aan het overwegen of het een goede keuze zou zijn, zijn we ons aan het informeren en willen we op basis daarvan een weloverwogen besluit nemen, en dan krijg je toch meteen wel wat minder opbouwende reacties..
Ik wilde overigens niet alleen Oh's en Ah's horen hoor, maar het is wel zo fijn als er ook mogelijkheden worden aangehaald, ipv enkel zeggen dat het zielig is voor de hond, dus ik ben blij dat Nikass toch met een mogelijk fijn ras komt aanzetten.